Digitaalinen nopeusmittari analogiseen autoon

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja HT, 17.9.2006.

  1. HT

    HT Gearhead

    Mitenkä olet toteuttanut kyseisen kombinaation? Siis pitäisi laittaa digitaalinen nopeusmittari autoon missä on aiemmin vaijeritoiminen. Vinkkejä ja tarinaa aiheesta kaikilta kanteilta otetaan vastaan kiitollisuudella.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Joskus on tullut rakennettua piirikortin palaselle noita "digitaalisia" nopeus tms. mittareita. Kytkentähän on yksinkertainen.

    Tässä kai tarkoitettiin jonkun valmiin mittarin asentamista? Anturihan sille pitää laittaa jonnekin antamaan sitä digitaalista herätettä.. Ja kun nyt just miettiin niitä omia virityksiään, niin kardaanin etupäähän magneetti ja joku anturi, joka toimii riittävän etäältä ko. magneettiin nähden. Jotakin semmoista, mitä tuli muinoisissa vakionopeussäätimien rakennusarjoissa.

    Etuvetoisessa vastaava viritys vois tulla vetoakseliin.

    Ja jos tasapainon horjuttaminen magneetin ripustamisella huolettaa, niin laittaa sitten kaksi - toisen vastakkaiselle puolelle.
     
  3. 280471

    280471 1st gear

  4. ajomies

    ajomies 3rd gear

    Lievästi aihetta sivuten, koska suomessa autossa pitää olla toimiva nopeusmittari, riittääkö navigaattori? Ihan vain uteliaisuuttani kyselen. ;)
     
  5. ajomies

    ajomies 3rd gear

    Lievästi aihetta sivuten, koska suomessa autossa pitää olla toimiva nopeusmittari, riittääkö navigaattori? Ihan vain uteliaisuuttani kyselen. ;)
     
  6. TheJokke

    TheJokke 1st gear

    Väliaikaiseksi ratkaisuksi tuli viritettyä Sigma Sport-merkkinen fillarin nopeusmittari, kunnes saa mekaanisen kunnostettua. Näyttö riittää (brosyyrin mukaan, ei kokeiltu) 300km/h asti.

    Epoksilla anturi kiinni jarrukilpeen ja magneetti jarrurumpuun. Nii, ja piuhaan n. 2 metrin jatko. Ihan tavallinen 2-nap. piuha.
    Kojelautaan, tai sen alle asennus sitte omien kykyjen / tarpeiden mukaan.
    On toiminu jo 2 kesää tuo tilapäisratkaisu :-?.

    Miinuspuolena ko. mittarissa on se, että siinä ei ole valaistusta... Sijoittelu, tai pieni ledivalo jeesaa pimeällä ajaessa kummasti.

    Ei saat... Täähän alkaa kohta kuulostaa thyyningiltä :eek: . Heti illalla mekaanisen mittarin kimppuun...
     
  7. Rusty

    Rusty Gearhead

    Laittoivat just Pimp my ridessä 55' Letukkaan digitaalimittariston. :odroll:
     
  8. HT

    HT Gearhead

    VDO:n mittari olisi tulossa autoon. Siihenkin on monenlaista anturia olemassa, mutta lähinnä nuo käytännön kokemukset anturisovelluksissa kiinnostaa.
     
  9. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Omaani hitsasin 5mm lapun slip yokeen, ja laitoin HALin haistelemaan.
    Siihen sitten Autometerin elektroninen (viisari) speedo kiinni.

    Hyvin pelaa.
     
  10. HT

    HT Gearhead

    Esite sanoo hal-antureista näin:
    "Elektronisille nopeus-/matkamittareille. Pyörivät hall-alturit muuttavat vaihteiston nopeusmittarin ulosoton pyörivän liikkeen sähköisiksi pulsseiksi"

    "Asennetaan vaihdelaatikon ulosottoon. Anturissa on hall-elementti, johon vaikuttaa 4 tai 8 napainen kestomagneetti. Ulostulossa on siis 4 tai 8 pulssia anturin kierrosta kohti."

    Voisiko tämän ymmärtää niin, että jos löydän samalla kierteellä olevan anturin mikä on laatikossa (C4) saan sen toimimaan suoraan siitä?

    Mikä kierre lieneen C4:ssä?
     
  11. lake ender

    lake ender Gearhead

    Itellä on autometerin elektroninen mittari ja a-meterin anturikin kiinni 700:sessa askissa. Kiva kalibroitava kun pitäs ajaa just eikä melkein 2 mailia... Sattu säkällä näyttämään asennuksen jälkeen oikein...tosin km/h eikä maileja :lol: Toisaalta mitäs väliä sillä on kun itse sen tietää..
     
  12. janiluo

    janiluo Gearhead

    Tuolla on jotain aiheesta:
    http://www.jagsthatrun.com/V8-chapters/ ... ensors.pdf
    En tiedä auttaako tieto Ford-miestä. :oops:

    - Jani -
     
  13. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Hayabusalla siihen näyttöön on saatu se 300. Eli toimii.
     
  14. HT

    HT Gearhead

    VDO:n hall-anturilla on hintaa yli 70€. Motonetistä saisi hall-anureita alkaen 19.90€. Onkohan mahdollista saada mittari toimimaan sellaisella?
     
  15. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Nyt mulla meni jotain ohi?
    Ford C4/AOD/T5 ei anturi ole kierteellä kiinni. Ei mekaaninen eikä uudempi "päivitetty" elektroninen lähetinkään.
    O-rengas tiivistää anturin -tai mekaanisen vaijerin pään lootaan sellaisen haarukka-kiristimen avulla.

    Eli jonkin tarvike-anturin tumppaaminen sellaisenaan voortin lootaan on käytännössä mahdotonta.
    Tempaiseppas mittarinvaijeri laatikosta irti niin kupletin juoni paljastuu.

    Just sen takia laitoin omassanikin anturin haistelemaan slip yokea.
     
  16. capriceman

    capriceman Gearhead

    Jos autossa on VSS anturi niin käyttäkää sitä hyödyksi niin ei tartte mitään kalliita VDO:n antureita. Atmelin prossulle tieto tai sitten F/V muuntimella digimittaristolle ja vot kun pelaa hienosti :D
    http://capriceman.ifastnet.com/jenkkisite/speed1.jpg
     
  17. musse67

    musse67 3rd gear

    Mulla on 67 mussessa Autometerin nopeusmittari ja sille signaalin antaa -92 mussesta peräisin oleva VSS (vehicle speed sensor) anturi. Tollanen VSS käy suoraan C4:n vaijerin tilalle, eikä pyöritintä tarttenu vaihtaa Autometerin mittarin takia kun kalibroimalla sai näyttämään just oikein. VDO:n kalibroinnista en osaa sanoa.
     
  18. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Kyllä käy jos on riittävän "selkeä" näyttö.

    Missään ei ole määritelty millainen nop.mittari tulee olla malliltaan - vain selkeä lukuinen, kuljettajan näkökentällä ja toimittava aina kun auto liikkuu.

    Joihinkin maastureihin on leimattu navi nopeusmittariksi kun niitä muutenkin noissa tarvii esim. eksytyksissä.

    Ja nop.mittarihan tuli pakolliseksi ´82 alkaen rekisteröidyissä.
     

Kerro tästä muillekin!