Chrysler Voyager/ Dodge Caravan

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Karpov, 22.12.2016.

  1. Karpov

    Karpov Gearhead

    Huomasin että eihän täällä ole topiccia moisille. Miksi ei? Kuitenkin taitaa olla yksi yleisimmistä tila-autoista täälläpäin.


    Koneitahan löytyy hyvät 3.3 ja 3.8 kera automaatin ja täällä erinäisissä hajaketjuissa mopoksi haukuttu 2.4 mikä oman auton keulilla manuaalin kera. Ai miksi? Siksi että ajan vanilla kun haluan polttaa bensaa...



    Pyöränlaakerin vaihdoin. Ois ollu helppo jos ei ois ruostunut kiinni.


    Nostajat naputtaa vittumaisesti mutta ilmeisesti tyyppivika näissä rysyn nelosissa... Nostajat sentään vivun pässä etteivät suoraan nokan alla joten vaihtokin vois onnistua helpommalla.


    Mites muut toveri-vojakeristit?
     
  2. wiwwe

    wiwwe 2nd gear

    Vaimolla oli hetken aikaa käyttiksenä vm 97 voja 3,3 koneella ja automaatilla.. takapyörien laakerit siihen vaihdoin, onnistu aika näppärästi vetovasaran avulla...

    Ihan mukava vehe oli eikä lapsetkaan valitellu tilan puutteesta.

    Bensa sille kyllä maistu ~16l/100km

    Tulppia ja johtoja siihen en kerinny vaihtaa joten jos jollain on tarvetta niin multa löytys ylimääräset
     
  3. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Pari yksilöä on käynyt tontilla.
    Molemmat 3.3 LE Grand Vojakkereita
    Eka tuli 160tkm ajettuna saksasta 2006 ja se pelasi kuin unelma 2014 asti, jolloin mittarissa oli 378tkm ja tuulilasista hujahti tukkipuun oksat sisään. Tuulenkaato tipahti eteen.
    Auto tarvitsi meillä ollessaan uudet iskarit, oikean takapyörän laakerin ja jarrupaineen säätimen, Muuten meni huollolla ja normaaleilla kulutusosilla. Auton kulutus oli 9.6l/100km. Matkassa vähemmän ja pätkässä enemmän, mutta tuo oli jatkuva keskikulutus..

    Toisen ostin heräteostoksena lootavikaisena 2010 237tkm ajettuna. -96 oli vuosimalli ja aiempi saksantuonti sekin.
    Elämäntilanteiden muutosten takia otin tämän ajoon ja jouduin sillä vuoden päivät(23tkm) ajelemaan kakkosvaihteella.:D Enkä päässyt kulutuksessa alle 13, enkä yli 15litran. ihmettelen tuota wiwwen kulutuslukemaa?!?:confused::eek:
    Tässä yksilössä olikin sitten kaikki mahdolliset Vojakkerien tyyppiviat/ongelmat, mutta kyyti oli hyvää niinkuin näissä kuuluu ollakin.. Pistin autoon tuon romutetun Vojan lootan ja myin pois hyvällä hinnalla.

    Täytyy sanoa, että näiden kyytiä ja tiloja on jäänyt ikävä.
     
  4. Karpov

    Karpov Gearhead

    Nyt vielä hintataso todella alhainen eli sais melkein mimmosen vaan valita edukkaasti pihaan...


    Tulpanjohoista nelonenkin tarkka. Kaikenlaista rajuakin nykimistä ja rykimistä ne aiheutti mitä ei ois heti uskonut.


    Kiinnostas tietää millanen operaatio tohon manuaaliin on kytkimen vaihto? Netin syövereistäkään ei tahdo löytyä mitään. Ja onko se kaksoismassa kun kuvissa kytkinpaketissa vauhtipyörä ja hintaa suomessa lähes 500€?
     
  5. wiwwe

    wiwwe 2nd gear

    Sen auton ajoista oli 95% muutaman kilometrin siirtymiä niin eiköhän se kulutus pitkälti selity sillä
     
  6. Karpov

    Karpov Gearhead

    Helposti tuon 16 uskoo kun kaverillakin ollut noita kutos-automaatteja. Maantielläkin se kympin kulutus tulee huomaamatta, ei pakosti hirveästi yli muttei hirveästi allekaan.
     
