Dodge Aspen ja "aina jotain"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja bottipoika, 17.11.2015.

  1. kotr

    kotr 3rd gear

    Re: dodge aspenin vänkärin puolen etupää on täysin kuoleutun

    etuakseli/apurunko.

    Neljällä pultilla kopan runkoaisoissa kiinni.Välissä kumityynyt/puslat.

    kone ja eturipustukset ym on kaikki kiinni siinä apurungosa
     
    bottipoika tykkää tästä.
  2. Wade-

    Wade- Gearhead

    Re: dodge aspenin vänkärin puolen etupää on täysin kuoleutun

    En tiedä onko tuo ratin tyhjä liike mitenkään ihan kamala, voi toki olla että simpukka on syystä tai toisesta niin tiensä päässä että kiristyskin saa sen vain jumittamaan... Itse katsoisin jonkun kaverin kanssa kaikki ohjauksen nivelet läpi. Jos kulmat ovat vähänkään pielessä, ja ohjauksessa on ns. läpi asti väljää (eli simpukan kääntövarsi sekä apusimpukka) niin ohjaus on juurikin tuollainen todella vaelteleva silloin ja joutuu korjailemaan toiseen suuntaan jo ennenkuin auto on edes vielä lähtenyt toiseen suuntaan vetämään.

    Myös ylä-ja alapallonivelet kannattaa pyrkiä tutkimaan läpi mahdollisuuksien mukaan, kovin usein on tullut törmättyä tapauksiin jossa niitä ei ole vaihdettu vaikka pitäisikin, kun ovat suht hintavia niveliä ainakin suomessa. (jos nyt vertaa johonki vanhan corollan niveleen joka maksaa motonetissä varmaan 7e ja kestää kuukauden)
     
    bottipoika tykkää tästä.
  3. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    Re: dodge aspenin vänkärin puolen etupää on täysin kuoleutun

    kiitti tästä
    eipä taida tästä olla apurunkos sitte vikaa
    tosin en varmaa oo se paras katsoja tähän hommaan
    mutta oon jo käyttäny parin eri korjaamon nosturil näyttämässä tätä
    nii ei kukaa oo vielä apurunkoo sanonu notkahtaneex
    tosi kehujakaa ei oo tullu ku näistä tukivarsista vaa
    kaikki muu sit o saanu enemmä tai vähemmä moitteita
     
  4. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    Re: dodge aspenin vänkärin puolen etupää on täysin kuoleutun


    ajattelinki uusia nuita ohjauxen niveliä tässä
    laadin jo emännälle listan että tajuaa vähä minkä laine kulu revohka on edessä
    (rahaa taitaa palaa toisen tämmösen aspenin verran)

    apua saa antaa tos listan laatimisessa ja mitenkä se kannattaa hoitaa (uutena,käytettynä,mistä?)
    itse en edes tiedä mitä kaikkee sielä auton alla osia on :odroll:
    oon voinu hyvinki luetella tähä listaan osia mitä oon keksiny iha mielikuvituksestani, ja jotain oikeesti tärkeetä on voinut jäänyt pois
    ja mitä niistä pitäisi nyt primääristi vaihtaa ja mitä voi jättää vaihtamatta

    pahimmat Lahot
    - ovet (vaihto ois paras)
    - peräkontti (vakio mädät)
    - rengas kotelot (ilman sisälokasuojia herkät menee puhki)
    - pohja? (aina jokune ylläri)

    kori
    - sisälokasuojat pitäs saada
    - parit paikat kai jonnekki

    loota lyö sutia moottoritiel polkastessa kickdown? öljyt hyvät!
    - kickdown säätö?
    - turbiini?
    - pannan säädöt?
    - loota?

    perä
    - huutaa 60km/h? (nastat?)

    sisusta
    - maku asia (laulaen menee)

    mittaristo
    - (toimivat lämpö & löpö ois iha kiva)

    jarrut
    - uudet kengät kohta taakse (usparts 61,90x2=124e + asennus sarja 21,50x2=43e yht.167e)
    - kuskin puolen etu jarrukilpi (ja putken/letkun kiinitys kohta)
    - vänkärin puolen etu jarru levy (usparts 61,90)
    - jarruputket vedettävä uudestaa järkevämmin

