Chevy Caprice 91-94 käyttöautoksi ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Stone, 8.9.2004.

  1. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mikäs perävälitys tossa on? suht helposti näyttää sutasevan ainakin.
     
  2. Erska

    Erska Gearhead

    Mulla on tuossa vakio SS:ssä oleva 3.08. :)
     
  3. |Lake|

    |Lake| 3rd gear

    Minun 91 sedaniin kertyy vettä jonnekin omituiseen paikkaan, sen takapikkuikkunan kohdalle/alapuolelle, vasemmalle puolelle. Älysin sen vasta nyt että sitä vettä kertyy. Kesällä kuului mutkaan kovemmin kurvatessa sellainen "plumps" ääni, luulin että se kuuluu tankista. Mutta nyt pakkasilla se oli osittain jäätynyt, ja kuului kun veden pinnalla oleva jääkalikka kolisi :) Mutta kun purin sisustan muoveja siitä ikkunan ja hattuhyllyn ympäriltä, ja tutkin takakontin, niin en keksinyt että missä se vesi voisi olla... Onko kellään ollut samanlaista ongelmaa sämpylä Caprice sedanissa?
     
  4. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    ^ Aikoinaan oli `91 sedan ja se oli toivottoman kova huurtumaan ja takakontti oli talvella täysin jäässä. Eli vettä oli liikkeellä muttei sitä oikeen saanut auton sisältä poijes.
    Nykysessä farmarimallissa ei oikeen tätä ongelmaa tunnu olevan.
     
  5. |Lake|

    |Lake| 3rd gear

    Joo niin on tämä minunkin sedani kova huurtumaan, ja kontti on jäässä talvella, sinne pääsee vettä jostain. Luulen että se sama vesi kertyy ensin sinne missä se nyt plumpsahtelee ja jäät kolisee, sieltä sitten konttiin. Ilmeisesti se vuotokohta on siinä takaovien yläpuolella, siellä kun on se joku kouru tms. jonka loppuosaan on nähtävästi jo ihan tehtaalla tungettu jotain massaa (ihan samanlainen fixaus oli edellisessä 1991 sedanissa...). Luulen että sieltä vuotaa jonkun sauman välistä. Mutta nyt pitäisi paikallistaa että minne se vesi kertyy ennen konttiin menoa... Ja tietysti paikata se vuotokohta :wink:

    Muuten, tuohon ikkunoiden huurtumiseen auttaa Biltemasta ostettu huurteenestosuihke, ei enää huurru ikkunat vaikka lämppärin puhallus ei ole edes huurteenpoistolla :)
     
  6. ss70

    ss70 1st gear

    Miksi muistelen, että takaovien kohdalta meni jotkut ritilät joiden perään kannattaa katsoa miten ovat auki. Eli jos ummessa niin ei ilma vaihdu peräkontissa niin hyvin. Ja taisipa olla siellä lokasuojien sisällä myös mahdollisuus ruosteelle niin, että rapavettä tulee kontiin jos ei ole koskaan tuota kunnolla suojattu. Nämä nyt ihan vanhasta muistista ilman kunnon mahdollisuutta tarkistaa.
     
  7. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Takaa tais sisälokkarit noissa ruostua, enolla oli vähän aikaa '91 tommonen ja siitä joutu hitsaa muistaakseni yläosat ja siitä taaksepäin. Sieltä varmaan vesi menee konttiin?
     
  8. |Lake|

    |Lake| 3rd gear

    Ei mene minun autossa sieltä, vesi tippuu takakonttiin yläpuolelta, sitä takakontin luukun saranarakennetta pitkin, molemmilta puolilta. Aikaisemmin se vesi kertyi kontin reunojen koteloihin, niissä oli vesireiät tukkeessa, mutta avasin ne niin ei enää sinne pääse kertymään. Myös niitä sisälokareita on hitsailtu ja tarkasteltu, sitäkautta vettä ei pääse konttiin.
     
  9. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Takakontin aukon ylänurkista lähtee korisaumat, jotka jatkuu aina takaovien kehysten taka ylänurkkiin (c-pilarin yläpää) asti. Saumat on kitattu tuosta takakotin huulesta ja c-pilarin yläosasta huonolaatuisella korikitillä, joka kuivuu, halkeilee ja kutistuu ajan mittaan.
    Omassa kitit oli kokonaan irti pellistä, vuoti tiputtamalla vedet sieltä takasisäloksun päälle ja edelleen kontin pohjalle.
    Vanhojen kittien poisto ja uusiminen korimassalla auttoi vaivaan.
    Se miten sauma juoksee takalasin reunan kohdalla listan alla on itsellenikin kysymysmerkki kun en takalasin listaa irroittanut muualta kuin alhaalta, mutta epäilen sen menevän perinteisesti ikkunatiivisteliiman sisäpuolella, huulloksessa ja siksi vuoto sieltä epätodennäköinen.

