CoC-todistus ja tyyppitarra

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Lassi4212, 31.1.2011.

  1. impala1968

    impala1968 Gearhead

    USA normit kelpaa 96 loppuun asti kunhan FMVSS ja EPA tarrat on paikoillaan. Jos ei ole nuo pitää todistaa muuten.
     
  2. MGB GT V8

    MGB GT V8 1st gear

    Oletetaan että katsastuskonttori on tehnyt virheen.
    Tällöin työntekijä (katsastusmies) ei siitä vastaa, mutta konttori on korvausvelvollinen joka tunnista ja kilometristä jotka virhe aiheuttaa.

    Näistä pyörityksistä pitää tehdä LOPPU - reklamaatio ja oikeusprosessi jos virhe on selvä.

    Katsastuksissa mättää se, että aina etsitään vanhasta autosta YKSI uusintanäytön vaativa (lue "helppo raha") kohta. Kun ei löytynyt katsuri: "Katsotaan - kyllä jotain." Löytyi edessä pihtimitalla allipaksuiset jarrulevyt 21/18mm BMW:stä, jonka huippu on yli 200km/t.

    Nyt olen löytänyt asiallisen konttorin joka kertoo tulevat huollon ja korjausten kohteet.
     
  3. virta

    virta 3rd gear

    Kävit väärässä paikassa katsastamassa autoa,oisit käynyt uhrilähteenkadulla.Sielä ei moisia ole tarvinnut-> autoja menee läpi niin paljon että ovat niitä jo riittävästi nähneet ja noista hyötyy vain niitä maksuista kirjoittavat.

    Jenkin katsastaminen on tarkkaa hommaa täytyy tietää mihin mennä ja mihin ei sovi mennä.

    No nyt ei auta kuin kysyä paljoko maksaa kun Metro autossa kirjottavat.
     
  4. VIN-tarroja, joissa on valmistajan suurimmat sallitut akseli- ja kokonaismassat saa teetettyä mm. ECS Automotive Concepts -nimisessä firmassa ks. linkki http://www.ecsvin.com/ Sama firma tekee tarvittaessa myös EPA-tarrat.

    [​IMG]

    Suosittelen ottamaan tähän yhteyttä.

    Firman omistaja David Walden on tehnyt muutaman Moparin entisöinnin aivan uskomattomalla tarkkuudella, kuten esim. tämän Challengerin http://www.moparaction.com/Article/PoP/PoP.html

    Olen tilannut hepulta entisöintitarkoitukseen muutamia tarrasarjoja yms. hiluja ja niiden laatu on ollut ensiluokkainen. http://www.ecsautomotive.com/
     
  5. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Onko tosta jossain mustaa valkoisella?
    Ja virralle senverran että emäntä kävi ite ja meni just siihen konttooriin johon kielsin ehdottomasti menemästä :mad: .
     
  6. virta

    virta 3rd gear

    Aikanaan oli AKE tekninen neuvonta josta sai sähköpostillakin kysyä,eiköhän trafilla joku vastaava ole.
    Katsastusmiesten on toteltava tuota Trafin linjausta.
     
  7. HRA-47

    HRA-47 1st gear

    Alkuperäiseen kysymykseen vastaten 1993 alkaen tuo valmistajankilpi (tarra) pakko olla. Tuosta selviää siis jenkkien FMVSS-hyväksyntä joka kuittaa vaatimukset mm. jarrujen osalta. EPA-tarra konehuoneessa kuittaa päästöt 1996 loppuun asti ja melusta US-taso 30.6.1996 asti.
    http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/B885BE1C ... 112010.pdf
    COC-todistusta ei käsittääkseni saa muihin kuin tyyppihyväksyttyihin laitteisiin, muihin esim. jenkkeihin vaaditaan vastaavuustodistus jos ei vaatimukset yllämainituista tarroista selviä tai tarrat puuttuu.
    Ruotsin papereista saattaa selvitä päästöhyväksyntä, mutta melu yleensä ei.
    Nämä eivät ole katsastajan keksimiä vaatimuksia, mutta katsastajan tehtäviin kuuluu ne kuitenkin vaatia. :argue:
     
  8. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Dodii toi emännän puikki on Export malli näköjään, onko silloin vaatimuksissa jotain eroja? Epatarraa ei konehuoneesta löytyny eikä tota FMVSS tarraakaan ole.
    Kaiken kukkuraksi katsoukko otti hurrirekisteriotteen talteen :mad: .
    Pittää varmaan käydä siellä haastattelemassa ukkoa.
     
