Chevy 5.7 Tbi ja egr

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja speedy, 17.10.2017.

  1. speedy

    speedy Double Gearhead

    Egr avautuu todella herkästi, eli auton ollessa paikallaan ja ihan hyvin pienellä kaasunavaamisella, samalla kone stumppaa ja saattaa jopa sammua, eli ihan samoin jos avaat manuaalisesti egr:rää tyhjäkäynnillä. Aiemmin kun tutkin hieman korkealla käyvää tyhjäkäyntiä ja vedon puutetta, huomasin että joku oli laittanut solenoidilta lähtevän letkun väärään, eli siihen hengitysreikään ja näin egr:än ohjaus ei toiminut. Letkun oikean kytkennän jälkeen herkkyys ja alavääntö lisääntyi tuntuvasti, ja auto tuntui liikahtavan ihan mukavasti ! Mutta nyt jostain syystä tuo egr:än aukeaminen tekee just tuossa cruisealueella puutumista .. oisko ongelma yksinkertaisesti itse venttilissä, kuoleentunut joussi ? o_O
     
    Muokattu: 17.10.2017
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No ei se sais kovin kevyesti olla avattavissa. Ne mitä oon ite räplänny vaati kyllä ihan jonkun verran voimaakin avaukseen. Tokihan tuo voima on aika vaikea nyt välittää sinne minään absoluuttiarvona.
    Mun mielestä egr ei pitäisi avautua ollenkaan paikallaan kaasutellessa vaihde vapaalla. Toki onhan ohjauksissa eroja. Jossain määrin se kai solenoidia pulssittamalla säätää sitä avaustakin, joten se solenoidikin saattaa olla kuluva osa.
     
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Mahdollisesti EGR-solenoidi vuotaa ja alipainetta vuotaa EGR-venttiilille väärään aikaan...ota ja tuki kokeeksi se EGR:lle menevä alipaineliitäntä ja katso tekeekö se edelleen samaa.

    Uusi EGR maksaa reilun satkun US Parts:ssa, löytynee hyllystä mitä ite noita vaihdellut ja pitää olla juuri oikea malli sitten.
    Vaikuttaa tosiaan yllättävän paljon moottorin toimintaan ja vääntöön, sekä myös kulutukseen...kannattaa siis korjata.

    Se nylonputki/ letkuhan saattoi olla laitettu väärin tarkoituksellakin, kun oli havaittu että EGR ei toimi oikein...

    TBI ja TPI solkut toimivat muistaakseni myös vähän eri tavalla eli varmista että se solenoidi on TBI-malliin tarkoitettu....TBI solkku on kiinni kun virrat pois ja TPI auki kun virrat on pois.

    Alipaineliitäntä TBI:lta solenoidille...pitäisi olla otettu siitä oik. etunurkan pienestä liitännästä.
     
  4. speedy

    speedy Double Gearhead

    Mulla oli myös käsitys, että egr ei avautuisi Parkissa, mutta tässä kyllä aukeminen tapahtuu, ja välittömästi, kun läppiä avaa. Perhana, ite just eilen mietin et pitäisköhän tuo lähtö olla tuossa toisessa liitännässä, mutta jäi testaamatta, kun ei suoraan ylettynyt .. tässä on nyt vasemmalla, siis edestäpäin katsottuna ? Tutkin eilen tuota egr-valikoimaa yms. ja näkyy olevan vaihtoehtoja, wanhan numeron ja muuntiedon mukaan pitäis olla esim. AcDelco 214-5074 ta se mitä us-partsi myy Standartin EGV628
     
    Muokattu: 18.10.2017
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ei saa aueta tyhjäkäynnillä, eikä kaasulapät auki, eikä paikallaan kaasutellessa, osakaasulla ajettaessa lämpimänä kyllä.
    P-asennossa paikallaan ei...jos se aukeaa tyhjäkäynnillä, niin kone varmasti sammuu...sama jos jää raolleen niin käynti ainakin ontuu pahasti, saattaa yskiä pakokaasuja putsariin päin kaasutelelssa paikallaan jne.

    Minulla teki viallinen juuri näitä juttuja 1991 C1500 5.7, kun tappelin aikanaan, tulppasin alipaine liitännät ja ajelin pari kesää ilman EGR, mutta kyllästyin jatkuvaan SES-valon vilkkumiseen ja hommasin uudet EGR + solkku ja uusin myös alipaine putket...(saa metritavarana Etolasta ja liittimiä Nippelit Tepolta).
    Muutos oli huima parempaan, joka näkyi tosiaan palautuneessa väännössä ja auton paremmassa toiminnassa...EGR oli ollut rikki jo varmaan vuosia kun auto tuli minulle.

