Chevrolet perän välyksen säätö, neuvoja noviisille

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Trucks&Tacos, 10.11.2022.

  1. Trucks&Tacos

    Trucks&Tacos 1st gear

    Moi,
    Millainen savotta on säätää Chevroletin 10-pulttisesta perästä klappi pois (hölmöjä kysymyksiä, koittakaa kestää)?
    Vetoakselit pitää ilmeisesti ottaa irti?
    Heittokello?
    Mistä saa shimmejä?
    Pitääkö ostaa jonkinlainen lajitelma valmiiksi vai mitata ja hankkia sopivat sen mukaan?
    Muuta kompaa?
    Kannattaako ylipäänsä ryhtyä, jos ei ole pysyvää tallipaikkaa, vaan homma pitäisi saada mieluiten kertarykäisyllä valmiiksi?
     
  2. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Youtube on ystävä näissä asioissa. Siltä osastolta löytää paljon hyviä videoita joissa neuvotaan asia askel kerrallaan ja samalla myös näkee mitä tehdään joka aina parempi kun pelkän kirjoitetun neuvon varassa meno.
     
    juko7 tykkää tästä.
  3. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Miten se klappi on todettu? Todennäköisesti se on jossain muualla kuin lautaspyörän ja pinionin välyksessä. Ja jos on siinä, niin laakereissa yleensä vika, koska välityksen hampaat eivät juuri kulu käytössä.
     
    Muokattu: 10.11.2022
  4. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Jos ongelma on ääntävä ja uliseva perä se harvoin tai jos koskaan säätämällä paranee. Vaatii uusia osia.
     
  5. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Pari kertaa viimeisen vuoden aikana tehneenä pitää kai sanoa, että onhan se jonkinlainen työmaa mutta täysin tehtävissä. Perus ruuvaustyökalujen lisäksi käytössä oli heittokello backlashin säätöä varten, hydrauliprässi laakereiden asennukseen ja sopivia holkkeja, digitaalinen momenttimittari säätöjen tekemiseen, momenttiavain sekä itse lattaraudasta tehty työkalu shimmien asentamiseen. Tuon viimeisen tein siis niin, että hioin lattaraudan pätkään smirgelillä sopivan kaarevuussäteen että saa shimmit nuijittua paikoilleen.

    Shimmejä saa alan varaosaliikkeistä, itse ostin Rockautosta asennussarjan missä on kaikki tarvittava. Kyllä, vetoakselit pitää ottaa irti. Pinjonin preloadin säädin kerran menestyksekkäästi akseleita irrottamatta mutta vain sen. Kyllä tuohon aikaa saa palamaan helposti työpäivän ja toisenkin verran. Enemmänkin kun ensimmäistä kertaa tekee. Backlashin ja poskilaakereiden preloadin säätäminen on melkoista hinkkaamista ja jos pitää säätää pinjonin etäisyyttä niin kuluu aikaa reilusti lisää. Siinä hommassa olisi hyvä olla säätölaakereita eli sellaisia mitkä liikkuvat helposti pinjonin akselilla eikä tarvitse prässätä ja irrotella. Itse kokosin vanhalla välityksellä ja pinjonin shimmi oli kohdallaan tehtaan jäljiltä.

    Youtubesta löytyy hyviä videoita aiheeseen ja kuten edellä todettiin, välys tuskin pelkillä säädöillä poistuu. Tai vaikka poistuisikin niin ainakin kaikki laakerit kannattaa vaihtaa samalla ettei tarvitse niiden takia heti uudestaan tehdä. Näin tein itse, välityksen vaihtamiselle en keksinyt syytä joten ne jäi vanhoina. Hyvin on toiminut.
     
  6. Trucks&Tacos

    Trucks&Tacos 1st gear

    Kiitos neuvoista. Ongelma on tosiaan metallinen kolahdus pakilta eteen tai takaisin vaihdettaessa tai ajossa äkkinäisissä kaasun painamisissa moottorijarruttamisen jälkeen. Hammaspyöriltä minusta kuulostaa.
     
  7. Hai

    Hai Double Gearhead

    Niin se voi kuulostaa ja usein ajatellaan vaan sitä pinionin ja lautaspyörän välystä.

    Jos lähdetään takaperin luetteloimaan mahdollisia ja todennäköisiä välyksen paikkoja:
    -Vetoakselin ja tasauspyörästön sivurattaan hammastus. Tässä on aina vähän klappia, ikä lisää
    -Tasauspyörästön sivurattaan ja tasauspyörästön pinionien välys. Tässä pitää olla välys ja ikä lisää
    -Tasauspyörästön pinioineiden poikkitapin ja pinioineiden välys. Näihin voi iän myötä tulla.
    -Tasauspyörästön pinioneiden poikkitapin ja tasauspyörästön rungon väli. Tähän voi myös hakkautua välystä.

    Nyt vasta ollaan lautaspyörän ja pinionin välyksessä, joka on ohjeellisesti yleensä 0,20mm säteellä ~100mm. Kaikki aiemmin luetellut välykset vaikuttaa pienemmillä säteillä -> suurentaa vaikutusta.

    Lopuksi kardaanin nivelien mahdolliset välykset. Pinionin yoken ja pinioni välinen hammastus harvoin hakkautuu väljäksi ja jos näin kävisi, tulisi mekkalaa jo aika reilusti.
     
    Concarne tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!