Chevy/GMC Subbe/Pickup jutustelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kane, 12.8.2007.

  1. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Hyvä vinkki mutta ei ole yhtään tuttu laite tuo. Onko vuosimallilla tms. väliä mistä Cherokeesta se otetaan ja pitääkö tehdä paljon muitakin modauksia? Tai peräti osanumero/ostopaikka jos on tiedossa. Saginaw -valmistetta taitaa nämä kaikki melko pitkälle olla. Kolmen tuuman korotuksilla rungolta on tuo oma mikä vaatii ehkä lisää pituutta akselilta mutta jatkopala siinä nytkin on.

    Edit: alkoikin selviämään pienellä Googlettamisella. Youtube on täynnä näitä muutoksia ja rockautosta löytyi akseli. Pituudeksi on ilmoitettu 23.2 tuumaa. Saattaa olla vähän nihkeä eikä selvinnyt minkälainen rakenne tuossa on. Näyttäisi, että joku liukuosa siinä on mutta meneeköhän tuohon korotuskitin mukana tullut jatkopala tarvittaessa?
     
    Muokattu: 3.11.2023
  2. Rytari

    Rytari Gearhead


    Mä en ole ihan varma tuosta jatkopalasta, mutta korottamattomaan sitä täyty lämmittää ja sulattaa muovinen varmistin jotta sai vähä lyhennettyä
     
  3. Concarne

    Concarne 3rd gear

    O.k. Kohta nähdään, osa lähti tulemaan Rockautosta. Noissa on kai jotain vuosimallikohtaisia eroja. Ymmärsin, että vanhemmissa ei olisi noita muovikilkkeitä mutta vähän epäselväksi se jäi. Ostin Lares-merkkisen tarvikeosan mikä on tarkoitettu -91 Cherokeehen. Kuvista ei selvinnyt minkälainen teleskooppi tuossa akselissa on joten vähän riskillä tilasin.
     
  4. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Netissä neuvotaan jostain syystä erottamaan teleskoopin kappaleet toisistaan ja poistamaan sisällä olevat muovikappaleet ohuemman osan päästä. Onkohan tässä jotain mitä en tajua kun mittaamalla näyttäisi menevän suoraan paikoilleen vaikka tätä ei teekään? Pitääkö tuossa teleskoopissa olla paljonkin liikkumavaraa molempiin suuntiin? Ohjaussimpukkahan on rungossa kiinni joten luulisi ettei sen tarvitse liukua paljonkaan. Kai siinä jonkinlainen pieni elämisvara on hyvä olla mutta ei kai se siinä senttikaupalla ajossa liiku.
     
  5. Rytari

    Rytari Gearhead


    Eikai sen tarvi liikkua muuta törmäyksessä painua kasaan, normikäytössä ei sopisi simpukan erkanevan pylväästä
     
  6. kojo

    kojo Gearhead

    Tarvii sen vähän liikkua kun koppa on siinä rungon päällä kumien varassa, ei sentttitolkulla, mut jos on ihan jäykkä ja varsinkin pinteessä jompaankumpaan suuntaan niin ajan kanssa jotain tapahtunee...
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  7. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Näin sen itsekin pähkäilin. Täytyy sovittaa paikoilleen ja katsoa mihin asettuu. Saahan sieltä sisältä ne muovikilkkeet sitten tarvittaessa pois. Nyt jos Rytarilla oli tarve lyhentää ja minulla on nuo 3" korotuspalat eli luultavasti aavistuksen pidempi akseli tarvitaan niin mahdollisesti menee suoraan paikoilleen.
     
  8. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Hyvin tuo näytti paikoilleen menevän ja liikevaraa jäi reilusti. En keksinyt mitään hyvää syytä miksi tuo uusi akseli olisi pitänyt purkaa. Vähän lyhyempi kuin orkkis mutta kun ulospäinkin jäi liikevaraa ja sisään päin vähintään saman verran kuin alkuperäisessä niin vaikuttaa toimivalta. Hyvä päivitys, ohjaus parani selvästi.
     
    Jussi289 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  9. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Onko joku täällä tehnyt jäykän nelivedon päivitystä jatkuvaksi nelivedoksi? En ole vielä tarkemmin perehtynyt mutta ilmeisesti jakolaatikon vaihto uudempaan malliin on jotenkin kohtuullisesti tehtävissä. Mitähän kaikkea menee uusiksi?
     
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Jakolaatikon se lähinnä tarvitsee vaihteensiirtäjineen yms. En kyl oo ihan kartalla mikä olis sopiva ja hyvä jatkuvan nelivedon aski. Ehkä H2 hummerin looda olis passeli?

