Dana 60 vs 8 3/4

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja jukka63, 18.11.2006.

  1. jukka63

    jukka63 1st gear

    Pro prepattu kasikolmevarttinen,vs pystymetsästä ostettu Dana 60.Kumpi on parempi.
     
  2. Mopar

    Mopar Gearhead

    Dana.
    Mutta kyllä myös aikalailla saa löylyä olla, että 8,75 antautuu. Ei ehkä kadulla, mutta slickseillä/painava auto tai sitten breikillä tulee välitykselle hammaskatoa.
     
  3. niklas_

    niklas_ 1st gear

    dana sit taas painaa paljon enemmän
     
  4. Fireball

    Fireball Gearhead

    Ääni Danalle tässä tapauksessa
     
  5. martiar

    martiar 1st gear

    Painoero muistaakseni 20 kg jos en ihan väärin muista .....

    AM-Racing
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tässä tapauksessa siis kyse on siitä, että autossa nyt oleva 8 3/4 korvattais käytettynä ostetulla danalla. Onhan dana tietysti kestävä akseli verrattuna lähes mihin tahansa, mutta irtoakselin ostaminen suht suureen rahaan sillä mentaliteetillä, että pulttaanpa kiinni ja lähden suhaamaan, voi olla unen näköä. Danan remppauttaminen ja mahdollilenn välitysten vaihto taas maksaa sen verran, että kantsii ehkä suunnata katseensa vaikkapa Strangen suuntaan ja miettiä kokonaan uutta akselia. http://www.strangeengineering.net/catalog/070.html
    Ainoo, että eivät toimita suoraan Suomeen, vaan rahti pitää ite järjestää.
     
  7. Fireball

    Fireball Gearhead

    Eikös Jaffu Hoo ole Strangen jälleenmyyjä, muistelen jonkun joskus kehuneen hintojen olevan kohillaan?
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    On joo, mutta utelin tota aksiaalia Jaffulta ja sanoi, ettei toimita yhtäkään danaa. Yhden on toimittanut, ja sen kanssa oli kuulemma vaikeuksia. Otin sitten suoraan. Lisäks, Jaffu tykkää fordin ysituumasista koska se tekee niitä ite, Strangelta ottaa vaan sen mitä väksisn tarvii, ja loput tulee sitten omista aarrekätköistä ja käsin tehden.
     
  9. jukka63

    jukka63 1st gear

    Elikkä suosiolla fordiin. Tunnettu oranssi farmi siirtyi siihen parin perärikon jälkeen.Perät oli kasattu Pro tietämyksellä ja gurun toimesta.Utelin mitä mahtaa maksaa fordin perä,b-koppaseen,pulttaa kiinni versiona.Perämies sanoi,ei hän tiedä ja ei hirveesti kiinnostakaan.Kai se jossain 2000-4000 €välillä liikkuu :D
     
  10. W201

    W201 3rd gear

    Kyllä 8 3/4 kestää paljon kun ei vaan käytä liian lyhyitä vetoakseleita.
     
  11. DC

    DC Gearhead

    Joskus punnitsin paino eroja 8 1/4,8 3/4 ja Dana 60 välillä.Harmikseni en kyllä muista tuloksia mutta ei se ero kyllä mielestäni ollut suuri, 8 1/4 paino oli se joka oli yllätys...
     
  12. Fireball

    Fireball Gearhead

    Niin mitäkätä ettäkätä?
     
  13. W201

    W201 3rd gear

    On useita tapauksia kun sanotaan et perä hajos,tarkemmin tutkittuna vetari on katkennut siksi että on ollut liian lyhyt.
     
  14. niklas_

    niklas_ 1st gear

    olen vain kuullut että dana painaisi n 40kg enemmän ku 8 3/4. löysin vain netistä:

    The Dana 60's disadvantages are its weight (about 70 lbs. more than a 9")
     
  15. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Onko tämä joku Wikipedian tieto?

    Ei tule heti mieleen kuinka vetari voi katketa jos se on liian lyhyt.

    Jos vetari on liian lyhyt niin, ettei uritusta ole riittävästi pienissä vetopyörissä sisällä, niin saattaa vetarit mennä urituksista kököksi ennemmin kuin napsahtaa parin sentin pala poikki. Esim. 8.3/4 on B-korisiin ainakin 6 eri leveyttä. Siinä kun hiukan vaihtelee vetareita eri kuoriin niin.... Ja kun A-koppaseen perään vaihtaa kapeimman B-koppasen 4,5 tuuman jakoiset vetarit ja lyhentää spoorien päästä muutaman sentin, niin kyllähän siinä urituksen kestävyys vähenee.
     
  16. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joo, spoorit noista kaikkoaa jos vetarit on liian lyhyet. Vakioilla vetarien kartiolaakereilla tarvii aika sissin, että liian lyhyet vetarit saa paikalleen ja laakerivälyket pois.
    Fordin 9" ei oo vakiona sen kestävämpi, kuin 8 3/4" akselikaan. Fordeja on tosin montaa versiota, eri rihlasia vetareita jne. ja ne parhaat tehdasmallit saattaa olla vähän kestävämpiä. Noissa kisavehkeissä käytetyissä "fordin 9"" akseleissa alkaa olee alkuperäiset fordin osat aika vähissä mikä sitte näkyy hinnassa. Mitä ite kattelin noita, niin kestävyydeltään kutakuinkin samantasoinen fordin 9" olis maksanut noin 1/3 enemmän kuin dana. Fordin etuna taas on helpompi tyoskenneltävyys, kun murikka on irrotettava ja säätäminen helpompaa. Mä taas lähdin hommaan sillä asenteella, etten meinais kauheesti ton akselin kanssa työskennellä, eli pannaan niin kestävää, että riittää.

    [​IMG]
     
  17. kime2

    kime2 Gearhead

    Nuo fordin parhaat tehdasmallit on vaan äärimmäisen harvinaisia tässä maassa,toki sellaista vastaavan voi kasata jälkituotanto-osillakin mutta nehän ei sit tulekaan enää välttämättä fordilta,ainakaan vetarit!
    Kerran mulle sanoi yx kisaaja ettei sen 9" perässä oo muuta alkuperäistä kuin puristusholkki!
    Paino-eroahan noissa taitaa 9" eduksi olla jonkin verran.
     
  18. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Just siinä vaiheessa kun sä olet nyt... :D Eli ennenkuin alkaa piiskaamaan!
     
  19. martiar

    martiar 1st gear

    Mielenkiintoista .....

    Jännää että monet keskittyvät vain kestävyyteen ja unohtavat eri perien tehon hävikin vertailun ......
    Olisi hyvä välillä keskustella kuinka hyvin mikäkin perä pystyy antaman tehon ulos ....
    En muista enää millaiset erot on eri perien välillä mutta niissä oli muistaakseni yllättävän suuria eroja .....

    Jokaisella perällä on ennemmin tai myöhemmin kestävyys ongelmia kun lisätään painoa ja iskua ..... mutta eihän perää tehdä rikkomista varten ....

    AM-Racing
     
  20. KB

    KB Gearhead

    Itse ajoin kesällä 2006 Moparin kasikolmevarttisella, 741-casella ja street välityksellä 1270 kg autolla varovaisia 1.1 60ft / 8.3s 1/4mile aikoja :eek:

    Kummasti se Mopar-merkkinen sulake kesti :rotfl:

    Mutta vastaus alkuperäiseen kysymykseen: Ford 9" 8)
     

Kerro tästä muillekin!