Caprice '95 LT1 käyntihäiriö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja anttikristus, 23.10.2013.

  1. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Katsotaanpas, jos joku heittäisi hyvän vinkin...

    Auto on vakio '95 caprice, ajettu n. 185 000, sytytysjärjestelmä uusittu n. 40 000/2,5v sitten (puola, sytytysmoduuli, johdot, kansi, pyörijä).

    Caprice alkoi joku aika sitten käydä tyhjäkäyntiä hivenen pätkivästi. Alipainevuotoa ei löytynyt, mutta sitä etsiessäni huomasin, että konehuoneesta välillä kuului räiskähtelevää ääntä, kuin tulpanjohdot löisi läpi. Mitään läpilyöntipaikkaa ei kuitenkaan lötynyt, eikä äänen lähdettä. Tulppien vaihtaminen auttoi aavistuksen, muttei kunnolla.

    Sitten eräänä päivänä auto ei lähtenyt enää käyntiin, vaan virrat katosi kokonaan kun koitti startata. Akkukaapeleissa on sellaiset ruuvattavat liitokset ennen varsinaisia akkukenkiä. Kengät olivat tiukasti kiinni akussa, mutta miinuskaapelin liitos oli löystynyt ja pätki virtaa. Kiristin liitoksen; auto käynnistyi, mutta käynti pysyi huonona.

    Vaiva on vain pahentunut sen jälkeen. Maantiellä vikaa ei huomaa lainkaan, ja tehot tuntuu olevan normaalisti tallella, mutta yhtäkkiä saattaa taajamassa alkaa pätkiä tosi pahasti. Tyhjäkäynti ontuu ja sen nopeuskin on välillä mitä sattuu. Jos ryömittää autoa tyhjäkäynnillä vaihde päällä siten, että pitää vauhdin hitaana jarrulla, auto etenee nytkyttäen.

    Ilmeisesti siis akkukaapeli on pätkinyt virtaa auton käydessä, mikä on hajottanut jotain. Mitähän se voisi olla? Datamasterilla loggailin, niin ei näy mitään omituista. Ainoa mikä pisti silmään oli, että kun kone oli lämmin ja ilma kylmä, niin imuilman lämpötila alkoi näyttää viileää pitkällä viiveellä, eikä koskaan päässyt ulkoilman lämpötilan tasolle. Mutta se kait on normaalia, kun anturi on lähellä moottoria, eikä ainakaan koko käyntihäiriötä selitä.

    Mitkä vois olla todennäköisiä tai mahdollisia vikakohteita, ja miten testata? Ei huvittaisi ainakaan ensimmäisenä sitä optisparkkia vaihtaa, jossei ole varmuutta että siinä on vikaa.
     
  2. jus57

    jus57 Gearhead

    Ainakaan toi koneen lisä maadoitus ei haittaa asiaa eikä maksa mitään....
     
  3. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Myöhään illalla käyttelin konetta taas. Säästä johtuen oli konehuone aika kostea. Nyt kuului taas pientä kipinöintiä eri paikoista, muttei näkynyt. Sain sähköiskun optisparkin tuuletusletkusta, joka lähtee imuilmaputkesta virranjakajalle. Huomasin, että kuskinpuolen tulpanjohdot kulkivat tuuletusletkun suojaputkea vasten. Vaikuttaisi siltä, että itse jakaja tai sitten tulpanjohdot antavat sähköä mihin sattuu.

    Kun konehuone vähän kuivui, ei mitään kipinöintiä enää kuulunut. Kuskinpuolen pakoputkesta kuuluu hiukan pätkivämpi ääni kuin apukuskin. Tulpanjohtojen asettelemisella erilleen toisistaan ja muista kohteista ei ollut vaikutusta käyntiin.

    Taidanpa vaihtaa ensin tulpanjohdot, ja jos ei auta, niin sitten jakajan kuoret ja pyörijän. Kätevästi vesipumpun alle sijoitettu virranjakaja tällä hetkellä vähän nostaa verenpainetta... Mutta täytyyhän näin uudessa autossa tietysti joku tuollainen korjaamonlihottamisyksityiskohta olla.
     
  4. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Vanha hyvä konsti saada ulkoilmastosta riippumatonta kosteutta on kukkasumupullo,sillä vähän tsötsöttelet sinne piuhojen suuntaan,niin johan löytyy!Läpilyöntiähän siellä tuntuis olevan...
    Mun autossa(94 Sub)halvin virityskonsti oli uudet akkukaapelit,maadoitukset oli aivan hapettuneet.
     
  5. jakezzz

    jakezzz 1st gear

    Kätevästi vesipumpun alle sijoitettu virranjakaja nostaa täälläkin verenpainetta.

    N. kk sitten ajoin auton pihaan ja käynti oli moitteeton (jäi seisomaan muun rempan takia).

    No nyt sitten käynti on ihan kateissa. Opti+tulpat+johdot vaihdettu keväällä. No nyt on lämppäri huutamassa lämpöä (yrittää epätoivoinen kuivatella, kun ei innostais ton optin kaivaminen ihan hirveästi.).

    Maadotukset voisin kyllä tsekata vielä (siis starttaa jotenkuten ja tyhjää käy melkein hyvin mutta heti kun yrittää rasittaa konetta niin rupee räkimään käyntiä pieleen)

    Ja lisätään vielä että käynti on kateissa molemmilla polttoaineilla (bensalla ja maakaasulla). Alipainevuotoja ei missään kuullostaisi suhisevan ja jarrukliinerillä suhiessa ei mistään kohtaan käynti parantunut.)....Ehdotuksia?

