Corolla E12 vm-05 / Ajovalot käy kuumana??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja ThaBatman, 3.9.2019.

  1. ThaBatman

    ThaBatman 1st gear

    Mikä voisi olla sopiva korjaus toimi kun ajovalot käy niin kuumana että lampunkanta sulaa ja umpio palaa tummaksi?

    - Saako liikaa virtaa?
    - Onko piuhat liian ohuet?
    - Väärän lainen polttimo?
     
  2. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Mittaa jännite ja tarkasta polttimot
     
  3. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Tai niin huono kontakti liittimessä että lämpenee sen takia. Tai huono kontakti polttimon sisällä. Kuitenkin normivirratkin lämmittää hyvin ja sulattaa liittimet jos se vastus eli ohut virrankulkukohta on jossain muualla kuin hehkulangassa,
    Vai onko sulanut jo useampi liitin? Sitten kattosin ensinnä polttimosta mitä siinä lukee. Ylijännite rikkoo polttimon mutta ei yleensä sulata paikkoja.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei olis eka auto johon jotkut 100w lamput lyöty. Kesällä ei kaikki sitä kestä
     
    Jussi289 ja Sounderi tykkäävät tästä.
  5. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Eikä talvellakaan.
    Jos on sellaiset umpiot missä on kannet taustassa ja muutenkin umpinainen rakenne niin siellä on äkkiä aika lämmintä sisällä jos on about puolelle watti määrälle suunniteltu.
     
    Karpov ja Sounderi tykkäävät tästä.
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo, muoviumpio menee pilalle kun sisältä sulaa rihlaus ja valoteho menee kun poltin sulaa myös lasipuhallusklimpiksi.

    Yleensä ne 100w polttimot jotain 3€ huahinejä missä värisävy ja teho muutenkin paskaa vs laadukas oikeawattinen
     
  7. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Eiköhän noissa corolloissa ole ollut tuota vikaa lähes aina. Lampun kannan liittimelle menevä johto on saanut siipeensä ja kanta + johdot alkavat kuumentua. Tuohon luulisi saavan uutta kantaa + pätkät johtoja ongelman korjaamiseksi. Eli joutunet uusimaan kannat + 15 - 20cm johtoa molemmin puolin.

    Jotain tuommoista

    https://www.motonet.fi/fi/tuote/482148/H7-polttimon-kanta-johdot

    IS
     
  8. ThaBatman

    ThaBatman 1st gear

    Kannan olen jo aiemmin uusinut muttä lämpeneminen jatkuu. Tosin en uusinut johtoa sen pitemmästi.

    Polttimo on H7 ja muistaakseni OSRAM, ei kiinalaisia halpiksia.
    Nimellisteho 55W.
     
  9. Onpas hassu vika. Ei tohon voi liikaa virtaa tulla. Se lamppu ottaa sen tarvittavan virran ihan ite:

    P=U*I

    Jännite on helppo mitata yleismittarilla, mutta ei sekään voi olla liikaa..
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei se taida olla vika. Lampun tehosta suurin osa on hukkalämpöä. Kovin montaa sekuntia et pidä polsan lasista sormin kiinni, kun laitat sen "päälle".
     
    Sounderi tykkää tästä.
  11. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Juuri näin kuten edelliset kommentoivat. Uusi siihen samalla sekä kannat ja polttimot. Käytä laadukkaita kantoja. Varmista että uudessa kannassa liittimet, molemmat, ovat tiukkoja.
     
  12. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Uusi siihen kannat sekä pätkät johtoa samalla. Mieluiten käytä laadukasta kantaa jossa valmiina noin 10cm johdot.
    Nimim. useammat uusinut
    Terveisin Toytota merkkihuolto...
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ja jos uusittava johto ei riitä seuraavaan pisteeseen (liitin, sulakerasia, rele) tapauksesta riippuen niin älä helvetissä laita abikolla. Tinaus ja kutistesukka päälle niin kestää mutkasta tietä näkymättömiin. Ainut missä ymmärrän liittimen on esmes murtuneen johdon korjaus ovien sisälle menevissä jotka taipumiselle altistuu. Väittävät muuten että tärinästä murtuu tinauksen vierestä. Ei o ikinä murtunu minulla mutta sitä odotellessa. Niitä voi olla hyviä liittimiä ja niille pihtejä. Ei o sellasia ollu itellä ja paskoilla ne ei kestä. Turha pettää itseään. Tinaamalla tehny ja tyytyväinen ollu siitä saakka ku amiksessa -82 niin käskettiin.
     
  14. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Puristusliitos holkilla...
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Aidot abikot ja hyvät abikopihdit niin kestää. Halpis "abikot" ei kestä puristamista ja paskaa muutenkin.
     

Kerro tästä muillekin!