Chevy/GMC Subbe/Pickup jutustelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kane, 12.8.2007.

  1. persus

    persus 3rd gear

    ai eiks hitaalle vaihtaes tarvikka pysähtyä ja laittaa vapaalle?? onks kellää tietoo mitkä on suurimmat renkaat mitä suburbaniin on tehtaalla saanut lisävarusteena??tai johonkin rinnakkais malliin???omani on vm.96!
    kuinkan suuria renkaita porukka on laittanu 3"korotuksella olevii subbareihi??ja minkä levysil vanteil ja millä et:llä??
     
  2. kane

    kane 1st gear

    Keppiversiossa vaihde vapaalle kun vaihtaa jakolaatikolta hitaalle 4wd:lle ja mieluiten pysähtyy.

    Nappiversiosta en tiedä...

    t.kane
     
  3. rkr

    rkr Gearhead

    Tre,

    Mitenkäs noissa subbareissa menee nuo rekisteröinti asiat? Meneekö 1500 normaalisti henkilöautoksi ja 2500 kuormuriksi? Mitäs rajoituksia tuon kuormurin käyttöön liittyy, onko esim kattonopeus 80 tai penkkien määrä/tyyli rajattu? Mitenkäs veropuoli, kuorkista ei varmaan mene diesel veroa? Jos tommoisen 2500 mallin uittaa suomeen ja rekisteröi kuormuriksi niin millaiset verot siitä menee?

    Onko muuten tietoa paljonko tommoinen nelivetomalli hörppää bensaa pikkulohkolla?

    Tarkoituksena olisi hommata tommoinen nelivetovehje johon mahtuu ainakin 7 henkeä. Mitähän muuta tuossa on syytä huomioida? Kiinnostuksen kohteena on erityisesti 95-98 mallit.

    Cheers, Riku
     
  4. persus

    persus 3rd gear

    kyllä k1500 menee kans kuormuriks.istumapaikkoja saa olla käsittääkseni 9.käyttömaksua ei kuormaautossa ole ollenkaan ja diesel vero on n.135e oma hörppää löpöä matkaajossa 15 litraa ja sekalaisessa 17litraa...vakio renkailla ja vakio korkusena pääsi 13litraan(nyt 33" renkaat ja 3"korotus).
    se kannattaa ottaa huomioon jos ostaa 95 vuoden puolivälin jälkeen rekisteröidyn että siihen joutuu vaihtamaan e-hyväksytyt valot ja laittamaan ajovaloihin korkeuden säädön!ja ajoneuvoveroahan ei kuormaautossa joudu maksamaan kun tuo ulkomailta!hyvä hankinta!!!!!!!!
     
  5. persus

    persus 3rd gear

    ainiin ja kattonopeus on 80km/h :mad: ei tarvi lätkää kontin luukkuu!!!ja nykyään saa olla pehmeät penkit!!ainaki nois mitä on ulkomailta tuotu ja joissa on jo valmiina!!!!metroauton aikanaan tuomista en tiedä saako niihin tänä päivänä vaihtaa pehmeät kovien tilalle????
     
  6. persus

    persus 3rd gear

    ainii ja kuormatilan väliseinä verkko täytyy asentaa kun on kyse kuormaautosta ja jotaa kuorman sidonta lenkkejä konttiin ja takaroiskeläpät jos et rekisteröi suoraan maastokuormaautoksi (n2g)
     
  7. rkr

    rkr Gearhead

    Hyvää tietoa, kiitos persus. Vaatiiko tuo maastokuormuriksi rekisteröinti jotain lisäjippoja ja onko siitä jotain haittoja? Tuo 80 rajoitus kyllä kyrsii jonkin verran, 1500 mallin saa vissiin rekisteriin myös henkilöautoksi?

    95 mallin bensakoneet oli vissiin vielä TBI ruiskulla? Minkäs verran tuolla turbokiisselillä voi ajella ennenkuin isompaa koneremppaa on tiedossa? Hiukan tuo pikkulohko houkuttaisi kun niistä on parinkymmenen vuoden kokemus ja diisseli taas on ihan outo vehje.

