Chevrolet Impala Sport Sedan 1960 "latolöytö"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Petri R., 18.6.2022.

  1. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Toisessa ketjussa tätä jo vähän sivuttiin, eli tällainen latolöytö tuli haettua Kemijärveltä puolitoista viikkoa takaperin. Kyseessä on siis Chevrolet Impala Sport Sedan vuosimallia 1960, eli 4d HT, niin sanottu lippakatto. Tämä on yksi niistä 17:sta Suomeen uutena vuonna 1960 rekisteröidyistä Impalasta.

    [​IMG]

    Autoarkeologina tietysti kiinnostaisi, montakohan nuista seitsemästätoista on vielä olemassa ja minkä verran mitäkin korimallia Suomeen uutena myytiin? Lapin lääniin näitä ei tullut yhtään, Ouluun kolme joista kaksi on rekisteröity lokakuussa 1960 ja tämä on niistä toinen. Alkuperäiset Oulun läänin OZ-tunnukset näyttää olevan vielä vapaana, toivottavasti on silloinkin kun auto joskus taas leimaan saadaan.

    Jatketaan auton historialla, koska se kiehtoo itseäni aika paljon.

    Ensimmäinen omistaja on ollut Pohjanmaan Kauppiaiden Osakeyhtiö -niminen tukkuliike, myöhemmin Pohjanmaa Oy, joka myös aikoinaan fuusioitiin Tukoon (T-kauppa). Kauppaneuvokset Aarne ja sittemmin Paavo Toivonen (isä ja poika), eli kyseisen firman toimitusjohtajat on varmaankin Impalan takapenkillä aikoinaan matkustaneet. Torikadulta löytyy yhä vanha hirsirakennus joka on toiminut kyseisen firman pääkonttorina 1960 ja muutamaa vuotta myöhemmin on valmistunu uudet tilat, joissa nykyään toimii Oulun Diakonissalaitos. 1964 omistajaksi on kantakorttiin kirjattu Oululainen mieshenkilö jonka ammattina luki "johtaja". Tällä nimellä kun historiaa penkoi, niin hän on voinut olla sirkustirehtööri, tai käytettyjen autojen kauppias, jolla on ollu toimitilat Karjasillan vieressä. Veikkaan itse jälkimmäistä. 1967 auto muutti lappiin (sai L-alkuiset kilvet) Kaamaseen tiehöylänkuljettajan omistukseen, josta 1968 Rovaniemelle. Siellä oli kaksi omistajaa, jonka jälkeen "poistunut kilvistä 31.12.1971", eli onko leimattu sitten viimeisen kerran 1970. Henkilö keneltä auton ostin, oli omistanut sen 49 vuotta, eli hän oli ostanut Impalan Hansén-Haug purkaamolta Rovaniemeltä 1973 kaverinsa vinkin perusteella. Tällöin Impala siis mutti Kemijärvelle, jossa lattiat hitsattiin, lattia ja penkit verhoiltiin, tehtiin mahdollisesti myös muuta remppaa ja auto maalattiin. Näyttäisi että myös runkoa olisi hitsattu takaylityksen jälkeen ja kuultiin juttua, että "etuakseli on vaihdettu", olisko siis tukivarret otettu jostain vähemmän lahonneesta x-runkoisesta. Alunperin Impala on ollut "Ermine White / Sateen Silver" eli hopea valkoisella katolla ja raidalla. Nykyinen väri on otettu silloin Opelin värikartasta, se vois olla ehkä Jade Mist. Katto ja sivuraita on maalattu mustiksi. 1974 auto rekisteröitiin N-alkuisilla valkoisilla kilvillä.

    1974-1978 Impala on toiminu Kemijärvellä ja sen lähikunnissa aktiivisesti rakkarikäytössä. Auton mukana tuli vanhoja kuvia ja levotonta juttua, jonka perusteella ei jäänyt epäselvyyttä siitä, että moni tätä nykyä jo isoäidiksi varttunut Koillis-Lapin neito on nauttinut "kyydistä" Impalan takapenkillä. Auton ikkunassa on kuulemma ollut tarra "meiltä saat hekuman", joka ilmeisesti on lainattu Hekuma-merkkisten telttojen mainoksesta (mutta irroitettu sopivasti asiayhteydestä). Kun auto haettiin, Impalan elossa oleva 70-luvun miehistö otatti vielä itsestään kuvat auton vierellä paikallislehden juttua varten ennen sen vinssaamista trailerin kyytiin.

