Dodge Charger R/T 1969 440cid

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mopar B-Bodyt', aloittaja Charger´69, 5.5.2010.

  1. cuda69

    cuda69 Gearhead

    cudan kone oli 0,040 ylikoossa,10,25 puristukset,out of the box edelit,mopen 280 hydr keppi,rpm imus,750dp,ite tehyt fenderwell sarjat,2,5"putkisto,323 välitys lukolla,2400 stall turbaani ja meni paskoilla slikseillä 12,9 ja piti höllätä ennen maalia kauheitten rengasvärinöitten takia.ois varmaan menny lujempaa jos renkaat ok ja ois hieman säädellyt,mut noin suoraan ajosta.
     
  2. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    On poijjilla ollu hätäsiä isolohkoja 8)

    Ilmanputsariksi ajattelin päivittää tällasen jokapuolelta hengittävän K&N putsarin kun tuo Magnumin ilmanputsari on tuommonen ainaki ahistavan näkönen, tiiä sitte virtaako hyvin vaikka imeeki ilman vaan sen kotelon "alta":

    http://www.summitracing.com/parts/KNN-66-3030/


    Mutta mikäpä sitten ois se imari? Single plane vai Dual plane?

    Holley Street Dominator single plane: http://www.summitracing.com/parts/HLY-300-14/

    VAI

    Edelbrock Performer dual plane: http://www.summitracing.com/parts/EDL-2191/

    VAI mennäänkö suorilta RPM sarjaan?

    Edelbrock Performer RPM dual plane: http://www.summitracing.com/parts/EDL-7193/


    Oisko vinkkejä? Tarkotus ois sitä tehoa siis saada lisää mutta ehottomasti pitää ajettavana tuo auto. Ja mielellään kuitenki sellanen imari ettei ala ahistaa kun sitten joskus haetaan niitä 12 alkavia aikoja vartilla. Melko monen asian kompromissi siis :rotfl:
     
  3. 2dht

    2dht 3rd gear

    Vieläkö nuo putsari/imusarjayhdistelmät mahtuu pellin alle??
     
  4. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Pitää seki tarkistaa ennenku tekee päätöksiä. Otan niin korkean tuollasen K&N:n ku mikä sinne mahtuu uudella imarilla. Kun nyt ekaks sais tuon imarin päätettyä :wink:
     
  5. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Imusarjasta sen verran, että ehdottomasti tuo performer RPM. Se ei kuitenkaan loppupeleissä ole kauhean raju, mutta riittää muilta osin hyvässä koneessa sitten joskus noihin 12s (ainakin korkeisiin) aikoihin.

    Toi singleplane on yleensä alakierroskäyttäytymiseltään kehnompi, ja tuo holleyn street dominator ei ole oikein mistään kotoisin. Kokemuksen perusteella siinä yhdistyy vaan molempien imusarjatyyppien huonot puolet.

    "Kunnon" singleplanessa on yleensä toiminta-alue jotain 3000-7000rpm (Mopar M1, edelbrock victor, etc).

    Itsellä oli joskus aikalailla piristetyssä 440:ssä (10+ ruttu, ebrock viilatut alsakannet, 254@0.050 nokka, 10" turbiini, raceloota jne) Moparin oma M1 imusarja jolle ilmotetaan käyttöalueeks jotai 3000-7500. Rajotin oli 6600, sen enempää ei koskaa kiertäny. Silti toimi uskomattoman hyvin tosta nokastakin huolimatta perus cruisailussa 3000 kierroksen alapuolella. Ja voi sitä menoo 4000-6600rpm... Suti kaasulla vauhdista kakkosella rajottimeen ja vielä kolmoselle hyvän matkaa

    Tos on vaa se et toi ei mahu minkään fiksun putsarin kanssa sun pellin alle, joten kallistuisin siihen performer rpm:ään. Ja sit taas ei oo ehkä fiksua alkaa repiin sitä yli 6000 tähän kohtaa, melkei vaatis sit ensi alakertaremontin+isomman öPohjan, hivol pumpun jne.

