Cadillac Eldorado Coupe 1971 "MAM-BO perhekäyttöön"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja isalmela, 19.7.2021.

  1. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    (Ajoittain äkillisetkin) Kaupalliset yhteistyökumppanit:
    https://www.konekorjaamo.fi/
    Konekorjaamo Marjakangas Oy, ilman Juhaa ei olisi tullut mitään
    Rock Jape, löytyy kuulemma Facebookista, asentaa ja huoltaa kaikkea ilmastointeihin liittyvää Hangosta Utsjoelle
    Falck Hinaus Ylivieska
    Neste Nivala (erityisesti se punatukkainen nainen)
    Finnairin kotimaan lennot (vieläkö nämä operoi Norra?)
    Neste Oulunportti
    Hotelli Rantakalla
    Scandic Vaasa
    E.S. Lahtinen

    Leivot kiittää!
     
    rekkamies, FuryIII '71, Mr Banner ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Tulihan saatanasti tekstiä, sanokaa nyt joku muukin jotain...
     
    Mr Banner tykkää tästä.
  3. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Tarinankerronta on ainakin erinomaisella tasolla!
    "Ajettiin paikasta A paikkaan B ja levittiin tien varteen monta kertaa" ei ole ihan heti kuulostanut noin mielenkiintoiselta.
     
    rekkamies, FuryIII '71, juko7 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Harvalla menee kolme päivää Pohjanmaan läpi ajamiseen.
     
    rekkamies, Timpza, FuryIII '71 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Varmasti ikimuistoinen roadtrippi
     
    juko7, Mr Banner ja leivonharri tykkäävät tästä.
  6. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Vaimolle ainakin.
     
    rekkamies, AVRO, FuryIII '71 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Eihän se vaadi kuin Agentsin, lämpimän kesäillan ja tanssilavan...:D

    Mutta kerronta on Harrilla kohdallaan.
     
    chevytb02 ja leivonharri tykkäävät tästä.
  8. isalmela

    isalmela Gearhead

    Kyllähän se hieno auto on, ominaisuuksiltaan ja näöltään. Perkele vieköön kun nämä vanhat vehkeet on tämmöisiä. Viime kesänä Harrin kanssa oikein kaksissa miehin Cadillacia ällisteltiin ja todettiin että onpa harvinaisen ehyt ja täysin alkuperäinen käkkylä, "tämä pitää ostaa". Sen jälkeenhän se ei ole paljoa muuta tehnytkään kun hajonnut eri paikoista :eek: Tässä koko Harrin ja Minskun kotimatka -ruljanssissa on kaksi hyvää juttua. 1) En sittenkään liioitellut niiden kaikkien työkalujen ja varaosien kanssa jotka jätin Cadillacin takakonttiin uusille omistajille, päin vastoin 2) Pääsitte sitten kuitenkin kotiin aikataulussa eikä avioeropapereitakaan vissiin ole vielä jätetty. Nyt vaan uuden auton omistajan innolla ja insinöörin täsmällisyydellä Mam-80n haasteiden kimppuun niin saatte siitä vieläkin mukavamman pirssin
     
    rekkamies, Timpza, FuryIII '71 ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Joo, koko takakontin arsenaali oli käytössä, kiitti kun varustit!

    Ei nämä nyt pahoja juttuja. Pikkurundeilla kaupungilla ei välttämättä silleen kaipaa täyttä latausta eikä kaikki ominaisuudet tule esiin. Eri juttu on tuollaiset pitkän matkan taipaleet mitä nyt ollaan molemmat heitetty. Nyt olisi hinku tiputtaa Caddy museovakuutuksesta kuolevaisten puolelle ja ajaa reilusti kesän mittaa loputkin jumit auki, on se vaan niin hieno auto pitkällä matkalla.

    Toisaalta, se polttoaineen hinta...
     
    rekkamies, Inlinee, Mr Banner ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. isalmela

    isalmela Gearhead

    Ei niitä ajopäiviä kukaan naapuri laske, anna hanaa vaan! Mullakin kerkesi varmasti viime kesänä se 30 ajopäivää ylittyä, oli vaan kiva käydä pienet reissutkin käkkylällä jos kesäsää vaan antoi myöten.
     
    rekkamies, FuryIII '71, falcon1 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Ehkä 800 kilsaa? Kulutus karkeasti arvioiden 27l/100km? Paitsi ne 40 km, mitä mentiin hinausauton lavalla.
     
  12. isalmela

    isalmela Gearhead

    Ei se ole sitten ihan oikealla lailla pelannut, pitää muutama litra vähemmällä mennä. Alipaineletkujen syynäämisellä tosiaan hyvä aloittaa
     
  13. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Pakko purkaa tätä laturi/hihnaasiaa paperille, meinaa mennä sormi nenään.

    Rokki-auto ehdottaa kahden mallisia latureita: 63A ja 80A (samoin tarjosi SWT).