    Ilmeisesti vuoden 1978 leima on jäänyt sitten viimeiseksi, auto kun on poistunut kilvistä vuoden 1979 päätteeksi. Myyjä kertoi sen jääneen seisomaan talliin yritystoiminnnan laajentumisen sekä perhesyiden vuoksi. Yritystoiminta laajentui entisestään 1988, jolloin Impala sai luovuttaa tallipaikan muuhun käyttöön ja se ajettiin starttimoottorin turvin viereiseen betonilattiaiseen latoon, josta nyt kesäkuun alussa haettiin. Vaikka tuolta olenkin kotoisin niin itse olen tiennyt autosta vasta 2018 alkaen, jolloin sitä kävin ekan kerran katsomassa.

    Tekniikkana autossa on 235cid Blue Flame -kuutonen ja 3-vaihteinen rattimanuaali. Kaiken järjen mukaan tekniikka on alkueräinen, sillä erotuksella että alkuperäinen 1-kurkkuinen Rochester on ilmanputsarikoteloineen hävinnyt ja tilalla oli Zenith VNT, joka ilmeisesti on 1960-61 Vauxhall Veloxista/Crestasta peräisin. Syylari on jostain tuntemattomasta autosta ja lämmityslaitteen kenno on myös korvattu jollain ei-alkuperäisellä, jolle on letkujen läpiviennit tehty auton tulipeltiin jokseenkin karkealla tavalla. Orkkis sivupeiliä ei ole, vaan tilalla oli muoviset peilit lokasuojissa. Edessä oli isot roiskeläpät jotka riisuin jo melkein ekana iltana peilien ohella pois. Takaa oli myös jouduttu katsastusmiehen mielivallan vuoksi YYA-Suomessa korvaamaan kolmas takavalopari heijastimilla. Sähköjä on ehkä vähän roplattu, mutta ne onneksi on näin vanhassa autossa aika yksinkertaiset olemassaan. Muutoin tässä ei semmosia suomalais-urgilaisia virityksiä ole tullut vastaan. Peltityötkin on aikoinaan varmasti tehty aivan hyvin sen aikaisilla menetelmillä, mutta onhan tuosta jo niin kauan aikaa että alkaa tuota lahovikaa jo olla. Runko on yllättävän hyvä. Helmat ja takakaaret menee vaihtoon, ja joskus täytyy ainakin kuskin ovi sekä etuloksut korjata.

    [​IMG]

    Auton saaminen ahtaasta ladosta pihalle ja kärryyn oli kohtalaisen hikinen operaatio, koska renkaat olivat tyhjiä eivätkä ne kaikki pitäneet ilmaa, saatikka että niitä olisi mahtunut täyttämään tai vaihtamaan. Kytkin siinä vähän haiskahti mutta saatiin se sieltä Rellun pakulla loppupeleissä kuitenkin aika hyvin ulos kun lähes renkaatonta autoa oli ensin vähän tunkin avulla ja miesvoimin siirretty sivusuunnassa, että sattuu paremmin oviaukon kohdalle. Autoa trailerin kyytiin vinssateessa tuli kahteen mieheenkin kohtalaisen lämmin ja pelotti, että sinkki katkeaa ja koukku lentää otsaan. Epäiltiin myös, että jarrut laahaisi, mutta se mikä tässä laahaa, on kytkin. Eli vaihdetta en ole vielä saanut vapaalle vaikka keppi tuntuukin liikkuvan aivan loogisesti. Auto saatiin kuitenkin perillä kärryn kyydistä pois kun se sidottiin liinoilla taka-akselista pariin pihakuuseen ja kaveri veti pakettiautolla kärryn pois alta.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ensihommana selvittelin kaasuttimen tyypin ja tilasin siihen huoltosarjan Kaasutinexpertiltä. Kaasutin on pakosarjan päällä joten parempi tsekata se kuntoon kun auto on ollut käymättä 45 vuotta. Se olikin yllättävän puhdas, toki neulaventtiili oli jumissa. Olen aiemmin avannu paljon paskaisemman kaasarin, jossa oli vain parin vuoden takaiset nykybensat. En ole mukana tullutta Vauxhallin ilmanputsarikoteloa sovitellut vielä päälle, mutta minusta näyttää, että on yllättävää, jos konepelti mahtuu sen kanssa kiinni. Alkuperäinen kaasutin+putsarikotelo kiinnostaisi ostaa jossain vaiheessa, mutta yritän saada auton nyt ensin tällä käyntiin.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    rekkamies, Linttaromu, arttu ja 31 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Kone pyörii flektin päästä kevyesti. Kampiakselin päässä ei näköjään 235:ssa ole pulttia. Akkua kokeilin paikalleen ja autosta löytyi seuraavat elon merkit:
    - takavalot
    - latauksen ja jarrun merkkivalot
    - bensamittari pomppasi tyhjästä 3/4 tankkiin
    - startatessa kuuluu ÖNK ja sen jälkeen ei mitään