    EGR avautumiseen pitää tiettyjen kriteerien, lämpötila, nopeus jne toteutua, että ECM avaa sen ja se myös tarkistaa sen MAP-sensorin kautta alipaineen muutoksen myötä ja tarvittaessa sytyttää SES-valon, jos se jää avautumatta.

    Näyttää se tuokin EGV628 käyvän, omissa 89 - 91 C1500 pick up:ssa olen käyttänyt EGV627, se kun on päälle päinkin tismalleen saman näköinen väriä lukuunottamatta, kun orkkis Delco.

    UsParts EGV627, hinta 135.90e

    https://www.uspartsperformance.fi/catalogsearch/result/?q=egv627

    EGR Solenoidi VS12, on löytynyt aina UsParts hyllystä...nyt antoi haku vähän hulluja tuloksia kun koitin.

    https://www.summitracing.com/int/parts/smp-vs12/overview/

    Tuolta on hyvä katsella Standard osia, kun on oikeat kuvatkin.

    http://ecatalog.smpcorp.com/STD/#/vehicles

    Tuo on hyvä aine EGR:n putsaamiseen http://www.valvolineeurope.com/english/products/cleaning/cid(580)/egr__67__turbo_cleaner
     
  6. speedy

    speedy Double Gearhead

    jees, ei aukea tyhjäkäynnillä, eikä jää auki, ja ei ollut karstainenkaan, mutta tosiaan aika vähäsellä kaasulla alkaa aukeamaan . Juu kattelin kans us-partsilta, ja hinnat on partsin tyyliin kalliita. Tuo EVG628 on halvempi, 116.30e ( Tuo 627 näyttäis olevan manuaalilootaversion) mutta mikä lie käytännön ero .. Yleensä kattelen osat ja numerot rokkiautosta, ja aika usein tilaankin sieltä, (Egr+solenoidi olis 124e kotiovelle) :) Pitäis olla tuo winaldl kaapeli, niin pääsis kattomaan syvemmälle ..
     
    Muokattu: 18.10.2017
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Molemmista sanotaan että manuaali/automaatti ja ovat under 8500 GVM eli Negative EGR:a...en tiedä mikä noissa ero loppujen lopuksi on ?

    Ainakin tuo EGV627 on vastaava kun orkkis ja todetusti myös toimii...toinen on erilainen.

    Eipä se muuta näytä vaativan kun että moottori on normaali käyntilämmin ja tyhjäkäynnin yläpuolella, niin ECM voi avata sen...mielestäni nopeus kyllä vaikuttaa myös.
    Park/Neutral katkasija estää kytkeytymisen paikallaan, ECM huomioi sen antaman tiedon.

    Tuo "Over Idle - tyhjä käynnin yläpuolella"...tuleeko se tieto sitten loppujen lopuksi TPS:lta vai moottorin kierrosnopeudesta...virheellisesti säädetty (pitäisi olla 0.48V) /tarvike TPS näyttää päin peetä...????

    WinALDl on tosi hyvä, näyttää kytkeytymisen päälle/pois ja paljon muuta.
     
  9. speedy

    speedy Double Gearhead

    Joo jostain katoin että toi EVG628 ois sopivan tähän -88 malliin, ja 627 uudempiin ..

    Mullon tulossa lähipäivinä Janilta "virilastu" jolla myös egr eliminoitu, mielenkiintoista nähdä miten sillä toimii .
     
    Muokattu: 18.10.2017
  10. speedy

    speedy Double Gearhead

    Vittu että on kummallinen laite, nyt tämä tekee ihan omiaan, kun ei pääse liikkeelle ollenkaan jos ei ota eekeeärrää pois toiminnasta, avaa heti tötterön kun painaa kaasua, ja tuloksenhan tietää .
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Millä tavoin eliminoit sen, kun sanot että "otat sen pois toiminnasta" ?

    Oletko kokeillut mikä siihen vaikuttaa ?

    - EGR- solkku sähköpistoke pois, lakkaako EGR aukeamasta ? Jos, niin ECM saa jostain väärää tietoa ja avaa sen vaikkei pitäisi.

    - Alipaineletku pois TBI:sta ja tulppaa reikä, lakkaako oikuttelu ? Jos, niin solenoidi ehkä vuotaa.

