Chevy 350 + TH350 kolkutus, koneen takaosa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja puusilmä, 19.9.2015.

  1. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Tuollainen yhdistelmä on alkanut kolkuttaa/naputtaa, miten sitä ääntä nyt kuvailisikin. Tyhjäkäynnillä ääni kuuluu selkeämmin, häviää kierrosten noustessa, ehkä muuhun meteliin. Alkuun tuli tsekattua venttiilin säädöt pariin kertaan mutta ei vaikutusta, silloin en vielä paikallistanut äänen suuntaa. Nyt sitten ääni on pikku hiljaa voimistunut ja paikallistunut koneen alapuolelle. Pelkäsin laakerivikaa, koneen öljynpaineet tipahtaa kuumana mutta ääneen se ei vaikuta. Kylmänä jos vähentää ryyppyä, kierrokset tippuu, öljynpaineet on hyvät mutta kolkutus alkaa kuulua.

    No tänään sain sitten raahattua perseeni auton alle moottorin käydessä, ääni kuuluukin mielestäni jostain vetolevyn suunnasta. Mikä siellä voi aiheuttaa tuon kolkutuksen, jotain löysässä ja mitä tehtävissä?
     
  2. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Olisko vetolevyn pultti auki/ löysä tms. Siis niitä pultteja joilla vetolevy kiinnitetään turbiiniin.
    Niin tai vetolevy rikki.
     
  3. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Ilmeisesti ne kaikki pultit pääsee tsekkaan konetta pyörittäen, mikä kohta siitä vetolevystä sitten yleensä pettää?
     
  4. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Taas ryömitty auton alla, vetolevyn pultit on tiukassa ja en löytänyt vetolevystäkään mitään halkeamaa tms. Mitähän seuraavana ihmettelisi, tulisiko se sittenkin koneesta, tässä hieman ääninäytettä kohteesta

    https://www.youtube.com/watch?v=Z9YUGu4N2y8
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

  6. sbc327

    sbc327 Gearhead

    Kokeilitko myös vetolevyn ja kampiakselin välisiä pultteja? Varsinkin jos kuuluu pikemminkin vapaalla ja tyhjäkäynnillä.
     
  7. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Aika samantyylinen on, mulla se kuuluu vaan voimakkaammin, voi tosin johtua siitä, että kuvasin suoraan auton alta tuon videon. Onko tää sun tapaus jo ratkaistu?
     
  8. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Kävin nekin nyt vielä tarkastamassa. Silmämääräisesti kaikki on tiukassa, on niin ahdas väli siinä turbiinin ja vetolevyn välissä. Onko vapaalla vai ei, niin sillä ei ole merkitystä. Oikeastaan vain, mitä matalammat kierrokset, sen selkeämmin kuuluu.
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei, hiljeni ittestään mutta nyt taas kuuluu D päällä toi ääni kun jokupäivä kuuntelin. Enne kuulu vaan vapaalla/parkissa. Mulla ei kuulu kierroksilla vaan pelkästään tyhjäkäynnillä.
     
  10. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Vähän päivitystä, kävin tuossa yhdellä korjaamolla, kavereilla ei amerikanautotuntemusta mutta sai sitä nyt kuitenkin nosturilla kuunneltua. Ei oikein muuta selvinnyt mutta koneesta se ääni ei stetoskoopilla kuunnellen tule. Kyllä se sinne vetolevy/turbiiniosastolle tuntuisi painottuvan.

    Vetolevyssä ja turbiinissa näyttäisi olevan äärettömän pieni vipotus pyöriessä, en osaa sanoa onko jotenkin normirajoissa, mutta voisihan sekin saada äänen aikaiseksi kun on tarpeeksi massaa pyörimässä. Mutta mikä sen vipotuksen sitten aiheuttaisi, jossain on väljää tai jokin ei ole linjassa?
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Toi silmällä näkyvä pikku vipotus on ihan normaalia.
     
  12. HulluCaminomies

    HulluCaminomies 1st gear

    GM:n valmisteissa on YLLÄTTÄVÄN YLEISTÄ, että VETOLEVY MURTUU pulttikehän ympäriltä. Pieni hiushalkeama, jota ei välttämättä silmin erota, riittää aiheuttamaan kangen/kampuran laakerin vikaa muistuttavan "naputuksen".

    Hyvä konsti jäljittää äänen lähde on yksinkertaisesti VESILETKU. Ota (se musta lämppärinletku tai alipaineletku on sopivan jäykkää) metrin pätkä letkua, toinen pää korvaan ja toisella päällä kuulostelet öljypohjaa, lohkon kylkiä, imusarjaa, kansia ja venakoppia.

    Lopuksi voit kuunnella koneen käydessä vapaalla/vaihde päällä (MUISTA PARKING BRAKE) askin kyljestä.

    Aivan viimeisenä kokeiluna tyrkkäät sen letkun turbiinin suojakotelon kylkeen.

    Todennäköisesti kuulemasi ääni on nyt selvästi voimakkaampi kuin muualla. Murtuneen vetolevyn tai löystyneen turbiinin pultin ääni kuuluu kyllä myös öljypohjasta kampuran takapään tienoilta, mutta hyvin heikkona.

    Turbiinin suojakotelosta taas hyvinkin selvästi.

