Chevrolet S10 vetarit vs. K1500/2500 vetarit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja mikniemi, 23.7.2008.

  1. mikniemi

    mikniemi 3rd gear

    Tuossa S10:ssä on edessä saman tyyppinen erillisjousitus kuin K1500/2500 malleissa. Kun nostaa etupään ilmaan, niin tuo vetari on aika jyrkässä kulmassa ja ulosjoustoja ei ole tällähetkellä kovinkaan paljoa. Ajatuksena oli, että jos tois napaa ulospäin ja laittais pitemmät vetarit, niin saisi hieman lisää joustoa eikä nivelten kulmat kasvaisi enempää.
    Joten kysymyksenä, onko kukaan verrannut S10:n ja K-sarjan vetareita keskenään?
    Onko perässä oleva kiinnityslaippa/sisempi vetonivel samanlaisia ja onko ulomman poorit samanlaisia?
    Vanhat niveletkin voisi periaatteessa käyttää, jos akseli on pitempi ja sopii pooreille.
    Liekkö nuo K-sarjan nivelet kestävempiä, kun on mitoitettu raskaampaan autoon.
     
  2. GoodWrenchBlazer

    GoodWrenchBlazer 1st gear

    Ei muuten mitään tietoa tuosta sopivuudesta,
    mut et tarvitsis S-10:n vetareita?
    Vaihdoin omaan uudet vahvistetut kun luulin että ne paukuttaa siellä kääntyessä, mut on paukkeen lähde edelleen löytämättä...
    Eli löytyis käytetyt ehjät ylimääräiset.
     
  3. konootti

    konootti 1st gear

    toi pauke taitaa olla enempi ominaisuus, ainakin jossain määrin. koitas laittaa etuperään lukkoperälisäineet öljyn sekaa, jos toimis...
     
  4. GoodWrenchBlazer

    GoodWrenchBlazer 1st gear

    Kokeilin tuota, ei auta. Pauke tulee jostain muualta. Tuntuu apukuskin puolella lattiassa jokaisen paukahduksen kohdalla, mutta mitään liikettä tai väljää ei niillä kohdin näy.
    Tismalleen samanlainen paukutus kuin kuluneista vetareista, mutta kuuluu myös yksittäisenä pamahduksena kun ajaa suoraan ison/terävän kuopan kohdalta ja jatkuvana kun kääntyy vasemmalle veto päällä. Jos antaa hiljalleen rullata vasemmalle, niin ei ääntele.
    Neljästi katsastuksessa vikaa etsitty, vaan ei löydetty.
     
  5. mikniemi

    mikniemi 3rd gear

    Tutkin kans tuota pauketta ja löysin väljän apusimpukan (idler arm) joka voisi aiheuttaa paukkeen. Pääsee sisempi raidetangonpää lyömään sisemmän vetonivelen laippaan. Toki tuon väljyyden huomaa myös ajo-ominaisuuksissa, kun urissa tuikkii sinnetänne.
     
  6. JKF

    JKF Gearhead

    Yksi paukkeen aiheuttaja voi olla myös se palkki jossa vääntösauvojen takapäät ovat kiinni. Nyt en muista oliko se kumityynyillä kiinni rungossa vai suoraan pulteilla, mutta piti kuitenkin pauketta oikealle käännyttäessä. Palkin vasen puoli oli silloin irti rungosta.
     
  7. jus57

    jus57 Gearhead

    Onkohan tää sama asia mitä nyt yritän selittää?
    Tein joskus virheen ja kysyin katsastus mieheltä että mikähän alla paukkuu jos kehtaisi samalla tutkia.Vaihdatti sitten turhaan alapallon kun ei muuta keksinyt. Joten otin käteen purkuraudan ja kävin auton alla vähän vääntelemässä ja johan löyty.Se oli vaihdelaatikon perässä oleva ehjän näköinen kumityyny joka oli saanut öljykäsittelyn vuosien saatossa ja pehmennyt niin että toinen puoli antoi mutkassa periksi.Siihen loppu minun S-10 pauke.
     
  8. GoodWrenchBlazer

    GoodWrenchBlazer 1st gear

    Hyviä vinkkejä, täytyypä tutkia nuo, jahka ehdin taas ryömiä auton alle.

    On muuten pahentunut tuo kolina niin että paukkuu välillä jo oikeallekin kääntyessä.

    Vääntösauvat pitäisi tosiaan olla kumipuslien varassa rungossa ja niitä vähän epäilenkin aiheuttajaksi. Keulan puolella ei enää ole mitään uusittavaa.
    Tai no, tuo idler arm on usein noussut puheeksi puheeksi muillakin forumeilla, mut mielestäni se ei ole päässyt juurikaan väljistymään, joten jätin uusimatta.
    Ohjauksessa oli kyllä reilunlaisesti väljiä, mutta vika löytyi kuminivelestä joka yhdistää "rattiakselin" ohjaussimpukkaan. Vaihdoin sen Typhoon mallin akseliin jossa tuo lerppanivel on korvattu kunnon ristinivelellä.
    Loput löysät lähti kun kiristi hiukan ohjaussimpukkaa.
     
  9. Got hemi

    Got hemi 1st gear

    Itse olen huomannu saman paukkeen... mutta onnistunut tarkistamaan, että missä vika... Kiitos tästä ja pitänee tarkistella, heti kuin mahdollista!

    Myös miettinyt tuota S-10 voimansiirtolinjaa... Kieltämättä neliveto, ja maasto/alavälitykset jakovaihteistossa pelaa ja pääsee myös hyvin, mutta jokseenkin pitäisin S-10:n linjaa ehkä K5:n verrattuna heikolta... Kokemuksia tai vertauksia?

    Itellä siis 96 S-10 Blazer
     
  10. Blizzard

    Blizzard Gearhead

    juurikin sama (tyyppi)vika oli omassa -92 S-10ssä
     
  11. GoodWrenchBlazer

    GoodWrenchBlazer 1st gear

    No niin, vihdoin tuli aikaa ryömiä auton alle...

    Kiitokset vaan avusta, en olisi tuota muutoin huomannutkaan.
    Kyse oli nimittäin juurikin siitä palkista johon vääntösauvat kiinnittyvät, kumityynyt on antaneet periksi molemmilta puolilta.
    Näytti ihan normaalilta, mutta kun kampesi palkkia ylöspäin niin eihän se ollut enää millään kiinni rungossa.

    Muistaakos kukaan saako noita US-Part:lta, vai menenkö suoraan Metro-Autoon?
     

Kerro tästä muillekin!