Desktop-dynosta lähtenyttä konepohdintaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jakulepi, 27.11.2015.

  1. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    NGK:lta BP6S tai vastaava resistori BPR6S, jos aivan perustulpista puhutaan.
    Ehkä pelkkään huudatteluun vois seiskatkin laittaa.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Olisko mulla nyt champpionit n9yc? Täytyy tarkistaa, ei pahaa sanottavaa ja kolmas kesä alkaa ilman että yhtään on pimahtanu.
     
  3. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Mä itse pohdin nyt tota NGK XR5 mallia, jota NGK:n omat taulukot suosittelevat nimenomaan 60-70 -luvun taitteen Letukan pikkulohkoille. Listalla oli jopa '69 302cid Camaro ja XR5 sillekkin suositteena.

    Vai olisko astetta kylmemmästä kynttilästä (BP6S) mainittavaa hyötyä?

    Katuauto, joten konettakaan ei ole tarpeen huudatella
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ei siitä liian kylmästäkään ole kuin pelkkää harmia. Kuumempi toimii varmemmin eikä nokeennu normaali ajossa.

    Voi tuo XR5 toimia ihan hyvin, vai mites kovat puristukset siihen sun koneeseen tuli?
     
  5. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    10.5:1 siinä pitäisi ruttua laskurin mukaan oleman.
    Arvostan toimivuutta ala- ja keskikierroksilla. Tuon nokankin maksimiväännöt liikkuvat siinä 4000-4500 rpm välimaastossa.
     
  6. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Nyt ei enää tarvitse pohtia ja arvioida.
    Eilen saatiin mustaa valkoisella, kun käytin moottorini dynossa.

    Tässä kertauksen vuoksi moottorin resepti:

    Lohko: 2 bolt, dekattu (edit: mäntä tulee yli dekkitason n. 0.023", quench 0.026")
    Kampiakseli: STD
    Sylinterit: 4.030”, kevyt hoonaus
    Männät: TRW-L2256F, takomännät
    Männänrenkaat: Wiseco 4030H, plasma-moly
    Kiertokanget: STD
    Nokka: Comp Cams XE274H laahuri, ajoitettu 4 asteen ennakko
    Nostajat: STD, hydrauliset
    Runkolaakerit: STD, välykset tsekatut ok
    Nokkalaakerit: STD, vaihdettu nokan yhteydessä
    Kiertokangenlaakerit: STD, välykset tsekatut ok
    Kannet: Chevy #041, 63cc, portatut, seetit tehty, uudet ohjurit, studit, plaanaus
    Venttiilit: 2.02/1.60, Ferrea
    Venttiilijouset: Comp 981-16, seat 105@1.7, open 273@1.25, rate 370 lbs/in
    Keinuvivut: STD
    Työntötangot: STD
    Kannentiivisteet: 0.055”
    Kannenpultit: ARP
    Öljypumppu: Hi-volume, välykset tsekattu ok
    Polttoainepumppu: STD
    Vesipumppu: STD
    Imusarja: LT-1 Winters -aluimari
    Pakosarja: Hedman Husler® Race Headers 65104, 1 ¾ primary, 3” collector
    Kaasutin: Holley 750 cfm, 3310C + metering block, 73 ensiö, 75 toisio suuttimet
    Virranjakaja: STD + kärjetön Crane XR-i –moduli + säädettävä alipainekello (uusi)
    Puola: STD
    Sytytystulpat: NGK XR5
    Puristukset: 10.5:1
    Quench: n. 0.8 mm

    Engine analyzerin 10 päivän trial versiolla yritin mallintaa mahdollisimman lähelle moottorini speksejä olevan kombon. Omien kansieni, imarin ja peltisarjojen virtaamia ei ollut tarkkoina lukuina, toisaalta kaikki muutkin tuli säädettyä 'close enough' meiningillä.

    Virtuaalidyno antoi tällaisen tuloksen, jonka arvelin olevan vähän yläkanttiin:

    [​IMG]

    Kone vietiin siten tosiaan dynoon.
    Voi saatana että jännitti, mutta oli melkoinen tunne kun havaitsi että moottorihan räjähti käyntiin ensimmäisen kerran kuin palmun alta!
    Kaikenlaisia kauhukuvia vaelteli mielessä, että mitä jos on sössinyt jotain, unohtanut kiristää jotain, entä mitä jos öljypumppu ei toimikkaan....
    Lisäksi kun moottoriahan ei oltu tasapainotettu, niin MITÄ JOS SE RÄJÄHTÄÄ!!??