  7. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    On se kaksoismassa, varmuuden ja hinnat saan kun ja jos laitat auton VIN:in mulle vaikka YV:nä...

    Katsoin nyt 2005 mukaan ja siellä on näköjään vetolevy ja kytkin tulee vauhtipyörän kanssa siihen kiinni (eli on kaksoismassavauhtipyöräkytkin-hässäkkä... Kuvissa menee nimellä CLUTCH MODULAR... Eli ei saa kytkintä erikseen, tulee tommosena yhtenä kokonaisuutena....
     
  8. Luokyio

    Luokyio 3rd gear

    Vuoden päivät ehti vm 2002 GV pyörähtää pihassa, kunnes vaihteisto laukesi. Hyvä pelihän se muuten oli, nelivetona loistava emännän auto, ei tarvinnut pelätä milloin jää kiinni mäkeen. Kulutus toki luokkaa "riittävä" käyttöautoon, eli alimmillaan matkassa 11, keskikulutus jossain 14-15 välissä.

    Hajoamisen jälkeen ostin Odysseyksen tilalle, muuten aika vastaava, mutta vajaavetoisuus vaivaa, ja lisäksi GV oli kyllä selkeästi mukavampi ja etenkin hiljaisempi ajella.
     
  9. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Joo, olikin Karpovin vähän vanhempi, kuin mitä katsoin, mutta samanlainen MODULAR-yksikkö sielläkin on....
     
  10. Karpov

    Karpov Gearhead

    Joo kiitokset hyvästä palvelusta!

    Kaikkea ne jenkit on keksineet. Ei tainnut tuo kaksoismassa bensakoneissa olla kovin yleinen 1996? Kun eiköhänse sama koko pullakorimallissa ole.
     
  11. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    -96?? 2000 -mallinen sun autos on!!

    -97:ssakaan ei oo manuaalia tuolla koneella... Ääh, onpas, katsoin jenkkiversioita :odoops: Euroopassa on...
     
  12. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    -97:ssa sama MODULAR -rakenne...
     
  13. 12345678910

    12345678910 3rd gear

    On niitä manuaalina tarjolla ennen v. 2000 tehtyjä, ittellä oli `98 manuska-vaihteilla (2.4 L neloskoneella), ei enää huvittanut ostaa automaattia kun sellainen AWD oli ja LIMP Modeen meni, olihan siinä muutakin vikaa.

    Vieläkin se tallissa odottaa jotain, inspistä, pilkkomista tai romuttamoa. :)

    Ajonestot näissä takkuaa, parasta olis tinata ne kylmäjuotokset tai vielä mieluisampi poistaa kokonaan käytöstä.
     
  14. Karpov

    Karpov Gearhead

    Juu niin on mutta meinasin tota ekaa tätä korimallia olevaa siinä mielessä että aikaisin on tullu massakytkin...

    97 tienoolla uuteen passattiin ja golffiin tuli tdi myllyihin massa mutten tiedä monessako sitä vanhemmassa varsinkin bensassa tällänen on. Ajatusleikki vaan..


    Uudemmissa ajonesto avainsirulla mikä varmempi kun se kaukosäädinmalli. Alkupään 96 malleissa sitä on.


    Joo mittaristo jos pimenee niin ei lähe autokaan käyntiin. Pitäs varoiksi kanssa tinata.
     
  15. autoilija

    autoilija Gearhead

    Olen aina antanut itseni ymmärtää että jos mustalla avaimella siinä ei ole minkäänlaista ajonestoa. Vain hälytin.
    Sen kaukosäätimen tehtävä on vain availla ovia ja ilmoittaa töötillä että homma hoidettu.
    Sitä tukee monen vuosien ajo ilman minkäänlaista kaukosäädintä. Se mustapäinen avain on vain avain, mitään ajonestoa en ole nähnyt olevan. Lähtee vaikka ruuvimeisselissä käymään kun ovista on sisään päästy ilman hälytyksiä, ja lähtee senkin jälkeen kun hälytykset on saatu hiljaiseksi, avaimella kuin avaimella, tai siis työkalulla kuin työkalulla.

    Harmaapäisellä avaimella sitten on siru ja ei toimi enään ruuvimeisselit vaan pitää olla oikea avainkin ja se ajonestohässäkkä on siinä virtalukon jatkeena.

