Chevrolet Cruze käynnistysongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Partsirat, 30.11.2023.

  1. Partsirat

    Partsirat 1st gear

    Ei varsinaisesti liity harrasteautoiluun, mutta hankin käyttöautoksi 2011 Chevrolet Cruze 1.8 LTZ automaatti, pitkälle Opel Astran tekniikkaa. Vikana on, ettei puolilämpimänä tai lämpimänä käynnisty joka kerta ensimmäisellä käynnistyksellä, toisella heti. Vaihdettua osaa:
    - imunokka-akselin asentotunnistin (vikakoodi P000A)
    - tankin huohotin (?) imusarjan takana (teki kovasti alipainetta tankkiin).
    Omalla testerillä näytti myös koodia P0172 (rikas seos), jonka johdosta vaihdoin
    - tulpat
    - ilmansuodattimen
    - termostaatin jossa yksi nesteen lämpötila-anturi
    - kaksi muuta nesteen lämpötila-anturia
    - kampiakselin asentotunnistin
    Näiden johdosta keskikulutus tippui kymmenestä alle 8 l/100 km, mutta edelleen tekee tuota käynnistymättömyyttä. Vikakoodeja ei anna ja ajoneston valo ei pala. Kokeiltu myös molemmilla avaimilla, tällä ei vaikutusta. Edellinen omistaja myös huoltokirjan mukaan uusinut nokka-akselin molemmat tunnistimet. Hakuammuntaa mutta mitä seuraavaksi, MAF, lambdat, Vvt-solenoidit? Ajonesto?
     
    Muokattu: 1.12.2023
  2. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Ehkä bensanpaineet?, polttoainesuodatin?
     
  3. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Vaikuttaako ulko lämpötila,lohkolämmitin yms. Olosuhteet
     
  4. Partsirat

    Partsirat 1st gear

    Kylmänä ulkolämpötilasta riippumatta käynnistyy aina ensimmäisellä. Yleensä roikan nokastakin lähtee ensimmäisellä startilla, kerran sahasi tyhjää kun oli 16 tuntia lämppärissä (pitkä työpäivä). Mutta yleensä siis tekee puolilämpimänä tai lämpimänä, muttei silloinkaan joka kerta.
     
    Muokattu: 1.12.2023
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Liialla lämmittämisellä saa kyllä aikaan sen ettei käynnisty. Niiton ehjiä autoja hinattu verstaalle sen takia paljon. Puolilämpimän tai lämpimän jos on ajettu lämpimäksi eikä lämmitetty tolpasta eikä kunnolla käynnisty niin luultavasti anturivika. Niitten anturien pitäs kertoo onko moottori lämmin vai kylmä ja rikastaa seosta sen mukaan.
     
  6. Partsirat

    Partsirat 1st gear

    Kuten aloitusviestissä, kaikki 3 lämpötila-anturi vaihdettu ja ei vaikutusta.
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Oliko vaihdetut tunnistin anturit alkuperäisiä tai tunnetun valmistajan tekemiä hyvälaatuisia tarvikeosia? Halvimmat kiinalaiset paskat anturit on ainakin joskus toiminu epäluotettavasti.
     
  8. 7Days 7Nights

    7Days 7Nights Gearhead

    Mites imuilman lämpötila anturi jos sellainen on, jos kaikki nestelämpö anturit vaihdettu eikä vaikutusta.
     
  9. Partsirat

    Partsirat 1st gear

    Ainakin livedataa katsoessa OBD-palikalla näyttää realistisen oloista lämpötilaa. Toki anturi maksaa vaan 15€ niin voisin tuon vielä kokeilla ..
     
  10. Joku random

    Joku random 1st gear

    Näyttääkö livedata lämpötilojen osalta myös vian päällä ollessa järkeviä lukemia?

    Vika ilmeisesti ilmenee ainoastaan ajon jälkeen kun lähdetään lyhyen ajan sisään seuraavan liikkeelle?
    Vaikuttaako polttoainetankin korkin aukaisu mitään.

    MAFin tarkastukseen löyty netistä ohje laskettiin muistaakseni moottorin tilavuuden mukaan mitä pitäisi näyttää tyhjäkäynnillä.
     
  11. Partsirat

    Partsirat 1st gear

    Oma lukija ei näytä kun tuota imuilman lämpötilaa joka näyttää järkeviä lukemia.

    Vika ilmenee milloin vain, kylmällä ja lämpimällä koneella. Polttoainetankin korkin avauksella ei ole vaikutusta, on kokeiltu.

    Virtalukon pohja vaihdettu kun jossain opeleissa ollut samaa oiretta, ei vaikutusta.

    Epäilisin jo ECU-vikaa, antaa nyt harvakseltaan vikakoodia P0365 eli "pakopuolen nokka-akselin asentotunnistin, katkos virtapiirissä". Delphi-merkkinen anturi vaihdettu ja johtosarja mitattu ja todettu ehjäksi. Auto menee ensiviikolla vielä jakopään tarkastukseen.
     
    Muokattu: 25.1.2024
  12. Joku random

    Joku random 1st gear

    Puristaako pakonokan ja ECU:n välisten liittimien pinnit kunnolla?
    Ei ECU vikakaan mahdoton ole mutta pinnien lisäksi tekisin johdoille vielä kuormitustestin.

    Joskus tullut johtosarjavika vastaan jossa mittauksissa ei näy mitään, eikä myöskään kuormittaessa mutta vika poistui silti kun teki ohituksen johtosarjaan
     

Kerro tästä muillekin!