    Ensimmäisenä ajettiin dynon sisäänajo-ohjelmalla nokka ja männänrenkaat sisään. Ehkä noin viiden minuutin sisäänajon jälkeen huolella maalatut (VHT flame proof) peltisarjat kuoriutuivat maalistaan.

    [​IMG]

    Ennen ensimmäistä vetoa dynottaja kysyi, että paljonko pata puskee? Sanoin, että 355hp sieltä PITÄÄ kaivaa, mutta oma arvioini liikuskelee 380hp tuntumassa.

    Dynottajalla mukaan arvio oli aika paljon yläkanttiin - ehkä korkeintaan 350-360hp sieltä on luvassa. Noh, eka kunnon veto tuotti 385hp ja 396lb-ft jonka jälkeen todettiin, että on siellä ainakin se 355 hp!
    Nyt alkoi löytyä hymynkaretta hermostuneen harrastajan suupieleen. :D

    Tuloksista todettiin että toisiopuoli kävi vähän liian paksulla, joten vaihdoimme suuttimet 77 -> 75.
    Sen jälkeen löytyi 387 hp ja 396 lb-ft.
    Sellainen havainto tehtiin, että öljypaineet tipahtivat jotain 20psi:n verran around 5000-6000rpm alueella.
    Tähän arvioitiin, että apu voisi löytyä asentamalla loiskelevyllä varustettu öljypohja. Öljyn lämmetessä ilmiö myös korostui, kun viskositeetti muuttuu.

    Käppyröistä havaittiin nyt sellaista, että toisiopuoli tuli ehkä vähän myöhään mukaan keskikierrosalueella. Vaihdoimme toisiopuolelle snadisti köykäisemmän jousen ja uusi ajo päälle.

    Muutos söi pari heppaa, mutta toi vääntöä lisää, eli 383 hp ja 406 lb-ft!
    Todettiin että nyt on hyvä!

    Olisi sieltä ehkä se 400hp (tai ainakin lähelle) saatu kaivettua esimerkiksi vaihtamalla eri viskositeetin öljyt, yms. ja jollain muulla pikku vippaskonstilla, mutta se ei ollut tarpeen.
    Tuo vääntö on just se asia, mikä tekee moottorista hauskan siihen käyttöön mihin autoni valmistuu. Eli tavalliseksi cruisailupeliksi.

    Oheisessa käppyrässä kaksi vetoa, joista 387hp ajettiin jäykemmällä toisiojousella ja 406,1 lb-ft köykäisemällä.
    [​IMG]


    Ja nyt kun tutkii oikeita tuloksia mallinnettuihin Engine Analyzer tuloksiin, niin eivät ne nyt kauhean paljon metsässä olleet! Sellainen 5-10% heitto...

    Olen kuulkaas ihan perkuleen tyytyväinen mies nyt! :)
     
    Muokattu: 10.1.2018
    Catiska, päivystäjä, Naumasto ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. onre

    onre 3rd gear

    Noniin! Syytäkin olla tyytyväinen, noilla käyrillä luulis tuon kopan liikahtavan hyvinkin mukavasti.
     
  8. max

    max Double Gearhead

    Ei tainnut ihan metsään mennä, kun oli puhettta minkälaista mäntää pitäis laittaa,samoin on nokan laita.Vääntöäkin tulee makeesti alhaalta ja paljon,kyl pitäs Camaron pitää kadulla hyvin pintansa.
    Tosi hyvin kun ajattelee,et imusarja ja kannetkin ovat ehtaa -60 lukua.Onnittelut!!
     
    Muokattu: 5.6.2016
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Hyvät lukemat mutta ihmetystä herättää toi paksu kansipaffi, miksi? Jos dekki on nollaan ajettu niin palkeesta sais enemmän irki normi paksusella paffilla.
    0,055 x 25,4=1.379mm
    Ja toi puristusuhdekaan ei taida ihan pitää paikkansa kun noi on yleensä 10.25:1 mukit 64cc kansissa.
    Mutta turhaa pilikunnussimista kun patti on valmis ja toimii.
     
