Chrysler Voyagerin takalämmittimen putket vuotaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja juko7, 30.12.2017.

  1. juko7

    juko7 Double Gearhead

    1999 Voyagerin takalämmittimen putket alkoivat vuotaa ruostumisen takia. Autolla pitäisi päästä ajamaan ja ajattelin erottaa koko takalämmittimen letkulenkillä jostain sopivasta kohdasta. Kommentteja tähän? Mistä kohtaa tämä olisi yksinkertaisinta tehdä?
     
  2. Jsp

    Jsp Gearhead

    Pystytkö korjaamaan ruosteisen kohdan letkun pätkällä vai onko liitoksesta kyse?
     
  3. autoilija

    autoilija Gearhead

    Ne ruostuu puhki siitä apumiehen kohdalta, siinä on välissä pätkä rautaputkea jotka ruostuu puhki koska ilmastoinnin letkut/putket menee niiden yläpuolella, ne hikoilee ja pudottavat vedet näiden putkien päälle. Tulos on että ruostuvat puhki. Ilmiselvä suunnitteluvika.
    Veemäiset vaihtaa tai ehjätä koska tilaa ei ole.

    Tuohon voi tehdä ns. "ohitusleikkauksen" konehuoneessa, eli poistaa kokonaan sen takalämmityksen pois. Kerran olen tuon tehnyt mutten nyt muista käytännössä kuinka se tehtiin. Työnä kuitenkin helppo. Ne lähtee rautaputkina siitä suurinpiirtein jarrutehostajan kohdalta edestä katsottuna vasempaan. Irroittaa ne kokonaan pois ja korvaa liitokset kumiletkun pätkällä.
    Eli suomennettuna, kummatkin taakse menevät rautaputket irti ja vesi kulkemaan vain etummaisen lämppärin kautta, silläkin pärjää.
    Jos 3.3 koneella purkaa ensimmäiseksi sen ilmanputsari hässäkän pois, siitä näkee kuinka tulevat rautaputkina koneelta ja menevät eteen ja haarautuvat taas rautaputkina taakse. Muistaakseni tuossa pärjää vain yhden letkunpätkän hankkimisella, toisen pystyy irroittamaan ja liittämään suoraan.

    Toinen vaihtoehto on mennä auton alle, sahata rautaputket poikki ja laittaa väliin letkut.
     
    Muokattu: 30.12.2017
  4. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Kiitos näistä vinkeistä, alan nyt tutkia hommaa. Täytyy varmaan "ohitusleikkaus" tehdä ainakin nyt tähän hätään..
     
  5. autoilija

    autoilija Gearhead

    Juu, ei se ole paha homma tehdä. Katsot vaan ettet käännä kiertoa väärinpäin. Yksi kerrallaan niin ei varmuudella mene. Ne taakse menevät putket voi jättää silleensä sinne ja ehjää jos ehjää joskus. Minä jätin ne aikoinaan kokonaan pois, on yksi mahdollinen vika ainakin eliminoitu. Kyllä se lämpenee sillä yhdelläkin lämmityslaitteella.

    Jos sen haluaa alkuperäisesti toimivaksi ei siinä oikein auta muu kuin ostaa ne putket jostain. Hankala kylläkin asentaa kun ei sinne koneen taakse näe mitään. Letku ei oikein toimi koska ne menee niin lähellä pakoputkea ja pakosarjaa että ne sulavat sinne. Ei niitä pääse oikein sahailemankaan poikki mistään että voisi laittaa letkua väliin.
    Tätä ongelmaa ei olisi jos olisivat tehtaalla jo käsittäneet että laittavat ne ilmastoinnin putket ja lämmityslaitteen putket toisinpäin. Ilmastoinnin putket ovat alumiinia, vesiputket mustaa rautaa...
     
    Muokattu: 30.12.2017
  6. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Auto tuli kuntoon, kiitos vinkeistä. Aika haperoa ne putket olivat. Täytyy katsoa jos joskus hankkii siihen uuden putkisarjan, ainakin nyt pikkupakkasilla lämpöä tuntuu olevan yli tarpeen pelkällä etulämmittimelläkin.
     

Kerro tästä muillekin!