Chevy K1500 ravistaa maantiellä normivauhdilla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja itkonen, 7.8.2007.

  1. itkonen

    itkonen 3rd gear

    :eek: Nyt on ajeltu viikon verran, ilman että kertaakaan olisi ilmennyt tuota ravistamista :eek:

    Alkaa jo melkein pelottaa, että mikä paikka kohta räjähtää??? :poff:

    Liekköhän jarrunesteiden vaihto vaikuttanut asiaan, mitään muuta en ole tehnyt mielestäni sen jälkeen kun ravisti viimeksi. Liekkö ABS-sekoillut jotain aiemmilla omistajilla tms, kun tänään huomasin mittariston polttimoita vaihtaessani että ABS-valon polttimo puuttui kokonaan.... Kai sen poistoon on joku syy ollut. Nyt kyllä pelaa ihan kuin pitää kun laittoi polttimon eli syttyy hetkeksi kun starttaa ja sammuu. Eikä syty ajossa uudestaan. Eli oliskohan ollu sittenkin joku mystinen vika jonka käsijarruosien vaihto ja kunnollinen nesteenvaihto ja sähköjen läpikäyminen olisi korjannut. Hitsi kun tuo valo on puuttunut niin ei oo hokannu ihmetellä noita juttuja.

    :-?
     
  2. RB-440

    RB-440 1st gear

    Mun käsittääkseni GM perässä rakenteesta johtuen on sivusuunnassa väljää. Paljonko on paljon, sitä vois kysäistä vaikka korjaamolta.

    Tärinän tullessa kannattaa katsoa vanteet, renkaat, vaikka tasapainottaa ja kardaanin nivelet, jos ei tokene, niin perehtyä syvällisemmin.

    Parhaassa tapauksessa siellä on sen verran väljää ja pientä vipotusta vähän siellä sun täällä, että jossain tilanteessa ne alkaa tutiseen ja ruokkii sitten toisiaan.

    Lehtijouset sinänsä ei autoa heiluttele. Vanhat iskarit voi tietenkin päästää pomppimisen jatkumaan, mutta joskus on ajettu ihan risoillakin, eikä siitä mitään ihmeempää tärinää tule, heiton jälkeen vaan ei pomppiminen tahdo loppua.

    Nykyisin voisin epäillä myös tienpintaa. Yllättävän paljon on sellaisia teitä, jotka silmämääräisesti näyttäis olevan ihan ok, mutta annas olla, pinta on kulunut sellaiseksi pyykkilaudaksi, että auto alkaa täriseen ja jos siellä sitten sattuu oleen korkeeprofiiliset renkaat ja vähän väljää siellä täällä, vaikkei mitään fataalia oliskaan, niin ei ihme jos vähän tutiseekin.
     
  3. Mothertrucker

    Mothertrucker 3rd gear

    Vallilasta lupailivat 2wd sportsideen lehtijousta 285€ kpl.
    Mulla lonksahtelee perä samalla lailla liikkeellelähtiessä. Vaihtolistalla on ainakin mehut ulostaneet iskarit. Lehtijousia pitäs varmaan myös tutkiskella.
     
  4. WTF

    WTF Gearhead

    Noissa lavahimmeleissä on tuo perä aina vähän pomppiduu.
    Kuormaa kun laittaa niin ajo-ominaisuudet parenee, kerran oli yli tonni multaa lavalla niin alkoi kulkemaan jo aika tasaisesti. :p

    Tietysti jos lehtiä poikki, iskarit paskana, isot renkaat tms niin alkaa pompottamaan vielä enemmän.

    Yhdessä omassa takajarrut aiheutti nytkytystä.

    4x4 vehkessä kun vetää ne edessä olevat sauvat liian kireelle niin kyyti on kuin istuis jäniksen selässä.

    Nykyisessä on eturenkaan laakerissa välystä niin se ainakin aiheutttaa ravistusta -> vaihtolistalla kun yritän leimata sen.
     
  5. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Toki se perä vähän pomppii, mutta kun on toiseen verrannut joka oli aivan eri planeetalta jämäkkyyden suhteen... Mutta nyt on taas pelannut hienosti?

    Renkaat ovat 33x12,5x15 mutiaiset, mutta tuskin sekään selitää sitä, että toimi ensin pari kuukautta hienosti ja sitten samoille renkailla alkoi vemputtaa.

    Pitäs varmaan vallilasta kysyä tuota lehtijousta, ton hinnan niistä vois vaikka maksaakin jo. Silmämääräsesti tutun 2WD jouset on ihan samannäköset kun tossa mun 4WD vehkeessä.