    Mut niinku sanottua, toi imusarja olis sit myöhemminkin 100% käyttökelponen, ja tois silti samantien lisää henkeä pakettiin.
     
  6. tniitty

    tniitty Gearhead

    dodge charger 69

    kyllä toi m1 on hyvä imusarja mullakin charger suti viimekesänä kolmosella 200m tosin 493:lla pannulla.taisi olla vielä toi 440mag kyydissä :p
     
  7. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Re: dodge charger 69

    Jep, se oli rankkaa. Melkei pelotti :D

    Kyllähän moni jarrulla sutii vaikka ouluun mut sillon ku mennään ILMAN(niinku tuossa...), pelkällä kaasulla ja nopeutta on pitkälle toistasataa, sillon on woimaa

    8)
     
  8. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Kiitosta taas hyvistä vastauksista!! 8)

    Itelle ku tää kaasarimaailma ja varsinki Moparit on vielä vähä vieraita ku olin ennen GM:n mies ennenku koin valaistuksen ja tulin järkiini niin tässä kuitenki apuja tarttee :rotfl:

    Jaa että Moparin M1, noita näyttää olevan kahella eri kiekka-alueella Summitilla:

    2800 - 7400 RPM: http://www.summitracing.com/parts/DCC-4529463/

    3400 - 7500 RPM: http://www.summitracing.com/parts/DCC-4529725/

    Oisko noista nyt tehojen kannalta kuitenki jompikumpi parempi tuohon mun kombinaatioon ja tavotteita ajatellen ku mitä Edelin RPM?

    Ja oon muutenkin miettinyt että jos tekis jonninlaisen kylmemmän ilmanoton tuohon Chargeriin samalla, eli mahtusko tuollanen M1 sitte pellin alle ton Holleyn Avengerin kanssa jos laittas kaasariin semmosen lähön ilmantulolle kaasariin kuin mitä käytetään esim. ProChargereissa sun muissa centrifugaaliahtimissa ja vetäs siitä sitten putkiston keulaan ja sinne päähän sitten K&N suodatin? Sais samalla viileempää ilmaaki ja jonku heposen sitäki kautta.

    Toinen vaihtoehto on sitte luopua ajatuksesta että ei mahu pellin alle ja laittaa semmonen Streetscooppi (esim. http://www.summitracing.com/parts/MRG-6658/ ) tuohon ja hommais kuitupellin ja rei´ittäs sen, mutta ku en oo nähny vielä semmosesta Chargerista kuvaa missä tuo Streetscooppi ois niin ei uskalla suorilta lähtiä kokeilee ku ei tiiä miltä se omaan makuun näyttää. Mutta sekin yhtenä ajatuksen mielessä pyörii. Ja tietenki fantasioissa mulla ois Chargerissa joko 8-71 tai Dual Tunnel Ram Streetscoopilla varustettuna mutta tuo Tunnel Ram nyt ei ainakaan taida pelata sinne päinkään näin "kesyn" moottorin kanssa, mutta ois se vaan niin hianoa old schoolia 8)

    Mutta mahtusko tuo M1 tosiaan noilla ylläselostetulla keinoilla ton Holleyn Street Avengerin kanssa pellin alle? Kun ei se kuvissa ainakaan näytä juuri sen korkeammalta kuin mitä tuo RPM. Ja mikä tärkeämpää, saavuttasko sillä enempi hyötyjä vai haittoja verrattuna tuohon Edelin RPM:ään? Tuo kysymys toki voi olla semmonen että siihen ei kukaan osaa vastata.

