Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Saetkae

    Saetkae 3rd gear

    Hyvä hyvä, kiva kun kuvaat =D
    Onko tuossa mitään apurunkoa vai tuleeko lava nojaamaan vanhoihin kiinnityskorvakkeisiin?
     
  2. MarHe

    MarHe 1st gear

    Näkyy olevan kissankokonen AAM logo perän kyljessä, Paljonko ois tiivisteellä hintaa, takaperässä on sitten eri vai??
     
  3. Rannis

    Rannis 3rd gear

  4. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    No nyt tähän aikaan oon kotona, ei pysty näkemään, kun ei oo nettikaupassa tuota stefaa, täytyy muistaa laittaa se huomenna, siitähän sen näkee..... Takaperään on tai on olematta sama stefa, täytyy tarkistaa sekin....
     
  5. Erska

    Erska Gearhead

    Hyvältä aba näyttää! tule näyttämään sitä sitten helmikuussa meille kaikille paikan päälle eiköjoo?

    Miltäs pojat kuulostaa kun tein mielenkiinnosta pienen testauksen. Ostin mekaanisen lämpömittarin ja kalibroin sen kohdalleen töissä hieman kalliimmalla ns puikkomittarilla.
    Laitoin sen vanhan uskollisen W-250 tuulilasin suulakkeen päälle ja mittailin lämpötilaa.

    Ulkolämpötila oli +0 ja auto ei ollut johdon päässä. Seissyt 9 tuntia ulkona. Aamulla oli vielä -5 paikkeilla. Lähdin pihasta niin ettei öljynpaineet edes kerennyt nousta.

    Työmatkani on 14km.

    Alueet on 40km/h 4km. 60km/h 6km ja yleisrajoitus(80km/h) 4km loppumatka.

    Ajoin toki senkin tieteen nimissä 60km/h. Eli alku 40km/h, loppu 60km/h. Kierrosten ollessa suurinpiirtein aina sen 1100-1200rpm.

    Minulla oli takaveto päällä ja ajoin ainoastaan kevyellä kaasulla kierrosalueilla 900-1200rpm.
    Eli 4 ja 5 vaihteella kokoajan.

    Pakokaasun lämpötilat olivat kokoajan alueilla 400-550F. Kiihdyttäessäni kevyesti se kävi 610F:ssä hetkellisesti.

    4km jälkeen sisälle puhallettava ilma oli 25asteista.

    10 kilsan jälkeen 43asteista.

    12km jälkeen meni yli 50asteen johon mittarini päättyi.

    Termostaatti moottorista ei ollut lähimaillekkaan auki vielä.

    Se aukeaa noin 3/4 mittariston asteikolla ja 12km kohdalla asteikko oli vielä 1/4 kohdalla.

    Termostaatti ei koskaan aukea kotimatkallani ellen laitetta polje.

    Vanhassa pässissä ei ole pahveja keulilla.

    Mutta uudelleen kennotettu orkkis syyläri on, tuplasti orkkista paksumpi uusi kuparinen sisäkenno, uusi orkkista vastaava vesipumppu ja 180f termostaatti.

    Sisätilanpuhaltimen nopeusasentoja on kolme: olematon,lähes olematon ja hiljainen.

    Miltäs kuulostaa? Tuntuu ainakin että tommonen regularkabiini lämpeää aika nopeasti tuollaiseksi laitteeksi. Valtatielle jos suoraan pääsisi ja olisi se pahvi keulilla niin epäilen että tulokset olisivat aika mahtavia kun kierrokset on siellä 1500-1800rpm alueella :)
     
  6. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    No nyt se on siellä: http://www.jamant.fi/stefa-jam855017aam-p-3817.html

    Niin, ja takaperässä ON eri stefa pinionilla!!
     
  7. mambo

    mambo 1st gear

    Re: Dodge Ram 4x4 Cummins.

    MISTÄ LÖYTÄIS REPSIKAN PUOLEN SISEMMÄN ETUVETARIN KUN NYKYNEN LAAKERIN KOHDALTA URILLA :mad:
     
  8. aba

    aba Gearhead

    Tällä hetkellä nojaa alkuperäisiin korviin mutta koska siirsin lavaa taakse päin reilu pari tuumaa, eivät osu enään kunnolla kohdakkain. Otan siis vanhat korvat pois ja laitan oikealle kohdalle varmaan kumityynyt. Syy siirtoon oli osaksi se että halusin saada kuormasuojan hytin ja lavan väliin siten että lavakate jää paikalleen sekä se että jenkki Joen ehdotus tankin täyttö korkin laittamisesta pyöräkaareen ei minusta ollut hyvä idea niin nyt se on lavan ja hytin välissä.

    Kandee laittaa ne kunnon kumityynyt, lava hakkaa korviin aikas ikävästi tyhjänä.

    Erska, Mulla menee koko alkuvuosi matkustaessa työn merkeissä. Toivottavasti pääsen edes päiväksi käymään, kahtotaan
     
  9. rb

    rb Double Gearhead

    Taas tuli käytyä vuosikatsastuksessa ja tälläkertaa ei ihan sujunut suunnitellusti.

    Simpukka vuotaa. Ok... Ei se saa vuotaa ja partsista löytyi onneksi korjaus-satsi, mutta sitten se innostui moottorin huohotinputkesta joka tulee siihen startin lähelle ja on tossa nyt ainakin 10 vuotta tullut, eikä siihen kukaan kasuri ole aikaisemmin kiinnittänyt huomiota.