    Mistäs noita edessä olevia sauvoja kiristetään? Onko tossa siis jotenkin säädettävä jousitus etupäässä tms????
    :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: Tahtoo kokeilla heti :D
     
  6. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Jos siinä on vääntösauvat niin niiden kiinnityspisteet korissa on yleensä varustettu säädöllä eli jengalla..

    Kinkäppi saa pikatuningia aina joskus kun käy alla 19 millisen listan kanssa niin johan on keula alhaalla ja perä ylhäällä :rotfl: Tosin sillä ei enää aja sitten susikaan...
     
  7. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    hmm

    Paskat iskarit yms pilaa renkaat. Voi jopa kuluttaa yksittäisiä nappuloita pyöristä pois, vaikka sen molemmin puolin on taas hyvät "nappulat". uskomatonta mutta totta. vannekin voi olla pilalla vaikka tasapainokone näyttäis kuinka nollia.. yms yms yms.. syitä on paljon ...
     
  8. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Re: hmm

    Jeps, sehän tässä ahdistaakin kun mahdollisia syitä on niin helkkaristi. Aika monta on jo tutkittu ja oire on tällä hetkellä poissa, mutta ei uskalla väittää että ois taatusti löydetty syytä :odroll:

    Mutta vielä noista etupään säädöistä. Eli ilmeisesti korkeemmalle=löysemmälle samalla ja matalemmalle=tiukemmalle? Toi kippo on jonkin verran etukenossa vaikka takajouset on löysähkön tuntuset joten voisi olla, että tuolta keulasta voisi vähän nostaa/löysätä? Kuoleentuuko nuo etuhimmelit miten vai kestääkö iäisyyksiä?
     
  9. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Kyllä ne yleensä pitää kiristää vääntösauvoja jos keulan kohoamaan haluaa/jouston "lujemmaksi"... Löysäämällä sitten kiristys vähenee ja keula tippuu.. Auton alla kun järkeilee niitä kiinnityksiä niin kyllä se valkenee..

    Sitten kun vääntösauvoja kirii niin pitää muistaa pomputtaa autoa pienen kiristyksen jälkeen sillä keula ei nouse ruuvia kiristämällä vaan hakee paikkansa vasta kun keula hieman liikkuu..

    Siis nää kaikki ainakin ittellä 8)
     
  10. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Ookkei, eli ei toimi niinkuin kierrejouset että puristamalla vastus tiukkenee.
     
  11. velsuk

    velsuk 3rd gear

    Perseen alla on pultit sauvan takapäässä olevassa möltissä. Auta vähän tunkilla etupäästä, niin ei pultit saa siipeensä. Tappiin asti säätäminen aiheuttaa käärmehtimistä tiellä. Kokeile vatupassilla vaikutusta pystysuoruuteen ennen ja jälkeen. Pystysäätökään ei ole mitään avaruustiedettä.
     
  12. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Hivenen tuo kippo käärmehtii nytkin, joten täytynee tsekata noita säätöjä. Tosin varmaan väljät alapallotkin voi sitä tehdä, uudet olis jo kaapissa kun jaksais vaihtaa.
     
  13. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Tuli noita tutkittua ja kokeiltua. Toisella puolella pultti on kierretty melkein pohjaan ja toisella puolella on puolivälissä. Silti tuo puoli, jonka säätövara on miltei lopussa, makaa alempana kuin toinen. Toki ongelmaa voi korjata toista laskemalla, mutta sitten alkaa kyllä renkaat raapimaan kaariin ( 33x12,5x15" ).

    Voiko olla noin iso ero normaalistikin vai onkohan toisella puolella jotain paskana/väljänä/väsyneenä/ joka tekee moista? Pitänee tarkistaa vielä korin ja rungon korkeus, että onko ero rungosta asti vai onko kori nitkahtanut toiselle reunalleen.
     
  14. Softail_200

    Softail_200 1st gear

    Oisko jollain aikaisemmalla omistajalla ollut vääntösauvat irti? Laitettu sitten väärin paikoilleen. Muistaakseni sauvoissa ja vastekappaleissa on boorit tai vastaavat, joilla asetellaan jousto karkeasti kohdilleen. Säätöuuveilla sitten trimmaillaan viimeiset asemot. Siis muistaakseni näin.
    Voipi olla että nuo sauvat pitäisi vaihtaa pareittain, juurikin tuon mahdollisen väsymisen takia. Järjellä ajateltuna näin.