    Bensamittarissa lienee maavuoto, tuskin on tallella 3/4 tankkia 92 oktaanista lyijybensaa Kemijärven Essolta 50 markalla?

    Autoon ei ole avaimia - ne on varmaan jääny sinne purkaamolle 70-luvun alussa - ja takaluukusta puuttuu lukkokin. Takakontti oli myyjän toimesta avattu meisselillä, sanoi "etsineensä pistoolia", mutta tuloksetta. Samaa pistoolia haettiin myös penkkien alta Kemijärven ABC:n pihassa kun käytiin heittämässä sen ympäri kunniakierros ennen kotimatkaa. Pyysi palauttamaan jos löytyy. En tiedä mikä juttu, mutta jos löytyy, niin ilman muuta palautetaan :D

    Mitä tässä autolle on muuta ehditty tehdä, niin se pestiin ja vaihdoin alle siirtorenkaat joissa pysyy ilma. Sisätilat on vielä siivoamatta. Venttiilikopan käytin pois ja siellä näytti olevan kaikki kotona. Jarrupääsylinterin korkin sain auki, säiliö oli rutikuiva. Edestä käytin jarrurumpuja irti ja sekä rummut että muut törsteet näytti yllättävän freesiltä. Tottakai letkut tulee silti uusia ja voihan sylinteriktin olla jumissa. Uudet jarruosat halpoja.

    [​IMG]

    Kytkin pitää saada jotenkin vapautettua. Katselin kuvia että kytkinkopassa pitäis olla irroitettava osa alapuolella, jonka takaa siten pääsis jollain kytkintä ronklaamaan. Sitten pitäis vaihtaa tuoreet öljyt ja suodatin, saada sähköihin sen verran eloa että konetta pääsis pyörittämään startilla ja toteamaan, että öljy nousee kanteen. Rockautosta saapuu ensi viikolla uutta sytkäosaa ja bensapumppu, ikään kuin varmuuden vuoksi. Virranjakajan kansi ja kärjet näytti yllättävän tuoreilta. Maakaapeli akulta sekä koneesta runkoon on aika haperot, ne vois uusia myös. Sitten kanisterista käymään?

    Hankintalistaa olen laatinut, tällä hetkellä se ois tämmönen:
    - Alkuperäistyyppinen kaasutin ja ilmanputsarikotelo
    - Alkuperäistyyppinen sivupeili
    - Kuskin aurinkolippa
    - Vilkkuviiksen mekanismi (viiksi oli aivan veltto)
    - 14" valkosivurenkaat
    - Helmat
    - Takakaaret/takahelmat
    - Pakoputki (ruostunut poikki)
    - Lattiaverhoilu. Nykyinen on tehty metritavarasta 70-luvulla, ja materiaali on mennyt niin hauraaksi että epäilen sen päätyvän pitkälti imurin pölypussiin, kun sinne asti ehditään...

    Tarkoitus ei ole missään nimessä purkaa autoa nippeleiksi ja kasata sitä uustuotanto-osilla, vaan kunnostan sen ensisijaisesti takaisin liikenteeseen ja tuo korin sekä sisustan aito patina saa jäädä SF-lätkineen. Pakolliset peltityöt tehdään tai teetetään ja voihan maalipinnalle vähän myllyä näyttää, mutta ei liikaa. Kromeja kiillotellaan mutta ei niitä ainakaan liikaa aleta oikomaan. Tällä hetkellä ajatus on säilyttää alkuperäinen tekniikka.
     
    Muokattu: 31.7.2022
    Moparboy440, JYR, rekkamies ja 34 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Tätä alan seuraamaan isolla mielenkiinnolla!
     
    isalmela tykkää tästä.
  4. Minusta on hienoa, että aiot pitää tuon aikoinaan maalatun värin. Se on sitä hot rod kulttuuria (eli huttuuria..:cool:).