    Se mittaristo temppuilee juuri näiden harmaapäisten avainten kanssa koska se ajonesto toimii sen että HVAC- systeemin kautta, eli jommassakummassa kun on kosketushäiriö. Sen HVAC- systeemin seottua auto toimii mutta siinä palaa jatkuvasta kaikenlaisia valoja mittaristossa ja on myös mahdollista että koko mittaristo kuolee. Mutta se toimii siltikin.

    Kun se mittariston kosketus häviää, mittaristo voi toimia ihan normaalisti mutta ei vain toimi. Tuo on kaiketi se yleisin ongelma. Ja liittyy vain tällaisiin kuin Suomi -maihin joissa lämpötilavaihtelut ovat suuria. Ne nastat sieltä mittaristosta kannattaa tinata ihan vaan varmuuden vuoksi. Jokatapauksessa, jos tuollainen häiriö tulee kesken matkan sen pitäisi pelata jompikumpi laite irti, eli mittaristo tai HVAC.

    Itsellä omakohtaisia kokemuksia. Puolen vuoden seisottelen jälkeen jossa lämpötilat vaihdelleet +30 ja -20 välillä ei suostunut enään käynnistymään kuin sekunniksi tai pariksi ja security valo palaa. Mittariston juotosten jälkeen toimi heti.
    Parin viikon ajon jälkeen sammui kaikki mittarit, siis kaikki ja paloi lähes kaikki varoitusvalot, auto kuitenkin toimi moitteettomasti. HVAC- juotosten korjaamisen jälkeen on toiminut moitteetta.
     
    Muokattu: 13.1.2017
  16. Karpov

    Karpov Gearhead

    Tuo mittariston juotos jenkkivikakin kun siellä ohjeita.

    Vai toimiiko se vanha ajonesto jos kaukosäädin hukassa mutta käytetty auki sillä ennen hukkumista? Kaverilla se ainakin renkkas ajonestoa silläkin.


    Itellä toi harmaapää uudempi.
     
  17. autoilija

    autoilija Gearhead

    Se mittariston vika on yleismaailmallinen, texasin aavikoilla tuskin tulee koskaan. Se liittyy siihen töpselin juotokseen, nastaa en muista mutta kannattaa juottaa kaikki ja kovalla lämmöllä että varmasti kiinni. Toinen ongelmapesäke mittaristossa se liitos jossa vaihteenvalitsimen näyttö yhdistyy siihen mittarin piirilevyyn.

    Olen edelleenkin sitä mieltä että mustapäisillä avaimilla ei ole mitään ajonestoa, vain hälytin ja ehkä se sitä kautta sitten tekee jotain. En koskaan ole sellaista ongelmaa tullut vastaan ettei autoa saisi käyntiin, oli kaukosäädintä tai ei. Niissä malleissa ei ainakaan mitaristolla ole osaa eikä arpaa asiaan.
     
  18. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Öööh, jos on siruavainjärjestelmä, niin ei varmasti lähde siruttomalla käyntiin tai siis lähtee, mutta ajonesto (siis käytönesto) sammuttaa moottorin kolmen sekunnin kuluttua... Se sirujärjestelmä ei tiedä onko avain vai ruuvari, se etsii sitä sirua joka kerta... Ja ruuvarilla et saa rattilukosta pois, jos et laita rattilukkoon ja avain tulee pois, niin käynnistyy ruuvarilla, mutta kun siru puuttuu, sammuu kolmessa sekunnissa....
     
  19. autoilija

    autoilija Gearhead

    Niin, nyt puhuttiin mustapäisisistä avaimista joissa sirua ei ole. Harmaapäiset on sitten asia erikseen.

    Hain vain havainnoollistakseni harmaapäisen ja mustapäisen avaimien eroja.
    Mustapäisen virtalukkoon voi työntää vaikka sorkkaraudan ja kääntää siitä, toimii ja hyvää matkaa, hälytin saattaa piippailla mutta senkin saa hiljaiseksi eikä ajo katkea sittenkään.
    Näin siis ainakin luulen tietäväni.
     
    Muokattu: 13.1.2017
  20. Karpov

    Karpov Gearhead

    Luulin että sama systeemi kun stratuksessa? se mikä se merkki nyt olikaan.
     

Kerro tästä muillekin!