Chevy Astrot ja 80-lätkä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja jorke, 27.3.2009.

  1. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ei kun lätkä on pakussa aina kun paino on yli 1800 oli penkkejä tai ei. Mut vain yli 1800 kg pakuun sai laittaa lisäpenkit. 2-3h astro on yleensä alle 1800kg

    Tolla otehommalla tarkoitin että missään ei lue pitääkö olla lätkä vai ei. Se pitää tietää muuten. Korjauskehoitukset erikseen, eivät kyllä mulle koskaan kirjoitelleet otteeseen.
     
  2. jorke

    jorke Gearhead

    Jos on katsastettu pakuksi jossa lisäpenkit niin saako sen katsastettua penkit poistamalla 80-lätkättömäksi jos paino alle 1800kg?

    Siis kun ois tarkotus ihan pakettiautona käyttää.
     
  3. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Saahan sen varmaan noin katsastettua, mutta voipi mennä maksamaton autovero maksuun - eli noin 10 000 -14 000€ , jos verovapaan pakun määritteet eivät täyty.. Eli tilavuuus.. Yli 1800 kg:n pakussa kun ei vaadittu kuin yli 185 cm tavaratilanpituus..

    Ja kun penkit otat pois, et enää ikimaailmassa saa niitä takaisin..


    Ja alle 1800 kg:n autoon ei saanut penkkejä, joten autoa joutuu laihduttamaan muutenkin..
     
  4. jorke

    jorke Gearhead

    Kyl nää Suomen autosäännökset ja verotuskäytännöt on ihan perseestä :D . Tossa 80-lätkäsäännössä ei musta ole mitään järjen hiventäkään.

    Tuossa kuitenkin AKEn sivuilta verovapaita pakettiautoja koskevia sääntöjä ja muutoksia:

    Verovapaan pakettiauton muuttaminen
    # Pakettiauto on autoverovapaa, jos se on tuotu Suomeen ennen 3.5.1993 ja se on maahantuotaessa täyttänyt silloin voimassa olleet autoverovapauden edellytykset. Ennen 15.6.1990 maahantuotu pakettiauto on verovapaa, jos auton omamassa on vähintään 1 800 kg tai
    # tavaratilan tilavuus on vähintään 3 kuutiometriä (mitattuna silloisen LM:n päätöksen mukaisesti) tai avolavan pituus on vähintään 185 cm.

    15.6.1990 – 2.5.1993 maahantuotu pakettiauto on verovapaa, jos se täyttää nykyisen autoverolain 23 ja 24 §:n ehdot.

    Verovapaudelle ei ole säädetty kuoleutumisaikaa.

    Muutoksesta ei ole veroseuraamuksia, jos verovapaa pakettiauto muutetaan
    # linja-autoksi, jonka omamassa on vähintään 1 875 kg
    # kuorma-autoksi
    # invataksiksi
    # sairasautoksi
    # pelastusautoksi
    # eläinlääkintäautoksi
    # ruumisautoksi
    # verovapaaksi matkailuautoksi, jonka omamassa on vähintään 1 875 kg
    # huoltoautoksi, jonka omamassa on vähintään 1 875 kg

    Muutoksesta on maksettava täysimääräinen autovero, jos verovapaa pakettiauto muutetaan
    # tavalliseksi henkilöautoksi
    # linja-autoksi, jonka omamassa on alle 1875 kg
    # matkailuautoksi, jonka oma massa on alle 1 875 kg
    # huoltoautoksi, jonka omamassa on alle 1 875 kg

    Esimerkkejä veronalaisista muutoksista:

    Verovapaan pakettiauton muuttaminen henkilöautoksi
    # auto on ensirekisteröity verovapaana pakettiautona 19.11.1989
    # auto muutetaan henkilöautoksi
    # autosta on suoritettava täysimääräinen henkilöauton autovero (veron perusteena on kyseisen pakettiauton verotusarvo eli maahantuontihinta vuonna 1989).

    Huom!. Autovero on suoritettava riippumatta siitä, kuinka kauan auto on ollut rekisterissä pakettiautona.

    Verovapaan pakettiauton muuttaminen linja-autoksi
    # auto on ensirekisteröity verovapaana pakettiautona 19.11.1989
    # auto muutetaan linja-autoksi, jonka omamassa on alle 1 875 kg
    # autosta on suoritettava täysimääräinen (=henkilöauton) autovero (veron perusteena on kyseisen pakettiauton verotusarvo eli maahantuontihinta vuonna 1989).

    Huom!. Autovero on suoritettava riippumatta siitä, kuinka kauan auto on ollut rekisterissä pakettiautona.
     
  5. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ei kait näissä suomalaisissa kusipääsäännöissä ole juurikaan järkeä ollut koskaan.

    Noi lisäpenkittömät versiot on yleensäkin halvempia ja vähemmän haluttuja kuin penkilliset eli eiköhän sellainen löydy helpostikin valmiina?
     
  6. jorke

    jorke Gearhead

    No joo, aattelin vaan kun tuo pihassa oleva raato on ihan ruosteeton ja just noilla pitkillä laseilla, ei niillä pystyillä.

    Siis vähän iski visiot sika matalasta, mattamustasta käyttö Astrosta, lainais tuosta rodiprojektista nuo 20x10" vanteet taakse ja 18" eteen. Ja vaikka rakenteilla oleva pikkulohko pellin alle kun käy niin helposti V-6:n tilalle.

    Siis alko rakennuttaa varaosa-auto :D . Tää nyt on taas tätä, ihan kun ei ois tarpeks muutenkaan hommia. Mut saattais olla kiva käyttis ja mahtuis romut kyytiin.

    No ehkä ton 80-lätkän kannsa sit vois elää kun on noin vaikeaa poistaa
     
  7. AstroUser

    AstroUser Gearhead

    Tarkoitinkin just sitä, että lätkän puuttuminen pitäisi kirjata rekisteriotteeseen, mutta kun ei ole kirjattu ikinä.
     
  8. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Voihan ne penkit sieltä pois ottaa ilman katsastustakin (eikä välttämättä katsastuksessa niitä puuttuvia penkkejä otteesta poisteta)...
    Mutta tuo lienee turha ajan ja rahan tuhlausta alkaa sitä "tarraa" poistamaan alkaa...
     
  9. jorke

    jorke Gearhead

    Niin aattelin vaan et esim. motarilla jos ajaa rajotusten mukaan 120 tai vaikka sen 125 mitä ehkä normaalisti ajais niin on aikas iso ylitys jo 45km...

    Alkaa ehkä käymään kortin päälle jossain vaiheessa :D
     
  10. MudMax

    MudMax Gearhead

    On siinä vielä 25 km/h liikaa ilman lätkääkin = pakun rajoitus ilman lätkää on 100 km/h.
     
  11. jorke

    jorke Gearhead

    Joo, niin onkin. En tuota ole muistanutkaan kun itsellä ei ole koskaan ollut pakua.
     
  12. jiitee66

    jiitee66 3rd gear

    atro 80 lätkä

    Mulla ei oo 80-lätkää mutta neliveto ja 7-rekisteröity ja otteessa lukee maastoajoneuvo.Saakos tällä päästellä yli sataa :eek:
     
  13. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Saa se on henkilöauto
     

Kerro tästä muillekin!