Crysler Sebring 08

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Sammakkonaama, 23.2.2024.

  1. Sammakkonaama

    Sammakkonaama 1st gear

    Apua. Olen autoista tietämätön tonttu ja Chryslerini on rikki. Korjaamolla eivät osanneet enää auttaa ja neuvottiin että harrastajat saattaisivat tietää missä vika. Auto sammui joulun alla, työnsin korjaamolle, saivat käyntiin, toimi viikon ja sammui taas. Takaisin korjaamolle, vikakoodi 0016, vaihtoivat kampi ja nokka-akselin asentoanturit mutta ei käynnisty vieläkään. Sitten putsattiin joku ecun osanen ja lähti käymään, kuulosti terveeltä eikä rallattanut ketju. Ja aamulla ei sitten enää herännyt. Paaliin en suostu vielä laittamaan, koska ei se nyt pilalla voi olla. Osaisiko joku neuvoa mistä vikaa voisi etsiä? Startti pyörii kyllä, valot syttyvät ja radiokin, mutta moottori ei vain herää eloon. Joku sähköjuttu jossakin? Sulake? Epätoivo iskee!
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Mikähän se vikakoodi oli, pelkkä 0016 ei kerro mitään, paitsi jos se on P0016, sille selitys:
    Make:
    Chrysler
    Code:
    P0016
    Definition:
    CRANKSHAFT/CAMSHAFT TIMING MISALIGNMENT - BANK 1 SENSOR 1
    Description:
    For proper engine control and combustion stability the Camshaft (CMP) and Crankshaft (CKP) positions must be aligned and known so that fuel injection and spark timing can be introduced at the intended Piston and Intake/Exhaust Valve positions. During vehicle manufacturing, at end of line, or if a Cam/Crank Relearn is performed, the system learns the difference between the Camshaft and Crankshaft position in terms of engine degrees and stores it in the EEPROM. During every following driving cycle, the Powertrain Control Module (PCM) uses this value to compare.
    Cause:
    • INCORRECT ENGINE OIL VISCOSITY OR OIL FILTER
    • ENGINE OIL AERATED OR CONTAMINATED
    • INSUFFICIENT OIL PRESSURE DUE TO A MECHANICAL FAILURE IN THE OILING SYSTEM
    • CAMSHAFT 1/2 OIL CONTROL VALVE FAULTY OR INTERMITTENTLY BINDING/STICKING SPOOL VALVE
    • CAMSHAFT TONE WHEEL MISALIGNED
    • CAMSHAFT 1/2 PHASER
    • TIMING CHAIN/SPROCKET ALIGNMENT
    • BROKEN OR FAULTY TIMING CHAIN TENSIONER OR GUIDES
    • POWERTRAIN CONTROL MODULE
     
    isalmela tykkää tästä.
  3. Sammakkonaama

    Sammakkonaama 1st gear

    Juuri tuo P0016 se siis oli. Nuo anturit on tosiaan vaihdettu, mutta ei herännyt sillä eloon.
     
  4. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Mikähän tuo putsattu ecun osanen oli jonka jälkeen lähti viimeksi käyntiin? Jotenki tuntuis että se vika siellä uusiutuu.
     
  5. Sammakkonaama

    Sammakkonaama 1st gear

    Se oli käsittääkseni jonkinlainen sulake siellä, joku sellainen osa joka pääsee hapettumaan tms.
     
  6. proffa

    proffa Gearhead

    2,4 moottori ainakin tarkka moottoriöljyistä. Suositus on 5W-20 tai 5W-30, jos laittaa paksumpaa öljyä voi aiheuttaa ongelmia. Itsellä -07 sebring ja ajanut sillä yli 150 000km ilman ongelmia
     
  7. Sammakkonaama

    Sammakkonaama 1st gear

    Voisiko öljy aiheuttaa siis tuon ettei käynnisty? Kolme vuotta sillä on ongelmitta ajeltu ja öljy muistaakseni tuo 5w-30.
     