    EDIT: Maadotuksissakin jotain pientä vikaa. Kun vedin miinukselta lohkoon ja runkoon uudet kaapelit niin nyt startti pyörittää ihan eri tavalla konetta...mutta käynti edelleen kateissa...ja otti kyllä noihin alumiini osiin toi kuukauden seisottaminen tällasella kostealla säällä kyllä "kauniit" hapettumat pintaan...vieläkin odottelen ehdotuksia että mistä kannattais helppoa "vikaa" etsiä. Edelleenkään ton optin kaivaminen auki ei innostais vaikka kaikki taas sinne viittaa...
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Helppo vika (joka ei kylläkään löytynyt helpolla) oli yhdessä LT1-Firebirdissä jossa oli samantapaisia oireita ja vikoja löytyi tulpanjohdoista tasauspyörästöön mutta oireet eivät täysin hävinneet.
    Myöhemmin kaveri oli sitten itse öljyjä tarkistaessaan painellut ruiskusuuttimien pistokkeita ja jossakin oli kai ollut heikko kontakti koska käynti parani tämän jälkeen kuin taikaiskusta!
     
  7. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Mites oletko tsekannut ettei Egr-venttiili ole auki?
     
  8. GeeÄmmä

    GeeÄmmä 3rd gear

    Kai tää sivusto on varmaan jo katottu huolella läpi?? Löytyy suht kattavasti lt1 tietoutta....http://shbox.com/1/4th_gen_tech1.html

    Tuli vaan melko tutuksi tommonen lt1 firebirdi, viimisen kahen kuukauden aikana yli 100h konehuoneessa roplaamassa, ja kolmas uusi opti(msd) vasta toimi lailles...vaihdettiin kaikki sytkäjärjestelmään liittyvä ecm:mää myöden, kävi kahdessa eri oskilloskoopissa etc....Herjas trouble code 36...
     
  9. jakezzz

    jakezzz 1st gear

    EGR ei varmasti aukea kun on hitsattu umpeen.
     
  10. Erska

    Erska Gearhead

    GeeÄmmä. Saitko laittees pelittämään? Tulit usein pohjoispuolta vastaan. Siistit päiväledit sulla. Ite olen tullut Lt1:sellä vihreällä SS Impalalla sua vastaan. Useimmiten jollakin euroraadolla pakon edessä...
     
  11. GeeÄmmä

    GeeÄmmä 3rd gear

    Jep, kuntoon tuli, mut auto on kaverin hvallasta, mää päästelen sil punasel 72:lla camarolla...
     
  12. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Sain optin kannen + pyörijän ja tulpanjohdot vihdoin vaihdettua. Käynti parani kyllä jonkin verran, mutta itse vika ei hävinnyt minnekään.

    EGR:n vaihdoin joku aika sitten, kun vanha ei tahtonut avautua kunnolla ja antoi vikakoodin. Uusi pelasi ainakin silloin vaihdon jälkeen hyvin.

    Hyvinkin voisi olla joku suutin. Bensanpaineetkin olisi hyvä tsekata, vaikka onkin paljon epätodennäköisempi syy. Vein auton nyt jatkotutkimuksiin korjaamolle, kun itsellä tuntuu olevan just joku pari tuntia viikossa aikaa siihen perehtyä, ja kiva ois vielä tämän talven aikana saada liikenteeseen...
     
  13. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Mun omassa lossissa vuoti imusarjan tiiviste nostajien puolelta, ja pari suuttimen o-rengasta poikki alapuolelta. Optin kuoren tiiviyden voi tarkistaa vaikka puhaltamalla letkuun toinen letku tulpattuna jos on tuuletettu malli. Alavääntöä tuli kyllä imusarjan tiivistyksen jälkeen huomattavasti.
     
  14. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Vika selvisi: uusi EGR vuotaa. :mad:

    Vaihdoin vanhan takaisin ja käynti parani laakista. EGR:lle alipaineen antava solenoidi ei vuoda ainakaan niin paljoa että imua tuntisi sormessa. Ilmeisesti siis vika tosiaan tuossa uudessa AC-Delcon EGR:ssä. :eek:

    Vanhan venttiilin sain pakotettua liikkumaan ja liikuttelin ees taas, ja ilmeisesti nyt on ajossa jonkin verran toiminut, kun ei ole vikavalo syttynyt.

    Olipa siinä turhaa murhetta pitkäksi aikaa, mutta toisaalta ihan hyvä, että tuli tuota sytytyspuolta huollettua.
     
  15. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Just tää optisparkin huono maine tekee sen että sitä epäillään ensin. Vika on kuitenkin mun kokemuksella useimmiten patarautasissa osissa...

    Noissa vanhemmissa chevyissä törmäsin siihen että esim. 307 oldsissa oli egr-kello, jonka alipainekalvon kuuluikin vuotaa, että se palautuisi, kun alipaine katkeaa. Sitten taas stw-ponun 305sessa egr.kalvo oli täysin tiivis ja ohjaussolenoidi "päästi" alipaineen pois että venttiili sulki pakokaasun kierron. Toisen pysty vaihtaa toiseen, mutta ei niinpäin kun minä tein 8)

    Anyway, mulla on kanssa jumittanut tuo egr joskus lt1:sessä ja autoa ei meinaa saada edes liikkeelle. Siihen venttiilin akseliin tai keskitappiin mikälie jotain suhua ja paineilmaa perään, niin saa elvytettyä vanhaa.
     
  16. Qjet

    Qjet 1st gear

    Tämäkin on kantapään ja lompakon kautta koettu. Alkuperäinen "todettu" vialliseksi ja toista uutta takuuseen vaihdatettaessa tuli yst.vast. , jotta sen kuuluukin vuotaa...Häiriön syy löytyi sitten muualta.
     

Kerro tästä muillekin!