    Kuten myös.
     
    isalmela tykkää tästä.
  5. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    :eek::eek: Hieno. Mistä päin Kemijärveä löytyi? Seurannassa.

    -J-
     
  6. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    No sanotaan, että tämä oli ihan siinä kylän pinnassa.
     
    Seevu tykkää tästä.
  7. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Nokun sielä niitä kyliä piisaa. Luusua ja itte kaupunki on mulle tutuimpia. Mut ei oo pakko paljastaa tietenkään.

    -J-
     
  8. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Niin siis ihan siitä keskustan tuntumasta haettin. Ei ollut miltään sivukylältä (jollaisesta itse olen kotoisin).
     
    Seevu tykkää tästä.
  9. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Miten tuli 16. kevät mieleen... :)
     
  10. MJF

    MJF Double Gearhead

    Tätä muumiotarinaa onkin jännätty Petrin kanssa alusta asti, hienoa että tarina jatkuu näissä merkeissä :cool:
     
  11. Tunaman

    Tunaman 3rd gear

    Mitenköhän on välttynyt 70-luvun lopun ja kasarin latolöytöjen pengonnalta.
     
    juko7 tykkää tästä.
  12. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Tätä yksilöä lienee suojannut ainakin pohjoinen sijainti. Syitä on varmaan muitakin.
     
    Isamu ja Seevu tykkäävät tästä.
  13. julmajari

    julmajari Gearhead

    vilkunviiksi saattaa olla hypänny semmosesta kuulasta/vivusta pois paikaltaan, ratti pois ja joku suoja tais olla siinä alla, siinä mekanismissa on vastaava pesä kuulalle joka kuluu, ite tein kemmiallisella metallilla pesän uusiks, kestäny vuosikaudet.
     
  14. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Mulla olisi hyvä x-runkoisen akkuteline jouten. Kunnostettu ja maalattu, vuosimallista en ole varma ehkä 61-62, käykö 60? Postikulujen hinnalla.
     
  15. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    No nyt on komea peli. Toivottavasti pystykutonen ja rattikarahka säilyy…
     
    kerkko ja Inlinee tykkäävät tästä.
  16. Petri R. tykkää tästä.
  17. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Upea löytö, uskomatonta että tällaisia vielä voi löytyä ladosta! Ja hienoa että on saanut odotella pelastajaansa rauhassa, eikä kukaan ole päässyt särkemään. Toivottavasti hiiret ei ole tehneet hirveästi tuhojaan... Suunnitelmat kuulostaa hyvältä, vaikka itsellä olisi kyllä melko matala kynnys vaihtaa V8 ja automaatti nykyisen tekniikan tilalle :D
     
  18. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Hieno on Impala. Voisiko tuosta olla https://www.overdrive.fi/forum/thre...ot-tallien-aarteet.6539/page-542#post-3845761 , jotain Impalaan?

    Ihan OT ette arvaakkaan mitä meillä vanhenevalla ikäluokalla on tallien kätköissä. Alkavat tulla pikkuhiljaa myyntiin perikuntien päästessä käsiksi. Menevätkö sitten kaatopaikoille, romumiehille tai harrastajille sitä ei voi, kun arvata. Impalalle kävi hyvin.
     
    malvasto, Kustom STW, Vezques ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Niin, kyllähän se makia olis vanhan liiton pikkulohko siellä vaikka hivenen aikakauden tyyliin "hotrodattuna". Meillä on kuitenkin neljässä autossa V8 ja niistäkin kaksi on Chevyn pikkulohkoja. Jos paljastuu, että tämä kuutonen - vaikka onkin ajosta jäänyt seisomaan - onkin täysremontin tarpeessa, niin asiaa voi joutua miettimään uudestaan. Mutta tällä hetkellä targetti on siinä, että olemassa olevalla tekniikalla auto takaisin liikenteeseen. Olen myös jonkin verran "numbers matching"-pussihousu.

    Heh, kuvaajan kanssa tuossa vitsailtiin, että siinä olis ollu mulle ehjä tuuletusikkuna ja kuskin aurinkolipan sarana. No eiköhän niitä muualtakin saa.

