chrysler letter serries, mikä ihmeen letter?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja Elevator, 28.3.2006.

  1. Elevator

    Elevator 1st gear

    http://www.chrysler300club.com/
    tuolta sivustolta heräsi kysymys tästä letter-serries nimityksestä, mitä ihmettä? Nyt kun sitten tutkin asiaa internetin ihmeellisestä maailmasta ja kokeilin esim googlettaa "chrysler letter", niin alkoin pomppaa ruudulle nimen omaan 50-60 lukulaisii chryslereitä...

    Onko aikoinaan annettu tietyille korisarjoille(?) eri lempinimiä? Viiskyt kuuskutlukulaiset 300 olisvat letter serriesii ja sitten taas esim fuselage korimallit niihin eivät niihin kuulu. (mistäpäs taas fuselage nimitys tulee? onko kysymys vain jostakin suunnittelijasta/muotoilijasta?)

    Perin ihmeellistä, mutta kai nyt joku tietää selitystä ongelmaan
     
  2. LilRedTruck

    LilRedTruck 1st gear

    Letter Series oli Chrysler 300 mallimerkintä joka kertoo vuosimallin
    C=57, D=58,E=59,F=60, G=61,H=62, i hypättiin yli sekaannusten välttämiseksi J=63, K=64, L=65 viimeinen letter series, ..............kunnes

    kirjain otettiin uudelleen käyttöön, M=96
    Onko seuraava N vai O saapa nähdä, välit ainakin on harventunu.
     
  3. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Asia on kuin LilRedTruck jo kertoikin. Jotta asia olisi erityisen monimutkainen tehtiin 1962-65 myös ei-kirjain Chrysler 300 -sarjaa joka onkin sitten reilusti yleisempi. Aitoja kirjainmalleja tehtiin 1955-65 vähän ja ne ovat nykyään kalliita oikeastaan vuosimallista riippumatta. Ja monen (myös minun) unelma. Letter-Chryslerithän olivat tehokkaampia ja paremmin varusteltuja, esim. sisustukset saattoivat olla urheilullisimpia kuin muissa Chryslereissä. 1955-59 keulapelleissäkin oli eroja.
     
  4. Elevator

    Elevator 1st gear

    tää letter siis tarkoittaa nimenomaan viritys/ varuste tasoa? ei mee nyt jakeluu...

    Ja "samoja" vuosimalleja siis valmistettiin myös no-letterinä?

    Onko siis hurst ollut vuonna 70 three hundredin letter malli vai? Ymmärsinkö ihan väärin? Vuoden 69 three hundred ei ole ainakaan letter mutta mistä johtuu et nää fuselaget jäivät siitä välistä?
     
  5. KOPONEN

    KOPONEN 1st gear

    kirjaimista ei aina selviä vuosimalli......
    Kirjainsarja alko jo 55 jollioin käytettiin C -kirjainta ja 56 oli D-kirjain vuorossa joten pelkistä kirjaimista päätellessään vuosimallia
    voipi tulla mainittua väärä vuosimalli
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Viimisissä kirjainmalleissa ei ollut enää spesiaalitekniikkaa, samat tekniikat ja muutkin varusteet sai myös "tavalliseen" kolmesataseen, jota sai myös neliovisena. Tais olla niin, että toi tavallinen 300 tuli Saratoga mallin tilalle. Huippuvarusteltuina ja kalliina noi kirjainsarjalaiset säily loppuun, eli '65 asti.
     
  7. 2x4bbl

    2x4bbl Gearhead

    no ei se nyt ihan noin ollu... -55 oli mallimerkinnällä C300 siis kirjain numeron edessä. Tätä pidetäänkin itseasiassa A:na eli ensimmäisenä kirjainautona. Sitten tuli -56 300B, -57 300C jne... Ja tosiaan -62 malliin tuli 300H:n rinnalle "karvalakki" 300 siis ilman kirjainta, siinä oli mm. peruskoneena 383 ,kun H oli 413 tuplakaasarein. Ja kun oikein sekoitetaan asiaa niin mm. -62 vuonna sai peruskolmesatasen H-paketilla(413-2x4bbl) ym. mutta se ei silti ole kirjainauto... tästä voisi luennoida vaikka kuinka pitkään, ei ole niin yksinkertaista selittää tota kirjainjuttua.
    Edes -70 300 Hurst ei ole tarkkaanottaen kirjainsarjan auto. Ja koko kirjainsarja asia on kärsinyt inflaation ja logiikka on mennyt uuden 300C:n myötä jos ei jo aiemmin...
     
