Chevyn sähkökaasarin oikut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja helppoheikki, 9.11.2005.

  1. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Käyttökiesi -84 Caprice temppuilee kylmänä startatessa. Aluksi luulin että ongelma on sytkäpuolella kun tuntui ettei lähde heti kaikilla käymään. Vaihdoin kuluvat vermeet - kannen, pyörijän, tulpat ja piuhat - ja käynti toki parani mutta kylmäkäynnistysongelma jäi.

    Kun vehkeen lyö tulille aamulla töihin lähtiessä täyttyy koko tienoo hetkessä mustasta savusta kun rochesteri työntää bensaa pyttyihin oikein urakalla. Tätä kestää minuutin pari kunnes kone lämpiää hiukan, sen jälkeen kaikki toimii ihan niinkuin pitääkin.

    Joku viisaampi sanoi että vika voisi olla lämpöanturissa, en aivan ymmärtänyt mitä hän tarkoitti mutta oli puhetta jostain väärästä signaalista kaasarille joka kuvittelee ettei ryyppy ole päällä jne. Lämpöanturin vika sinänsä puoltaisi paikkaansa kun jannu keneltä auton ostin kehua retosteli vaihtaneensa sen aivan itse... Onko ko. anturi se mikä on imusarjan etuosassa ja siitä lähtee kaksi piuhaa?

    Vai olisiko jollain muita ehdotuksia?

    En vielä viitsisi vaihtaa kaasaria ja jakajaa vanhan mallisiin kun kaikki toimii muuten moitteettomasti. Toki sen teen jos ei muu auta.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Rikkinäinen ryypynkevennin on noissa yks murhe. Se lämpöanturi on siellä sen takia ettei boxi yritä säätää kylmää konetta eikä sillä ole ryyppyyn mitään vaikutusta!
     
  3. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Ryypynkevennin? Suo anteeksi tollouteni kun en ole autoja rassannut pitkiin aikoihin, prätkissä ei tällaisia hilavitkuttimia tunneta... Eli voisitko tarkentaa hiukan mistä lähden vikaa etsimään - oletan että puhut nyt jostain mekaanisesta osasta?
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ryypyn kevennini??? sehän on CHOKE VACUUM BREAK jos siitä on kalvo halki aiheuttaa juuri kyseisen ongelman.
    Siitä lähtee mekaaninen vipuvarsi ryypynläpälle ja alipaine letku, uuden saa usa varaosia myyvästä liikkeestä.
     
  5. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Kuulostaa järkeenkäyvälle. Toimiiko tuo alipainekello niin että se helpottaa kylmäkäynnistystä pitämällä ryyppyläpän käynnistyshetkellä täysin kiinni ja saman tien kun kone käynnistyy ja tuottaa alipainetta kello vetää läpän hiukan auki? Silloinhan jos kalvo on paskana niin läppä pysyy käynnistyshetken jälkeen täysin kiinni kunnes ryyppy menee pois päältä? Caprice nimittäin lähtee todella nätisti käyntiin mutta ongelma tulee heti käynnistymisen jälkeen häviten minuutin parin kuluttua.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Juuri näin se toimii.
    Yleinen vika ja helppo korjata, ei maksa paljoo uusi "kello" ja tämän vian takia monet muuttaa järjestelmän käsiryypyksi aaargh :mad:
     
  7. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    No niin, nyt on ryypyn alipainekello vaihdettu ja chevy pelaa kuin buikki 8) ...

    Eli kiitokset Mudracerille ja Vieraalle neuvoista ja Part Cornerin Ranelle jolta ko. osa löytyi suoraan hyllystä. Tästä on hyvä jatkaa...
     
  8. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ja hyvä säätöohje sille on että rikastimen ilmaläpän tulee olla yläreunasta auki noin 4-4.5mm (pystysuunnassa mitattuna esim. poran terällä väliseinämän suuntaisesti) koneen ollessa kylmänä ja heti käynnistyttyään.

    Sulla alkoi varmaan voimaakin löytymään reilulla välikaasulla enemmän? Se ohjaa myös toisiokanavaien ilmaläppää (lukitsee kiinni alipaineella).
     