  10. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Onneks olkoon...se on hieno tunne kun on omin pikku kätösin rakentanu tommosen mekaanisen mahdottomuuden ja se vielä toimii!
    Sullahan on melkein samat speksit koneess ku mulla,eri kannet mulla ja 3,75kampura+6"veivit,muuten melkein sama.
    Saatta camaro alkaa hyökkäilemään;)
     
  11. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Lukaiseppa tämän ketjun muutama eka sivu läpi niin tiedät miksi noin paksu pahvi.
    (joo, mäntä kansitason yläpuolella)

    Quench on tuolla pahvilla niukin naukin 0.8mm ja tsekkailimme endoskoopilla dynovetojen jälkeen miltä sisällä näytti ja oli viitteitä että mäntä on käy toooooosi lähellä kantta.
    Epäilys, että tuo kiiltävä alue tuossa männän reunassa viittaisi jonkin asteiseen läheiseen tuttavuuteen kannen kanssa. Kyseessä voi olla kosketus tai "melkein kosketus". Tai sit se on jotain muuta...
    Paljealue on nyt niin äärimmilleen viety kuin mahdollista. Mitään viitteitä sen aiheuttamista ongelmista ei kuitenkaan esiintynyt dynovedossa.

    [​IMG]
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    No en lukase kun tossa kerroit että nollassa, mutta jos ei ole nii astia on aivan eri.
     
  13. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Joo, copy pastella otin muistiinpanoista.
    Siltä osin virheellistä tietoa juu...
     
  14. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Engine Analyzer Prolla maksimivääntö oli 3500 kiekan kohdalla, kun taas moottorissa oli oikeasti maksimivääntö jossain 4150 kiekan kohdalla.

    Eli ei aivan mennyt parametrit kohdalleen, mutta paskanko väliä. Pääasia että moottorin lukemat tyydyttää omistajaa!

    Millaista ennakkoa muuten käytettiin dynossa? Sen voisi myös laittaa tuonne EAP:hen, jolloin yksi muuttuja vähemmän.
     
  15. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Muistaakseni maksimiennakko oli 38 astetta, mutta täytyy itseasiassa vielä kysäistä - siinä tilanteessa kun lähinnä olin kynsiään pureskelevana sivustaseuraajana kun ammattilaiset tekivät taikojaan moottorini äärellä.

    Ihan riittävän lähelle osuivat, koska analyzeriin en tosiaan syöttänyt ennakoita ja kaasarinkin osalta vain arvioidun virtaaman. Esim suuttimiin ei ole otettu kantaa. Vastaavan tyyppisten kansien virtausarvot, kanavien tilavuudet, yms. kaivoin pääosin netistä.

    Kiva analyzerilla on silti leikkiä. Harmi että 10 day trial lisenssi pamahti umpeen.
    Mut en mä sitä enää tarvi :)
     
  16. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Tätä en huomannutkaan viimeksi....
    Joo ei noilla enää oo niin merkitystä :)
    Mut kyl toi ruttu pitäis olla tuota luokkaa.
    Kannet ovat muuten 63cc (mitattu), jolla itseasiassa tulee 10.6:1 jonkun laskurin mukaan.
    Kuusnepalla palotilalla laskuri antaa suuntaa-antavan 10.5:1
    (laskurin arvot mitattu ja napattu valmistajan spekseistä).

    [​IMG]

    https://www.rbracing-rsr.com/compstaticcalc.html
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Juu ja se perustui tohon.
    jakulepi sanoi:
    Lohko: 2 bolt, dekattu nollaan
     
  18. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    aa, niin tosiaan!
     
  19. Catiska

    Catiska Gearhead

    Onnea! Tuon verran ennustin omalla ohjelmalla laskettuna. Eli aika lähelle meni :)
     
  20. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Kiitos! :)
    Ihan hienosti kyl osasti löytää samoja teho/vääntöalueita niinkin suuntaa-antavilla spekseillä kuin annoin.

    Itseasiassa kaikkein lähimmäksi oikeita tuloksia osunut virtuaalidynotuksesi oli tämä:
    [​IMG]

    Oikeassa dynossa ensimmäinen veto ennen toision jousen vaihtoa kun tuotti 387hp ja 396lb-ft joka on hyvin lähelle kuvan lukemia. Huipputehon kierroslukukin näytti olevan +/- 100 rpm tarkkuudella samalla alueella, mut sen sijaan huippuvääntö (396 lb-ft, eka veto) tapahtui oikeassa dynossa paljon matalammalta, around 3700 rpm alueella.
    Snadin toisiopuolen säädön jälkeen väännön huippulukemat löytyivät about tuon sun virtuaalivedon mukaiselta kierrosalueelta, 406 lb-ft, 4200rpm

    Eli ei nuo softadynot ihan huuhaata anna, kunhan niihin tarjoaa vain riittävän tarkkaa dataa!
     

Kerro tästä muillekin!