  9. vinkkeli

    vinkkeli 3rd gear

    Mulla on sellanen kutina et katsurille riittää kopio siitä otteesta. :-?
     
  10. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Jopas on taas hauskoja kirjoituksia....
    On se vaan niin ikävää kun mikä vaan paska ei kelpaa ilman mitään papereita Suomessa kilpiin.

    Ja tottakai se on katsurin homma selvittää sen auton vaatimuksen mukaisuus...korvausia hakeen vaan jos ei selvitä...niimpä niin.

    Juu ja se katsuri vissiin ihan piruuttaan ottaa sen alkuperäisen otteen....ettei vaan voisi mennä toiseen paikkaan katsastaan....vai olikos se Trafi kun sen haluaa....

    Juu ja Bemarissahan ei jarruja tarvita....nopeuskin rajoitettu kahteen ja puoleensataan....mistähän ne katsurit on tollasenkin keksinyt , että hylkää jarruvikaisen auton...

    :rotfl: :rotfl:

    Juu ja tää ei ollut Lassille....alkuperäinen kysymys oli ihan asiallinen, mutta kaikki vastaukse sitten välttämättä ei..... :rotfl: :rotfl:
     
  11. Jimi

    Jimi Gearhead

    Alkuperäinen ote lähtee AKE:n digitointiin, jos ajoneuvo on peräisin ETA-valtiosta, jos taas tullaan ETA-valtioiden ulkopuolelta ottaa katsuri kopion ALKUPERÄISESTÄ ottesta ja lähettää sen kopion digitointiin.

    -Jimi-

    P.S. Pitäkää huoli niistä tarroista.
     
  12. HP_Tre

    HP_Tre 1st gear

    http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/ABEA...tusasiakirjojen_arkistointi_ja_digitointi.pdf

    "Katsastusasiakirjojen arkistointi ja lähettäminen digitoitavaksi

    Ohjeen tarkoitus ja sisältö

    Tässä ohjeessa kerrotaan miten katsastusasiakirjat arkistoidaan ATJn käyttöönoton jälkeen. Ohjeessa selvitetään mitkä katsastusasiakirjat arkistoidaan AKEn toimesta ja mitkä katsastustoimipaikoilla.
    Ohjeessa annetaan myös ohjeet miten digitoitavaksi toimitettavat asiakirjat tulee toimittaa AKEen.

    Yleistä

    Toimipaikan arkistotoimesta ja asiakirjojen toimittamisesta AKEeen vastaa katsastustoiminnasta vastaava henkilö.
    Katsastuksen suorittajan on lähetettävä katsastustehtävien hoitamisessa kertyneet asiakirjat päivittäin digitoitaviksi. Asiakirjat tulee lähettää Ajoneuvohallintokeskuksen vastauslähetyskuorella.
    Lähetetyt asiakirjat arkistoidaan AKEn toimesta sähköisessä muodossa ja ne ovat kaikkien katsastajien käytössä KATSA -järjestelmän kautta. Asiakirjoja saa käyttää katsastettavana olevan ajoneuvon myöhempien katsastusten yhteydessä. Katsastajilla ei ole oikeutta luovuttaa asiakirjoja edelleen - ei maksutta eikä maksullisena.

    AKEn toimesta arkistoitavat asiakirjat

    Katsastuksen suorittajan tulee lähettää rekisteröinti-, muutos- ja vientikatsastuksissa, teknisten tietojen korjauksissa ja em. katsastusten yhteydessä suoritetuissa kytkentätietojen tallennuksissa, kiinnitystarkastuksissa, yksittäishyväksynnästä sekä yksittäishyväksynnän korjauksesta kertyneet asiapaperit liitteineen (esim. selvitykset vaatimuksenmukaisuudesta, ulkomainen alkuperäinen rekisteröintitodistus, tarkastuskortti, komponenttiluettelo) digitoitavaksi."

    Siinä faktaa.

    Kun se alkuperäinen tuontimaan rekisteriote otettiin konttorille, niin annettiinko konttorin leimoilla ja allekirjoituksilla varustettu kopio mukaan?

    Tulli ainakin kelpuuttaa sellaiset paperit, joten sillä ulkomaan otteella ei itse tee mitään. Ellei sitten haluaisi jotain muistoa siitä.

    Ja vaikkei sitää otteen kopiota olisi vielä annettukkaan, niin ei pelihousuja kannata vieläkään repiä, sillä he voivat antaa sen jälkitarkastuksen yhteydessä. Se että olisiko ollut viisaampaa antaa kopiot ensimmäisen näytön yhteydessä onkin sitten toinen kysymys.
     