  9. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Mielestäni woima ja 305cid ei sovi samaan lauseeseen 8) ...

    Okei, kyllä kone toimii huomattavasti paremmin normaali käyttökierrosalueella varsinkin kun samalla vaihdettiin kaikki sytkävermeet uusiin. Oli nimittäin chevy ollut luvattoman huonolla huollolla suurimman osan elämäänsä, pyörijän nokastakin oli kulunut valehtelematta toista milliä materiaalia pois.

    Kiitoksia säätövinkistä, duunin hyllystä löytynyt chiltoni kun ei juuri kerro mitään tähdellistä näistä vehkeistä. Metka juttu sinänsä, hyllyssä kun oli vierekkäin sekä suomen- että englanninkielinen versio niin suomenkielisestä on jätetty esim. kaikki saastelaitteista kertovat jutut pois - mukaan lukien vikakoodien tulkinnat. Mihinkäs suomipoika niitä tarvitsee kun ensimmäiseksi kuitenkin repii "turhat" letkut ja muut rämmäleet pois :soosoo: . Nyt kun kaikki on kunnossa niin kyllä tuollainen sähkökaasarikin vielä parikymmentä vuotta vanhana toimii paremmin kuin yksikään aiemmistä "virivirivehkeistä". Siis noin niinkuin normaali käyttöajossa...
     
  10. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Jatkoa aiheeseen...

    Olisko kellään netissä kuvaa tuosta ryyppypuolen vivustojen sijainnista? Nimittäin näyttää että kaikki ei ole kohdallaan koska tuon aiemmin vaihdetun alipainekellon säätöruuvi ei vaikuta mihinkään. Onko joku mennyt vääntelemään vipuja oman mielensä mukaan vai missä on vika?

    Muuten laite toimii hyvin mutta kierrokset pysyy mielestäni turhan pitkään ylhäällä. Jos käsin käy napsauttamassa sieltä alipainekellon vierestä ryyppyyn yhteydessä olevan vivun alas niin rundit laskee sinne missä niiden kuuluisikin olla. Mutta heti kun kosket kaasuun niin tyhjäkäyntikierrokset nousevat taas jonnekin 2000rpm (ei rundaria).
     
  11. CC69

    CC69 Gearhead

    Tuttu juttu. Sulta on mennyt se ryypyn bimetallijousi rikki. Siis se pyöreä bakeliitti/muoviesine siitä ryyppyvivuston vierestä joka alunperin on kiinni niiteillä ja aiempien korjausten jäljiltä voi olla ruuveilla. Ota kaasarin numero ylös (alkaa 170...) ja sen kanssa osakauppaan että saat oikean osan.
     
  12. CCC65

    CCC65 1st gear

    Alipainekellon säätöruuvi pitäisi toimia näin, käy apteekista ostamassa 20ml injektioruisku ilman neulaa.
    Kun kone on kylmä paina kaasupoljinta niin ryypynläppä loksahtaa kiinni, ja nyt laitat ruiskun letkulla kiinni alipainekelloon ja vedät ruutalla alipaineen kelloon jolloin vipuvarsi liikkuu kellon sisään nyt voit säätää ruuvista kuinka paljon haluat läpän aukeavan kun kone käynnistyy.
    Jos ei toimi näin niin jotain vikaa on.
     
  13. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Eikös tuo bimetallijousi toimi niin, että kun kone on kylmä se vetää ryyppyläpän kiinni ja kun mosa lämpenee niin jousi laajenee avaten läpän? Eli jos se olisi poikki niin eikö ryyppyläppä jäisi kokonaan auki?

    Toisaalta siellä on vielä orkkisosat paikallaan koska paketti on edelleen poppareilla kasassa. Tuleeko muuten korjaussarjassa kanteen sopivat ruuvit mukana?
     
  14. Qjet

    Qjet 1st gear

    Voi olla, että se jousi on ehyt, mutta jomman kumman pään kiinnitys on pettänyt tai muuten tahmoo koteloon ja/tai kanteen.

