Cornering lights

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Luigi, 2.9.2008.

  1. Luigi

    Luigi Gearhead

    Nyt kun Volvo on lanseerannut uuteen Fh reteliin kääntymisvalot niin eiköhän farkkuihin ja muihin jossa kyseiset valot on voi ruuvata polttimot kiinni?
    Aikoinaan jenkeissä ei hyväksytty sivuäärivaloja kunnes niitä alkoi näkymään eurovehkeissä(esim volvo v40). Tietty vaaditaan se pikkuinen e kirjain joka tekee lampusta kuin lampusta hyväksytyn.
     
  2. hara64

    hara64 1st gear

    eli suomeksi sanottuna "ojavalot".
    senkus ruuvaat polttimot kiinni ja annat mennä.
    meillä on capricessa ja caddyssä ojavalot toiminnassa eikä siihen ole katsastuksessa(kaan) puututtu.
     
  3. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Meillä oli Metron tuomassa uudessa Capricessa katkottu johdot sekä ojavaloille, että etuäärivaloille. Pistin ojavalot takaisin toimintaan loppukesästä 1990. Valot ovat olleet toiminnassa jokaisen kilometrin ja katastuksen siitä eteenpäin viimeiset 18 vuotta.. Ei huomautuksia. Teoriassa laittomat, mutta ei haittaa. Valaisee esim parkkeeratessa pimeässä mukavasti piennarkiven.

    Äärivaloja en kytkenyt, enkä ole kytkenyt vieläkään, vaikka moisia näkyykin uusissa autoissa ja joissakin vanhemmissa jenkeissä kytkettyinä nykyään..
     
  4. yoko1

    yoko1 1st gear

    Joo Valot vaan päälle Sevilleen laiton polttimot kiinni eikä leimalla inssi sanonut mitään vaikka puuttuukin "E"-hyväksyntä

    Ajat ovat onneksi muuttuneet Ps.Lisäjarruvalot joutui joskus peittämään esim:Volvoista Se oli sitä aikaa :D
     
  5. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Lain mukaan se piti ottaa pois jenkeistäkin vielä ennen EU-aikaa. Capricesta oli noiden ojavalojen ja äärivalojen johtojen katkomisen lisäksi napattu polttimo pois lisäjarruvalosta ja ruuvattu edessä kivat talmu-vilkku/parkki-valot orgisvilkkujen ja parkkien päälle/ sisään. Myös hätävilkun vetokytkin oli ruuvattu irti rattiakselista :poff:

    Silloin samalla kerralla pistin sen tuhkikseen isketyn polttimon takaisin lisäjarruvaloon ja ruuvailin hätävilkkukytkimen takaisin - jotta voisin vaarantaa liikenteen tilanteessa, jossa tarvitaan nelivilkkua. Ark:han perusteli taakse punaista näyttävän hätävilkun kieltoa sillä; " että paikalle saapuja saattaa luulla olevansa lähestymässä valo-ohjattua rautatien tasoristeystä"! :odroll: Sehän antaakin syyn kaahata naulaotsassa. :-?

    Herkkuja nuo muinaiset kekkosslovakian Ark:n virkamiesten perustelut eri kielloille. Aika b-luokan koomikkoja olivat Ark:hon rekrynneet? Osa rikastaa yhä vieläkin virassa meidän arkipäiväämme. :odroll:
     
  6. SamiL

    SamiL Gearhead

    Tuota viimeistä kappaletta sivuten pitää taas mainita aiheen vierestä, kuinka Loviisan virkamiehet perustelivat sitä, ettei leveän Rantatien poikkikujille laitettu kärjellään olevia kolmioita: Näin saadaan Rantatien nopeus pidettyä alhaisempana, koska minkä hyvänsä syreenipuskan takaa voi laillisesti sujahtaa Rantatietä ajavien eteen, kunhan tulee oikealta. On täätä käänteistä liikenneturvallisuus-ajattelutapaa siis paikallistasollakin. :odroll:
    No, nykyisin siellä on jo kolmiot, joten järki on päässyt voitolle. AKEssa se tuskin pääsee...
     
  7. tuomo.leva

    tuomo.leva 2nd gear

    Ajattelin myös laittaa omassa autossani toimimaan nuo etusivuvalot, katsurilta kerran kysyin että onko lailliset niin sano että ei ole koska samalla polttimolla on kaksi tehtävää.
    Kaippa noissa uusissa Volvoissa se valo sitten on vain sivuvalona.