    Fyysinen ero on lähinnä alapuolen kiinnityksessä, tuossa 63A mallissa on jytympi paikka. Saattaa olla, että persus on tai ei ole vähän toisessa isompi.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Kuoressa oleva pultin paikka on nyt kahdesta tarjokkaasta enempivähempi rikki.
    Service manual sanoo, että 63A, jos on ilmastointi, kyllä on. 80A on commercial chassis.

    Hihnat on SM kuvan mukaan melkein oikein:
    Tuplahihna kiertää ilmastoinnin, ohjaustehosimen ja harmonic balancerin kautta.
    Vesipumppu, harmonic balancer ja ilmapumppu yhdessä hihnassa (ilmapumppu poistettu)
    Laturi ja vesipumppu päälimmäisessä hihnassa (ei harmonic balanceria).

    Nythän mä tajuan, mitä Marjakangas tarkoitti: vesipumppu ja kampiakseli on molemmat lohkon sisässä; ilmapumpun puuttuessa, tuolla hihnalla ei ole liikkuvaa osaa, eli millä sen kiristää?

    Laturin ja vesipumpun pullikat on räikeasti eri linjassa; laturi lähempänä konetta.
    A. kirjan mukaan oikea laturi,
    B. vaikka vaihtaisi laturin, ei pullikan paikka muutu mihinkään.
    Vai onko tuossa pieni kookkaammassa siipien ja kotelon välissä?

    Mä jätän tän nyt tähän, vaikka luultavasti tää seuraa mua ja korvaa mun yöunet.
     
    Muokattu: 11.5.2022
    isalmela tykkää tästä.
  14. palotila

    palotila Gearhead

    Voiko ilmapumpun laittaa takasin? Sitten saisi kiristyksen toimimaan. Itsellä kans moparissa hihnapyörät ei ollu linjassa, tein sinne prikkoja ja putkenpätkiä väliin sen verran että sai siedettävän näköisen.
     
    leivonharri ja isalmela tykkäävät tästä.
  15. palotila

    palotila Gearhead

    Oli kyllä mainio matkakertomus.
     
    leivonharri ja isalmela tykkäävät tästä.
  16. MJF

    MJF Double Gearhead

    Hienoa tarinaa, kuulostaa mukavalle seikkailulle :D Hinausauton kuljettajan tuntomerkit sopisi Ariin, tuttu kaveri :)
     
    leivonharri ja isalmela tykkäävät tästä.
  17. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Kiitti, Arille terkkuja!
     
  18. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Mä pääsen varsinaisesti vasta lauantaina konepellin alle, pitää ottaa kasa kuvia, napata ilmapumppu mukaan ja sit alkaa pohtimaan. Kyllähän se toistaiseksi pysyy kasassa nykyisellä virityksellä.
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Lauantaina kävin ihmettelemässä Mam80n konepellin alla. Tärähtäneitä kuvia ja käsikopeloa ahtaassa välissä...

    Laturi oli kiinni kolmella pultilla, yläreunasta säädettävällä pellin roikaleella. Takakannesta yhdellä pultilla, jossa huono kierre. Alareunan pultti herätti ihmetystä. Pultti matkaa laturin korvan läpi, pitkän holkin läpi samaan taustalevyyn, mitä tuo takakannen pultti. Eli laturi on kahesta kohtaa perälevyssä kiinni, mutta alempi pultti ei tue etupäätä mitenkään. Holkin päässä vielä tuki on olematon. Oletettavasti laturiin kohdistuu kaksi voimaa, maan vetovoima ja hihnan veto kohti vesipumppua (edestä) oikealle alaviistoon. Koska kiinnitys kohdistuu vain laturin taakse, mikään ei laita hihnan vedolle nyt vastaan. Esimerkkinä voisi käyttää sitä, kun tarjoilija kaataa viiniä pullon pohjasta pidellen; kaulaan ei tarvitse osua isoakaan voimaa, kun viinit on pitkin pöytiä.

    Huono kuva alapultista:
    [​IMG]
    Kotona korjaamokäsikirja auki...
    Aikani tuijoteltua kuvia, iski ahaa-elämys:
    [​IMG]
    Tuo rauta puuttuu; sen tarkoituksena on tukea tuo laturin etupäätä hihnan ja painovoiman vetoa vastaan.
     
  20. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Seuraava ajatus tietty, että mistäs mää tuollaisen raudan nyt?

    Onneksi se löytyi tuolta samasta laatikosta ilmapumpun alta.

    Sitten olisi ilmapumpun mysteerin ratkaiseminen. Se pyörii vähän vaivalloisesti ja puuskuttaa pyöritellessä (vähän niinku minä iltapäivätansseissa). Sehän on pumppu? Eikö sen pitäisikin puuskuttaa?

    Enivei, uusi ei ollut kaupassa kauhean kallis, joten rohkeudella avaan tämän ja katson, mitä on syönyt.
     
    Isamu, falcon1, matti R ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!