    Teen nyt tosiaan päätöksen tuon M1:n ja RPM:n väliltä teidän vinkkien perusteella ja pistän tilaukseen varmaan het ens viikolla 8)
     
  9. MJF

    MJF Double Gearhead

    Elä ny mitään skuuppeja rupia suunnittelemaan :eek:

    Hyvän kakstasosen imusarjan kun hommaat niin passaa vakiohkon maamoottorin luonteeseen paremmin, mihin noita 7500 kierroksen toimivuuksia tarttee semmosessa koneessa :odroll:

    Eli täältä ääni RPM:lle

    http://www.summitracing.com/parts/EDL-7193/
     
  10. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Saa kai sitä omaansa suunnitella vaikka snorkkelia :rotfl: :rotfl: No jos ei sitä kuitenkaa, se kyllä sopis noihin General Lee versioihin ku niillä ajetaan vaikka missä lätäköissä :wink:

    Ja toisekseen on niitä museoautojakin ihan riittävästi, mullaku ei oo niitä pussihousujakaan niin ei välttämättä ainakaan kaikki mielessä pyörivät suunnitelmat ole museoimisen kannalta hyviä :wink:

    Joo iteki mietin just että onkohan tuo M1 sitte vähä huono valinta tuohon kun se on just kans single plane jos se ei oo (?) niin hyvä asia tähän pakettiin mutta ootellaan äänestuloksen ratkeamista :D
     
  11. cuda69

    cuda69 Gearhead

    elä helevitissä paa tuommosta oravanerottelijaa sarkeriin,ainut oikea scoop on semmonen jonka valmistaja on autoon tarkottanut,sama pätee spoilereihinki.mulla on rpm imusarja,holley 750 tuos satellitessa ja tiukkaa telee putsarin kanssa.syvin pohja mitä saa,2" suodatin K/N putsarikanella ja just ja just mahtuu pelti kiinni.
     
  12. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Entä semmonen offiautoissa käytettävä snorkkeli..?! :rotfl: Kuhan suunnittelen, ei kannata kaikkia liian tosissaa ottaa :wink:

    Tuo 750 Hollikka mahtaa olla samankorkunen ku tuo Street Avenger joten varmaankaan siitä ei paljo lisähelpotusta mulla saa.. Ja tilaan tosiaan het ku saadaan tää imarihomma ekaks päätökseen niin eka sen imarin ja sitte asentelen paikalleen ja mittailen kuin korkea putsari mahtuu ja tilaan sellasen sitte vasta, ei summassa uskalla ku ei tiiä millanen tila sinne jää. Mahtaa tosin olla ihan yks yhteen verrattavissa se tila Satelliitissa ja Chargerissa eli kyllä tuo viitteitä antaa. Tai sitte laitan sellasen "CAI" systeemin tohon, sehän on aika matala (?) se tötsä mitä ahdetuissakin käytetään joten imarin korkeutta voi ainakin näin ollen kasvattaakin ehkä..
     
  13. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Tämähän on matala ja tällasella sais vedettyä kylmemmän ilman koneeseen ilman skooppia: http://www.summitracing.com/parts/SPE-98499/?rtype=10

    Kaippa tuo olisi riittävän hengittävä 4" lähtöineen jollei tuo mataluus sitten heikennä virtauksia taas vastaavasti mitä kylmempi ilma taas tuo hyötyä :odroll: Ulkonäköseikka onkin sitten täysin toinen juttu, pitäs aika siististi toteuttaa putkistot sun muut että kehtaa pellin aukaista mutta se tuli jo ton Camaron ahetun tekniikan kanssa opittua mikä hyöty siitä viileämmästä ilmasta on koneelle, aika halpoja heppoja kuitenkin. Ja tuo Chargerin konehuone käy kyllä sairaan kuumana kesällä joten varmasti tuosta hyötyä olisi, plussana tietty ettei tartte peltiä leikellä tai vaihtaa kuitupeltiin jos haluaa viileämpää ilimaa tuonne maamoottoriin.