  8. LilRedTruck

    LilRedTruck 1st gear

    Tuossa olikin jo vastaus Koposelle, eli nuo kaksi ekaa -55 - -56 oli vähän niinkuin esiaste tuolle varsinaiselle kirjain sarjalle joka varsinaisesti alkoi tuosta -57 C:stä. Kyllä tuon vuosimallin ihan tuosta kirjaimesta saa ja tuo D on ihan oikeasti -58.
    Kaikki eivät laske -55 - -56 malleja "aidoiksi" kirjainsarjalaisiksi mutta harrastajien keskuudessa ne kyllä ovat arvokkaita ja erittäin harvinaisia.

    Yleisesti arvokkaimpana ja halutuimpana pidetään -57 ja varsinkin avo mallia ehkä juuri siksi että sitä pidetään ensimmäisenä todellisena Letter series autona. Moni olisi valmis vaikka vaimon vaihtoon saadakseen moisen pelin:)

    Alkuun tuo letter ei ollut vain varustelu merkki koska 300 oli aina letter series, vasta loppu päässä alkoi saada myos ei kirjain 300 malleja.
    Tuossa ekassa viestissä olevasta linkistä löytyy seikkaperäinen historiikki aiheesta, kannatta lukea.
    Viimeinen letter series (siis vuoteen -96) oli L=65, eli -69 ei ole letter series auto kuin ei myöskään Hurst joka oli 300 jonka varusteli Hurst niminen yhtiö joka parhaiten tunnetaan vaihteen valitsimien valmistajana mutta teki paljon muutakin viri palikkaa.
    Hurstin tunnistaa helposti takaluukun integroidusta spoilerista ja erikoisesta maalauksesta, esim. konepellissä ja kylki viivoina.
     
  9. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Tuo ensimmäinen linkki oli tosiaan hyvä, sieltä löytyy enemmän tietoa (ja kuvia) kuin tänne jaksaa tai osaa kirjoittaa. Sitten jos aihe kiinnostaa niin paras näkemäni lehtijuttu löytyy tämmöisestä Collectible Automobile -lehdestä:
    http://cgi.ebay.co.uk/Collectible-Autom ... dZViewItem
    Monet jutun autoista ovat muuten Richard Carpenterin kokoelmista.
    Ja sitten ainakin tämä kirja on ihan asiallinen:
    http://www.amazon.com/gp/reader/1874105 ... eader-link
    Täältä Ruotsistahan noita kirjain-malleja C:stä eteenpäin löytyy jonkun verran, joitakin on jo lähtenyt entisöinnin jälkeen jo takaisin jenkkeihinkin.
     
  10. KOPONEN

    KOPONEN 1st gear

    Mun mielestä toi edessä tai takana ei meinaa muussa kun homostelussa...
    :eek: :lol: :lol: :lol:

    Älkää olko tiukka pipoja.... kaikki ne on kirjainsarjaa, jopa vuoden 96 malliset :D :D :D :D :D :D
     
  11. Elevator

    Elevator 1st gear

    onkohan muuten kellään suomessa tollasta-57 300sta letter autoa?

    Lahdesta taidan tietää ainakin yhden samanlaisen, joka tuskin on letter, mutta on nappiautomaatilla, siin möysän essolla tankkailtu joskus mittarin molemmin puolin.
     
  12. spinout

    spinout Gearhead

    On.. eka tuli muuttoautona jo 60-luvun alussa ja sittemmin esitelty V8:ssa 4/1980. Jälkituontina tuli 80-luvun lopussa tai 90-luvulla kourallinen Ht:ia.

    Jos se on '57 300, niin se on letter eli C. Ei ole '57 300:sta ilman kirjainta. Ja aivan kaikissa tuon ajan Moparien automaateissa oli paina nappia-systeemi.
     
  13. Kimmo

    Kimmo Gearhead

     
  14. 2x4bbl

    2x4bbl Gearhead

    On noita muutama Suomessa: Se 60-luvulla tullut alunperin valkoinen 300C on tallessa Helsingissä, on nykyään punainen, ei ajettu moneen vuoteen. Ahvenanmaalla on yksi hienosti entisöity punainen 300C ja lisäksi Helsingissä työn alla projekti asteella 300C-avo, joka taitaa tulla esille Hesan näyttelyyn? Sitten täällä meiltä löytyy tämä, joka joskus oli siellä Vaasassa.. Muita ei tietääkseni ole.
    [​IMG]
     
  15. memmu

    memmu 1st gear

    Onkohan Suomessa muita kuin yksi(moparkerhon sivuilla oleva) -70 300 Hurst?

    Semmoinen auto tarttis nyt saada. Tahtoo..