  8. Riku Rotten

    Riku Rotten 3rd gear

    Onko vaihdettu milloin viimeksi? Tuon lontooksi olevan listan mukaan haistelee öljyn kuntoa.
     
  9. Sammakkonaama

    Sammakkonaama 1st gear

    Kehtaako edes tunnustaa, mutta olen ajellut menemään kolme vuotta eikä ole öljyä vaihdettu kertaakaan Voiko siis huono öljy tehdä sen ettei käynnisty?
     
  10. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    No ei sen öljyn pitäisi vaikuttaa. Se öljyn kunnon haistelu tulee venttiilien aukioloajasta, ei ole anturia, joka öljyä haistelee... Kone lähtee käyntiin vaikka ei olis koneessa mitään muuta nestettä kuin bensaa ;-)
     
    isalmela ja Riku Rotten tykkäävät tästä.
  11. Sammakkonaama

    Sammakkonaama 1st gear

    Okei. Jos itse öljy ei estä, niin onko joku muu tuon listan asioista sellainen joka estää? Nuo anturit ja ketju kun siis ovat poissuljettu
     
  12. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    No se viimeinen, moottorinohjain....

    Mutta onko siellä nyt sama vikakoodi??
     
  13. Sammakkonaama

    Sammakkonaama 1st gear

    Sama koodi on. Moottorinohjainko on siis sama kuin ecu?
     
  14. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Vois olla aiheellista viedä se johonkin toiselle korjaamolle niin ehkä he osaisivat auttaa paremmin kun tätä kautta lähinnä kristallipallosta arvailua jos et itse osaa autoista yhtään mitään.
     
  15. Sammakkonaama

    Sammakkonaama 1st gear

    Tottahan tuo. Toivoin josko jollakulla olisi ollut sama tilanne ja sitä kautta vinkkiä miten selvisi. Korjaamon heiniähän tämä vianetsintä toki olisi, mutta siellä ei oikein ole mielenkiintoa moiseen. Siksi yritän selvittää mitä vielä voisi tutkia ennen kuin otan lompakon kauniiseen käteen ja tilaan hinurin Ja onhan tämä varsin mielenkiintoistakin lopulta, sitä on oppinut paljon autojen sielunelämästä
    Sen verran vielä kysyn että voiko löystyneen ketjun diagnosoida muulla tapaa kuin ottamalla sen ulos? Eli voidaanko varmistaa sen olevan viallinen ennen kuin aletaan korjaamaan?
     
  16. eeko

    eeko Gearhead

    Pitäisi aloittaa ihan perusasioista, mikä kone sulla on siinä. 2,7 on ketjulla, muut on tietääkseni remmikoneita. Jos ecu on mennyt, niin ei se käyntiin lähde. Netistä löytyy ohjeita noiden vikakoodien tulkitsemiseen.
    -eeko
     
  17. Kauko

    Kauko Gearhead

    Ainakin 2002 2,7:sta pystyy ihan testaamaan nokka- ja kampiakselin anturit ilman testereitä silleen, että irrottaa johdon ensin vaikka nokka-akselin anturilta ja starttaa. Vaatii normaalia selvästi pidemmän startin, mutta jos nokka-akselin anturi on viallinen, pitäisi lähteä käyntiin, toki tehon rajoitus päällä ja vikavalo taulussa. Ja samoin myös kampiakselin anturin kanssa, vaikkakin sen liitin on vähän hankalammassa paikassa. Anturit sinänsä on helppoja vaihtaa, kunhan ensin selvittää, kumpi on viallinen.
     
  18. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Joo, Engine Control Unit, uskoo myös nimikettä ECM, eli Engine Control Module.
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. SRT8

    SRT8 1st gear

    -08 vuotiset kaikki 2.0/2.4/2.7 ketjukoneita paitsi vw diesel.
     
  20. eeko

    eeko Gearhead

    Mun virhe, myönnetään. Siis tämä päti vuoteen 2006 asti.
    -eeko
     

Kerro tästä muillekin!