Cummins ennakko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 4d sedan, 15.2.2011.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tekeillä n. 300hp Cummins jossa P7100 Bosch, pumppu tarkistettu pajalla ja vetäviä sen puolesta tulee n. 2800rpm. Turbona HX-35 ja kuulerikin tulee kyllä.
    Mikä olis sopiva ruiskutusennakko tollaselle koneelle? Jenkkifoorumeilta olen asiaa tutkinut ja niiden tutkielmien perusteella laittaisin luokkaa 12-14astetta ennen yläkuolokohtaa.....?

    Lisäksi heräsi kysymys että paljonko öljyä tuollanen pumppu tarvii, eli minkä kokoisen kuristimen läpi paineöljy johdetaan pumpulle? Pumppu ei ole alkujaan Cumminsista joten siksi kyselen tällaisia, voitelukanava on tässä jakopäässä. Putkella tuodaan nyt öljykanavasta öljy, joka sit palaa valuen jakopäähän.

    Jos jotain apuja on aiheesta antaa niin kuulen mielellläni

    :)
     
  2. JariV

    JariV 2nd gear

    Mikä Cummins-malli kyseessä? 6BT, 4BT vai jokin muu?

    6BT:n vakioennakko on 12. 16 asteeseen saakka voi hyvin laittaa noille kierroksille ja tolle turbolle. Jos siis 6BT mutt kysymyksenasettelusta päätellen toi malli ei oo kyseessä?
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo, kyseessä nimenomaan 6bt. Pumppu on vaan eri merkkisestä motorista niin siksi tuollasia eriokoisuuksia joutuu tekeen. Ajoitukseksi taidan laittaa 14astetta.

    Kuristimeksi öljylinjaan aattelin 1mm reijällä olevaa, kai se riittää? Vai onko jopa vieläkin liikaa?
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jatketaan kun jotain tehtynäkin.

    14 asteeseen laitoin ajoituksen niin tarkasti kuin osasin. Menetelmänä käytin pumpulta tapin nostoa eli mittakellolla 6mm löytämäni taulukon mukaan. 6mm siis on nostoa tapilla kun kone yläkuolokohdassa.

    Toivottavasti se siitä :D

    Pumpun voiteluun en laittanut vielä kuristinta ja 6mm putkella vedin öljykanavasta pumpun voitelukanavaan. Tarkoitus koekäyttää kone kuitenkin ennen paikalleen laittoo niin eiköhän siinä kysymysmerkit selviä...
     
  5. JariV

    JariV 2nd gear

    Ja pumpun käyttöratas kiristyy pumpun akselille kartiolla?

    Kannattaa tudellakin tarkastaa sitten toi ennakko, koska kiristäessä se lipsahtaa se ajoitus ihan älyttömän helposti. Myöskin Cumminsin alkuperäinen kiristysmomenttiarvo mutterille ei ole riittänyt alkuunkaan vaan 250Nm yleensä vasta pitää jäykkätulpanjohtosen sytkän kodallaan.

    Sitten kun pistät jossain välissä käyntiin ton niin kannattaa katsoa ihan ajoituslampun kanssa, koska tossa on suuri vaara että se ajoitus on ihan muualla kuin missä pitäs.

    Mikä P7100-malli muuten kyseessä? Onko sähkösäätöisellä ennakolla ja syötön määrällä kenties?
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kartiolla on joo ratas kiinni. Kyllä kovasti koitin vahtia ettei pumppu pyörähtäis kiristyksessä. Ritsausjälkien mukaan ei pyörähtänyt. Normaalistihan noista P-pumpuista löytyy se tarkastustulppa joka löytyy säätimen kupeesta, ja siitä "viiksestä" saa tarkkailtua ettei pumppu pyörähdä. Mulla vaan se tulppa on siellä nostajien puolella niin ei paljoo tsekkailla.
    Kiristin mutteria 144lb/ft(195nm) kun jostain prösyyristä löyty toi lukema. Täytyskohän sitä nyt noin paljon vielä kiristää lisää?
    Pumppu on 12mm elementeillä ja RQV-säätimellä, ihan mekaaninen se on kaikinpäin, onneksi. Numerosarjaa ei ole nyt saatavilla koneen äärellä.
     
