Capraissi liikenteeseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja WSE, 20.2.2007.

  1. WSE

    WSE 1st gear

    Chevyä mä katsastan tahdon saada leiman...
    Elikkäs kasikutonen capraissi on kysymyksessä, katsastettu pariinkin kertaan jossa kaikki ok paitsi päästöt...
    "Ongelma" on jotta otteessa lukee "vähäpäästöinen". No huolimatta ympäristön pelastumisesta leima otteeseen olisi nyt kuitenkin prioriteetti 1. Eli onko tähän mitään muuta konstia mahdollisuutta kuin rokkesterin täysremppa, ruiskutekniikan vaihto taikka dieselöinti?
    Dieselöimällä ilmeisesti päässee koko ongelmasta lopullisesti? vai törmääkö tämäkin pyrokratiaan jossa pitää maksaa jotain jäännösveroa xx summa, joskus kyselin tuota vähäpäästöisen pois katsastamista silloin kun se oli vielä mahdollista, niin on kuulemma saanut siitäkin vielä jonkun lisä verohelpotuksen aikoinaan (onko kovapenkistä maksettu jotain veroakin ylipäätänsä?)
    (ostetaan DX dieseli tai koko auto...)/yv
     
  2. Jebulis

    Jebulis Gearhead

    Halvin keino taitaa olla kuiteskin se rokkiorkesterin remppa / säätö. Onko pahastikkin päästöt pielessä? Suodattimet kunnossa ja katti iskussa? Sinuna kävisin ensin huoltsikalla, jossa voi päästöjä tutkia, tietää sit että missä päin vikaa on.
     
  3. WSE

    WSE 1st gear

    Rokkesteri on jo kertaalleen rempattu ja sillä saatiin taannoin ajoaikaa pari vuotta. Pitää vissin tasotkin oikaista seuraavaksi siitä. Tuonikäisen normaaliauton arvoihin menisi muttei vähäpäästöisen. Ei edes säätämällä, on säädelty ja parhailla löydetyillä säädöillä menisi siis läpi katsastuksesta jollei olisi vähäpäästöinen... Katalysaattori saattaa olla tukossa tai jotain, ilmapumpulla on vaikeuksia painaa ilmaa sinne, letkut haluaa välillä irrota paineen nousun takia. Onko kukaan viritellyt näihin jotain biltema kattia, mites ilmapmppu sitten?
     
  4. kime2

    kime2 Gearhead

    Elikkästä onko tuon alitettava siis 0,3%Co ja 100Hc?
    Jotenkin tuntuis ettei sitä kyllä saa koskaan ihan oikeasti niihin arvoihin menemään ja hyvin toimimaan...

    Noissa on varmasti sit hiukan eri tulkintoja eri konttoreilla ja katsastusmiehillä,vaikka laki onkin kaikille sama...
     
  5. montego

    montego 1st gear

    Missä kunnossa itse kone sitten on? ja vaikuttas että siinä tosiaankin on katti tai äänenvaimennin tukossa tai molemmat,poista äänenvaimennin kokeile pelkällä katilla, jollei paineet pienene, niin katalysaattori taitaa olla tiensäpäässä.Ei niiden tarvike katalysaattorien hinnat niin hirveitä ole alle 200e pitäs löytyä :eek:
     
  6. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Miten mahtavat arpoa noita vähäpäästöinen juttuja, oma bronco -90 ruiskupeli ei ole vähäpäästöinen ??? eilen olin juuri leimalla ja vaikka jäännöshappi oli yläkanttiin niin leima tuli että heilahti :)
     
  7. montego

    montego 1st gear

    Mulla on käyttiksenä volvo 240 kat -89 se on vähäpäästöinen,rekisteriotteessa lukee:vähäpäästöinen,varutettu katalysaattorilla ja käytettävä lyijytöntä polttoainetta. :-?
     
  8. jadeville

    jadeville Gearhead

    Mulla oli -89 capricen ilmapumpun letkujen välissä olevissa venttiileissä vikaa, eli oli yksi tukossa ja toinen oli niin, että päästi kokoajan läpi. Siitä syystä oli seokset sekaisin. Otin pari vanhaa venttiiliä kaverin varaosa autosta ja seokset meni sillä kohdalleen.
     
  9. Turnn

    Turnn Gearhead

    Outo juttu (mulle :oops: ), -86:nen kaasaripeli ja vähäpäästöinen.
     
