D, 1, 2 vai 3 kaupungissa?

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja K3ttu, 21.9.2015.

  1. artz

    artz 3rd gear

    Aihetta lainaan kun mainittiin tuo moottorijarrutus. Miten haitallista/ei toivottavaa on moottorijarrutukset th350/th700, tai noin yleensä muissakin? Mistä se johtuu että jossain laatikoissa automaatillakin pystyy moottorijarruttamaan ja toisilla ei?

    Aiheesen vastaten: Kaupungissa D, tai jos jossain laitteessa tuppaa vaihtamaan kolmosta turhan hitaalla niin sitten ehkä pakko 2.
     
  2. Lyijykelkka

    Lyijykelkka 2nd gear

    -91 Caprice ja vakio THM 700-R4….ja melkein aina loikkari-D päällä kaupungissakin…
     
  3. hantta

    hantta Gearhead

    No saahan sitä ajella kaupungilla vaikka ykkösellä, jos siltä tuntuu.

    Hantta
     
  4. buick82

    buick82 3rd gear

    Onko tämä joku koskaan ajanut automaatilla? Minä sain joskus vastaavan neuvon henkilöltä, joka ei ole koskaan omistanut automaatilla varustettua autoa (eikä varmaan tule omistamaankaan, jotain ennakkoluuloja kai...).

    Minun '79 Chryslerin käyttöohjekirjassa sanotaan varsin selkeästi:
    "D" Normaaliajo
    Käytetään sekä kaupunki- että maantieajossa.

    Itse olen 25 vuotta ajanut erilaisilla automaateilla aina D:llä, enkä ole vielä yhtäkään onnistunut rikkomaaan.
     
  5. rb

    rb Gearhead

    Otsikosta päätellen nyt puhutaan loikkarilaatikosta.

    Kaupungissa kai yks ja sama, mutta tietyt askit tuottaa ongelmia tossa 70 - 80 kmh välillä, kun turbiinilukko ei oikein tiedä, että mitä se tekis.

    Mulla esim 04 RAMissa vajaa 80 on vi####umainen vauhti jos sitä joutuu jonkun perässä ajamaan, kun se turbiini on välillä lukossa ja välillä ei.

    Mut tos on onneks joku "tow haul" tsydeemi, mikä kai lähinnä on tarkoitettu kuorman vetoon. Eli kun painaa vaihdekepin päässä olevaa nappia, niin silloin se lukitsee pienemmän vaihteen jo 60 kmh nopeudessa...
     
  6. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Itte olen huomannut että pakkokakkosella toi oma TH-350 moottorijarruttaa kun on enemmän jenkaa laatikossa. Samalla tavalla toi TH-400 tais tehdä.

    Itte ajan yleensä kaupungissa pakkokakkosella ettei kulu paikat kun vaihtaa kolmoselle ja kakkoselle koko ajan kun sillä kolmoselle vaihdolla ole mitään merkitystä tollasessa ajossa ja on kiva saada hiukan moottorijarrua kaupunkiajoon.

    Mun -69 cadillacin ohjekirjassa ohjeistetaan laittamaan pakkokakkonen kaupungissa päälle just tosta syystä. Asiasta ymmärtämättömänä uskon auktoriteettiä.

    Farmarin TH-200r4 lootassa on toi ärsyttävä 70-80 lukkoturbiini katkomisväli ja vielä ärsyttävämpi ominaisuus on liika pitkät välitykset yhdistettynä laiskaan 307 koneeseen ja painavaan autoon. Aina ylämäissä repii lukon pois vaikka olis kuinka pieni mäki.

    No jos tulisi parannusta ton koneen alavääntöihin kun sitä talvella vähän laittelee ja säätää sytkän.
     
  7. HCkivi&pyöritys

    HCkivi&pyöritys 1st gear

    Pitäskös siinä olla 1-2-3-4-D(=1,2,3,4)?Että vois vaihtaa neloselta neloselle? :rotfl:Älkääkä jumalauta suditelko D:llä!
     
  8. maddis

    maddis Gearhead

    Huihaissa voi jo niinkin edistyksellinen laatikko, että siinä on 5 vaihdetta. Mut se nyt tuli tietysti yllätyksenä, että joku automaattiin niin monta pykälää laittas. Huhut kertoo että niitä voi olla jopa enemmänkin jollain merkeillä!
     
  9. HCkivi&pyöritys

    HCkivi&pyöritys 1st gear

    Voi olla,tai sitten se on "nelivaihteinen tomaatti- huihai, eikä siinäkään ole pykälää välillä 3-4." Pakki voi tietysti löytyä.Kyllä niitä kato nykypäivänä on kaikenlaisia,jopa yhdeksänvaihteisia automaatteja.Ei ole huhu,essolla näin.
     