    Onko kukkaan kokeillu tällasta vaihtoehtoa kaasaripelissä? :poff:

    EDIT: Jegsillä näyttäs olevan vaikka minkälaista sarjaa tuohon tarkotukseen http://www.jegs.com/p/Spectre/Spectre-M ... 3/10002/-1

    Ja vielä ihan kuuskätlukulaisten yms. autoihin tarkotettuja sarjoja: http://www.jegs.com/p/Spectre/Spectre-M ... 5/10002/-1


    EDIT2: Ja tässäpä tuollanen on aika tyylikkäästi toteutettu ja vissiin testattuki +20hv tuloksin 1-koppasessa komerossa: http://www.motorator.com/blog/gm/spectr ... ld-air-kit
     
  14. Mopar heppu

    Mopar heppu 2nd gear

    Perhana, ....scoopeista puheen ollen -69 chargerin osalta, mä joudun laittamaan korotuksen peltiin ton 572 hemin takia kun asiantuntijat tyrmäs mun toiveet 2x4 reikäsestä pellin alle mahtuvasta paketista tehon takia, jää kuulemma tolla 2x4 bbl imusarjalla jonnekki 700-750 kaakin korville, kuitenki tässä paketissa tehon haku eri lukemissa joten suosituksena tuli 1x4 reikänen ISO kaasari ja korkee imusarja tai tunnelram, tunnelin hylkäsin kun mulla on ollu jo 4:ssä autossa se kombo, eli pistin tilaukseen sixpak sekä hemi scoopin, jospa jompi kumpi olis ok, sit näkee mitenkä tommoseen chargeriin osuu ulkonäöllisesti semmonen, ...aika näyttää.

    *PS. charger -69, ootko myyny jo hemi laput ovistasi, mulla vois olla uudet R/T lätkät oviin sulle tilalle, soittele jos kiinnostaa p:040-5529383 / tomppa
     
  15. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Mopar Heppuun otettu immediately yhteyttä lätkien merkeissä :rotfl:

    Niin ja tässä aikani selanneena niin tulin jo päätökseen ilmanoton osalta, eli seuraavan paketin tilaan kuhan ny vielä varmistan että saan nää vedettyä Chargeriin jotenki viksusti, pittää käyä pellin alla pälyilemässä:

    Spectren plenum kaasarin päälle: http://www.summitracing.com/parts/SPE-9824/

    Spectren 4" haitariputket 2kpl: http://www.summitracing.com/parts/SPE-9758/?rtype=10

    Spectre 1050CFM virtaavat kartioputsarit 2kpl: http://www.summitracing.com/parts/SPE-889615/

    Yhteensä $280, ei kauhian paha ku säästyy skoopeilta ja koneki saa sitte kylymää ilmaa, tiiä vaikka pari koniaki tulis vielä kaupan päälle sen lisäksi että kylmä ilmahan vähä pitäs kulutustaki pienentää millä tosin nyt ei suurta merkitystä oo.. Pitää ny vielä varmistaa että saako tuollasen paketin Chargeriin jotenki viisaasti vejettyä. Jospa tuota ehtis sen verran tallissa käväsee lähiaikoina :lol:

    Vielä ku äänestätte sen oikean imarin, se taitaa olla se dual plane tyylinen Edelbrock Performer RPM? Mahtaa olla vähä "isompien poikien" imareita se M1 :poff:

    Ja sittepä sitä jo tullaanki seuraavaan "ongelmaan" kun ilmanotto paranee tuon imarin ja ilmanoton ansiosta, pitäneeköhän alkaa kaasariinkin kattelee isompaa suutinta vai vaikuttaakohan nuo vielä niin paljo asiaan että se juuri mikskään muuttuu..
     
  16. 440Mag

    440Mag Gearhead

    M1 singleplane on loistava imusarja. Noiden kahden linkittämäsi erot johtuu tod näk siitä, että toinen on dominaattori jaolla ja toinen perus 4150 jaolla. Yleensä vehkeet mihin domeja tungetaan, on jo aika race, joten samalla toiminta-aluetta on vähän hinkattu vielä ylemmäs.

    Itsellä ollut autoissa perus rauta-4bbl (ja orgis magnum koneisista) varustetuista lähtien monenmoista imusarjaa, mukaanlukien performer rpm ja M1, joten hieman oikeaa käyttökokemusta myös löytyy.