  10. WSE

    WSE 1st gear

    Kyllähän tuon on nuo alitettava, ja edellisen kaasarirempan jälkeen se nipanappa rimaa hipoen niihin arvoihin menikin ja toimi kyllä ihan kunnolla niillä säädöillä. Tuossahan on tuo tietokoneen ohjaama seossäätö rokkesterissa, solenoidi hoitaa pääsuuttimen virkaa...

    Kyllähän tuo konekin on parhaat päivänsä nähnyt joten siksikin voisi miettiä dieseliä, kun auto muuten on kunnossa.

    Tuosta vähäpäästöisyydestä on joinakin aikoina saanut lisää verohelpotuksia erään katsastusmiehen mukaan ja sen takia niitä on tuontiaikana sellaiseksi tyypitetty, koska uudehkonahan auto on arvoihin mennyt eikä se ole ollut varmaankaan ensimmäiselle omistajalle elikkä maahantuojalle ongelma. Toisaalta en tiedä onko pakun tapauksessa voinut saada enää lisää verohelpotuksia?

    Pitää alkaa miettimään, mitä tuolle tekisi, vinkkejä otetaan edelleen vastaan...
    tarvikekatti muuten mutta ilmapumpun liitäntä? Voipihan tuo olla polttanut sisuskalut katista jos on holvannut bensaa sinne, toisaalta vedot on ihan hyvät joten ei se nyt ihan tukossakaan ole, paitsi tuo ilmapuoli tuntuu ahdistavan, letkut irtoaa siis katin päästä joten kyllä sinne painetta tulee. Jos jollain on kuvaa orkkis systeemeistä, mitenkä ilmaletku on katissa kiinni, olisi hieno homma. Mulla kun tuo vaikuttaa olevan jonkinsortin viritelmä.
     
  11. audiq

    audiq Gearhead

    Minkälaisia arvoja se päästömittaus antoi?
     
  12. WSE

    WSE 1st gear

    Kierroksilla menee jotakuinkin arvoihin (eli katti toimii?) tyhjäkäynnillä hc ja co korkealla.
     
  13. audiq

    audiq Gearhead

    Hiipunut katti toimii paremmin kierroksilla, joten ihan hyvin voi johtua katistakin.

    Kun et tarkempia arvoja antanut, niin yksi oleellinen seikka on lambda-arvo, joka on/pitäisi olla ennen ja jälkeen katin noin yksi, eli katti ei vaikuta tähän arvoon, ja jos tämä arvo on kohdallaan, on syytä epäillä kattivikaa.

    Jos taas lambda-arvo heittää, niin vika on todennäköisesti muualla kuin katissa (tai ainakaan se ei ole pelkässä katissa).

    Tässä tapauksessa pitää huomioida lisäilmapumpun vaikutus lambda-arvoon, eli jos pumppu puskee ilmaa järjestelmään, niin lambda-arvo muuttuu/vääristyy, joten mittaus pitää suorittaa putkesta ennen "ilmastusta".
     
  14. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    mitä tää lambda-arvo muuten tarkoittaa? se kun mitataan noist uudemmista eli mitä siit mitataan? seosta vai mitä???
     
  15. audiq

    audiq Gearhead

    "Polttoaine/ilmasuhde on täydelliselle palamiselle 14.7kg ilmaa ja 1kg bensiiniä.
    Tämä suhdeluku ilmoitetaan myös lambda-arvona . Lambdan ollessa 1.00 voidaan pakokaasut puhdistaa katalysaattorilla.
    Jos lambda-arvo on 1.03-1.20on seos laiha ja moottorin ominaiskulutus pienenee mutta pakokaasupäästöt lisääntyvät.
    Jos taas lambda-arvo on 0.85-0.90 saavutetaan paras teho mutta toisaalta ominaiskulutus ja pakokaasupäästöt lisääntyvät.
    Ongelma ratkaistaan tekemällä seos-säädöstä kaksijakoinen.
    Moottorin käydessä joutokäynnillä ja ajettaessa osakaasulla moottori toimii lambda-arvolla 1,00 ja kiihdytettäessä täydellä kaasulla lambda-arvolla 0.85-0.90.
    Näin saavutetaan tyydyttävä polttoaineen kulutus ja suorituskyky, sekä pidetään pakokaasupäästöt kurissa."

    Arvoon ei siis vaikuta katin toiminta, kun tavaraa tulee putkesta kuitenkin samassa suhteessa, niin silloin jos lambda on kohdallaan, voisi olettaa muidenkin arvojen täsmäävän, jos vain katalysaattori toimii.
    Tietysti on poikkeustapauksia, mutta yleistäen näin.
     
