Caprice: pallonivel irti sektorivarresta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja anttikristus, 11.2.2010.

  1. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    '91 Capricessa on väljä simpukka. Auto on jatkuvasti ajossa ja ajattelin lainata siihen simpukan '84 Capricesta, joka majailee tuolla lumihangessa. Ainakin näyttää simpukka ihan samalta. Sitten voisi tuon uudemman ja huonomman simpukan kaikessa rauhassa availla ja katsoa josko vaikka uusilla laakereilla siitä saisi kalun.

    Sektorivarresta pitäisi saada pallonivelen kartio irti. Millä nimenomaisella työkalulla tai miten tuo onnistuisi tämän auton kohdalla? Ulosvetäjä, jonka kärjet juuri mahtuvat osien väliin vain lipsahtaa sektorivarren yli, kun sitä alkaa kiristää. :mad: Useampaakin vetäjää tuohon on kokeiltu, mutta millään ei ole saanut vielä minkäänlaista otetta. Iskuhaarukkaakin kokeilin. Ja tosiaan auto on poissa liikenteestä ja hangessa, talliin sitä ei tuolta saa. Sarjassamme typeriä kysymyksiä yksinkertaisista asioista, mutta hermo alkaa mennä...
     
  2. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Kun tietäisinkin noitten osien nimistä... :oops:
    Itse oon kaikki nivelet aukonut joko iskuhaarukalla tai lekaa ja moskaa lyömävälineenä/ vastakappaleena käyttäen...
     
  3. juko7

    juko7 Double Gearhead

    jos olet simpukkaa vaihtamassa, niin entä jos irrottaisi sektorivarren simpukasta? ainakin omissa vehkeissä olen tehnyt niin kun olen simpukkaa vaihtanut, siitä on ollut parempi saada kiinni ulosvetäjällä. Riippuu tietysti autosta, pääseekö käsiksi. Tai jos kokeilisi jotain pallonivelen ulosvetäjää, sellaista nyrkinkokoista murkulaa... ilmeisesti raidetankoa ei olla vaihtamassa?
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Olen Cheyennen linjoilla. Ensin mutteria vähän auki ja sitten raskas leka tai vastaava pallonivelen kartiosilmukan toiselle puolelle ja sitten kunnon isku silmukan toiselle puolelle. Silmukka venähtää aavistuksen ja irtoaa. Samalla voi toki vääntää tai kammeta palloviveltä irtipäin jollain jos mahdollista.
     
  5. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Niin, jos laittaisi kunnon lankut ensin maata vasten ja sitten hallitunkin avulla painaisi sopivasti vastaan, niin tuota lyömistä voisi kyllä kokeilla. Kierteet siinä kylllä menee helposti, jos ei heti lähde (kokemusta on :oops:).

    Sektorivarresta kyllä saisi paremmin kiinni ulosvetäjällä, mutta siinä on varmaan tiukka sovite -> onko se kuinka vaikea saada takaisin?
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ei ole tarkoitus lyödä sitä pallonivelen pulttia, vaan vääntövarren sen osan ulkosivua jonka läpi se pultti/kartio menee.
     
  7. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Jep ihan noin. Kartion "kylkiin" ne iskut.
     
  8. Rytari

    Rytari Gearhead

    vasara toiselle kyljelle kartioreiän kohdalle ja toisella vasaralla lyöden vastapuolelta, viimmestään kolmannella se putoaa....
     
  9. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Itsekin tuon samaisen nivelen irrotusta aina pähkäilly kun se tosiaan on pieni se rako siihen sektorivarteen,tiedän että lyömällähän porukka aina nivelet irrottaa.
    Jotenkin kuitenkin en ole viitsinyt pieksämällä niveliä irroitella kun niihin on olemassa ihan työkalutkin ja mistäs sen tiedät vaikka sillä lyönnillä saisit jonkin särön tai muun vastaavan aikaan, kyse on kuitenkin ohjaus laitteista.

    Selasin kerran vahingossa Kukko ulosvedin luetteloa ja silmään osui sopivan näköinen kapine,muistuttaa tuota normaalia pallonivelen irroitinta mutta tämä onkin sellainen kääntömalli,siinä tuo haarukka osa käy kumminkin päin tuohon yläosaan ja huomatkaa kuinka ohut on tuo haarukan valu.
    Kaveri on töissä liikkeessä jossa noita on myynnissä ja kun sanoi hinnan niin meenasin puota perssielleni,sovittiin kuitenkin että hän voi tuoda sen testattavaksi ja jos se käy tuon sektorivarren irroitukseen niin perskeles ostan se niin loppuu sekin vaiva.
    [​IMG]
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!