    Millainen tukku pitää olla taaloja, jos sellaisen Jenkeistä ostaisi, mieluusti projekti.Olispahan isännällä hommaa, pysyy poissa pahan teosta. :lol:

    Osaako joku myös kertoa miten paljon eroa on tavis 300 vs. Hurst?

    Kiitos tiedoista.
     
  16. 2x4bbl

    2x4bbl Gearhead

    Joo, olis todella hieno laite! Tossa esimerkiksi yksi myynnissä - linkki alla. Hinnat noilla ollut tosta kympitonnista $$ ylöspäin. Eli ei kauheen pahoissa hinnoissa auton vähäiseen valmistusmäärään nähden (coupe 485 kpl +yksi avo) Vielä kun ottaa huomioon dollarin kurssin -25% euroon nähden ja autovero ei olisi ton ikäisestä kun joku 500 euroo, niin ei muuta kun jenkeistä ostamaan!!

    Periaatteessa sama vehje kun "normaali" 300 mutta konepelti ja takaluukku erilaiset (lasikuitua) sekä väritys - kaikki hurstit oli valkoinen/kulta maalauksella, moottori 440 TNT 375hp, nahkasisustalla, tehtaan road wheels-vanteilla, ym pientä..

    Näitä autoja löytyy Suomestakin yllättävän monta, tietääkseni 5-6kpl joista ainakin kolme olen itsekin nähnyt. Yksi täällä kymenlaaksossa vaikuttanut esitelty V-8:ssa joitakin vuosia sitten - joku kertokoon mikä vuosi ja numero oli kyseessä?

    http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1970-Chr ... dZViewItem
     
  17. memmu

    memmu 1st gear

    Siinähän se nyt sitten olis.

    Perhana, kun ei ole finanssipuoli vielä kunnossa. :(

    Jonain päivänä, jonain päivänä...
     
  18. 2x4bbl

    2x4bbl Gearhead

    Sen verran pitää korjata edellistä kirjoitustani, ennen kuin joku muu ehtii. -70 Hurstin oikea valmistusmäärä on 484 + 1kpl. Sattumoisin tuo coupen kappalemäärä on juuri sama kuin -57 Chrysler 300C avon - eli tuo 484 kpl.

    Mielestäni kannattaa harkita vaikka pankkilainaa jos tollasen Hurstin nyt haluaa. Voisi kuvitella että hintataso maailmalla ja myös meillä kipuaa noissa nopeammin kuin autosäästötilin saldo kotipankissa...
     
  19. Elevator

    Elevator 1st gear

    Voiskos tässä jo tulkita et olis hurst harkinnassa :D Hieno autohan sulla on nytkin mutta... 8) Suosittelisin ainakin lämmöllä, minkä tahansa fullsize mopen ostamista, niitä ei oo liikaa suomessa vaikka tuplaantuisivat.
    Itte sairaalla tavalla pidän tuosta omasta 69 mallista, omasta mielestä se on linjakkaanpi ja harkitumman oloinen kuin se -70 ja hurst. Koskaanhan tuo ei tule saavuttamaan samanlaista keräilyarvoa mutta ajettavaksihan minä sen ostin. Kyllä jos vaan kaikki menee kuten on suunnitteilla siitä tulee vähemmän orggis mitä mahdollisesti keräilijät tulevat edes haluamaan :rotfl: Mun tarkoituksiin tollanen joku hurst olis ollut liian arvokas raiskattavaksi (kuten varmaan joku vielä tulee mun autosta sanomaan).

    Ostakaahan immeiset, rakkaat lajitoverit, juuri sellaisa autoja joista pidätte!

    Harmillista kyllä 2x4bbl jos myyt newportin pois teille tuntemattomille, itte olisin sen sulta ostanut nyt jos noita kahta muuta ei olis keväällä tullut roudattua! Oli miten oli, toivottavasti et unohda fuselage autoja
     
  20. 2x4bbl

    2x4bbl Gearhead

    Terve vaan Elevator! - Niin tossa vaan memmua yritän yllyttää ostamaan tollasta Hurstia kun tuntuu hän sellaisesta olevan valmiiksi kiinnostunut.
    Toki olen kyllä itsekkin, mutta noissa kahdessa moparissa on toistaiseksi mulle ihan tarpeeksi harrastamista.
    Tuskin tulee Newporttia myytyä kuitenkaan, vaikka se tuolla tyrkyllä on ollutkin. Joka kerta kun sillä ajelee, niin miettii että eihän tätä mihinkään voi myydä. Eihän me Fuselageja unohdeta on ne niin hienoja pelejä!!
     

Kerro tästä muillekin!