Chevy SB Kaasari vai Holley Sniper?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Markokou...., 2.2.2018.

  1. Markokou....

    Markokou.... 2nd gear

    Potilas chevyn 400 tai oikeesti 406SB
    Kaasari rakenneltu ja ryyppyakselikin ja läpätkin poistettu.
    Auto seiso muutaman vuoden kaverien ladoissa ja katoksissa.Vähäsestä käytöstä johtuen kaasari ei toiminut hyvin ja ite purin,putsasin korjaus -sarjoja käyttäen.Turha homma oli,syy olikin tossa keskellä ristipääruuvilla kii olevassa suuttimessa.Olis helpolla päässy kun sen olis tajunnut eka kattoo,ettei ruiki:oops:
    [​IMG]
    Viime kesän ajelin ja hitaasti kaasua painaessa on jossain kohtaa kuollut alue ja kun painaa enempi ni taas vetää.Laakista lappu lattiaan ni kyl lähtee.:D
    Otin auton talliin ja ei hyvin käy kun ei ryyppyäkään ole.Läppien akselitkin vähän valskaa.
    Kuvat on kivoja.:)
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Tommonen jakaja.
    [​IMG]
    Joku Carter pumppu näkyy olevan.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Tommosia lappuja sain sillon 1998
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    En o rakentanut autoa.Huoltoo ja kovaa ajoo ollut,mitä ny vähän aikaa oli heiteillä kun ei omaa tallia ollut.
    Ei taida tommonen Holley Sniper olla,että 4 johtoo kii ja paanalle.:rolleyes:
    Joku sekotin tohon pitäs saada ja pääsis testaan onko kaikki 400 pollee talissa,vai karannut:rolleyes:
     
  2. Rotten

    Rotten Gearhead

    Ruiskua kaasarin tilalle, oli miun 493 päälle keskustelua!
    Molemmissa on hyötynsä ja mielipiteet! Jos rahaa löytyy ja aikaa ja taitoa on läppäriä käyttää, nii kannattaa(ko) se kokeilla! Ruisku joo vois olla hyvä juttu, mut se on sit vähän et kannattaako niitä vaihella vapariin??
    (Nämä siis mitä poimin vastauksista, ja rakensin oman mielipiteen)

    Miun pikkulohkon päällä olevassa 650cfm holleyssä tuntui olevan vähän samoja ongelmia ja itse tein purin ja säädin, mut ei! Toinen hollikka antoi kyytiä ihan eri tavalla!

    Oma veikkaus jäi tuohon miun holleyhyn, et jotain paskaa jäänyt kanaviin tjms? Joku kaunis päivä puran sen atomeiks ja kiikutan ultra pesuriin, nii näkee sitte veikkasinko oikein!?

    http://www.overdrive.fi/forum/threads/ruiskua-kaasarin-tilalle.307215/
    Tuolla jotain asiaa ja paljon asian vierestä! :poff:
     
    Muokattu: 2.2.2018
  3. Markokou....

    Markokou.... 2nd gear

    Sehän se kun ei oo taitoo tohon kaasariin eikä ruiskuunkan,mitä läppärillä käyttää.:oops:
    Läppärillä tää surfaus jotenkin sujuu:D
     
  4. kime2

    kime2 Gearhead

    Kyllä pysyttelisin ite kaasuttimessa,sellanen kun jo näyttää olevan.
    Ovat yksinkertaisia kapistuksia,nappaa irti ja pura osiksi ja puhdista kaikki paikat ja uusien tiivisteiden kanssa kasaan vaan.
     
    Karpov tykkää tästä.
  5. Rotten

    Rotten Gearhead

    Bensa pinnat? Oliko onko kohdillaan, helppo säätää!
    satkulla varmaan joku liike säätää sen kaasarin, jos se kunnossa, ehkä satkulla?
    Ja täältä saa hyvin apuja, jos menee sormi suuhun!. Kokemuksella sormi suussa useamman kerran!
     
  6. Markokou....

    Markokou.... 2nd gear

    Joo oli osina ja vaihtelin neulaventtiilit,power valvet,kiihdytyspumpun kalvon ja mitä sarjassa oli mukana.Voiskohan toi power valve olla väärä.Bensan pinnan mielestäni hyväksi sain.Toi jännä kaasari kun en yhdellä korjaus sarjalla pärjännyt missä tiivisteet erilaiset molempiin päihin.Piti hommata toinenkin sarja kun molemissa päissä samanlaiset tiivisteet,mitä ei yhdessä sarjassa ollut kun se yksi.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Holley tuplapumppu ja tuplasti oireita. Ei vaan, power valve noissa tärkee.
     
  8. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Onko Suomessa pajoja, jotka haluaa paneutua kaasareiden rakenteluun? Enimmäkseen tietysti holley-tyyppisiin, kun ne on virihommissa yleensä suosiossa. Tässäkin tapauksessa muutama satanen osaavam kaasutinsäätäjän kassaan olis se paras vaihtoehto.
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Vittu, ihan tasan paras vaihtoehto on sijoittaa ne sataset ittensä opettamiseen.
     
    Leppälän Manu, Camino'79, -Skeletor- ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Totta, se vaan vaatii sen halun oppia jotain kaasuttimista. Satasella kaljaa ja illan selailu holley vs. edelbrock juttuja overdrivelta ei kauheesti helpota :D
     
    Inlinee ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos ei ole halua oppia, niin mikään sijoitus ei kannata. Luultavasti edes eläminen ei kannata.
     
    Karpov ja sdfsd tykkäävät tästä.
  12. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Silloin just kannattaakin maksaa jollekin muulle säätämisestä, jos ei itse osaa eikä edes halua oppia. Vaan onko Suomessa pätevää kaasarin tekijää?
     