    Cheers, Riku
     
  8. persus

    persus 3rd gear

    ite kävin just viime viikol konttorilta kyselemäs maastokuormuriks rekisteröintiä ja täl viikol aion sen tehdä!vaatii sen että molemmat akselit vetää ja oli siin jotaa muutaki pientä mut kyl suburbanin saa!
    kyl k1500:sen saa mun tietääkseni henkilöautoksikin mut diesel vero on sillon tuhannen euron pintaa/vuosi.
    ja sillon varmaan joutuu maksamaan autoveron kun tuo maahan sitä!
    diisselin tyyppivikoja on tietääkseni diesel pumppu ja siirtopumppu...omalla on ajettu189ml eikä oo tietääkseni viel tarvinu korjata....varmaan sit ku alkaa olee 500tkm ajettu ni alkaa tarvimaa jotaa tehä koneelle!!!aika varmoja ja kestävii pelejä nää diisselit on!!!voin suositella ja kyl siihe nopeus rajoitukseeski tottuu vaikka itelläki on ennen ollu ihan ripeitä autoja.....siin tulee kai se ku tietää että keulal on tehoo ni ei tarvi sillee revitellä :p vaikka kyl tää näilläki renkail paskarinkii pyörii kuival asfaltil :wink:
     
  9. persus

    persus 3rd gear

    tietääks kukaa onks suburbaneis ollu mitää lukkoja peris??joiltaa oon kuullu että näis olis takaperäs kitkalukko mut taas jotku on sanonu että ei oo mitää???perä ku on ylhääl ja pyöritän rengasta ni toinen pyörii eri suuntaa:se viittais että ei oo lukkoo mut sit taas ku vaikka hiekal kepittää ni molemmat renkaat jättää palstaa???
    joten onko kellää mitää faktaa ja pystyykö näitä huijaamaan jarrun kanssa jos jää jumiin??
     
  10. HRTP

    HRTP Gearhead

    Ainakin mä heitän talveksi nastat alle...tuntui vaan olevan aika kiven alla tuon kokoiset talvirenkaat kun yritti etsiä kohtuuhintaista satsia(renkaat mun kaarassa ainakin vielä vakiot 265/75R16)
     
  11. oobee

    oobee 1st gear

    Kyllä mulla ainaskin on kitkalukko perässä, tuli todettua kun oli perän koppa auki öljyjä vaihdellessa. Hyvin talven pärjäsin ilman nastakummeja, alla pyörii BFG all-terrain 35/12,5-16.
     
  12. hyeena

    hyeena 1st gear

    Hanskalokerossa on varustelu koodit, G80 tarkoittaa kitkalukkoa..

    Subben saa kuorkiksi jos siina on 8-pulttiset vanteet, muuten ei riita kantavuus.

    Maastohenkiloautoksi subbea ei saa, maksimi kokonaismassa tallaiselle on 2t.
    EDIT: PASKAA PUHUIN, 2t rajoitus koski pakettiautoa (N1), ei henkiloautoa..

    maastokuorkki:
    2. N1G-, M2G-, M3G- ja N2G-luokan maastoautoksi katsotaan kokonaismassaltaan yli kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo sekä kokonaismassaltaan enintään 12 tonnin M2-, M3- ja N2-luokan ajoneuvo, jos se on telavetoinen tai jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä, tai se täyttää seuraavat kolme ehtoa:

    a) vähintään yksi etu ja yksi taka-akseli on vetävä tai kytkettävissä vetäväksi akseliksi;

    b) vähintään yksi ajoneuvon akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä; ja

    c) ajoneuvon laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 25 prosenttia.


