CrMo-putken hitsaaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja H.J., 9.10.2005.

  1. H.J.

    H.J. 1st gear

    Lankeaa tehtäväksi hitsata muutama muutos moisesta materiaalista valmistettun putkirunkoon. Mitä pitää huomioida? Hitsaaminenhan tapahtuu Tig:llä ja oikeanlainen lisäainelanka löytyy myös. Mitä suojakaasua tulisi käyttää, tärkeät asiat hitsattavien kappaleiden esivalmistelussa jne. Kaikki tieto mikä teistä tuntuu tärkeältä, on tervetullutta.
     
  2. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    99% varmuudella suojakaasuna on Argon,mutta sehän varmistuu
    sillä kun menet hitsauskaasuja myyvään liikkeeseen ja katsot
    taulukosta soveltuvuuden tai kysyt kaasun edustajalta(AGA tai
    WOIKOSKI)!
    Esivalmistelussa PARAS tulos saavutetaan kun teet mahd. hyvät
    sovitukset!
    Eli mitä paremmin istuvat leikkaukset saat aikaan,sen vähemmän
    hitsisaumat sitten "vetelevät"!
    Pyri siihen että silloitat(heppaat) koko rakenteen valmiiseen muotoon,
    ennenkuin hitsaat yhtään saumaa valmiiksi!
    Ja laita KUNNOLLA heppiin,ettei kesken hitsauksen sitten tule ikäviä
    ylläreitä!
    Tällöin rakennelmasi pysyy parhaiten "ryhdissään" !
    JOS sinun tarvitsee poistaa valm. putkirungosta joitain osia niin heppaa
    tukia siten,että kehikko ei pääse muuttamaan muotoaan!
    Eli ENSIN väliaikaistuennat heppiin ja sitten vasta laikka laulamaan ja
    irroittelemaan mahd. osia?
    Tuollaisessa hitsatussa putkirungossa on kuitenkin "jännityksiä"
    moneen suuntaan JO hitsattujen saumojen vuoksi.
    Puhdista hitsattavat kohdat mahd. maalista yms.Lamellilaikat on siihen
    hyviä,miksei tietysti nylonlaikatkin käy...makuasia!
    MUISTA!
    AINA kun hitsaat,varaudu että käsillä on sammuttimet ja esim. vesi-
    ämpäriä tms!
    VARSINKIN autohommissa tahtoo syttyä tulipaloja mitä ihmeellisempiin
    paikkoihin,joten VÄHINTÄÄN sitä vettä tulee olla paikalla ja mieluiten
    sitten jauhesammutin isompaan hätään!
    Tig-hitsauksessa on se hyvä puoli,että lämpö kohdentuu pienelle
    alalle mutta lämmön johtuminen on se yksi "peikko" !
    Siinähän sitä jo olikin evästystä!
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Paljos tarvii olla rakoa saumakohdassa?
     
  4. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Cromilla ja Molybdeenillä seostettyjen kappaleiden hitsauksessa on huomioitava esikuumennus sekä hitsauksen jalkeinen normalisointihehkutus. Eli täytyy tietää teräksen tarkka seos, jolloin terästoimittajalta saa tarkat lämpötilat.

    Suositeltavin lisäaine siis CrMo-seoksille Tig-hitsauksessa ESAB:lla on OK Tigrod 13.12. Suojakaasuksi Argonia.
     
  5. H.J.

    H.J. 1st gear

    Niin kun Mopeman tossa sanoikin, niin kiinnostaa se railon malli ja suuruus.

    Sit alkoi mietityttämään noi hehkutusjutut. Onko se välttämätöntä tällä materiaalilla, vai vain varmuuden maksinointia? Sen toteuttaminen hallitusti on varmasti vaikeaa.

    Pohjatiedoksi voisin vielä kertoa, että runko on jo olemassa, mutta etu ja takaripustuksiin yms. kohtiin tarvitaan muutoksia. Eli ei siinä mielessä järkyttävän iso homma. Olen kyllä hitsaillut Tig:llä mm. ruostumattomia putkia, joten homma ei ole aivan vierasta. Valitettavasti aikaa siitä on kulunut yli 15 v :oops: . Et muutaman harjoituskappaleen joutuu kyllä suosiolla tekemään ennen kun iskee rungon kimppuun. Hitsaaminenhan tarvitsisi jatkuvaa treenaamista, että taito säilyisi hyvänä.
     