    Vetolevy maksaa muutaman kympin, hajonnut vetolevy tuhoaa helposti mennessään sekä turbiinin että laatikon, hyvällä tuurilla koko moottorin lohkon.
    Kuten sanottu, vetolevyn murtuminen pulttikehältä on yllättävän yleistä myös vakiomoottoreissa ja usein epämääräisen naputtavan äänen lähde.

    Kokeile tuota letkulla kuuntelua, se ei paljoa maksa ja sillä saa "eristettyä" äänen lähteen sinne, mistä se todella tulee.


    MUTTA HEI!!! JOS OLET VASTIKÄÄN VAIHTANUT "YLEISMALLIN" TURBIININ SUOJAKOPAN - sellaisen muovisen - se saattaa ottaa kiinni turbiinin pultin perseisiin tai vetolevyn tasapainotuslimppuun (external balancing kampuralle).

    Ota vetolevyn suojakoppa pois ja tarkista, kuuluuko ääni vielä (ja onko suojakopassa jälkiä). Kiinalaiset yleismallit ovat hyvin lämmön mukana elävää muovia (=lue paskaa) ja se selittäisi hyvinkin sen, miksi ääni välillä katoaa.
     
  13. HulluCaminomies

    HulluCaminomies 1st gear

    Sun ääninäytteessä on turbiinin pultti löysä tai vikana on äskettäin vaihdettu yleismallin turbiinin koppa, johon vetolevyn tasapainotuslimppu ottaa kiinni.

    Se yleismallin koppa toimii, jos laitat laatikon puoleiseen alareunaan muutaman prikan korokkeeksi, muuten se vetolevyn tasapainotuslimppu ottaa kiinni startin puolella sitä muovikoppaa. Sinne jää jäljet siitä kosketuksesta kyllä.

    Yleismalliset kiinalaiset kopat elävät lämmönmuutosten mukana ihan helvetisti ja vaikka ne alussa pelittäisivät hyvin, muutaman lämpenemisen jälkeen alkaakin kolkottaa. Hätäisimmät ovat ottaneet koneen ylös ja auki ja todenneet, ettei vika ollutkaan kangen/kampuran laakereissa ja vasta sitten tajunneet turbiinin kopan.

    Vetolevyn halkeamaa ei välttämättä näe silmin, sekin noissa on yllättävän yleinen vika, jos ei ole SFI-approved (kallis) levy.

    Kuuntele vesiletkun pätkällä öljypohjasta/lohkosta/turbiinin kopasta niin löydät äänen aiheuttajan!

    Starttaa ilman koppaa ja jos ääntä ei kuulu, syyllinen on koppa. Jos kuuluu yhä, kytke vaihde päälle. Jos kuuluu vieläkin, tarkista vetolevyn pultit, jos ovat kiinni, vetolevy menee vaihtoon.

    Tsemppiä, ääni on tuttu, mulla Caminossa syypää oli yleismallin koppa.

    Ryppynauha teki muutaman ylimääräisen supistusliikkeen, kun moottori ja vaihteisto ovat mulla maksaneet yhteensä lähes 14 000 egeä.

    Kahden euron vesiletku päästi kuitenkin piinasta ja syypääksi paljastui 15 euron turbiinin suojakotelo.

    Saatanan kiinalaiset :poff:
     
  14. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Vielä kun jättää laittamatta sen sinne kokonaan ni on vielä parempi.
     
  15. rodhot

    rodhot Gearhead

    Jätin lintta impalasta pellin pois ja sen seurauksena starttikehä "imaisi" lannoite suursäkin kampuran ympäri.
    Ei tunti riittänyt kun säkkiä pois puukotti
     
  16. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Katsastuksessa pitää se suojapelti/muovi olla... Tekee rumaa jälkeä jos sattuu onnettomuus ja jalankulkija sorvautuu hammaskehään...
     
  17. ViLU

    ViLU Gearhead

    Aijjaa...vielä ainakaan sanottu mitään sen puuttumisesta :eek:
     
  18. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ennemmin tai myöhemmin sanotaan... En minä sille mitään voi että katsastusmies ei kaikkea huomaa... Mutta sen suojan pitää olla siellä, koska kuten sanottua, jos sattuu onnettomuus ja jalankulkija jää alle, se tekee rumaa jälkeä tuo hammaskehä...

    Välillä katsastusmies antaa leiman nelivetoautolle, josta puuttuu etukardaani, mikäs neliveto se sellainen on, josta voimansiirron osia puuttuu??
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Yks katsoukko sanoi kun toi suojapelti puuttuu että jos joku jää auton alle niin toi starttikehä repii aika pahasti. Totesin että jos etupalkin alta siihen asti pääsee niin ei siinä kohtaa enää henki pihise. Katsoukko oli samaa mieltä eikä merkannut pellin puutetta.

    Koskaan ennen eikä jälkeen puuttuvasta suojasta ole sanottu mitään.
    Onhan tosin sellainen mahis että joku juoksee sivulta ja hyppää sinne alle kun muuten ei oikein helpolla pääse.
     
    NUS-50 tykkää tästä.
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tai jos sinne menee pulsu nukkumaan niin kun täällä yks herra meni hiacen alle sateella.
     

Kerro tästä muillekin!