  13. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Kenties siinä olis jollekin ammattilaiselle bisnesidea. Kaasutinkurssi pystyyn vastaavalla tavalla kuin ainakin Sporttiauto järjestää EFIkursseja. Hyvin todennäköisesti olisin itsekin koulun penkillä ;)
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Väittäsin että tollon on päässä jotain vikaa mikäli ei edes halua oppia ja ne rahat kannattaa sillon viedä kallonkutistajalle. Toki jollei ole aikaa opetella niin sillon kannattaa sitä säätäjää harkita, mutta sillon ei kyse tietenkään ole oppimishalusta vaan ihan muusta.

    Joku holleykin ehkä maailman käytetyin virikaasari jollon parempaa ja huonompaa kirjallisuutta löytyy valtavat määrät.
     
    Muokattu: 3.2.2018
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ostat parilla sadalla kirjoja joita luet. Saat loogiseti eteneviä kokonaisuuksia joista saa irtikin jotain järkevässä ajassa.

    Nettikeskusteluista et saa mitään irti.
     
  16. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Itse oon kyllä lukenut useammankin Holleyta ja sitä vastaavia kaasareita koskevia kirjoja ja toivottavasti oon oppinutkin jotain. Ainakin toi kesäkäyttis on jo useamman kesän samoilla säädöillä toiminut. En voi silti todellakaan väittää, että Holleyn säätäminen olis mullakaan hallussa.
    Ymmärrän kyllä kovasti niitä muutamia tuntemiani jenkkiautoilijoita, joilla ei oo minkäänlaista kiinnostusta veivailla bensanpintoja ja seosruuveja tai sitten vaihdella suuttimia. Näille pääasia on vaan se ajaminen. Niiden säätöjen lisäks kun vielä löytyy ainakin kiihdytyspumpun nokka (ja sen asento), kiihdytyspumpun suutin ja toisiokurkkujen jousi, niin lähde siitä sitten neuvomaan missä on vika kun moottori ei aina toimi niin kuin ajatus. Ai niin se power valvekin on monella kai murheena ;). Monesti vielä sytkäennakot on ihan mitä sattuu ja se pätkiminen on silti omistajan mukaan varmasti sen vanhan Holleyn syy...
     
    Muokattu: 3.2.2018
    kime2 tykkää tästä.
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kokoajan menee hankalammaksi kun kaasaritietous häviää ihan perus pajoilta ja perus autoistakin.


    Jos vielä joku virimotti omine säätöineen niin itse opettelu kyllä poikaa.


    Jos ja kun se pysyy yhden kaksi kesää säädöissä ja sitten taas...



    Vaan hyvä ois ruiskustakin jotain tietää jos sellaista mielii.
     
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Suurin osa näistä "säätäsit sä vähän mun kaasaria"-tapauksista on ollu jotain muuta kuin kaasarista johtuvia ongelmia. Alipainevuotoja, huonoja tulpanjohtoja ja tulppia, sytkän ajoituksia, toimimattomia tai väärin toimivia säätimiä jne.

    Nekin joissa on pitäny kaasariin koskea, on erityisesti vähän piristetyissä koneissa ollut ongelmana ainoastaan väärin säädetty tyhjäkäynti tai kiihdytyspumppu.
    Juuri Holleyssä on perusongelmana ollut toimimaton siirtymävaihe, kun ainoastaan ensiöpuolelta on säädetty liikaa läppiä auki, ja toisiot on aivan kiinni.
    Tätä yritetään yleensä korjata väärällä tavalla lisäämällä kiihdytyspumpun tuottoa, ja vaikka oireet väheneekin, ei se silti toimi kunnolla eikä ainakaan oikealla tavalla.

    Kaasarin saa purkaa vaikka kuinka moneen kertaan ja asentaa korjaussarjoja, mutta se aika harvoin poistaa mitään ongelmia, kun ne ihan pienet perusjutut ei ole kohdallaan.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  19. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jep. Vieläkin vituttaa, kun meni satasia ja pari viikkoa 1969 Vetten pintakaasunykimisen syyn etsimiseen. Avasin kaasarin, ja putsasin pariin kertaan, etsittiin alipainevuotoa yms.
    Kokeilin lainajakajalla ja kaasarilla.

    Sen jälkeen vaihdoin uudet orkkistyyppiset retrotulpanjohdot kalliisiin Acceleihin.
    Vika loppui siihen. Ja kyllä vitutti, ettei heti lähtenyt hakemaan ongelmaa tästä suunnasta.
     
  20. Markokou....

    Markokou.... 2nd gear

    Vituttaa kans kun purin turhaan.Se suutin tukossa siinä keskellä kurkkuja,1 vitun ristipää ruuvi auki ja suutimen putsaus ois auttanut.Se kun oli kiire saada auto käymään,kun piti siirtää kaverien nurkissa.
    Tosiaaan ei auto käynyt kun ei ruikkinu bensaa vaikka kuin kaasua lipsutti.Toi kun pitää just sillain lipsuttamalla pitää käynissä alkuun kun sitä ryyppyä ei ole.
    Säädöt oli kyl kohillaan. Ite pilasin osia vaihtamalla,säätöihin en koskenut.:mad: Tosin ei se iso kuollut alue siinä kaasussa ole,mut saishan se ihan oikeinkin toimia.Kyl haluisin osata kaasarinkin säätää.Mut opetella pitäs esimerkin avulla ei kirjojen.Ei taida suomeksi hyvää kirjaa ollakkaan.
     

Kerro tästä muillekin!