    Takavalojen yläpuoliset korisaumat saattaa myös vuotaa vettä läpi takakonttiin, varsinkin painepesurin kanssa autoa pestessä.

    Tectyliä ruiskuttelin takakontin sivuihin ja pohjaan ruostumista ehkäisemään, koska näissä tuo kontti tuntuu olevan lähes aina kostea.
     
  10. amalo

    amalo Gearhead

  11. 12345678910

    12345678910 Gearhead

  12. |Lake|

    |Lake| 3rd gear

    No niin, nyt löytyi kohta minne vesi kertyy: c-pilarin sisään. Sisältä kun ottaa sen sisustan muovin pois pilarin kohdalta niin pellissä on sellainen neliön muotoinen aukko. Tungin sinne letkunpätkän ja imaisin niin sieltähän alkoi virrata vettä ihan kunnolla :) Nyt vain pitää uusia ne kitit niin ei pääse vesi enää sinne, niin kuin Harri S tuossa jo aikaisemmin opasti.
     
  13. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Oletteko Caprice-miehet (ja naiset) vaihtaneet pisarapeilejä niitten rumien mustien lätkien tilalle? Saako niitä kaupan hyllyltä? Ja sopiiko ne yleensäkään samoihin reikiin?
     
  14. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Missä hintaluokassa tämä pyörikään? Ei näkynyt nettiautossa.
     
  15. Tseiaar

    Tseiaar 3rd gear

    Tätä mietin itsekkin. Kun en vastausta löytänyt, niin nyt on sitten Jenkeistä kontti tulossa missä on mm. tuommoset pisarapeilit. Kaverin auton peilejä, tai niiden jalan kokoa kun vertasin noihin norsunkorviin, näyttäisi että näissä europeileissä olisi isompi jalka. Mut kohtahan tuo selviää, kun kamat kotiutuu jossain aiheessa.
     
  16. hara64

    hara64 1st gear

    mistäköhän lie johtuu toi, et joissakin on ne pisarat ja toisissa ne muovisilta tarvike peileiltä vaikuttavat läpyskät?
    meillä oli pisarat ja uutena maahantuojan kautta tullut caprice.
    ko.autossa oli myös lapsilukot takaovissa.
     
  17. |Lake|

    |Lake| 3rd gear

    Pisarapeilit on minunkin Capricessa, ja oli edellisessäkin 91 sedanissa. Tämä nykyinen on tuotu ilman virallista maahantuojaa USA:sta, mutta se edellinen oli Aro yhtymän tuoma. Lapsilukotkin on.

    Muuten, huomasin viimetalvena että peileissä on lämmitys! Menee päälle samalla kun laittaa takalasin lämmittimen päälle.
    Niissä läpyskäpeileissä tuskin on lämmitystä?
     
  18. Tseiaar

    Tseiaar 3rd gear

    Juu, itelläkin oli muutama vuosi sitten tuommoinen ´91 farkku, Metron uutena maahantuoma peli. Siinä oli kanssa pisarapeilit lämmityksellä, jenkkimallin takavalot ja takarekisterikilven yläpuolella se ohut lista, eikä tuota euromallin valopaneelia mikä tuossa nykyisessä on. Siis kaikkiaan täysi jenkkimalli, mutta kilometrimittarilla varustettuna. Tuo nykyinen ´92 taas on kaikilla eurospecseillä (erilaiset takavalot, tuo "valopaneeli" takaluukussa, erilaiset turvavyöt/lukot) ladattu, ja myöskin uutena Metron maahantuoma. Tässä nyt on hyvänä lisänä nämä lasiset H4-valot, mitkä oikeasti näyttääkin jonnekkin, ainakin jos noihin orkkis muoviumpioihin vertaa. Nyt tosin jo hommattuna/ tilattuna nuo jenkkimallin takavalot ja pisarapeilit, vielä kun jostain löytäs sen ohuen listan siihen takakilven yläpuolelle...
     
  19. Tseiaar

    Tseiaar 3rd gear

    Juu, ja näissä norsunkorvapeileissä ei ole lämmitystä. Mitäpä sillä ominaisuudella näissä Suomen oloissa mitään tekisikään :odroll: .
     
  20. sikaprice

    sikaprice 3rd gear

    Mullakin on metroauton tuoma 91 sämpylä mikä on aika amerikan malli km mittaria lukuunottamatta. millaiset muuten noi turvavyöt/lukot eurospecsi mallissa on ? :eek: sen tiesin että peilit, takavalot jne on erinäköiset. ne peilit on kyllä helvetin rumat....
    viime viikon perjantaina laitoin oman sämpylän talviunille, nyt on kesä mun kannalta virallisesti ohi :(
     

Kerro tästä muillekin!