Cruisematic luistaa 2-3 vaihdossa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja lincci, 2.5.2010.

  1. lincci

    lincci Gearhead

    Tosiaan vanhanmallin cruisematicci luistaa vain silloin kun se vaihtaa kakkoselta kolmoselle.muuten toimii hienosti.laatikko on vielä sellainen että ei ole alipainesäädintä vaan sen korvaa kaiketi kick-down vipstaaki.

    Laatikkoon tehtiin justiinsa kylämiehen remontti ja tuli paremmaksi kuin ennen oli, mutta tuo sama vika säilyi edelleen.
    siis missä vika mitä ei huomattu??????? :x

    Ja vielä jos kiihdyttää hitaasti niin toimii hyvin,mutta reippaammin kiihdyttäessä luistaa vaihdossa,ihankuin vaihtaminen tapahtuisi liian hitaasti.
    Laatikkoon vaihdettiin kaikki tiivisteet,helat ja kytkinpakat.
    Etummainen öljypumppu ja turbiini ovat myös uusittu aikaisemmin.

    Ennen remonttiin ryhtymistä kysyttiin vielä ammattimieheltä neuvoa luistamisesta ja se sanoi että tiivisteet vuotaa ja paineet häviää...
    eipä pitäis enää vuotaa....
     
  2. sbf

    sbf Gearhead

    Venttiilikoneiston purku, putsaus ja herkistys.Hioo 400 paperilla petroolin kera jokaikisen luistin ja varmistaa että ne ei nahella yhtään porauksissaan.Tää homma pitäis tehdä aina kun cruiseomatic on rempan tarpeessa.Olihan öljyt f-tyyppiä?
     
  3. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    Kannattaa varmistaa vielä sen kickdown / TV vivun säädöt eli saako sillä apuja asiaan.

    Öljyistä sitten vielä, että taitaa olla vanhemman polven Cruise-o-Matic tai siis Ford/Merc -o-Matic (millä sitten haluaa kutsuakin...) jos ei ole modulaattoria.

    Niissä kuuluisi olla öljynä Type-A, jonka tilalle käy Dexron II/III vallan hyvin. Type-F speksi tuli Fomocolle vasta joskus 60-63. Siitä milloin se oikeasti tuli tapellaan jatkuvasti mm. Lincoln foorumilla jenkeissä... 8)

    Sinänsä ei se Type-F mitään pahaa tee vanhassakaan laatikossa. Käytännössä tommoseen voi melkein laittaa mitä vaan jenkkispeksin mukasta automaattiöljyä. Ne on suunniteltu toimiin suurinpiirtein valaanrasvalla. :poff:
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos laitoit ihan tavis "paperi" kitkalevyt niin DIII toimii. Koita kiristää sitä kikkarivivustoa ja ekaks vaikka liian piukkaan ja tsekkaa mitä vaikuttaa.
     
  5. lincci

    lincci Gearhead

    JEES :D :D :D :D :pinup:
    Nyt toimii laatikko hienosti!
    Laatikon korjannut kylänmies kävi tänään mittaamassa laatikon paineet ja kick-down/kaasuvivut säädettiin kohdalleen niin johas rupes pelittää.
    Eli kaikki oli kiinni em vipujen säädöistä.
    Eli suuri kiitos korjaajalle 8)
    Nyt saa kesä tulla 8)
     
  6. sbf

    sbf Gearhead

    Se oli 64 shop manuaalissa oikeen ilmotettu että vaihtu kitkalevyt erimallisiin elikkä paperipintasiin mutta silti öljynä suositteli äffää.Vanhemmathan on pronssia.Ota näistä sitte selko.Se on muuten tyyppivika toi etummaisen öljypumpun kuluminen.Hyvä että saitte askin pelaamaan.
     