  7. JariV

    JariV 2nd gear

    No melkeimpä suosittelisin että ainakin harkitse nyhtäväsi siihen lisää momenttia. Saitko kartiopinnat täysin puhtaaksi öljystä?

    Jos sinne on jäänyt vähänkään ölppää väliin niin ensikäynnistyksessä saattaa livetä laittamastasi ajoituksesta. Sitä hommaa on vaa paskamaista tehdä uudestaan ja uudestaan. Omasta läjästä piti ennakko laittaa 7 kertaa peräkkäin kohdilleen ja vasta sen jälkeen on pysynyt paikoillaan.
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ihan uusiks tehty kone, putkitettu ym. eli kyllä ne pinnat sain ihan puhtaaks, jopa aika helposti kun koko kone roikkuu tossa moottorinosturissa :D

    Täytynee lisätä sitä mutterin momenttia, ettei tosiaan tarvi tehdä uusiks.

    Kiitoksia neuvoista!
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Palataas taas kun ongelmat jatkuu :lol:

    Kyllä se nyt käy mutta reipasta on savutus heti tyhjäkäynnin yläpuolella ja alkaa roplottaa pakoputkessa, lienee ennakkoa liian vähän vaikka kuinka yritin laittaa tarkasti sen 14 astetta?

    Onkohan niin että pumppuni vaatii jonkun muun millimitan nostoa kuin Cumminsissa alunperin olleet P7100 Boschit? Voihan se mun ajoittaminen olla mennyt pieleen mutta ihan enstemmäiseks en sitä epäilis kun irtomoottoriin tuon homman pystyy tekeen aika huolella....

    Onks muuta luotettavaa ajoitustyyliä olemassa kuin kellolla tapin nostoa mitaten, ja diesel-ajoituslamppu?
     
  10. paskamaha

    paskamaha 1st gear

    Jos sulla on irtomoottori niin astelevy kiinni dampperiin,pumpusta takaisku pois,joutsenkaula suihkuputken tilalle,kaasuvipu johonkin asentoon,sammutin pois päältä,käsipumpulla pumpaat naftaa joutsenkaulan läpi ja siinä kun tipat alkaa käydä vähiin täytöskanava ummessa ja ruiskutus alkaa tai valmet konstilla suihkuputki pois,luot tarkan katseen naftan pintaan ja kun heilahtaa on ruiskutus hetki...
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Täytyy kokeilla tota suihkuputken pinnan tiirailua kun hylsy tuolle "delivery valvelle" puuttuu tietysti että sais sen takaiskun pois. Jos ei tolleen onnistu niin nyppään taas koko elementin pois ja koitan kellon kera tapista ajoittaa uusiks.
    Sehän siinä vaan että en oikein ole varma että mikä se millimäärä tulis olla kun pumppu ei oo Cumminsin alkuperäinen, siksi muut ajoituskonstit olis varmaankin parempia.

    Kiitoksia!
     
  12. paskamaha

    paskamaha 1st gear

    Multa voi tulla hakemaan sen hylsyn lainaks jos olet lähellä Turkua,jotenkin noi sun oireet kuulostaa ihan normi cumminssilta :lol:
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kokeilen vielä ajottaa muilla konsteilla irrottamatta delivery valvee, Turkuun on senverran etäisyyttäkin...

    Täytyykin valmistaa suihkuputken tilalle sellainen putkenpätkä jonka saa taivutettua vaateriin, uskoisin että sellasesta helpompi tiirailla.
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Nyt röhkii komeesti ja lähtee heti käyntiin kun menee puristuksen yli!
    Ajoitin pumpun ns. Valmet-tyylillä. Ei ne millimitat pidä paikkaansa jos ei ole Cumminsiin tarkoitettu pumppu, ja niissäkin näköjään vaikuttaa koneen CPL-numero että mille nostolle passaillaan...
    Kiitos mister paskamahalle avusta.


    Pitäsköhän kansi jälkikiristää kun käyttänyt kerran lämpöseksi vai onko tarpeellista? Tiivisteenä ihan perus Fel-Pro.


    Editoidaan: Kyllähän kansi käsketään jälkikiristää ja niin teen kun kerran käytän niin lämpimäks että termari aukee...
     

Kerro tästä muillekin!