    Nuista tallien kätköissä makaavista aarteista olen samaa mieltä, tai en siis epäile, etteikö asia näin olisi. Kaikki mikä on internetissä, on olemassa, mutta kaikki mikä on olemassa, ei ole internetissä. Oleellista näiden latolöytöjen kanssa on verkostoitua, tuntea oikeita ihmisiä ja tarttua pieniinkin vihjeisiin. Jos facebookin myyntipalstalle tulee järkevän hintaista ostettavaa, niin se on jo myyty ensimmäiselle trokarille ennen kuin itse ehtii autosta edes soittaa. Jos joku tai jonkun omainen 0n omistanut auton useita kymmeniä vuosia, on siihen yleensä ollut tunneperäinen syy eikä näitä "aarteita" mielellään aina julkisesti kaupitella saatikka myydä kenelle tahansa kuka vaan rahat kourassa tulee paikalle.

    edit: 6 litraa hain paikallisesta "Summitista" tarjousöljyä ja sytkäosia sisältävä Rockauton paketti saapui tänään. Toinen lähetys pitäis saapua keskiviikkona, siinä on uus bensapumppu ja laturin hihna. Katsotaan jos juhannuksen aikaan pääsis yrittämään käyntiin. Voishan sitä tuollakin pumpulla kokeilla, mutta vähän skeptinen olen. Varaosaliikkeestä tarttui mukaan myös uudet maakaapelit akulle ja koneesta runkoon. Ekana hommana ois kuitenki saada se kytkin auki.
     
    Muokattu: 20.6.2022
    Seevu, Kustom STW, Inlinee ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Impala heräsi henkiin!

    [​IMG]

    Tilannehan oli sellainen, että kytkin pohjassa kun flektistä pyöritti konetta, niin auto mateli eteenpäin. Kaikki näkyvillä olevat kytkimen värkit liikkuu mutta levy oli liimautunut vauhtipyörään kiinni. Tunkkailin keulan ylös, otin sen kytkinkopan suojapellin pois ja suihkuttelin WD40:stä strategisiin kohteisiin. Vuorokauden vehkeet oli marinaadissa ja kun tänään appiukko painoi kytkintä ja itse kampesin levyä meisselillä vauhtipyörästä irti, niin sehän irtosi. Vaihdetta ei saatu kepistä käsin siltikään vapaalle, mutta kun irroitti vivuston niin laatikon päästä sai sen vapaan valittua.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Vaihtelin tuoreet maakaapelit ja akunkengät, venakoppa pois ja startilla pyöritystä. Kamat liikkuu ja öljykin nousee. Paikallaan ollut bensapumppu ei nostanut ylös kanisterista mitään, joten uutta tilalle. Kipinä tuli myös testattua ja vaihdettua uudet tulpat. Samalla meni tulpanjohdotkin vaihtoon, kun vanhat oli aika happamat ja sellaista mallia, jossa tulpan päässä ei sais olla sitä natsaa vaan kierre. Rockautosta tulleista ACDelcon tulpista sitä ei taasen saanut irti. Katkojan kärjet ja virranjakajan kannen putsailin karhunkielellä hapettumista.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Sahattiin uudella pumpulla bensat kaasariin ja Impalahan käynnistyi melko lyhyellä starttailulla. Konetta tuli käytettyä pari lyhyttä jaksoa ja mitään kolinoita ei kuulunut, vaan yllättävän terveen olonen ainakin äänen perusteella. Täytyy jatkaa juhannusta vaihtamalla tilalle tuoreet öljyt ja suodatin; nykyiset öljyt on aivan harmaat ja onhan ne siellä maanneet ja keränneet kondensiovettä ainakin 44 vuotta. Hämähäkit lähti pakoputkesta. Täytyy rasvailla se vaihdevivusto ja kokeilla, pysyykö syylarissa nesteet sisällä. Ajovaloja ei myöskään ole vielä löytynyt ja vaikka tuolla aiemmin mainitsin, ettei sähköjä ole aivan kauhesti sepätty, niin kylläpä siellä aika paljon on puuhaa edessä nyt kun tarkemmin on asiaan perehtynyt. Saa käydä aika monet liitokset läpi ja uusia liittimiä. Jarrujahan tässä ei varmaan ole kun ei näy jarrunestettäkään, mutta laitellaan nekin sitten vuorollaan.

    [​IMG]

    Autosta oli myös juttu Kemijärven paikallislehdessä tämän viikon keskiviikkona: kliks
     
    Muokattu: 24.6.2022
    rekkamies, LehtinenA, Ilel83 ja 21 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!