    Tuolla tallissa olis korjaamokäsikirja, josta tämänkin voisi tarkistella, ei tarttis näin arvuutella...piruvie :(

    Niin, tuo oma Sportside kulkee kyll ihan nätisti. Jossain nopeudessa pikkuisen ravistaa, mutta johtuu ihan renkaista. Kulku muuttui aivan erillaiseksi kun vaihdoin iskarit, joskus aikoinaan.
     
  15. migel

    migel Gearhead

    chevy ravistaa

    Moi,-mulla on 2 sportsidea ja kun toiseen vaihdettiin nyrkkipajalla uudet kardaanin nivelet ja lähdin heti sen jälkeen hkiin autonäyttelyyn , niin matkalla piti pysähtyä pari kertaa tsekkaamassa että onko renkaat kiinni kun 90 kmh:ssä alko ravistaa niin perkeleesti.
    Kumit oli kiinni mutta kardaani aiheutti sen helvetillisen tutinan ja vapinan ja juuri 80-90 vauhdissa....
     
  16. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Kiitoksia taas vinkeistä! Viitsitkö Softail200 tarkistaa kirjasta tuon vääntösauvahomman? Jos siellä on jotain tuollaista fibaa, niin ne kannattanee mulla sitten käyttää pois ja tarkistaa. Kuinkahan paljon pitää purkaa tuohon hommaa / mikähän noitten englanninkielinen nimi on jos kattelis uusien sauvojen hintoja valmiiksi?
     
  17. Softail_200

    Softail_200 1st gear

    Toki voin katella mitä kirja kertoo, mutta menee ilta myöhäselle jahka kirjan kimppuun pääsen. Netistäkin löytyy tietoa etupään jousituksesta. Noiden tankojen virallinen nimi on "Torsion Bar".

    Tässä on pikaisesti Googletettu juttu GM:n torsion bareista. Näköjään ovat sitten kuusikulmaiset noiden kiinnikkeiden kohdat.
    Ainakin eräissä automerkeissä noille tangoille on merkattu oikea asennussuunta, eli korin ja tukivarren päät merkattu. Jos purat, niin merkkaa varmuudeksi mitenpäin tangot olivat.

    Oletko kokeillu ajelua toisilla renkailla/vanteilla? Entä oletko vaihdellut omia kumekseja eri nurkkiin? Mitenkä pyöräkulmat noiden pallojen kanssa? Jos alkaa taas huljuamaan, niin kamu taakse ajelemaan ja katteleen mitä peräpäässä tapahtuu, vaikkakaan tuskin mitään ihmeellisyyksiä näkeekään.

    Tuossa omassa väljä apusimpukka oireili siten että kurvissa ykskaks yliohjas, tuntui kuin perä ois lähtenyt vähän sladiin. Satunnaisesti teki noin. Täysi tankkikin vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin.
     
  18. migel

    migel Gearhead

    chevy ravistaa

    Koita tosiaan vaihtaa renkaat nurkista ristiin.Mun Blazeri oli kerran soutava ja em. toimenpide auttoi ja rauhoittui kulku.
    Ennen tälläiset toimenpiteet kun osien kyseenalainewn vaihtro ja halvemmaksi tulee korjaamolla suoritettu nelipyöräsuuntaus kuin hakuammunta osia vaihtamalla...
    Jos 4 rengasta on linjassa niin ei voi soutaa...!
     
  19. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Jotenkin epäilyttää miten kävisi Kajaanissa tuon pyöränkulmien säätö. Paikallinen "merkkiliikekin" tuumasi että ei meillä ole mitään tekemistä noiden amerikkalaisten Chevrolettien kanssa.... :rotfl:

    Pyöränkulmat tuskin tuota vinossa oloa selittävät? Mutta parantavat kulkua kyllä, passattikin muuttui täysin tolla hommalla. Täytyy varmaan kuitenkin ensin selvittää kyllä tuo tolkuton polttoaineen hukkaus ja sitten perehtyä tähän vemputteluun ja kallisteluun lisää.
     
  20. Softail_200

    Softail_200 1st gear

    Heh, ota ensalkuun perälauta veke, meinaa maantie ajossa putoo kulutus heti toista litraa. Ite huristellu kesäisin ilman tuota "tuulijarrua", niin pääsee tankillisella melkeen 500km. Ja ilman lautaa saa päästellä 100 baanoilla, kun lätkä jää kotipihalle :rotfl:

    Eipä juurikaan tuosta mun opuksesta ollut apuja mitä noihin torsion bareihin tulee. Käski vain merkkaan säätöruuvin kierrokset, että takaisin laitossa asettuu samaan kohtaan. Se näistä yleisteoksista :wc:
     

Kerro tästä muillekin!