    ohjaus
    - simpukka? ("uus"käytetty jos kiristys ei auta)
    - apusimpukka (usparts 61,90e, "uus"käytetty 30e)
    - kääntövarsi (usparts 85,90) mitäs nää on,monta näitä?
    - nivelet (usparts yläpallonivelet 36,90x2=73,80e + alapallot nivelet 37,90x2=75,80e yht.149,60e)
    - Kallistuxenvakaajan päätykiinike/hela (usparts 21,50e x2?) mitä,monta?
    - tukivarren hela (usparts 19,30x2 yht.38,60e) mitäs nää on?montako?
    - raidetangonpäät (usparts sisä 24,90 x2? & ulko 24,90 x2?) yht.48,80 - 97,60e
    - vääntövarren hela (usparts 123,90x2 yht.247,80e) >mitä nämä on?kalliita on!
    - vääntövarren pidikkeet >torsion bar end bushing flange<


    sytytys
    - tulpat (usparts 5,60x8) yht.44,80e
    - tulpan(&puolan)johdot
    - pyörijä & virranjaqkajan kansi ("uus"käytetty 20e)
     
  5. jariha

    jariha Double Gearhead

    Re: dodge aspenin vänkärin puolen etupää on täysin kuoleutun

    mihin sää kahet takakengät tarviit? ota toisten takakenkien tilalle eteen toinen jarrulevy ja palat.... kannata yhtä vaihtaa kerrallaan ja varsinkaan vanhoilla paloilla jos kerta jarruremppaa meinaat tehä? kääntövarsia on yks
     
  6. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Re: dodge aspenin vänkärin puolen etupää on täysin kuoleutun

    Joo, tuohon iskin myös silmäni: kengät myydään akselisarjana, et tarvii 2x!!
     
  7. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    Re: dodge aspenin vänkärin puolen etupää on täysin kuoleutun

    näinkö tosiaan on että akselia kohti myydään nuo jarrukengät?
    itse luulin että se menee sillee vasen oikee meneteltäl :lol:
    kiitti tästä tiedost
     
  8. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    Re: dodge aspenin vänkärin puolen etupää on täysin kuoleutun

    kiitos

    nuo jarrulevytkö kannattaa molemmat vaihtaa uusix
    vaikka vaa toine o heikkona
    ulkokehältä on jotenki oudosti syöpyny
    tosin ei ole vielä siihe palojon purupintaa asti
    eli ei vaikuta vielä jarrujen toimintaan

    ja onnex nuit kääntövarsia on vaan yksi kpl
    ku on nii pirun arvokas
     
  9. kotr

    kotr 3rd gear

    Re: dodge aspenin vänkärin puolen etupää on täysin kuoleutun

    Iskarit,jarrut jne.. kannattaa vaihtaa aina kummallekki puolelle.
     
  10. Herje

    Herje Double Gearhead

    bottipoika tykkää tästä.
  11. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    Re: dodge aspenin vänkärin puolen etupää on täysin kuoleutun

    kiitti tästä
    mitkäs kaikki osat tämä nyt sulkee tuolta minun listalta?
     
  12. -tl-

    -tl- Gearhead

    bottipoika tykkää tästä.
  13. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Re: dodge aspenin vänkärin puolen etupää on täysin kuoleutun

    No yhteenkään autoon en oo ostanu enkä koskaan myyny yhden pyörän jarrukenkiä, enkä jarrupaloja, aina ja kaikki ollu akselisarjana... Yrittäjänä kohta 23 vuotta ja koskaan edes nähny yhden pyörän sarjaa...
     
  14. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    Re: dodge aspenin vänkärin puolen etupää on täysin kuoleutun

    tänään kävin nyrkkipajaan tutustumassa
    ja tämä paja taitaa koittua aspenin pelastuxexi:)

    etuiskarit vaihtu alta tunnin ongelmitta
    ja samalla siinä kerettiin kahtelee vähä aspenia muutenki.
    (huvittavaa oli se että vanha vänkärinpuolen iskari osottautui vielä ihan kelvollisexi, vaikka juuri se oli olevinaa tämän erään korjaamon mukaan paskana.
    tuli mieleen eräs katsastus kerta ku pistivät minut vaihtamaa kaikist muista nurkista tukivarret paitsi siitä nurkasta mikä katketa räsähti heti katsastuxen jälkeen.)