    Ei mitään, laitan ne silti toimimaan :D
     
  8. SamiL

    SamiL Gearhead

    Mitenkäs tuo "yksi polttimo - yksi tehtävä"-määritelmä sopii yhteen takavalojen kanssa? Niissähän on useimmiten takavalo ja jarruvalo samassa lampussa.
     
  9. kippis

    kippis Gearhead

    niin mitäs muita tehtäviä sillä etusivuvalolla sitten on?
    rupesin vaan ihmettelee kun polttimo on 2 lankainen versio...
    omassa ei pala noi, sulakkeet ainakin kaikki on paikoillaan... olisko sitten katkastu jostain piuha.
    tarvii perehtyy samalla kun releistää etuvalot, on meinaan sen verran :wc:
    ei muuten muuta kun sais edes täydet virrat polttimoille...
     
  10. SamiL

    SamiL Gearhead

    2-lankainen polttimo sivuvalossa? Siis siinä, joka näkyy suoraan sivulle?
     
  11. kippis

    kippis Gearhead

    niin meinaan sitä etukulmavaloa tos puikissa... kai se vilkku sit on :eek:
    ja joku corner valo... samassa.

    vilkut on sisimmäiset kun edestä kattoo ja etusivukyljessä on ne pakolliset suomi viritelmät...
     
  12. SamiL

    SamiL Gearhead

    Eli siis se onkin eteenpäin. Siis alkuperäinen parkki-vilkkuyhdistelmä.
     
  13. rasse

    rasse 1st gear

    Enpä tiedä ymmärsinkö oikein mutta omassa vanissani oli 12 vuoden ajan (1994-2006) etu äärivalossa jatkuva valo jonka laitoin toimimaan siten että sammui kun vilkku edessä syttyi. (toimi samoin kuin aikoinaan joissain linja-autoissa oli)...
    koskaan ei katsastuksessa huomautettu asiasta....
     
  14. Stance

    Stance Gearhead

    Mun autosta ei ollut edes piuhoja poikkaistu, ruuvasin polttimot paikalleen ojavaloihin. Ymmärrä mitenkään, että turvavarusteita pitää oikein viranomaisen toimesta tehdä toimimattomaksi.
     
  15. typewriter

    typewriter 3rd gear

    On muuten aika kauan mietityttänyt jossain aivojen sopukassa että mitenkäs tuollainen kytkentä tehdään? Autosähköt on jotenkin hanskassa, mutta tuo taitaa olla lähempänä ydinfysiikkaa :D
     
  16. mke77

    mke77 Gearhead

    lamppu sammuu kun kaksi "plussaa" törmää "hehku"langan molemmista päistä....... :rotfl:

    oliko yksinkertasesti kirjotettu.....reletä vaan ei saa olla kyseisessä kytkennässä kuin vilkussa.......

    ettei tossa alkuperässä viestissä nyt vaan olis sekotettu ns.parkkeeraus-sivuvaloja/kääntymisvaloja.....ja sit tätä uutta prismatekniikalla toimivaa"kääntyvää lähivaloa"/kaarrevalo yhdistelmää???
     
  17. typewriter

    typewriter 3rd gear

    Kyllä mulla törmäs plussat päässä ;) Ei edelleenkään hajuakaan kytkennästä
     
  18. rasse

    rasse 1st gear

    Ei se vaadi kuin jokusen releen ja johtoa+liittimiä.
    Oli mulla ihan hieno kuvakin kytkennästä joskus piirrettynä asennuksesta.Pitänee paiskata jos tulee vastaan....
     
  19. hara64

    hara64 1st gear


    eikös tollanen kääntyvä lähivalo ollu jo aikoinaan citikan "isossa kissassa"?

    "rasse" ilmeisesti tarkoittaa sitä keltaista sivuäärivaloa kun taas alunperin oli kysymys ojavalosta joka on väriltään valkoinen.

    "kippiksen" buickin valot menee varmaan samanlailla kuin capricessakin,
    keskeltä lähtien: vilkku/parkki,ajovalo,ojavalo ja vilkku/sivuäärivalo.
     
  20. kippis

    kippis Gearhead

    niin toi etukulmassa oleva (oranssi) toimii parkkina ja kun vilkun laittaa niin rupeaa vilkkumaan eritahtiin etusivuvilkun kanssa...
    seuraava polttimo on sitten se 2 lankanen...
    onko mulla vilkkuja koko keula täynnä :eek:
    linkkiä kuvaan : http://kuvablogi.com/nayta/1164500/
     

Kerro tästä muillekin!