  6. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Soitto Sarlinin Kallelle auttaa. Ukko on siitä mukava, et jaksaa neuvoa alottelioita ja kokeneempiakin. http://www.sarlinraceteam.fi/

    Tehny noita CrMo-kaaria ja runkoja ja ollu myös laskemassa lujareita ym ym.
     
  7. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Rungon hallittu esikuumennus ja etenkin sen hehkutus on todella vaikeaa. Yhdessä jenkkihitsausopuksessa (oliskos ollut Performance welding tai jotain) jossa on hyvää infoa mm. kromimoly kamasta lentokonepuolella taidettiin sanoa ettei noilla ainepaksuuksilla mitä esim. kisarungoissa tulee, ole tarvetta hehkutukselle. Itse putkien sovitus oli päät vastakkain ilman sen kummempaa railoa, mitä tarkemmin putkien liittyminen saadaan toteutettua, sitä laadukkaampi lopputulos.

    Teollisuusputkistoissa missä seinämät ovat paksuja, esilämmitys ja hehkutus on pakko tehdä.
     
  8. MadMike

    MadMike Gearhead

    Kyllä kuule drag puolella osataan noi hommat hiukan kovemmalla kokemuksella.

    Ainesputken hinnatkin on drag jannuilla huomattavasti halvemmat.
     
  9. ML

    ML Gearhead

    EN ole hitsannut tig:llä muutakuin rautaa mutta kuullut että sama lisäaine käy myös moly putkelle. Jos käyttää cro molyn omaa lisäainetta niin sauma murtuu helposti ilman jälki lämmitystä ?
     
  10. H.J.

    H.J. 1st gear

    Jåå. Kyllähän se patarautakin muistaakseni tarttuu noihin eksoottisempiinkin materiaaleihin. Tais tarttua jopa ruostumattomaan. Mut siinänä kohtaa taitaa tulla se ketjun heikoin lenkki. Tolle Sarlinille vois tosiaan vaikka soittaa. Sit toivottavasti ei tarvitsis enää arvailla. Nyt kun kaivattais sitä oikeaa faktaa, et uskaltais sit päästää hyvällä omallatunnolla kaverin ajamaan.
     
  11. gremlin

    gremlin Gearhead

    Hitsaus oppaat tosissaan antaa Tig- hitsaukseen ohjeeksi ihan ''mustan'' lisa-aine langan. Puikolle taas annetaan materiaalista riippuen eri lankoja. Ite yleensa kaytan 316L eli haponkestavaa Tig-lankaa. Se on hieman joustavampaa ja sitkeempaa kuin ''musta'' lanka.
    Silla on myoskin hieman helpompaa hitsata, jotenkin tuntuu sulavan ja sekottuvan paremmin kuin ''musta'.
    Naissa runkotouhuissa materiaalit on sen verran ohkasii et ei tartte lammitella ja rakoja ei tartte jattaa.
     
  12. Johnny

    Johnny 1st gear

    tig langasta

    Riippuu mitä cromoa käytetään?13?/15?vai mitä?...langaksi esab 13.09.Se ainakin sopii kromolle. Ja puikoksi esab 74.46... jos en ole aivan väärässä?
     
  13. H.J.

    H.J. 1st gear

    (25:1c) moly. Tuollainen tieto löytyi materiaalista. Mulle toi koodi ei vielä ole avautunut. Seosaineiden määristä ilmeisesti kysymys? C=kromi?
     
  14. Mopar

    Mopar Gearhead

  15. H.J.

    H.J. 1st gear

    Jep jep. Ilmankos ei koodi auennut :oops: Sit materiaali on "tuntematon".

    Niin ja tosta langasta. Ilmeisesti CrMo on materiaalina sitkeää, eli kuvittelisin että kannattaa käyttää sitä sitkeämpää lankaakin.