    Ite tein vähän vastaavan konversion toisinpäin K5 blazeriin, enkä ole jäänyt kaipaamaan jatkuvaa nelivetoa.
     
  11. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Olen ajanut vaihtelevasti kuivalla ja liukkaalla neliveto päällä ja onhan tuo toistaiseksi kestänyt mutta ehkä parempi olisi jos olisi joustavampi jakolaatikko niin ei tulisi turhaan rikottua. Täytyy selvitellä lisää mutta youtubesta ymmärsin, että uudemman Chevyn jakolaatikko menisi pienillä muutoksilla tuohon ja TH700:n perään.
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mä veikkaan että jos on olot mitkä vaatii nelivetoa, ei jakolaatikkoa sillä rikki saa. Mutta jos on kuiva asfaltti ja välillä jäätä, niin eihän se mikään ihannetilanne ole tönkölle nelivedolle eikä takavedolle, silloin jatkuva olis ainakin miellyttävämpi ajella.

    Hummer H2 jakis olis kyllä hyvä itellekkin, koska siinä on takaveto ja jatkuva neliveto, tönkkönelivedon lisäksi. Ne on vaan mulle "väärän kätisiä" eli etukardaani vasemmalla, itellä se on oikealla. Tossa uudemmassa pickupissa etukardaani on vasurilla, eli H2:n NP242 aski pitäis sopia ainakin sen puolesta ja pulttijako sama siihen adapteriin. Voi olla että niissä on eri rihlat sisäänmenoakselilla, th 700 on 27 rihlainen ja hummerin 4L60e ilmeisesti jo 32 rihlaisella akselilla.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  13. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    uudemmat jakikset tosiaan sopii pulttijaon osalta, rihloissa voi olla eroa, mutta harvassa lootassa on sitä jatkuvaa nelivetoa. Suurin osa tönkköjä. Tai jos on jatkuva neliveto niin sitten saattaa puuttua alennusvaihteisto. Tallilla meilla on tai oli jonkun katumaasturin jakis lässykän perästä ja siinä ei ollut alennusvaihteistoa.
     
    Concarne tykkää tästä.
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Onhan tuo tönkkö 4WD -> AWD ihan järkevä muutos, jos ei ole tarvetta ajaa maastossa ja haluaa käyttää nelivetoa myös kadulla tai yleensä tiellä.
    Ite aina haaveillut lyhyestä GMT400 sarjan K1500 Sportside/Fleetside, jonka madaltaisi ja muuttaisi AWD:ksi...nykyään tietty LS-koneella tai sitten S-10/S-15 pick up:sta vastaava :odrazz:

    Käytännössä tarvitaan joku NV-149 tyyppinen jakolaatikkko jostain Caddy Escalade, GMC Denali tai GMC C3:sta...ehkä myös AWD mallin Chevy Van/GMC Savana voisi luovuttaa sopivan jakoaskin ?
    Sitten mielellään AWD mallin etuakseli tai ainakin se pitempi akseliputken puolisko ja kiinteä vetoakseli ilman 4WD-mallin liitosta.
    Jos autolla ei revitä, niin kaipa sen 4WD vetoakselin voisi saada lukittuakin pysyvästi tai ehkä hitsata yhdeksi puuksi, en osaa sanoa miten kestäisi ?
    Mahdollisesti koelautaan peitepala 4WD kytkentä napin tilalle tai jos jakolaatikon keppi, niin se pois...riippuu ihan mitä olet tekemässä ja mikä auto kyseessä.
    Nuo GMC Denali ja C3 on tosi harvinaisia täällä, mutta Escalade:a täältä löytyy...helpointa varmaan kun etsii sopivan tai tuo Jenkeistä aihion ja purkaa siitä kaikki osat...

    NV242 tyyppinen jakari jos haluaa säilyttää edelleen mahdollisuuden ajaa AWD:n ohella myös 2WD/4WD Hi-Lo lukittuna.
    Se on varsinaisesti maasturin jakolaatikko alennusvaihteella, mutta sisältää silti tärkeän keskitasauspyörästön, joka mahdollistaa nelivedon käytön kadulla.
    Näitä ollut mm Jeep:ssa, mutta huomaa etukardaanin lähtö että on oikein päin jne.

    Vaihdelaatikosta riippuen tarvitset ehkä myös adapterin jako- ja vaihdelaatikon väliin.

