Chrysler voyagerin ilmastoinin kompressori

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja piippu, 1.5.2007.

  1. piippu

    piippu 1st gear

    Niin..... muttakun jotenkin en vain tahtoisi uskoa millään että todellinen vika olisi tuossa kompurassa, vaan jossain joka tapahtuu samalla kun ilmastointi kytkeytyy.

    Ei oikein osaa vieläkään hahmottaa että mikä se semmonen paineventtiili on ja edelleenkään en tiedä mitä painetta/materiaa sieltä sitten ulos puskisi jos paine olisi liian kova?(voisiko se olla todellisuudessa joku takaiskuventtiili joka olisi jommankumman kompurasta lähtevän putken sisällä?) Elikkä tahtoisin sulkea pois ensin kaikki muut vaihtoehdot ennekuin alan uutta kompuraa irroittelemaan :-?

    Viimehetken diagnoosi/havainto: kierrosten nosto paikallaan esim. 3000r/min ja pitäminen tässä, saa aikaan valtavan "rääkäisyn" ja vonkumisen joka kuitenkin muutaman sekunnin jälkeen katoaa, mutta heti kierrosten muututtua ääni palaa...... remmi se ei voi olla koska siinä ei ole tapahtunut mitään muutosta reilun 1000km ajonjälkeenkään ja ajossa ääni kuuluu käytännössä kokoajan! mutta mites tuo magneettikytkimen shimmaus, voisiko se olla pielessä ja luistaisi sieltä, tai varmaan voi, mutta miten se todetaan koska rakenne on aika hankala välyksen toteamiseen, ja kukas sen tietää mikä välyksen pitäis olla?
     
  2. virta

    virta Gearhead

    Sen verran vielä että tuossa tuplailmastointimallissa on täyttämäärä 1360g,pitäisi se siinä konepellissä ollakkin.
     
  3. voijaggeri

    voijaggeri Gearhead

  4. Antti P

    Antti P Gearhead

    Terve,
    mulla suburbanista levis kans kaks kompuraa ennenkuin tajusin/löysin vian. Takakennon höyrystin tukossa ja nosteli paineita sen takia aika reppaasti.. Onneks nuo täyttö vehkeet itellä.
     
  5. piippu

    piippu 1st gear

    Virta: Jep, tuplailmastoinnin vaatima määrä laitettiin.

    Voijaggeri: Avasin vanhan kompuran ja sisältä ei uutta häpeä, elikkä ei mitään ylimääräistä "sälää" ja ihan puhdas kaikinpuolin :eek:

    Mutta Antti P:n kommentti herätti taas uusia ajatuksia! Mitenkä reipas paineen nousu ilmeni? Voimakasta vonkumista vai leipoi kerrasta kiinni? Ja miten tukkeutunut höyrystin todetaan, tai yleensäkkin jokin tukos jossainpäin järjestelmää......ei ainakaan paineilmalla
    :odroll:
     
  6. Antti P

    Antti P Gearhead

    Piti ääntä ja kun aikansa oli pyörinyt niin meni kompurasta se magneettikytkin rikki. Takaa ei tullut kylmää ollenkaan. Höyrystin siinä putken ja kennon välissä oleva kappale.
     
  7. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Eiks sisällä oleva kenno ole höyrystin ja konehuoneessa lauhdutin.
     
  8. Antti P

    Antti P Gearhead

    No subukassa ainakin erillinen höyrystin. Kuten myös kaikissa työkoneissa joita olen korjannut. On sellainen palikka sen putken ja sen kennon välissä. Jossain viiskytluvun jenkeissä (GM) olen nähnyt myös että ei sitä höyrystintä erikseen. Tuossa pari linkkiä niistä traktori versioista, näkyy nuo sivut paremmin exploreilla..
    www.vapormatic.com/drilldown/default.as ... le=VPM9558
    http://www.vapormatic.com/drilldown/def ... le=VPM9559
     
  9. piippu

    piippu 1st gear

    No nyt alkaa kuulostaa minun vialta! Erona vain se että minulla ei tule edestä kunnolla kylmää (ensin kulj.puoli alkoi lämmetä ja nyt ei tule edestä ollenkaan kylmää, mutta takapää jäähdyttää hienosti)

    Vielä senverran vaivaan että löytäiskö joku tiedon missäpäin näissä voyagereissa sijaitsee etupään höyrystin (kummalta puolen sukellan koetaulun sisään) yms. mahdolliset tukkeutuvat osat ettei tarvisi kokoautoa purkaa tyhjäksi hylsyksi :-?

    Koitin "googletella" mutta senverran huono lontoon taito että en löytänyt mitään räjäytyskuvaa kyseisistä vehkeistä (voijaggerin linkissä tosin on kuva, mutta siitä puuttuu kaikki nyt tärkeät komponentit, ja sijainnit hieman suurinpiirtein)
     
  10. voijaggeri

    voijaggeri Gearhead

    Evaporate = höyrystää

    Numerolla 21 kuvassa.(malli jossa zone a/c)
    Nro 6 on sisäpuhallin, joka ainakin löytyy hansikaslokerosta.
    Akkukaapeli ainakin irti ja muutama 2-3min. odotusta, sit jos alat purkaa ettei airbagit häiriinny...
    ei anna noi Chilton ja Haynes paljon apuja (Chilton jotain sisäpuhaltimen purkamisesta.)

    http://www.usa-parts.ru/_pages/chrysler ... MwfHxpPT0z

    Numero 8 kuvassa

    http://www.usa-parts.ru/_pages/chrysler ... UwfHxpPT01

    Numero 15 kuvassa

    http://www.usa-parts.ru/_pages/chrysler ... IwfHxpPT0y

    Noi on eri malleja zone-ilmastointi / tavallinen...

    OT: mites noi linkit lyhennetään?

    tossa linkki 3.0L koneisesta (mitsu) 1997 voikusta
    http://www.autoclinic.net/article/chrys ... k_evap.htm
    paikka ei kyllä ainakaan mulle tosta selviä, mut laitoksen ulkonäkö kyllä...

    Kuvia myös
    https://www.rockauto.com/dbphp/mak,CHRYSLER,1997
    josta TOWN & COUNTRY LX ja eteenpäin osakuviin..
     
  11. voijaggeri

    voijaggeri Gearhead

    Onko selviny mitään?
     
  12. piippu

    piippu 1st gear

    Ei ole tapahtunut vielä mitään ratkaisevaa. Odotellaan että noista ymmärtävät palailisivat lomilta työnpariin. Tarkoituksena tyhjätä järjestelmä ja kokeilla ponnistella muilla aineilla josko löytyis tukosta ja huuhdella järjestelmä useaan kertaan ja lopuksi vaihtaa kuivain (jota en tosiaan kompuranvaihto tohinassa huomannut vaihtaa :oops: ) Mutta mahdollisena vianaiheuttajana voi olla myös takkuava painetunnistin, koska ei tuo oikeastaan katko kompuraa ollenkaan, vaan jauhaa yhtäsoittoa! Tosin se ei mielestäni voi olla syynä siihen että edestä ei tule kylmää!?

    Oli senverran masentava homma alata purkamaan koetaulua kokeilumielessä koska auto pitäis olla jokapäivä käytettävissä.....ts. toinenkin "harraste peli" on senverran vaiheessa että ei sitäkään uskalla vaimolle antaa käyttöön 8)
     

Kerro tästä muillekin!