  16. Duron

    Duron 1st gear

    Tenttua tankkiin pudottaa päästöjä aika merkittävästi,camarossani kans päästö ongelmaa joten käyn kympillä tankkaamassa ja kaadan litran jään estoa niin leima tulee että heilahtaa,kone ei tosin varmaan tykkää mutta eihän tuota tarvi tehdä kun kerran vuodessa :D näin olen sanut jo 2 kertaa leiman ;)
     
  17. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Maantiele vaan ja selkään antamaan että se katti kuumenee kunnolla. Sitte jos ei auta niin uus katti. Kantsii jonkun korjaamon antaa mittailla pariin kertaan että saako sitä heräämään. Saattavat osata sanoa missä kiikastus. Yleensä menee korjaamolla (jos ei mikään lasipalatsi-mega-auto-valo-merkki-huolto) samaan "urakkahintaan", mutta katastusasemalla ne rahanhimossa ottaa vielä maksun uusinnoista...
     
  18. LÄPÄLÄPÄ!!

    LÄPÄLÄPÄ!! 1st gear

    itellä 305 th 700.auto pontic parisienne ja vähäpäästönen.Katti oli hävinny jonnekkin ja eikun uutta etsimään..varaosaliikkeestä sain katin..200e.rupesin laittaa paikoilleen niin huomasin ettei ole ollenkaan ilmapumpulle tuloa..!? :mad: sitten ohjeita lukemaan niin huomasin ettei moinen katti sovi koko autolle..korkeintaan 3.0l.moottorille!?katti takas ja ehtimään uutta kattia.Eli ooppelille ja sieltähän se löyty!450e ja viisi päivää odottelua.. :odroll: annoin laittaa niiden sen katin paikoilleen ja säätelivät sen hemmetin sähköhevonvitunkaasarin ja mittasivat arvot.olivat kuin uudessa autossa!!! :D :wink: :rotfl: omia kokemuksia näistä sen verran että jos ei ole itse sata varma niin jättää ammattimiehelle!/merkkiliikkeelle!Nyrkkipajoilla tulee vaan harmia.. :cry: :( :oops: Pyysin kasaria säätämään niin ohittivat/tukkivat ilmapumpun!?? :soosoo: lämpimänä hävis tyhjäkäynti..laitoin sitten ite ilmapumpun takas toimimaan! :mad: Nyrkkipajoilla tunti n.50e ja merkkiliikkeessä 80-????emutta työn laatu hyvä ja jos ei toimi niin voi valittaa..ei ole tarvinnu.. :D
     
  19. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Se on tosi harvinainen huoltoliike! Yleensä Ooppelihuolloissa ei aivan ylletä sille tasolle! :rotfl:
     
  20. LÄPÄLÄPÄ!!

    LÄPÄLÄPÄ!! 1st gear

    jaa..aina ovat huoltaneet korjanneet hyvin ooppelit chevit ja yleensänkin kaikki GM tuotteet..!!!!!!ja ainu paikka mistä saapi oikeita osia!!!! :D pyörän muttereista lähtien..Ei löytyny edes rengasliikkeistä...???! :eek: renkaasta tuli mieleen että kyllä kannattaa pitää mukana/tarkistaa vararengas ja tunkki!!Itellä puhkes takarenkku kesällä! :mad: eikun tunkki esille ja nostamaan autoa..tunkki hajos jo ekalla nostolla!kaverille kilautus että tuopi tunkin..vartin päästä olikin tunkki paikalla.tunkataan autoa ylös ja ei ole puuta laittaa väliin..tunkki sujahtaa runkopalkista sisään ja jää kiinni sinne..!?SAATANA!!!! :mad: noh..kumminkin kaivoin vararenkaan esiin vain huomatakseni sen olevan tyhjä!tietysti!!!pari karhua ja monta minuuttia myöhemmin satiin tunkki irti ja minut vakuuttuneeksi siitä ettei kannata polttaa autoa..!vielä :argue: eikun kotia ja sieltä nastarenkku mukaan..Noh..nyt autokin nousi kun oli 24lankku välissä..!Pultit vaan oli saatanan vitun tiukassa!!! :mad: kaksi mäni halki ja kahesta kierteet huonoon kuntoon..vain yhessä oli kunnon kierteet..mutta kotia tultiin.. :D jatkuu kun joutuu..
     

Kerro tästä muillekin!