Dieseli hyytyy

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Deltapete, 7.1.2010.

  1. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    Aamulla lähti käymään kuin palmun alta, moottorilämmitys oli päällä.
    Pakkasta melkein 30 astetta.
    Nyt hain penskan koulusta, auto rupesi hyytymään sain pihaan kuitenkin, kävi epätasaisesti.
    Sammutin lähti käymään käy epätasaisesti, pikkukaasulla.
    - Voisiko tuo olla merkki polttoaineen hyytymisestä esim. että
    kesälaatua on jäänyyt liikaa tankiin.
    - Toinen, että polttoainesuodatin olisi alkanut tukkeutua...?
    Kyseessä diesel 5,7.
    Tai voihan tuossa olla isompaakin edessä, mutta tuo pakkanen on kyllä
    kova!
    Kannattaako esim. vaihtaa kokeeksi polttoainesuodatinta vai odotella lämimpiä ilmoja?
     
  2. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Onko siinä autossa alkuperäistyyppinen suodatin? (Sijaitsee imusarjan takapäässä). Milloin suodatin on viimeksi vaihdettu? Oireet kyllä viittaa suodattimen tukkoisuuteen, vettä ja/tai parafiinia tukkeena.

    Vaihtamisen kiireellisyyteen vaikuttaa tarve saada auto liikenteeseen. :rotfl: Moottorilämmitin auttaa kyllä käynnistyvyyteen, mutta suodatin jäähtyy polttoaineen virratessa ja eteneminen loppuu. Erillinen vedenerotin ennen suodatinta olisi suositeltava käytettäessä alkuperäistyyppistä suodatinta.
     
  3. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    - Alkuperäinen suodatin, vedenerotin pelkääjän puolella (lasisäiliö) letkun välillä.
    -Suodatn vaihdettu,olisiko vuoden sisään.
    Auttaako vaihto mitään, jos sitä kesälaatua on tankissa?
     
  4. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Kesälaatua ja/tai vettä on ollut liikaa polttoaineen joukossa ja suodatin alkaa olla tukossa parafiini tai/ja vesihyhmästä.

    Itsellä kävi Jouluna 96 vastaavat 5,7:kalla, joka oli seissyt syksyn ollessani ulkomailla ja otin käyttöön jouluajoihin. Tankissa oli suhteessa liikaa kesälaatua. Ajossa oli hivenen lieviä hyytymisen merkkejä, jotka poistuivat auton lämmitessä (paluuvirtaus lie lämmittänyt tankissa ollutta löpöä päivän ajelussa). Lehtoniemessä silloisessa appilassa seuraavana aamuna auto lähti kyllä sahaamisen jälkeen käyntiin. Tehoja vaan ei löytynyt edes pienen mäen kipuamiseen.

    Syy löytyi, kun vilkaisin erilliseen traktorityyppisen vedenerottimen lasiseen kuppiin. Sillä lillui sellainen lintulaudan talipallon näköinen "seos".

    Köyden päässä tyhjäkäynnillä (siis onneksi sentään oli tehoa edes tehostimille) lämpimään talliin sulamaan, suodin uusiksi ja tankista pääosa tyhjäksi jerryyn ja talvilaatua tilalle, niin ongelma poistui.

    Sulla luultavasti on kyse hyvin vastaavasta?
     
  5. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Juuri nyt on heikot paristot kristallipallossa, mutta jos autolla on ajettu edes jonkin verran nyt pakkaskelillä, noin -10 ja alle, niin eiköhän suurin osa kesälaadun sisältämästä parafiinista ole jo suodattimessa. Joten uusi suodatin voisi hyvinkin toimia. Tankin tyhjääminen on ongelmallista, koska siinä ei ole tyhjäysproppua ja ainoaksi vaihtoehdoksi jää tankin irrottaminen ja sitten tyhjennys.
     
  6. ripe

    ripe 1st gear

    Jos olis käytössä joku sähkönen poltoaine pumppu.
    Se olis helppo asentaa polttoaineletkuun ja sillä tyhjentää tankki.
     
  7. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    Kokeilin tuossa pihassa taas, auto jylisee taas normaalisti.
    - Ilmeisesti juuri tuo ajoviima sen polttoaineen jähmettää.

    ... ja ainahan kaikki sattuu, kun on kylmää ja pimeää:
    sen on autojen kanssa huomannut (...ja väärät työkalut mukana) :mad:
     
  8. Ck

    Ck Gearhead

    reilusti jäänestoo tankkiin ja sekaan talvilaatua. Sitten käyttelee pidemmän aikaa niin lakkaa jäätymästä.
     
  9. SamiL

    SamiL Gearhead

    :soosoo: Sanovat kyllä, ettei näiden pumppujen kanssa pitäisi oikein jäänestoa käyttää. Ei sen puoleen, ei sitä meinaa mistään löytääkään. Äkilliset kovat pakkaset veivät varastot tyhjiksi.
     