  10. impala67

    impala67 Gearhead

    jos kyytiläiset ja kantamukset painaa yli 500kg, voi käyttää harkintaa d:n käytössä. varsinkin jos autossa on ns. pallo-dee ympyröity D, eli overdrive. mutta hivenen hätävarjelun liiottelua normaaliajossa.
    mutta kevennyksenä; poliisicapriceissa luki ainakin ennen mittaristossa: ALWAYS USE OVERDRIVE IN PURSUIT; eli jos haluat täyden huippunopeuden, käytä loikkaria...

    ehjä toimiva loikkarilaatikko ei tarvitse kikkailua kylillä, mutta jyrkissä mäissä maanteillä voi olla järkevää välillä käyttää pelkkää d:tä tai "3"-lukkovaihdetta jos vaihteisto alkaa arpomaan lukkoturbiinin kanssa.
    yleensä silloin jos mäki alkaa olla satoja metrejä yli 7% jyrkkyydeltään ja vetokoukussa jotain painavaa.
     
  11. maddis

    maddis Gearhead

    Tuo ympyröity D lienee jenkkikeksintö, kun en muista euroautoissa moiseen törmänneeni, vaikka viimeinen vaihde ylivaihde onkin?
     
  12. hantta

    hantta Gearhead

    Kyllä on mopoautossani nelivaihteinen, ja pitäisi olla jopa Aisin- Warner, mutta asiaan: Jotkut ovat kuulemma tehneet automaatista käsivalintaisen, hui olkoon!!

    Hantta
     
  13. impala67

    impala67 Gearhead

    niin ja moparien etuvetolaatikoissa on oikein semmonen autostick asento, joka pakottaa itse nykimään sitä keppiä. kukin tyylillään. ei lukkovaihteiden käytöstä mitään haittaa ole, elle kierrätä konetta liikaa
     
  14. hantta

    hantta Gearhead

    Ja olen ollut kuskina -74 Novassa, jossa Powerglidejohdannainen, eli 2 vaihteinen manuaali- automaatti, eli jos keppi kakkosella, niin lähti kakkosella. Ei siinä niska katkennut, mutta jännä kaupungilla.

    Hantta
     
  15. hantta

    hantta Gearhead

    Kävin kurkkaamassa netin ihmeellisestä maailmasta, että tuota manuaalikäyttöistä Powerglidea on valmistettu 68- 73, eli Nova oli -73 mallinen, sillä tekniikka oli kai alkuperäinen, eli 230 cid. Myöhemmin tuossa valkoisessa, mustilla raidoilla olevassa oli 402 cid, missähän tuo yhdistelmä nyt majailee?
     
  16. jarona

    jarona Gearhead

    Kylillä käytän sekä chevyssä että suparussa kolmosta, joskus
    suparussa hauskuuden vuoksi kakkosta (Kiekasee komeasti polkastessa).
    Mutta sen olen chevyssä huomannut että lämpöä se ylivaihde tuottaa,
    kerran tyhjää traileria rovaniemelle vetäessä lämmöt laatikossa
    nousi lähemmäksi sataa astetta mutta takaisin tullessa 1600kg:n
    auto kyytissä kolmosella näytti että laatikko paleltuu, ei noussu
    lämpö yli kuudenkymmenen asteen...
    Semmosta täältä irakilaisten valtaamasta kyläpahasesta :eek:
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Aikanaan dieseli tomaatti volvolla kiskoin traileria

    Nelosella tykkäsi kone, mut lootan lämmöt nousi ja sit kun pudotti pakko kolmoselle niin koneen lämmöt nousi :odroll:

    Sitä oli pakko veivata. Mäissä pakko kolmoselle ja alamäissä nelosta/loikkaria

    Muistaakseni volvossa on 2,3,d keppi ja loikkari loota eli pakko kakkonen, maksimissaan kolmonen ja nelonen sekä loikkari. Turbiini lukkoa ei ollut koska kiihdyttäessä kierrokset nousi ilman nykäsyä ja lisää kaasua niin pykälsi pienempää ja vielä lisää kaasua niin kolmosta pesään.
    Tuli kokeiltua toi laittamalla pakko kolmoselle ja kierrokset ei muuttunu

    Voi tosin olla myös, et en muista oikein aikaa kuitenkin on tapauksesta
     
  18. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Eikö noissa jossain 60 luvun urheilumalleisa ole toi dual gate shifteri missä saa vaihdella itte noita pykäliä?

    Saman keksi eurooppalaiset 40 vuotta myöhemmin tiptronic nimellä...Varmaan 60- luvun tekniikan maailmassa toi dual gate on ollut se mailman paskin keksintö mutta 90- luvun lopulla vastaava on varmaan ollut huippuinnovaatio :wc:
     
  19. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Noissa syslerin 4vaihteisissa etuvetotoosissa on aivan sama missä kepakko on koska niissä on aina sama levymäärä kepin asennosta riippumatta.
     
  20. hantta

    hantta Gearhead

    Lenco pakolliseksi, niin loppuu tissiposkien ajelut.

    Hantta
     

Kerro tästä muillekin!