  13. GULF

    GULF Gearhead

    Kertokaa nyt mullekkin mistä näitä harrastajaystävällisiä asemia
    löytyy missä edellisiin esimerkkeihin viitaten saa harrasteautonkin
    mukavasti katsastettua ja rekisteröityä...

    Eikai ny yhdestä hylkyviasta muutenkaan sais hylätä jos vika on
    niinkin pieni kuin valmistajan antaman ohjearvon mukaan alamittainen
    jarrulevy. Mitäs sen on väliä pari milliä sinne tai tänne jos paloissa
    varaa ja jarruvoimat kunnossa.

    Eli nyt linkkiä ja listaa missä asioin seuraavaksi.

    Nim: harrasteauto ilman tittleä...
     
  14. HP_Tre

    HP_Tre 1st gear

    Oliko tuossa autossa edessä siis jarrulevyt joiden ilmoitettu alamitta on 21 mm ja ne olivat 18 mm paksut? Pikaisesti kun jarruluettelon selasin BMW:n kohdalta, niin yleisin alarajamitta kyseisellä merkillä on 20,4 mm.

    Tuohon asiaan konttoreille on sallittu hieman joustovaraa, eli sillä alarajamitalla ei ole vielä tarvetta hylätä autoa.

    http://www.autokatsastajat.fi/?sivu=kannanottoja&alasivu=akevastaus

    "6. Mittaus- ja tarkastuslaitteiden vaatimukset epäselviä

    Katsastuksessa suurin osa tarkastuskohteista arvioidaan silmämääräisesti. Tämä aiheuttaa helposti ongelmia eri tulkinnoissa katsastajien välillä. Esimerkiksi mainitsemanne jarrulevyjen paksuuden arviointi silmämäärin on erittäin hankalaa. Ajoneuvohallintokeskus on toimipaikan aloitustarkastuksissa edellyttänyt jarrulevyjen mittaamiseen soveltuvaa laitetta. Tällaisena laitteena on hyväksytty esimerkiksi työntömitasta "paranneltu" malli. Samalla on kuitenkin korostettu, että mittauksissa tulee aina huomioida mittauslaitteesta aiheutuva epätarkkuus. Toisin sanoen mittatuloksen on oltava merkittävästi (ohjeellisena 1 mm) alle valmistajan ilmoittaman minimiarvon, ennen kuin jarrulevy määrätään uusittavaksi.
    "
    Se, onko 3 mm alle alarajamitan kulunut jarrulevy merkittävästi alle valmistajan minimiarvon kulunut, onkin sitten jokaisen omassa päässä oleva mielipide.
     
  15. janiluo

    janiluo Gearhead

    Luulisi että olisivat ilmoittaneet tuon prosentteina jolloin paksummasta levystä saisi kulua enemmän kuin ohuesta ja toleranssi olisi laskettavissa...

    Onko kellään tietoa mistä saisi ostaa tuollaisen työntömitan "parannellun" mallin kun mun tönäreistä tulee ihan "kipeitä" lukuja...
    :rotfl:
    - Jani -
     
  16. HP_Tre

    HP_Tre 1st gear

  17. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Olen jokseenkin varma että samanlainen puikki on tuotu tänne ennenkin. Kuuluisiko katsoukon katsoa tuolta KATSAjärjestelmästä noi vaaditut tiedot vaiko eikö. Vai pitääkö marssia metroautoon lakki kourassa anelemaan :mad: .
     
  18. HP_Tre

    HP_Tre 1st gear

    Tuota en epäile etteikö kuvailemallasi tavalla toiminta olisi järkevää ja loogista.

    Ja autojen tietojen tallentaminen+papereiden teko tapahtuu hakemalla ne tiedot, joita ei esim. tuontimaan otteesta löydy, tietokannasta jonne on tallennettu kaikkien uutena Suomeen tyyppihyväksyttyjen automallien tiedot.

    Lainsäätäjät kuitenkin on päättäneet että jokaisessa autossa pitää tuo kilpi olla aiemmin ketjussa kuvatun vuosimallirajan mukaisesti. Jos ei sitä kilpeä/tarraa rekisteröintikatsastuksessa ole ja auto päästetään läpi, niin joku sen virheen kuitenkin joskus huomaa ja hylkää koska auto ei täytä vaatimuksia.

    Sitä en tiedä kuinka moni tuollaiseen asiaan puuttuu, mutta kuitenkin.