  10. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No vaikka pihassa tyhjäkäyntiä jaksaakin käydä, niin ei ole tae siitä että ajaessa toimii. Kuitenkin tyhjäkäynnillä polttoaineen kulutus on pienempää, jolloin eses vähän läpi päästävä suodatin toimii. Mutta ajoon ei tuukkaan riittävästi tavaraa.

    Ja ton tankin saa tyhjennettyä helposti kun poraat esim 3 mm reijän tankin alimpaan kohtaan, ja kun on tavara tullut ulos (ehkä jopa kanisteriin) voi reikään kiertää peltikattoruuvin.
     
  11. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Vanha konsti käyttöön. Bensaa tai petroolia +2-tahtiöljyä tankkiin suodattimen vaihdon lisäksi niin johan toimii.
    On muuten turha ruveta väittämään että hajoaa koko kone tällä seoksella.
    Rekkakuski aikoina silloin 25v sitten oli joka talvista touhua läträtä moisia coktaila. 400l tankkiin 20l pensaa ja pari litraa 2-Tahti öljyä. Toimii vaikka pakkasta oli -35C.

    Ai niin ja mulla oli silloin Olssis se 350 diisseli ja siinä käytin samassa suhteessa bensaa+ öljyä ja rekasta lisävirralla käyntiin kun ei ollut lämmityspistokkeita firman tontilla.
     
  12. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Terveellisin tapa pitää diesel liikkeellä on vaihtaa suodatinjalka jossa on 12 voltin lämmitysvastus valmiina tai rakennussarjana. Näppärä kaveri tietysti rakentaa lämmityslaitteen kuumalle puolelle polttoaineen lämmittimen. Ongelmahan siinä on se, että käytettäessä alkuperäistä siirtopumpun ja suodattimen välistä rautaputkea, lämmitin pitää laittaa polttoaineen imupuolelle ja ilmaaminen on haasteellista.

    Itselläni oli pikapissa -80-luvun lopulla tuollainen vesilämmitin ja keväällä alkoi lämmin polttoaine oirimaan. Olisi pitänyt laittaa hanoilla ohitushaara jolla lämpötilaa olisi voinut karkeasti säätää.
     
  13. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    '80 diiseli international scoutissa oli joskus aikoinaan myös hyytymisprobleemaa talvella, suodattimessa ei ollut lämmitystä, niin tehtiin lämppärinkennolle menevään putkeen 30cm pätkä kupariputkea jonka sisällä meni pienempi pilli josta päät näky sen isomman putken sivuista läpi, naftaa siitä läpitte ja se oli siinä. jäinen polttoaineletku toisessa päässä ja toisesta pääsät lähti lämmin ja taipuisa letku, suodatinkin oli lämmin.
     
  14. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    tosta tankin tyhjennyksestä

    mä oon aina imassu pienen vesi letkun kanssa tankit tyhjiksi
    viimeksi koneen vaihdon aikana ilmasi löpöt pois,
    kyllä sieltä melkein kaiken sain,jos sinne joku liträ jään niin ei sen niin väliä
     
  15. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    Mikä se on tuon kesädieselin "hyytymislämpötila"?
    ...ja palaako se juoksevaksi lämpötilan noustessa...?
     
  16. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    -10 ehkä -15, palautuu lusikoitavasta muodosta käytettävään muotoon taas lämmetessään
     
  17. GMC VAN25

    GMC VAN25 1st gear

    Kesä ja talvilaatu ei sekoitu keskenään. Eli ei oo hyötyä jos laittaa talvilöpöö kesälöpön seurax tankkin.
     
  18. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    mä kun oon kuvitellut että talvilaatu on vaan kesälaatua lisäaineella... tai päinvastoin.

    miks ne ei sekottuis? eiks se silloin oo emulsio?
     
  19. känttyrä

    känttyrä 3rd gear

    Suodatin on jokatapauksessa uusittava,laittoi löpönsekaan jotain tai vaihtoi aineen kokonaan.
    Suodattimeen on kerääntynyt sitä parafiinia,ja se ei sieltä lähe mihinkään.
    Tosiaan voi tyhjäkäynnillä tai pikkukierroksilla pelata,mutta tekee tyhjiön,isommalla kuormalla,kun ei pääse kunnolla virtaamaan.
    Taas kun odottaa vähänaikaa,tyhjiö ehkä "löysää"ja kone saattaa taas käydä jonkinaikaa.
     
  20. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    sekoitus

    sekoittuu, jos molemmat nesteet on samepisteeltään Edit:heikomman nesteen samepistettä korkeammassa lämpötilassa, kun sekoittelet niitä.
     

Kerro tästä muillekin!