Chevyn 350 jupinaa

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja FASTDOHC, 3.10.2019.

  1. FASTDOHC

    FASTDOHC 1st gear

    Moi.
    Näistä asioista moni kyselee ja kirjoittelee, mut ajattelin itekki vähän kysellä tyhmiä.

    Nyt talven aikana pitäisi käydä kohta 30v tallissa seisonut chevyn 350 läpi, äkkiseltään näyttäisi olevan 010 lohko ja huhun mukaan 60-70 luvun taitteesta.
    Kone on ajosta otettu pois joskus 80 luvun lopulla ja sitä ennen rempattu.

    Nyt tosiaan pitäisi käydä mylly läpi.
    Koneessa ölkit sisässä ja välillä pyöritelty ja pyörii hienosti.
    Nyt mietinkin että mitäs kaikkee tuohon Ostoslistaan pitäisi laittaa ylös.
    Tottakai kaikki tiivisteet ja stefat ainakin. Venttiilinjousetkin on varmaan jo kuolleentunu tossa ajassa, vai?
    Olen tässä jo jonkinverran oheisroipetta kerännyt, mm. Hei-jakajan, edelin 650 kaasarin, kaverilta vähän ajettu joku 272 nokka?? Ei kerro mulle mitään kyseinen numero, no nostajatkin menee vaihtoon kun nokka vaihtuu.
    Mitäs imusarja kannattaisi tälläisen cruiseriin laittaa joka saisi myös vähän jaksaa polttaa nakkia ja rähistä mukavasti mutta toimisi myös cruiserina.

    On vähän tälläinen höpöhöpö aloitus, mut ajattelin tänne koota tätä mun talven projektia varten tyhmiä kysymyksiä ja ajatuksia, selvinpäin ja pienessä pierussa.

    Rumana rakentelukohteena allekirjoituksessa oleva caprice, josta nostettiin kuukausi takaperin alkuperäinen 305 ja vähän rikkinäinen laatikko pois, nyt jo hommattu ehjä th700 tilalle ja tuo vanha 700 olis jouten.

    Kuviakin voisin laittaa, mut en osaa Aijaa.comista niitä tänne linkata.
     
  2. jakulepi

    jakulepi Gearhead

    Nokan valintaan kannattaa ensin selvittää että paljonko koneessa on puristuksia, ja toisaalta kannetkin merkkaavat aika paljon lopputuloksessa.

    Nääs, jos sulla on matalahko ruttu, mutta nokka taasen vaatii puristuksia toimiakseen, ei sellaisesta nokasta ole juurikaan iloa. Eli kantsii selvittää sen nokan tyyppi, sit selvittää paljoks sulla on puristuksia ja samalla ottaa selvää kansista.
    Kun nämä ovat kunnossa, on paremmat edellytykset lähteä löytämään niitä hevosia ja ehkä valita sellainen nenäkeppi joka toimii paremmin sun padassa. SBC:lle kun on läkähdyttävä määrä erilaisia nokkia markkinoilla (ei kannata pelkkiä US Partsin Comp -nokkia tuijottaa niinkuin minä tein...)

    Mun Camaron koneessa oli aikanaan jotain 8:1 puristukset, 74cc saastekannet, mutta joku kunnon GM:n perffinokka. Tyhjkäynti oli toki raa'an levoton ja kuulosti kunnon viripadalta, mutta ei se mihinkään kulkenut, eikä hyrrä polttanut nakkia edes jarrua vasten.
    Syy oli siinä, että kyseinen nokka heräsi henkiin vasta korkeammilla kierroksilla, oli suunniteltu korkeanpipuristeiseen moottoriin ja kannet olivat aivan sohlot virtaukseltaan. Lisäksi vakioturbiini otti alhaalta eikä myllyssä ollut niillä kierroluvuilla tarpeeksi vääntöä tuottaakseen mitään kivaa. Mut täällä on minua huomattavasti kokeneempia moottorivelhoja, jotka osaavat kertoa näistä asioista tarkemmin.

    Minulla on tänä päivänä 10,5:1 puristukset, Comp XE274H nokka, 60-luvun portatut 63cc #041 rautakannet 2.02/1.60 venoilla, aluimari ja Holley 750. Turbiini n. 2600rpm ja 3.42:1 perä.
    Nyt homma näyttää tältä:

    [​IMG]
     
    Muokattu: 3.10.2019
    kime2, Inlinee, FASTDOHC ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. FASTDOHC

    FASTDOHC 1st gear

    Kiitoksia jakulepi kommentista, tälläistä keskustelua ja apua kaipaankin.
    Olen koko 33 Vuotisen ikäni dikannut jenkki V8 ja ajanut niillä ja ollut kyydissä yms yms. mut ikinä en ole sen paremmin V8 koneita tehnyt tai viritellyt, eli juuri tälläistä mukavaa tarinaa saa omasta kokemuksesta ja rakenteluista kertoa ja heittää vinkkiä.
    Ja sen verran noviisi myöskin "jenkkimitta yksiköiden" kanssa, niin välillä hirveet numerosarjat on yhtä utopiaa kuin sialle kiinan kieli.
    Mutta jatketaan ja selvittelen asioita kun siihen asti päästään.
    Koneen purku ois tarkoitus aloitella marraskuun lopulla.
     