    Tarkoitinkin itse, että kunnolla hupputehoon tähdättyyn tehdyssä koneessa M1 irrottaa varmasti isommat lukemat kuin joku 2 tasoinen, mikä tahansa. Vaikka ei mentäisi edes sinne 7000+ jengoille. Ite en olis tohon omaan edesmenneeseen 440:een kovin pienellä korvauksella mitään 2 tasoo laittanu. Mutta tämän 69 chargerin tapauksessa on vähän eri homma kun haetaan kuitenkin fiksuun katuautoon toimivaa kompromissia, ja kone ei (vielä..) ole muilta osin paljoa vakiota vihaisempi.

    Ota se performer rpm. Mahtuu pellin alle, ja niinkuin sanottu ja todettu ja koitettukin, ei jää ajat/kulkupuoli siitä kiinni. Toimii hyvin nyt, ja tulevaisuudessa myös muiden osapäivitysten kera.
     
  17. 2dht

    2dht 3rd gear

  18. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Näin teen! 8)

    Nuo vastikään suunnittelemani cold air intaket menee vielä harkintaa, kävin tallissa vähän mittomassa niin eipä se niin tilava ookaan tuo konehuone ku vois kuvitella vaikka iso auto on. Noitten 4" putkistojen vetäminen ei ihan suunnittelematta onnistukkaan :poff: Sais nuo 2x4" imuputket vedettyä kyllä, kun siirtää akun takakonttiin ja puhkasee reiät peltiin syylärin molemmin puolin mutta sitte tullaankin siihen että eipä taia raskia alkaa rei'ittää tuota ku tuo on vielä koriltaan alkuperäisillä pelleillä oleva muinaisjäännös koko kampe :eek: Pittääpä antaa ajatusten vielä kypsyä ja vielä toistamiseen käydä suunnittelemassa miten ne putket sais vedettyä. Eka silmäyksen tulos on että ei mitenkään, tekemättä reikiä koriin :mad:

    Ja niin arvokasta se kylmä ilma ei mulle kuitenkaan taia olla että raskis alkaa reikiä kairaa alkuperäsiin entisöimättömiin pelteihin. Yks vaihtoehto ois sitten vielä vesi-metanoliruisku, mutta siitä nyt taas ei saa normaalikäyttöön hyötyä kun ei sitä voi laittaa koko aikaa ruiskuttamaan imuilman jäähdytyksen vuoksi, sais muuten laittaa vielä peräkoukunki ja vesi-metanoliseossäiliön perään :rotfl: :poff:
     
  19. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Tässäpä bolt on streettiscuuppimallia Californian elokuvastudiolta. Kyltissä luki, että k a a s u t t i m i e n päälle ei saa kiivetä. Onneks, muuten oltais ehdottomasti tehty se(kin).
    [​IMG]
     
  20. 4spdBcuda

    4spdBcuda Gearhead

    äkkiseltään tarjoaisin tämmöstä ratkaisua putsari asiaan: normiajoissa riittää ihan normi 14" pyöreä putsari vaikka k&N pestävä, voihan siihen panna sen läppivirtauskannen jos tuntuu. Jos käypi radalla ja tuntuu että happi loppu niin voihan sen ottaa pois siks aikaa... ???

    Drop base pohjalla pitäs mennä jollakin 2" korkealla filtterillä rpm imarin kanssa pellin alle.


    Noissa specten yms jutuissa kannettaa huomioidan tuo putsarin pohja, että on kanssa drop base mallia, jos semmosta virittelee paikalleen.

    Mulla oli ´72 satellitessa 440 rpm imarilla ja 750 holikka, putsari oli 14x6" ja hyvin sopi pellin alle, oli tosin six pack scooppi siinä jatkeena. Mutta imusarja istui n. 400 heppasen vääntökoneen luonteeseen mainiosti, suosittelen RPM:mmää
     

Kerro tästä muillekin!