Cadillacin käynnistysongelma.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja jannis, 28.6.2019.

  1. jannis

    jannis 3rd gear

    -70 Eldoradossani pompsahti esiin outo vika. Auto kyllä starttaa, ja aikoo käynnistyä, mutta päästäessäni virta-avaimen takaisin käynti asentoon, auto sammuu. Saan Käkkylän kyllä pysymään käynnissä, kun ennen starttia yhdistän akun +navan piuhalla puolan plussaan. Itse päättelin vian olevan ns. virtalukon pohjassa, vaikka siinä ei sellaista perinteistä virtalukon pohjaa olekaan, vaan sellainen ovela liukumekanismi. Purin jo rattiputken päästäkseni asiaan käsiksi, mutta huomenna lähden ulkomaille 3 viikoksi, joten tutkimus jäi kesken. Jotta palatessani matkalta, en jatkaisi sumeaa vianetsintää, kysynkin nyt, voisiko vika mahdollisesti olla jossain releessä tai muussa sähköisessä kytkimessä, jota en ole hokannut.
     
  2. JC5IEDM

    JC5IEDM 2nd gear

    Ainoa sähköinen katkaisia tuossa virtapiirissä on se "virtalukon pohja". Sen liittimen pinkki johdin vie suoraan puolan plus-napaan. Johtimen puolan päässä viimeiset noin 25 senttiä on valko-oranssia etuvastus-johdinta, joten pari ohmia vastusta saa päiden välillä olla.

    Jos tuo pinkki johdin on kunnossa, vika on siinä virtalukon pohjassa. Sähkö tulee sinne virtalukon pohjalle punaista johdinta pitkin, mutta koska startti pyörittää, punainen johdin on kunnossa. Startin heräte nimittäin tulee virtalukon pohjaan tuota samaa punaista johdinta pitkin ja palaa startille violettia johdinta pitkin.

    Kaikissa noissa johtimissa on ainakin yksi liitos siinä tulipellin 32-napaisessa läpivientiliittimessä.

    Virtalukon pohja maksaa Rockautossa alle 15 euroa ja on huomioitava että Tilt- & telescope -ohjauspylväässä käytetään eri pohjaa kuin"jäykässä"ohjauspylväässä.
     
    cdv70 tykkää tästä.
  3. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Puolan etuvastus, eli se vastusjohto katki. Melko todennäköinen, toki myös se virtalukon pohja voi tehdä saman.
     
  4. Karpov

    Karpov Gearhead

    Mulla oli 74seen swapattu hei jakaja mikä ei liene sullekaan iso remppa. Pääsee monesta ongelmasta jatkossa vaikka vika nyt virtalukossa oliskin.
     
    xarper tykkää tästä.
  5. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Lisää saa ongelmia laittamalla sinne jonkun hei jakajan. Vaikka jostain ihmeen kaupalla löytäisikin laadukkasta komponenteista tehdyn hei jakajan, muistaakseni ilmastoinnin kompurasta piti muuttaa jotain, olisiko ollu siivapyörä ja tila muuttuu ahtaammaksi tollasen mölöhein myötä.
     
  6. Karpov

    Karpov Gearhead

    Riippuu varmaan autosta, tossa ainakin meni just.

    Nykypaskakärjillä ei tee mitään kun kaikilla ei varmaan mitään oe varastoa ole. Riippuu toki paljonko vuoteen ajaa. Ei tuo kaasari-hei ole paska ja parempi kuin tbi hei.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Kärjistä on helpompi modata hyvät kuin hei moduulista. Ei tule ainakaan mun autoihin enää mitään hei jakajia ellei alkuperäsyyden takia sitä halua säilyttää. Menee sinne tbi kategoriaan sekin viritys. Hyödyt nolla. Epävarmuus vaan kasvaa.
     
  8. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Näköjään näissä on eroja,mulla 500:ssa toimii Hei jakaja aivan älyttömän terhakasti käynnistettäessä.
    Kärjistä puheen ollen,mulla on myös parit kärjet jemmassa,"vanhaa varastoa",eli ei mitään uustuotanto kuraa.
     

Kerro tästä muillekin!