    - Alipaineletku tukkoon solenoidista EGR:lle...laita vaikka kumiletku nylon putken tilalle ja purista pihdeillä lyttyyn käydessä...lakkaako oikuttelu ? Joe ei, niin EGR viallinen.

    - Siellähän voisi olla vaikka se pikku venttiili tukossa/jumissa EGR sisällä, jonka pitäisi sulkea venttiili kun imu/pako paineet tasaantuvat...sen pitäisi vuotaa alipaineet ja sallia EGR:n sulkeutuvan, ehkäpä se ei aukea ja sinne jää alipainetta ja näin ollen EGR auki ???

    (Minulla oli ilmeisesti juuri tätää vikaa omassa näin jälkeen päin ajatellen...vaihdoin EGR:n + solkun ja ongelmat hävisivät.)

    [​IMG]

    NEGATIVE BACKPRESSURE EGR VALVE

    The negative backpressure EGR valve has the bleed valve spring below the diaphragm, and the valve is normally closed. The negative backpressure valve
    varies the amount of exhaust gas flow into the manifold depending on manifold vacuum and variations in exhaust back pressure. The diaphragm on this valve has an internal air bleed hole which is held closed by a small spring when there is no exhaust backpressure. Engine vacuum opens the EGR valve against the pressure of a large spring. When manifold vacuum combines with negative exhaust backpressure, the vacuum bleed hole opens and the EGR valve closes. This valve will open if vacuum is applied with the
    engine not running.
     
  12. speedy

    speedy Double Gearhead

    Juu, elikkä ihan pistoke irti vaan, niin silloin egr on kiinni ja pysyy, samoin jos tulppaa, ja silloin auto toimii. Ongelma on vaan tuo liian herkkä toiminta, egr lähtee heti aukaemaan kun hitaasti avaa kaasua, vaikka auto on P:llä. Kohta pitäis olla uus lastu kotona, kokeilen miten auto wörkkii sillä :)
     
    Muokattu: 19.10.2017
  13. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    P/N katkasijalta tuleva tieto ECM:lle pitäisi jo estää ettei ECM avaa EGR:aa P/N:lla...tuleekohan se tieto ECM:lle ? :odeek:

    Jani on muuttanut sillä lastulla sen EGR:n avautumaan vasta jossain 255km/h nopeudella...eipä taida edes kulkea niin kovaa :rotfl:
     
  14. speedy

    speedy Double Gearhead

    Jaa-a voi olla ettei tule. kulkee ko vain pitää kaasua tarpeeks kauan pohjassa, mutta eihän näillä voi ajaa sataa lujempaa :D Joo en tiiä miten lastu on tehty, mutta sieltä egr elimininointi ei ratkaise muita ongelmia, jos ei kartat oo muuten fiksumpia, mutta kyllä uskon vahavasti että Janin tekemä chippi toimii !
     
    Muokattu: 19.10.2017
  15. speedy

    speedy Double Gearhead

    Voi olla että uusi egr ja toimii :) jenkkivoorumeita selatessakin, näkee useita tapauksia, jossa jonkun käntihäiriön vuoksi on uusittu "tonnilla" osia, mutta ei vaan toimi :D
     
  16. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    GM:n oma ASDU 5.7 on paras minkä minä tiedän...toimii loistavasti Th700r4 ja 3.73:1 välityksen kanssa 1227747 boxi:ssa :odcool:

    Samaa GM myy tai ainakin myi viri ja päivityslastuna muihinkin ja siitä ne lastunikkaritkin usein lähtee liikkeelle.
     
  17. speedy

    speedy Double Gearhead

    Mulla on Boxissa 1227747 ja AMUR, eli käykö siihen ASDU Lasdu ?? No näemmä käy joo ,,, kun tutkin asiaa wööldwaidwebistä
     
    Muokattu: 19.10.2017
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Näitä tapauksia löytyy ihan Suomesta ja odltakin ;)
     
    speedy tykkää tästä.
  19. speedy

    speedy Double Gearhead

    Rokkenroll toverit! Kyllä se kuulkaa oli ihan se simppeli vika, eli nyt on uusi EGR, ja johan toimii ! (kokeilin lastuakin, mutta ei toiminut oikein) Vaikka käsikopelolla ja muulla muka tutkimuksella tuntui että erggi toimii, niin kyllä siinä jotain oli päin kettua .
     
    Muokattu: 20.10.2017

Kerro tästä muillekin!