Centerlink kunnostus Buick

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Pcoy, 5.5.2023.

  1. Pcoy

    Pcoy 3rd gear

    Hommahan käytännössä menee niin näillä ohjaukseen liittyvillä osilla että uutta tilalle kun välyksiä alkaa syntymään ja matka jatkuu,yleensä…Nyt tuli kuitenkin seinä vastaan Buickin Centerlinkissä. Katsuri huomautti pienestä välyksestä simpukan puolella ja siinä vaiheessa vaikutti vielä melko simppeliltä. Purkaessa ja osia tilaillessa kävi kuitenkin ilmi että vaihtoehtona on ainoastaan lähettää vanha osa nivelpäiden vaihtoon Amerikkalaan Rareparts tms. Uutta Centerlinkkiä en löytänyt kenenkään valmistajan opuksista.

    johinkin malleihin näyttää olevan jopa Draglink repair kittejä joten ei kait tämä nyt voi ihan mahdoton juttu olla.Olenko kulkenut laput silmillä vai eikö tällaista saada Pohjoismaiden alueella toteutettua? Kaikki kokeilemisen arvoinen informaatio olis nyt tärkeää
     
  2. Saattaisi auttaa keskustelua, jos autosta olisi muutakin tietoa, kuin merkki.
     
  3. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Pystyykö siihen tekemään uutta niveltä, esim poikki, sisälle kierteet ja uusu samankokoinen nivel jatkoksi?

    Mulla kans chryslerin drag linkissä, välystä toisessa päässä ja yhtä jöötiä tanko, mutta toinen pää taipuu hieman, uusi löytyis mutta maksaa ihan s**tanasti.
     
  4. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Eihän voi olla että pitman armissa on nivel/bushing joka menee väljäksi ja centerlinkissä on vaan kiinteenä kartio johon se tulee kiinni. Sama luultavasti on apusimpukassa että se kuluu ja vaihetaan?
     
  5. Pcoy

    Pcoy 3rd gear

    Aivan totta, Auto on Buick Wildcat ja vuosimallia 1963
     
  6. Pcoy

    Pcoy 3rd gear

    Kyllä toi katki ja sopiva nivel tilalle on vaihtoehto mutta aikalailla mitoituksen kanssa saa olla tarkkana...Pallonivelet saisi varmaan purettua rasvanipan puoleinen kansi avaamalla mutta siihen sopiva varaosa ja prässätyn kannen takaisin varmistaminen on vielä ainakin hakusessa. Tuollaiseen taottuun/jollakin lailla lämpökäsiteltyyn hitsaaminenkin täytyis selvitellä aika tarkasti.
     
  7. Pcoy

    Pcoy 3rd gear

    Pitman armissa on reikä johon pallonivelen kartio on välyksetön, välys on centerlinkin pallossa. Kiroilin ne irti eilen ja palloniveltä heiluttamalla tuntuu pienenpieni välys joka alunperin ratista kääntämällä näkyi pikkuliikkeenä juurikin kääntövarressa. Aloin jo miettimään rasvatäytölläkin kokeilua josko jostain löytyisi riittävän paineenkestävä vaseliini, voipi olla ettei se itsessään ongelmaa korjaa kuin väliaikaisesti...
     
  8. Gerball

    Gerball Gearhead

    Muutamaan -60 luvun GM tuotteeseen olen centerlinkit onnistuneesti saanut elvytettyä. Nivelen pesä reunoista auki sieltä peltilevyn puolelta missä rasvanippa. Linkki pätevälle sorvarille joka tekee sinne pommista uuden sisuksen. Sitten vaan kansi kiinni heppailemalla. On toiminut eikä ole perästä kuulunut.
     
    cdv70, 63S88, Slant Sickness ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. Pcoy

    Pcoy 3rd gear


    Kyllä taitaa tämä olla nyt suunnitelma, eipä siinä korkealta putoa jos kokeilee sen avata.
     
  10. hodis

    hodis 3rd gear

    68 Buikkiin tehtiin aikoinaan centerlinkin elvytys silleen että jyrsittiin päätyä jotta päätylätkä ja sisukset mahtui tulemaan ulos, sen jälkeen tehtiin sisäpuolelle pesään Dremelillä lukkoregasura. Sopivasta apusimpukasta uudet sisukset, kansi ja lukkorengas paikalleen. Monta vuotta ajelin ja vaihdoin sitten uuden linkin kun sattui semmoinen löytymään.
     
    juko7 tykkää tästä.
  11. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Toisenmerkkisen centerlinkin korjasin (kun ei uusia saa mistään) katkomalla prässätyt päät pois ja poralla reikä, sisään m16x1 kierre, johon kierrelukitteen kanssa holkki, jonka sisällä oli tarvittava M14x1.25 kierre (jollaiset oli auton raidetangonpäissä, joita siis käytin tähän.) Suoraan kierteytys ei oikein tuntunut luotettavalta, kun prässätyn pään seinämävahvuus olisi jäänyt kymmenyksiin. Ei se tietysti paksu tuossa holkissakaan ole, mutta se onkin koko matkalta tuettu ja vielä liimattu kiinni.
     

Kerro tästä muillekin!