    Ainakin kaasuttimen korjaussarjan mukana tulee nuo kolme ruuvia, mutta: Ne ovat joissakin tapauksissa itseporautuvia ja tekevät varsin rouhean kierteen > myöhempi säätely LEAN/RICH on hankalaa. Hanki suosiolla sieltä yhdestä firmasta sopiva kierretappi, jolla valmistat kierteet ryypyn kotelon ruuveille ja niihin kierteisiin sopivat kuusiokoloruuvit ( kuusiokolo helpottaa elämää ahtaissa tiloissa ).
     
  15. CC69

    CC69 Gearhead

    Joo ryyppy toimii niinkuin olit ajatellutkin mutta sähkölämmitys kääntää sen pois päältä.

    Mulla oli viime keväänä ihan vastaava tilanne kuin tuo kuvaamasi ja se bimetallijousi oli ehjä (tai ehjännäköinen) ja uudella tilanne korjautui. En itsekään ensisilmäykseltä uskonut että vika voisi olla siinä, mutta ostin uuden kokeeksi ja sillä tokeni. Uusi maksoi muistakseni 29e (SWT:ssä).

    Uuden mukana tuli niitit tai ruuvit ja ainakin itse laitoin omilla niiteilläni kiinni. Vanhassa ja uudessa osassa oli hahlo jonka takia jousta ei saanut kuin yhteen asentoon ja siksi siis niitit. Joissain vanhemmissa ryypyn säätö onnistuu perinteisesti kääntämällä sitä jousisysteemiä, mutta ei välttämättä näissä tietokoneohjatuissa sähkölämmitteisissä ryypyissä.

    Ota numeron lisäksi vanha osa mukaan kauppaan että voit verrata.
     
  16. PauliP

    PauliP 1st gear

    Sen kiinteällä hahlolla varustetun lämmitysvastuksen saa muutettua säädettäväksi, kun viilaa hahloa leveämmäksi. Chevyssä siihen tulee sähkö öljynpainekanavaan liitetyn painekytkimen kautta ainoastaan kun moottori on käynnissä, eli jos sen sähkönsyöttöä varmistaa, niin kone käyntiin.
     
  17. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    No niin, nyt on ryypyn kierukka vaihdettu, samalla tuli tarkistettua että sähkövastukselle tulee jännitettä moottorin käydessä. Oliko vika sitten vastuksessa tai sen maakosketuksessa jäänee mysteeriksi sillä itse kierukka oli ehjä eikä vastuskaan ainakaan poikki ollut kun sen yleismittarilla mittasin. Joka tapauksessa nyt ryyppy tuntuu toimivan niin kuin se on suunniteltukin. Viilasin sitä hahloakin hiukan laihempaan suuntaan niin ei huuda ryyppy turhan pitkään päällä.

    Tuosta ryypystä vielä... Kun se kerran on sähkötoiminen, niin onko tosiaan niin että se on periaatteessa täysin tunteeton moottorin lämpötilalle? Eli bimetallijousi reagoi ainoastaan sitä lämmittävään sähkövastukseen? On ilmeisesti laskettu että jousi jäähtyy suurin piirtein samaa tahtia kuin moottori mutta aivan tarkkahan se ei voi olla. Tämän takia taitaa joskus lyhyehkön pysähdyksen jälkeen mennä ryyppy päälle vähän turhaan.

    Samalla tuli sitten vaihdettua termarikin uuteen, nyt chevy lämpiää paremmin. Bonuksena lämpiämisongelman korjaannuttua lämppärin kenno sanoi itsensä irti ja kabiini on täynnä glykolihöyryä :mad: - katselin pellin alle kennon sijaintia ja onko se tosiaan noin helppo vaihtaa ilmastoinnilla varustetussa mallissa? Näyttää siltä että ilmanvaihtohässäkän kansi ruuvataan irti ja kenno lähtee sen jälkeen nostamalla pois?
     
  18. Arskasuuri

    Arskasuuri Gearhead

    Lämppäri

    Se on todellakin juuri niin helppoa. Tosin siellä on muutama ruuvi aika inhassa paikassa, joten ole tarkkana ennenkuin alat repimään sitä lämppärin kantta pois voimalla.
     

Kerro tästä muillekin!