    Lisäksi ne lainsäätäjät ovat varmistaneet sen että jos katsastaja rupeaa soveltamaan liikaa, seuraukset eivät ole kovin miellyttäviä:

    http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19981099

    "Laki ajoneuvojen katsastusluvista 23.12.1998/1099

    21 §
    Toimenpiteet puutteiden johdosta

    Ajoneuvohallintokeskuksen on peruutettava toimilupa määräajaksi tai kokonaan, jos:

    1) toimiluvan haltija ei ylläpidä katsastustoimipaikalla säännöllistä ajoneuvojen katsastustoimintaa tai lopettaa kyseisen toiminnan;

    2) toimiluvan haltija ei enää täytä toimiluvan saannin edellytyksiä;

    3) toimiluvan haltija on asetettu konkurssiin; tai

    4) toimiluvan haltija tai määräävässä asemassa oleva luvanhaltijan edustaja on määrätty liiketoimintakieltoon.

    Ajoneuvohallintokeskus voi peruuttaa toimiluvan tai antaa luvanhaltijalle huomautuksen tai kirjallisen varoituksen, jos:

    1) katsastuksessa on hyväksytty liikenteessä käytettäviksi ajoneuvoja, jotka eivät ilmeisen selvästi ole olleet säännösten mukaisia; huomautus ja kirjallinen varoitus voidaan kuitenkin antaa, jos on hyväksytty yksikin ajoneuvo, joka ei ole ollut säännösten mukainen;


    2) katsastuksessa ensimmäisellä kerralla hylättyjen ajoneuvojen suhteellinen osuus perusteettomasti poikkeaa merkittävästi yleisestä valtakunnallisesta tasosta;

    3) katsastuksessa on laiminlyöty ajoneuvojen verotukseen liittyvää valvontaa tai muutoin jätetty suorittamatta tehtävä, joka on erikseen säädetty suoritettavaksi katsastuksen yhteydessä;

    4) toiminnassa on rikottu 13 §:ssä säädettyä tasapuolisuusvaatimusta tai muuta tässä laissa säädettyä vaatimusta;

    5) luvan haltija rikkoo toimiluvalle ministeriön päätöksessä säädettyjä tai lupaehdoissa asetettuja vaatimuksia; tai

    6) toimiluvan haltijan kirjanpito, varainhallinta tai hallinto eivät täytä toiminnalta vaadittavia edellytyksiä.

    Jos on ilmeistä, että katsastustoiminnassa on olennaisia puutteita tai väärinkäytöksiä, Ajoneuvohallintokeskus voi väliaikaisesti kieltää luvanhaltijan katsastustoiminnan harjoittamisen sekä tarvittaessa estää tieliikenteen tietojärjestelmän tietojen käytön ja tietojen tallettamisen tietojärjestelmään. Väliaikainen kielto sekä käytön ja tallettamisen estäminen ovat voimassa, kunnes toimiluvan peruuttamista koskeva asia on lopullisesti ratkaistu 1 tai 2 momentin nojalla. Asia on ratkaistava ensi tilassa.

    Toimiluvan peruuttamista, katsastustoiminnan väliaikaista kieltoa sekä tieliikenteen tietojärjestelmän tietojen käytön ja tietojen tallettamisen estämistä koskevia päätöksiä on noudatettava päätöksestä tehdystä valituksesta huolimatta.
    "

    Siinä taas faktaa.

    Jos me katsastajat ollaan niin vittumaisia ja mulkkuja kun vaaditaan jotain papereita, niin mitä ne siellä maahantuojalla tai valmistajan edustajalla on kun sinne on niin vastenmielistä mennä yhtä paperia kysymään?
     
  19. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Ne vastaavuus tiedot pitää olla yksilöity valmistenumerolla....eli ei voi katsoa toisesta autosta.
    Ja sit sellanenkin käytännön asia, että katsuri kyllä näkee ne tiedot katsasta, jos joku vaan kertoo mistä ne sieltä löytyy....nimittäin niitä ei voi hakea auton merkin ja mallin perusteella...vaan rekisteri-, tai valmistenumeron perusteella.
     
  20. janiluo

    janiluo Gearhead

    Ero on siinä että teidän tehtävä on palvella kyseisen auton katsastamiseksi.
    Maahantuoja keskittyy uusiin ajoneuvoihin eikä heitä kiinnosta muiden maahantuomat ajoneuvot tai niiden ongelmat.
    :-?
    - Jani -
     

Kerro tästä muillekin!