  7. lincci

    lincci Gearhead

    Vanhamallinen cruisematic missä ei ole alipainesäädintä on erittäin tarkka kickdown-vivun säädöistä sillä se hoitaa laatikon öljynpaineita,kaikkia vaihtamisia sekä tietty pakkovaihtoa alaspäin.
    uudemmissa alipainesäädin korvaa osittain tämän.

    itse heitin kendallin classic atf-öljyt.hyvin toimii,kun laatikko toimii :lol:

    itse kyllä jälkeenpäin ihmettelen kahden eri ammatikseen automaatteja korjaavan firman diagnoosia laatikosta joka luistaa 2-3 vaihdossa=
    tiivisteet kopottuneet ja vuotavat.
    kyllä olisi vi...tuttanut :argue: armottomasti jos olisin vienyt viralliselle korjaajalle ja maksanut sille 2000 euroa ja vika ei olisi edes korjaantunut!

    kiitos vielä hyvälle kyläkorjaajalle joka hoisi homman kotiin,vaikka korvaus olikin hmmm, "raskas".... :rotfl:
     
  8. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    Hieno juttu, että lähti pelaan...!

    Taitaa noi kaikki laatikot olla aika tarkkoja tuon throttle valve / kick-down vivun tai kaapelin säädön suhteen. Tossa Cosmon vanhassa Hydramaticissakin sen säätöhaarukan parin kierroksen kääntö suuntaan tai toiseen näkyy jo selvästi vaihtokohdissa.

    Uudempi AOD:kin on tarkka TV-kaapelin säädöistä.

    Sinänsä toi korjaajan ohje voi pitää paikkansakin, mutta jos ne tiivisteet on jo vaihdettu niin jotain muuta on vialla.
     
  9. tb60

    tb60 3rd gear

    Itse en ole vielä saanut mitään aikaiseksi omalle Cruiselle. Se kun rykäisee oikein kunnolla D1 tai D2:lle laittaessa kepin. Pakille menee oikein pehmeästi. Olen kokeillut kääntää keppiä oooikein hitaasti jotta paine menisi rauhallisesti, ei vaikutusta.
    Etupakkahan tuolloin kytkeytyy, liekkö ohjauspaineen säätimessä jumivikaa vai mitä. En ole purkanut laatikkoa, kun muuten toimii erittäin hyvin. Ei luista, vaihtaa napakasti, kickdown toimii.
    Voisi kyllä kokeilla tuota sbf:n neuvoa herkistellä kaikki luistit.
     
  10. 85840845

    85840845 Gearhead

    Kun nyt tässä tota cruise o maticia on ruvettu korjaan, heittäkääs viisaat,
    kun tossa omassa askissa 2 luistaa ja pakkille laittaessa rykäsee oikein kunnolla.
    Meniskö säädöillä vai?
    Joku meinas, että kun kiristää pakin pantaa, niin molemmat vaivat saattaa
    hävitä.
     
  11. lincci

    lincci Gearhead

    Myös vaihteen kytkeytymispehmeyttä voi säätää kuulemma laatikon sisältä kun ottaa öljypohjan pois.eli ei tarvii purkaa sen enempää.
    itse en tiedä tarkalleen miten se säädetään mutta näin kyläkorjaaja kertoi.
    täytyy itsekkin säätää sitä hiukan pehmeemmäksi ensi kerralla kun vaihtaa öljyt ja suodattimen.
     
  12. ford59

    ford59 1st gear

    Tämä konsti tepsii, jos tv-valven liikettä rajoittava peltiliuska ei päästä venttiiliä tarpeeksi ulos, eli tyhjäkäynnillä linjapaineet jäävät liian korkeiksi kuten lincillä. Ei alkuperäinen kaasuvivusto tms. muuttaa helposti kick-down tangon välityssuhteita, sopivalla kaasulla hyvä ja tyhjäkäynnillä huono tai toisinpäin. Helpoin tapa aloittaa on lykätä painemittari lootaan ja säätää/tarkastaa tankoa niin. D2 tai D1 asennossa: Tyhjäkäynnillä: 3.9-4.7bar, 1000rpm: 5.5-5.9, täyskaasu jarrua vasten: 13.5-14.9bar
     
  13. lincci

    lincci Gearhead

    MIKÄ ASIANTUNTIJA!
    Mutta tosiasia kuitenkin...
     

Kerro tästä muillekin!