    Seka 1500 etta 2500 saa henkiloautona kilpiin.
    Henkiloauto on hekiloiden kuljettamiseen tarkoitettu ajoneuvo jossa on paikat maksimissaan 8 hengelle.
    Jos paikat useammalle kuin 8:lle matkustajalle niin sitten kyseessa linja-auto.


    80kmph rajoitus ei kyrsi niin paljon kun muistaa etta n. 90kmph suuremmissa nopeuksissa 6.5TD:n kulutus pomppaa reilusti.

    Yksi vaihtoehto tuli mieleen, jos 2500 ankis penkin pari lisaa katsastuksen ajaksi niin menisko bussiksi? Silla sais ajaa 100kmph..


    Talvinakeista, itse suunnittelin talveksi alle nokian hakkapeliitta 5 suv kummeja, sopivan kokoiset riittavalla kantavuudella naytti olevan n.800e sarja.
     
  13. rkr

    rkr Gearhead

    Eli jos edessä tai takana on kitkalukko tai lockeri niin neliveto subun saa mastokuormuriksi. Tuleeko siinä vastaan tuo kantavuusrajoitus eli tarvitaanko myös maastokuormuriin 8 pulttiset vanteet?

    Vilkaisin tullin sivuja ja viimeisin veropäätös 97 subiin oli 6500 eur.
    On tuo kuormuri jonkin verran houkuttelevampi vaihtoehto.
     
  14. persus

    persus 3rd gear

    katsatus inssin puheiden perusteella riittää kun on kaksi vetävää akselia!18pv tätä kuuta menen konttorille muutoskatsastamaan omaani maastokuormuriks...ja luultavasti myös maasto kuormurissa tarvii olla 8pulttiset fillarit!
     
  15. persus

    persus 3rd gear

    jos on kitkalukko ni kai molempien pyörien pitäis pyöriä samaa suuntaa ku pyörittää toista ja perä on ylhäällä???
     
  16. rkr

    rkr Gearhead

    Joo, jos ne pyörii eri suuntiin on kysessä avoin perä tai eatonin lockeri joka pamahtaa päälle kun pyörimisvauhdin ero on tarpeeksi suuri. Eatonia oli 80 luvun puolivälin F-bodyissä mutta tuskin 90 luvun subbareissa. Voihan sitä tietysti yrittää selittää konttorilla... :odroll:
     
  17. kane

    kane 1st gear

    Moi,

    Asiaa tuntematta... mitä eroa elikkäs hyötyä olisi muutoskatsastaa kuorkki maastokuorkiksi jos on jo Suomen kilvissä?

    t.kane
     
  18. SamiL

    SamiL Gearhead

    Jos bussilla tarkoitat linja-autoa, niin 100 km/h nopeusrajoitukselle on muitakin vaatimuksia kuin paikkaluku. Sitten vielä linja-auton muut rakennemääräykset erikseen.
    Jos taas on tähtäimessä henkilöautoksi rekisteröity pikkubussi (8-h), niin semmoisessa on niin paljon veroja, että tulee halvemmaksi maksella satunnaisia kuorma-auton ylinopeussakkoja lopun ikäänsä :lol:
     
  19. Kintus

    Kintus 1st gear

    mistäs noille varustekoodeille löytäs selitykset...?
     
  20. persus

    persus 3rd gear

    maastokuormaautoa saa korottaa enemmän ku kevyt kuormaautoa (helmakorkeuden nousu max150mm)eli jos pidät vaikka vakio renkaat ni saat laittaa rungon ja korin välii 150mm :lol: ja ei tarvi olla roiskeläppiä!

    kitklukko hommasta vielä:varustetaulukossani kyllä lukee G80 ja ku hiekal painaa lapun pohjaa ni molemmat takavirsut lyö joutavii??mut silti ihmetyttää se että ku perä on ilmas ja pyörittää rengasta ni miks toinen pyörii eri suuntaa???jos niit sellasii yksii lukko hommelii jonka edellä oleva mainitsi on ollut vain 80 luvun autoissa??!!
     

Kerro tästä muillekin!