Dartin identiteetti?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja Kuukan Korjaamo, 5.1.2010.

  1. Kuukan Korjaamo

    Kuukan Korjaamo 1st gear

    Hei,
    Nyt tarttisin tietoo. Yli 10 vuotta sitten varaosiksi ostettu auto tarvitsisi identiteetin että pääsisi taas tienpäälle.
    Auto on oletetusti ihan perus perus Suomi Dart vm-66 +-1vuosi. Siinä on 4 ovee, 170 kutonen 3v laatikko.
    Runkonumero on lyöty oik.konehuoneeseen palkkiin ja näkyy niin selvästi ettei erehtymisen mahdollisuutta ole. Toisin kuin mun toisessa dartissa.
    Mutta AKE:lta tuli tieto "kyseisellä numerolle ei ole ollut Dodge Darttia"
    Konehuoneessa on myös tälläinen lappunen
    [​IMG]
    Näkyisikö siinä jotain vihjettä runkonumerosta? Mitä siinä yleensä näkyy? Numerot on ihaneri kuin runkoon lyödyt. Onko tässä nyt muuta mahdollisuutta, kuin ostaa jostain paperit?
     
  2. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Onkos ovitolpassa tai tuulilasin alla kojelaudassa numerolaattaa? Ainakin näyttäisi olevan -66 ja uudempi perus-4dee (LL41). Ovaalit 2-osaiset val nelikulmaiset takavalot ja mihin on peruutusvalot sijoitettu?
     
  3. Kuukan Korjaamo

    Kuukan Korjaamo 1st gear

    Ovitolpassa tai kojelaudan nurkassa ei oo numerolaattaa. Ei oo siinä mun toidessakaan dartissa joka on koriltaan samanlainen ja -66

    Peruutus valot on puskurissa ja takavalot on ovaalit. Tosin luukun valot on eriparia lokasuojien päissäolevien kanssa. joten niistä ei oikein voi olla varma onko -65 vai -66

    tuo LL41 kertoo kai siitä korimallista. Mutta mitä se sanoo tuo sen edessä oleva SO NUMBER ???
     
  4. L.P.

    L.P. Gearhead

    Eli kyseessä on 1965 tai 1966 malli? 1967 malli on jo aivan eri korilla ja sekoittamisen vaaraa ei ole.

    http://www.yearone.com/yodnn/tech/Vehic ... fault.aspx

    Fender tagin asettelun perusteella se olisi 1966-mallista.
    Tulkitsin, että SO NUMBER on valmistuspäivä ja juokseva numero.

    A15 = October 15 1965
    97691 = ??

    Rnkoon lyödyn valmistenumeron pitäisi siis olla muotoa:

    LL41A6xxxxxxx

    7. merkki = valmistuspaikka
    8. - 13. numerot = valmistenumero

    1965 Dartissa on matala maski ja pyöreät kehykset ajovalojen ympärillä. 1966 maski on tasainen ja lähes suorakaiteen muotoinen - jos keulan osia on tallella.
     
  5. Simo

    Simo 1st gear

    Eikös VIN numeron muoto muuttunut juuri 65 - 66 ?
    Eli 66 oli ensimmäinen vuosi kyseessä olevan kaltaiselle numerosarjalle.

    Alkuperäinen VIN on rosterilätkässä kuskin oven tolpassa.
     
  6. MOtorPARts

    MOtorPARts 1st gear

    mikäli auto on ollut kilvissä suomessa niin aken pitäisi kyllä löytää tiedot,
    mutta kun on ollut joitakin vuosia poistettu niin eipä maksullinen puhelinpalvelu löydä niitä enää.

    ja saattaahan olla että auto ei ole koskaan ollut suomen kilvissä.

    mitäs papereita seurasi auton mukana.

    vanhalla rekisteritunnuksella pitäisi kyllä löytyä kunhan tekevät vähän enemmän töitä ja asiakas maksaa, samoin valmistenumerolla. pitää huomioida että voi olla kirjoitettu vähän eri tavalla aken tiedoissa.

    näissä vanhemmissa ei ole hyötyä konehuoneen laatasta kun siinä ei ole itse valmistenumero.
     
  7. ville81

    ville81 Gearhead

    tuleeko ongelmia rekisteröinnissä jo ei löydy akelta tietoja autosta,
    mutta on paperit autoon?
     
  8. L.P.

    L.P. Gearhead

    Jos auton papereita ei ole niint tarvitaan katkeamaton luovutuskirjaketju viimeisen 10 vuoden ajalta. Aiheesta lisätietoa AKE:n sivuilta ja täälläkin ollut monta topiccia joten en lähde asiaa enempää tässä pohtimaan.

    Alkuperäiseen kysymykseen liittyen.

    Kun autosta ei ilmeisesti ole minkäänlaisia papereita, niin on tehtävä luovutuskirjat asianmukaisesti runkoon stanssatun numeron perusteella. Odotellaan vielä Kuukan Korjaamon vastausta, minkälaista runkonumeroa sieltä löytyy...
     
  9. Kuukan Korjaamo

    Kuukan Korjaamo 1st gear

    Joo, Historia menee näin: silloinkun yli 10 vuottasitten sen hain jostai humalamäestä mökin pihasta, niin mukana ei ollu papereita eikä rekkareita ja myyjäkään ei enää vaivautunu paikalle. Joten historia on mulla tiedossa vaan siitä eteen päin. ja 10vuottahan riittää.

    No se runkonumero joka on lyöty palkkiin jälkeenpäin menee näin:625XXXXX ei tähtiä alussa eikä lopussa. numerot siistejä ja näkyy hyvin.

    Vertailun vuoksi katsoin siitä toisesta Dartistani niin se menee näin:LL41A625XXXXX

    HEI SIITÄHÄN PUUTTU VAIN TUO LL41A!!!
    NYT KYSYMÄÄN UUDELLEE AKESTA LISÄTTYNÄ TUOLLA TYYPPIMERKINNÄLLÄ.

    ps.poistin numeroita näkyvistä, jottei joku muu vie sitä.
     
  10. Kuukan Korjaamo

    Kuukan Korjaamo 1st gear

    Hip hei Eilen tuli paperit postista. Eli Hieno juttu.
    Firmakin oli muuttunut eriksi sitten viimekyselyn, joksikin Liikenteen turvallisuusvirasto Trafiksi. Reiluja olivat evät perineet mitään maksua, kun oli niin pieni ero siihen edelliseen kyselyyn. Eli puuttu vaan alusta se tyyppimerkintä.

    Nyt uudella innolla rakentamaa dodgee...
     

Kerro tästä muillekin!