    Katsotaan nyt sitten kun saadaan se runko käsiimme, et mitä tästäkin projektista tulee. Ehkä sutta ja sekundaa???
     
  16. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Niinpä niin, mitä iloo on sitkeestä putkesta jos lisäaineen vetomurtolujuus ei ole samaa luokkaa..? :odroll:
     
  17. jamota12

    jamota12 Gearhead

    tein taka-aksilan kuoret 4130 levystä ja hitsasin elgan 183cr langalla, joka pitäis sopia CroMo hitsaukseen.
     
  18. Piru

    Piru 1st gear

  19. H.J.

    H.J. 1st gear

    Tuoltahan sit löytyi käytännössä kaikki haluamani tieto. Vieläpä perustelujen kanssa. Tattista.
     
  20. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    "Useimmat sportsman kuljettajat ihailevat Pro Modified ja Pro Stock luokkia. Mitä tahansa käytetään niissä, täytyy olla hyvää myös hitaammissa kilpureissa.
    Vaikka Pro äijiltä voi ottaa hyviä malleja kuten ammattimaisuus, tarkkuus ja suunitelmallisen testauksen tärkeys, materiaalien valinnan apinointi ei välttämättä aina hyödytä hitaampia ajoneuvoja. Missään tämä ei ole niin selkeää, kuin kromi moly vs musta rauta runkomateriaalina.
    Musta rauta kuuluu hiiliteräksiin, rungoissa ja kaarissa käytetyissä hilltä on n. 0.15-0.25%, joissakin muissa laaduissa jopa 0.4 - 1.0%. Matalahiilipitoisen teräksen ominaisuuksiin kuuluu, että ne ovat lujia, mutta silti joustavia, niitä voidaan takoa tai venyttää ilman, että ne rikkoutuvat, on helppoja työstää ja hitsata sekä verrattaen edullisia.
    Kromi moly on seosterästä, joka yllämainittujen lisäksi sisältää piitä, kromia ja molybdeenia. Pii estää hapettumista, kromi lisää kovuutta ja kulutuskestoa, molybdeeni toimii yhdessä kromin kanssa kovuuden lisääjänä ja laajenta lämpökäsittelymahdollisuuksia.
    Sportsman kuljettaja joka ostaa vanhan pro auton, ostaa paljon muutakin kuin palan drag race historiaa. Varsin usein kyseessä on väsynyt, vääntynyt auto jossa on ollut hirviömoottori mahdollisimman kevytrakenteisessa rungossa. Pro autoissa painon säästö ja lisäpainot sekä niiden sijoitus on tärkeitä elementtejä, mutta vähemmän tärkeitä hitaammissa autoissa.
    Jokainen, joka on vanhaa loppuunajettua pro autoa yrittänyt saada toimimaan, tietää millainen työmää se on.
    Ongelma on kaksitahoinen, yleensä niillä on ajettu paljon. Sen lisäksi krommolyrunko pitäisi päästää hitsauksen jälkeen. Jigissä hitsatessa runkoon muodostuu jännityksiä. Hitsaussaumojen vierestä amteriaali haurastuu, värinät ja voimat jotka kohdistuu niille alueille saattaa aiheuttaa repeämiä.
    Lopuksi, kromimoly on luonnostaan hauraampaa kuin musta rauta. Joustavampi musta rauta ei tarvitse päästämistä, se kestää pidempää käyttöä suorempana ja ehjänä, vaikkakin painavampana.
    Vanha kromimoly runko täytyy käydä läpi yksityiskohtaisesti, löytää ja korjata taipuneet kohdat.
    Kromimolyrunkojen luotettavuutta voidaan parantaa päästämällä runko sen ollessa vielä kiinni jigissä, mutta missä on riittävän iso uuni? Jokainen hitsisauma voidaan myös päästää erikseen hitsiliitos hitaasti lämmittämällä, mutta niin harvoin tehdään."

    Lisää mietittävää, ettei elo tulis liian helpoks; pikasesti, ja ehkä osittain väärinkin suomennettuna Dave Morganin door slammer chassis bookista.
     

Kerro tästä muillekin!