    simpukkaaki yriteltii varovasti säädellä
    mutta todettiin sen olevan jo aikasa elänyt.
    nyt pitäs yritellä löytää jostain simpukka minkä kunnosta olisi tietoa,
    eikä semmosta että "onhan se tos tallin nurkas mutta kunnosta ei oo tietoo".
    uusio osanaha käsittääxeni näitä simpukoita ei löydy,
    tai sitte ei ainaskaa tämän hetken taloustilanteeseni sopivaan hintaan.
    rättinivel todettiin hyväkuntoiseksi, aivan niiku täällä foorumillaki jotkut velhot ovat lähettämistäni kuvista/videoista todenneet sen näyttävän hyvältä.
    tämä rättikihä se oli olevinaan tään erään korjaamon mukaan tohjona!?!
    välyxet todettiin tosiaanki löytyvän itse simpukasta
    ja sitte siitä tulipellin läpi menevästä laakeroinista (jonka ei nyt pitäisi käsittääxeni hirveitä meinata tähä ohjauxee).

    sovittiin siinä sitte viel että vaihellaan nuo ohjauxen nivelet
    heti ku saan talouden siihen kuntoon että uskallan mennä tilaamaan
    nuista lähettämistänne linkeist nuo nivel paketit.

    ovien lahot on myös tarkotus pistää het vuoden vaihteen jälkeen
    täl pajal kuntoo (ja tulevaisuudessa muutki lahot).

    jospa tämän emännä aspenin saiski tosiaanki pelastettua paalilta
    ku löyty nyt tämmöne paja jonka kanssa tunnutaan pääsevän samalle "aallon pituudelle"
    kuulema mukavampi ja helpompi rassata näitä jenkkejä ku niitä vakiovehkeitä

    tulevana vkonloppuna on jännät hetket alla
    ku pitäs suunata keula kohti suurten moottorivelhojen linnaketta
    suomineidon kainaloon ja käydä vaihtamassa aspiin uusi motti&loota paketti.
    pelottaa että tällä matkalla tästä aspista muodostuu minulle ruosteinen ruumisarkku, sillä pakkanen on armoton kaveri jos auto jättää tielle.
    polttoainemittarin toimimattomuus iskee vielä omat lisämausteensa tämmöselle matkalle..kuten myös heikot valot, temppuileva pitkien katkaisin, tehoton sisälämmitin, harhaileva ohjaus, väsynyt ja stressautunut kuljettaja entuudesta tuntemattomalla reitillä.
     
  15. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Re: dodge aspenin vänkärin puolen etupää on täysin kuoleutun

    No susta (tai Aspenista) siis kuullaan parin viikon sisään tai sitten olet sortunut tielle...
     
  16. kotr

    kotr 3rd gear

    Re: dodge aspenin vänkärin puolen etupää on täysin kuoleutun

    Niin mitään takutahan näille romuille ei voi antaa mutta ihan toimiva tuo tekniikka paketti on ainaki ollu :Dtuskin se parisa viikosa on hajonnu tuosa hallin lattialla
     
  17. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    Re: dodge aspenin vänkärin puolen etupää on täysin kuoleutun

    yeh
    enemmänki tarkotin kokonaisuutena tätä aspenia
    en niikää nyt tuota tulevaa "räntäntänttää"

    mitähä kexisin tolle perän kumiselle täyttötulpalle "kaverix"?
    pitäs saaha näköjää jotenki tiiviimmäx
    ku tuntuu viskelevä välistään nuita perän öljyjä pihalle
     
  18. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Re: dodge aspenin vänkärin puolen etupää on täysin kuoleutun

    Tarkista että huohotusletku on auki, jos se on tukossa, niin ensin alkaa vuotamaan tulpasta ja sitten alkaa seuraavaksi puskemaan öljyä ulos stefoista...
     
    bottipoika tykkää tästä.
  19. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    Re: dodge aspenin vänkärin puolen etupää on täysin kuoleutun

    nyt joudun taas kerran tunnustamaan tyhmyyteni
    missä ihmeessä aspenin perämötikässä on huohotusletku?
    muutaman kerran oon eläissäni pitäny taunuxen taka-axelia kourassani
    ja tanarin perämötikkä tuntu ainaski iha umpinaiselta ilman huohottajaa.
     
  20. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    Re: dodge aspenin vänkärin puolen etupää on täysin kuoleutun

    jaaha
    taisin löytääkki täält viestiketjun jossa käsitellää tätä perän huohotusta.
    ja minä tyhmä olin luullu että perän pitäs olla täysin tiivis paketti ku suljettu limupullo.
    näi sitä tulee viisaammax ku vanhax elää.
    huohotinputki perässä on näköjää semmone "katkennut jarruputki" banjon niskassa
    vai onko se sittenki tuo SCREW niminen nipukka mikä on tos alalinkis nähtävil http://www.moparts.org/Tech/Archive/axle/6.html
     

Kerro tästä muillekin!