    jakulepi tykkää tästä.
  4. jakulepi

    jakulepi Gearhead

    Joskus se pitää eka kerta kokea :)
    Minä vähän kirjasin omia rakentelukokemuksiani ylös tänne blogiin useammankin kirjoituksen edestä, joten jos aihe kiinnostaa, käväise sieltä vähän lunttaamassa.

    http://jakulepi.blogspot.com/2015/11/moottori-mopo-lahti-kasista.html
    (tosin tässä ekassa postauksessa luulin aiempaa nokkaa virheellisesti miedoksi, mutta asiaa käytiin läpi kommenteissa lisää)
     
    FASTDOHC tykkää tästä.
  5. max

    max Gearhead

    Samaa asiaa toistan kuin jakulepi,ja toivon että en jankuta.Selvittää ensin mitä siellä vois olla puristuksia,ja otaksun että otat kannet irti joka tapauksessa,niin sithän asia selviää hyvinkin tarkkaan kun nähdään minkälainen mäntä siellä on,ja kuinka syvällä se on porauksessa.
    Mikä mahtaa olla kansien valunumero?
     
    Muokattu: 4.10.2019
    FASTDOHC tykkää tästä.
  6. Petri R.

    Petri R. Gearhead

    Oman vähäisen kokemukseni mukaan neuvoisin, että nokkakorttia kannattaa oikeasti lukea tarkkaan. Puristusten lisäksi suositukset turbiinista ja perävälityksestä on syytä ottaa tosissaan. Mulla on Novassa 9.6:1 puristeinen 383cid pikkulohko ProCompin 64cc alukansilla (195), taisipa olla 2.02/1.6" venttiilit ja nokka on Comp Camsin X4280HR. Aavikkoperällä ja vakioturbiinilla oli aivan kauhea kun moottori oli aika lussu alle 2000 kierroksen. Perävälityksen muuttaminen 2.5:n paikkeilta 3.73:een ja turbiinin vaihtaminen 2000 stalliseen paransi tilannetta, mutta vasta kun turbiini vaihtui 3000 stalliseen niin palaset loksahti kohdalleen ja nyt pelaa kyllä hienosti! Kone ei enää mieti kun se korkeammasta stallista johtuen pääsee heti "alueelle" ja rantua jää kuten jakulepin kuvassa :)
     
    jakulepi ja FASTDOHC tykkäävät tästä.
  7. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Kovinhan se on myös siitä kii, mitä lopuilleen haluaa saada. Yleensä kahta erilaista ei saa samalla kertaa. Miellyttävä käyttömoottori ja reilu rallikone on helppoja, mutta se välimaasto onkin se, mikä teetättää.
     
    FASTDOHC ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  8. jakulepi

    jakulepi Gearhead

    Mulla pääsi "vahingossa" asettumaan oman koneeni lopputulos tuohon välimaastoon, eli kone käy fiksua tyhjäkäyntiä heti kylmänäkin, mutta paukkuja tuntuisi piisaavan normaalia karskimpaankin käyttöön. Maksimivääntö (550Nm) on muistaakseni 4200rpm hujakoilla, joten mikään dragrace-paketti se ei toki ole. Vaikka menihän tuo liukkaalla Malmin radalla sen 13,9s vartilla täydessä katukunnossa, joka piisaa tuollaiselle museokotterolle kovasti :)
     
    Muokattu: 4.10.2019
    Jussi289, FASTDOHC ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  9. FASTDOHC

    FASTDOHC 1st gear

    Kiitoksia taas vihjeistä ja kommenteista. Täytyy Juu paremmin tutkia noita kansia, mitkä ovat. Numerot vaikeasti luettavissa.
    Täytyy myös opetella laittelen Aijaa.comista niitä kuvia tänne ku koneen purku alkaa, saa samalla itselle talteen päiväkirjaa.
    Kiitän ja kumarran.
     
  10. max

    max Gearhead

    Annat vaikka vähän messinkiharjaa sille numerosarjalle,niin eiköhän niistä kolmesta viimeisestä numerosta selkoa saa,jotka kertovat mitkä ne ovat.
     
  11. Stang 72

    Stang 72 2nd gear

  12. jakulepi

    jakulepi Gearhead

    1. Lataa kuva Aijaa.comiin tai muuhun palveluun.
    2. Selvitä/Kopioi kuvan osoite esim avaamalla kuva hiiren oikean napin takaa uuteen välilehteen ja kopsaat osoitteen selaimen osoiteriviltä
    3. Paina tästä OD:n keskustelueditorista tuota "Kuva" -ikonia, joka avaa osoitekentän johon voit liittää tuon kuvan osoitteen
    4. Paina "Lisää" , ja kuva on liitettynä kommenttiisi jota kirjoitat


      [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!