    Katsopa Youtube:sta : LT Tolman...selittää ja näyttää hyvin mitä AWD modissa pitää tehdä.

    https://www.youtube.com/c/LawrenceLTTolman/videos

    LT on tehnyt noita ja nytkin työn alla S-10 johon tulee AWD modi, sekä harvinainsempi teräksinen etuperä ja koneeksi kai jokin LS turbolla tai remmillä, ei ole päättänyt vielä...tavallaan Gen2 Syclone siis.
    Tehnyt aikasemmin sen videoilla näkyvän hienon mustan/oranssin K1500 Sportside "Copo truck":n, jossa oli 4WD -> AWD conversio, 4.8 LS + LSA:n remmiahdin, etanolilla + 4L80E aski...se osui juuri omaan makuuni, auto sittemmin myyty.
     
    Concarne tykkää tästä.
  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tony Angelo / Stay Tuned teki Cyclone kopion S10 4x4 V6 mallista. Astron AWD osia yms ja V6:seen turbo.
    Kooste video.
     
    Concarne tykkää tästä.
  16. Rytari

    Rytari Gearhead

     
    Concarne tykkää tästä.
  17. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Tuota jatkuva nelivetoiseksi muutosta joskus itekkin vähän tutkin, tulin siihen tulokseen että H2 hummerin tai escaladen jakovaihteistolla se onnistuisi.

    Noissa on ilmeisesti se iso sisääntuloakseli jakiksessa joka on myös gmt400 subbarissa. Käy siis subbarin 4l80 loovaan kiinni.
    Se jäi selvittämättä että onko noissa h2 ja escaladen jakiksissa sitten sitä "tönkkönelivetoa" eli onko niissä valittavissa keskitasauspyötästön lukkoa.

    Normaali talviliikenteessä tuo keskitasauksellinen jatkuva nelikko on kyllä aivan yliveto. Vuosia ajanu jatkuva nelikkoisilla land cruisereilla (j80-j100-j120) niin onhan ne mahtavia menijöitä normaali liikenteessä.
    Subbarilla liikkuminen oli takavedolla aivan onnetonta nysväämistä. (tönkkö nelikkoa kun ei omasta mielestä kannata käyttää tie liikenteessä, rasittaa vaan paikkoja kun keskellä ei ole mitään joustoa.
     
  18. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Noin sanotaan Hummer H2 (2003 -> up) BW4484 jakolaatikosta :

    These transfer cases are two-speed units providing full-time 4WD. These are not clutch-driven units but are an electronically shifted design using an internal planetary-type differential to achieve a 60/40 torque split rear to front. Both prop shafts are being driven continuously to provide excellent traction in all driving conditions.
    During normal driving the unit will operate in 4W High, which allows torque to be split between the prop shafts as needed. The next range is 4W High Locked, which locks the prop shafts to a 50/50 torque split and should be used only off road on loose or slippery surfaces. The last range is 4W Low Locked, in which both prop shafts are locked in a 50/50 torque split, and the low-range planet changes the output ratio to 2.64-1. This again should be used only off road.


    Lähde: https://www.transmissiondigest.com/borgwarners-4484-transfer-case-heart-of-the-hummer/

    Se on siis lukittavissa oleva Full Time 4wd...siinä taas uusi termi.

    Ite kun puhun yleensä 4WD tai 4 x 4, tarkoitan "tönkköä" kytkettävää nelivetoa ilman keskitasauspyörästöä, käyttö vain maastoon, ei sulalle kadulle...AWD:lla taas jatkuvaa nelivetoa k-tasauspyörästöllä ja jonkinlaisella voiman jaolla, ilman turhaa alennusvaihteistoa, kadulle ajettavaksi neliveto päällä...tuo on oikeastaan näiden välimuoto.

    Kaiketi samaa jakolaatikkoa on ollut Hummer H2, Escalade/Escalade XT ja olisko serkku Chevy Avalanche:ssa...
     
  19. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    LT:lta uusi video jossa muuttaa ja vahvistaa etuperän 4WD -> AWD malliseksi uuteen S-10 AWD projektiinsa.

    Valurautainen ja kestävämpi peränkotelo tuli siis ZR2 Blazer:sta ja akseliputki/yhtenäinen vetoakseli Olds Bravada:sta.
    Videolta käy hyvin ilmi WD ja AWD etuperien merkittävät erot.
     
  20. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Tuli perjantaina haettua squarebody subbe. Kaikki toimi kun jätin parkkiin ja maanantaina kun ajoin seuraavan kerran niin mitkään valot ei toimi,ei mittarivalotkaan. Ei varmaan muita vaihtoehtoja kun katkasija? Lämppärin puhaltimesta ei toimi nopein asento. Siinäkin varmaan vikaa etittävä katkasijasta?
     

Kerro tästä muillekin!