    Tämän kasurin mielestä nimittäin sen moottorin huohotusputken pitäisi mennä siihen ilmanputsarin ja turbon väliseen putkeen. Mietin vaan että mitäs jos moottori jostain syystä alkaisi huohottaa helvetisti niin sitten mentäisiin moottoritietä kahtasataa, eikä peliä saisi sammumaan millään, kun se moottoriöljy palaisi siellä männän päällä!!!!

    Mutta kysymys;.. Onko toi mun huohari joku viritys, vai millainen se salunperin vm 94 Cumminsissa on??
     
  10. Pässinpää

    Pässinpää 1st gear

    Ei ole mikään viritys, siitä startin välistä tulee ihan orkkiksena se huohotin ja puhkuu ja puhaltaa suoraan ulkoilmaan.
     
  11. villeri

    villeri 2nd gear

    Kyllä se huohotin niin kuuluu tulla miten se sunki autossa on. Sano sille katsurille että moottorivalmistaja on sen näin laittanu ja sitä ei saa muuttaa. Offipalstalla muistan että joku oli patrollin kanssa kokenu samanlaisen jutun kun oli ollu joku nuori ja alotteleva katsuri..

    Pässinpää kerkis ensi :D
     
  12. Jakkehh

    Jakkehh 2nd gear

    Kuinka kovaa porukalla huohotin puhkuu ja puhaltaa?
    Omassa ramissa huohotin puhkuu kohtuu paljon.
    Selvä tuulenvire käy kun kädellä kokeilee. :)
     
  13. rb

    rb Double Gearhead

    /\ /\ Kyllä mulla ainakin pieni höyry sieltä huoharin putkesta tulee, kun moottori on kuuma.

    Tolla on nyt veivattu 315t mailia, joista puolet on tullut mun ajoilla viimeisen kymmenen vuoden aikana.

    Öljyä tuo ei kuluta yhtään enempää kun tullessaankaan eli kun sen kolme kannua ottaa josta reilut kaksi ja puoli menee vaihtaessa niin loput kun kaataa sinne noin neljän tuhannen mailin kohdalla niin selviää sinne 6-7 tonniin jolloin olen pyrkinyt vaihtamaan öljyt.

    Nyt koneessa on Gulfin superfleet 10w30 ja kesällä 15w40.

    Kampuran taka stefa vähän kusee kun pikkasen merkkaa reviiriä, mitä se myös on mun aikana aina tehnyt. Siitäkin kasuri tosin tälläkertaa valitti, joten täytyy nyt ainakin pestä toi konehuone ennenkun sitä vie uudestaan näytille...
     
  14. villeri

    villeri 2nd gear

    Mulla on 328tmls täynnä ja ympäri vuoden teboil 10-30 öljyt. Ei tarvi lisätä 6tmls vaihtovälillä. Huohottaa kuumana kyllä jonku verran.
     
  15. villeri

    villeri 2nd gear

    Re: Dodge Ram 4x4 Cummins.

    en tiiä mikä auto sulla on mutta ainaki 2 koppaseen dana 60 akseliseen löytyy vaikka tästä http://www.quad4x4.com/qu40300.html
     
  16. Saetkae

    Saetkae 3rd gear

    Alkujaan näissä Cummeleissa on tällainen "hengityspullo" (breatherbottle). Ihan huolto-ohjeessa kerrotaan että se pitää tyhjentää aina öljynvaihdon yhteydessä. Aikaisissa koneissa oli pelkkä letku, mutta jostain vuosimallista eteenpäin tuli tämä pullo. En muista milloin.
    Turbodieselissä ei pidä minusta koskaan laittaa mitään huohottimia imusarjaan. Varsinkaan ei välijäähdytettyihin. Sinne cooleriin kun kertyy sitä öljylimaa ja vettä niin seuraavassa ohituksessa lähdetään kohti taivaanrantaa ja lujaa. Tai sitten kosahtaa kansi kun se vesi ei puristunutkaan... :)
    [​IMG]
     
  17. Pässinpää

    Pässinpää 1st gear

    Eikös tuo puteli ole nuissa 24v vehkeissä? Tuo härveli kun kiinnittyy siihen missä näissä 12v vehkeissä on kaula öljyn täyttämistä varten. Myöhemmissä vehkeissähän on öljyn täyttö venakopassa?
     
  18. Aarne

    Aarne 3rd gear

    Re: Dodge Ram 4x4 Cummins.

    Itse tilailin tuolta vuosi sitten ja hyvin pelitti. Näkyy nykyjään rokkiautostakin löytyvän samaa kapulaa jos oikein katsoin, sentin kalliimpana tosin.

    Sitten vielä muistaa tämä setti mukaan ja vielä jos haluaa nämä niiin yllä tuloo hyvä.
     
  19. elmer

    elmer 3rd gear

    Superstat tarkoittaa että termari aukeaa "kevennettynä" eli niinkuin hydrauliventtiilin kara jossa on sellainen "V" leikkaus. Eli ensin V:n kärki tulee "reunan" ohi ja päästää hieman tavaraa virtaamaan, jos se ei riitä termari aukeaa lisää ja virtaus suurenee. Näin saadaan pois juuri se soutaminen kun termari aukeaa kerrasta ja sitten menee kiinni kokonaan taas.
    Tuossa lisää: http://www.stant.com/Consumer-Products/ ... hermostat/[/quote]


    Höpö höpö... Cumminssilla liian vähän töitä jos viisari seilaa.... :) mulla meinaan on se termari joka ns maantie käytössä viipottaa laidasta toiseen mutta kun antaa koneelle töitä niin lämmöt pelaa. Siis en puutu tohon koodin vaan että antakee moottorille töitä :) koneet tykkää kun niitä käytetään 8)
     

Kerro tästä muillekin!