Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. jumi70

    jumi70 1st gear

    Tänään aamusta älynväläys ja auto käyntiin hetkeks ykköspytty pimeenä ei lämpiä pakosarja olisko kuitenkin suutinvika. Miten saan selvitettyä kotikonstein vai pitääkö viedä oikeellle korjaajalle??

    KIITOS ETTÄ TÄÄLTÄ JOKU VIITSII AUTTAA (rahat aika finaalissa tän auto hulluttelun takia) :eek:
     
  2. rötkö

    rötkö Gearhead

    Venttiilikopan alle kannattas mun mielestä kurkata niin saa käsityksen että onko venttiili vika, jos ei niin sit vois olla suutin.

    Mutta suuttimen totaali pimahtamisesta pitäs tulla koodi miun mielestä.
     
  3. konty

    konty 3rd gear

    vai oisko työntötanko muljahtanut pois paikaltaan jostain syystä?
    avaa se venttiilikoppa pois nyt aluks, apuja löytys kyllä täältä mutta on kouvolaan 70km matkaa.
     
  4. Antti M.

    Antti M. 3rd gear

    Perjaina saapu hylsy delivery valveja varten ja nyt viikonlopun tuon kans puuhastellu. Deliveryvalvet ei auttanu päpätykseen, ehkä jopa huonontui, ennestään näytti olevan 131set ja nyt siis tuli 024set.

    Overflow valve oli kusetuksen makua, meinaan nimittäin, että kallis pultti...eli pelkkä pulttihan se torktekin ofv060hp oli...siinä vaan sopiva reikä, suunnilleen 1,5mm jos joku haluaa ite tehdä vastaavan. Air dogiin vaihdoin 40psi jousen, muttei nuo siirtopaineet noussut kyllä yhtään ku kaasua painaa...kaippa ei air dogissa potkut vaan riitä tai sitte 2 micronin suodatin ahistaa sen verran, vois tietty koittaa 10 micronisellaki.

    Governoriin aloin vaihtaa jousia vanhasta, niin kiinnitti huomiota, että tässä mynäpumpussa oli jousisetti paljo tiukemmalla ku yleinen ohje. Vaikutti siltä, että jouset ja lautanen ois 3000rpm kitti. Vanhasta pumpusta ku irrotti jouset ja lautaset nii yllätyksekseni nehän oliki keskenään eri paria...eri lautaset ja eri jouset...mikähän lie idiootti aiemmin ropeltanu, aiemmin en hoksannu ku pukkasin sillon vaan 4000rpm jouset lisäks enkä vanhoja irrotellu, mulle oli vaan kerrottu, et 3000rpm setti on paikallaan. Anyway, lopen jätin uuteen pumppuun jouset ja lautaset mitkä siellä olikin ja pukkasin 4000rpm jouset lisäksi. Auto käyntiin ja nythän se taas kiertää. Jäi vaivaan ku oli se jousisetti sen verran tiukalla, et voisko päpätys johtua siitä...et oisko ne mynällä nostanu kiekkoja ylemmäs ruuvaamalla vaan raakasti pakettia kireämmälle...laitoin jouset ohjearvoon, tyhjäkäynti tippui n.500rpm tienoille, päpätys ei loppunut, mutta siirtyi alle 1000rpm alueelle ja kierrokset ei enää karannut ku varovasti kaasua painoi. Testilenkillä ei ajossa päpätellyt, mutta ei oikein hyvältäkään kumminkaan tuntunu ja tuumin, että jos vaan nostan tyhjäkäyntiä ruuvista nii käy epätasasesti, koska pienellä kaasun painalluksella päpätti. Parin uudelleen säätökerran jälkeen on nyt yks kliksaus kireämmällä ku "ohjearvo", tyhjäkäynti suht siisti ja n.600rpm(pikkasen matala), kierrokset karkaa hienoisesti, muttei paha ja päpätys on kapealla kierrosalueella, aika lailla 1000rpm. Alustavalla testillä ei ajossa enää pahasti häiritse, mutta saa toki päpättämään, kierrokset vaan sen verran matalalla, että hukkuu turbiiniin aika hyvin.

    Lopputoteamana niin aikansa ku noiden governorien jousia räpläis ja laittas jolleki jousille shimmiä nii vois tuon päpätyksen ehkä kokonaan poiski saada, sieltä se paras lääke kumminki tuntui löytyvän.

    Soppa määrä lisääntyi odotetusti, fuelplateen ja afc koteloon en koskenu. Ennen toimenpiteitä oli syöttö vähä pienenpuoleisella ja nyt ku kaasun potkasee niin takaa näkyvyys katoaa...loota tai turbiini vaan antaa periksi...viisainta tieten ois vähä syötöillä rajottaa vääntöä kunnes on varaa voimansiirtoon reippaammin sijottaa...ellei sitte pikkasen koittais laatikosta vielä painetta nostaa.
     
  5. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Laitoin 191 deliveryvalvet paikoilleen pari viikkoa sitten. No ongelmia siitä tuli. Ensin pakolämmöt ja ahtopaine karkas hiukan korkealle. Pakolämmöt sain kuriin siirtämällä fuelplatea reilusti taaksepäin.

    Mutta ahdot nousee vieläkin noin 40psi kovemmilla kierroksilla. Säädettävä boost elbow on ruuvattu niin auki kun sen saa. Käytössä siis vakio turbo ja suuttimet. Muut muutokset on 3k jouset pumpussa, afc mod ja 4" putki turbolta taakse. Tähtipyörää on ruuvattu niin, että tuo herää aika hyvin.

    Testasin, että hukkaportin tanko liikkuu sellaisen 1-1.5cm. Aikasemmin boost elbown säätö toimi niinkuin pitääkin. Eli hukkaportin kellon pitäis olla ehjä.

    Ideoita ongelmaan?
     
  6. Antti M.

    Antti M. 3rd gear

    Miksei ne ahdot sais nousta noin korkealle? Ensimmäisenä mulle tulee mieleen, ettei vakiohukkis vaan virtaa niin paljoa,että sais ahdot pysymään kurissa.
     
  7. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Vakio ahtimella max 35psi
     
  8. Antti M.

    Antti M. 3rd gear

    Miksi? Tykkääkö turbo kyttyrää vai mikä?
     
  9. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Vakioahtimella ja kansipahvilla se noin 35psi olis aikalailla maximi. Ja toi hx35 menee tuon jälkeen ylikierroksille eikä tee muuta kuin lämpöä. Eihän ne ahdot siellä kokoaikaa ole, haluaisin pitää ne kuitenkin hiukan alempana.

    Tarkoitus oli myös suuttimet vaihtaa DFI:n 5x012 tai 5x014, mutta jos pelkkien dv:n vaihdon jälkeen ei ahdot pysy kurissa niin suuttimien vaihdon jälkeen ongelmia tulee lisää. Toki fuelplatea on vielä varaa siirtää vähän taaksepäin.
     
  10. Rannis

    Rannis 3rd gear

    ^just näin.

    Nousihan ne mullakin yli35 ennen, vaikka oli vaan fp5 ja afc modit.
    Mutta muistaakseni olen jostain lukenu että vanhoilla vakio suuttimilla ja vaihdetuilla dv:llä nousee aika nopeasti lämmöt ja paineet, sen takia että suuttimet kaipaavat jo huoltoa ja pysyvät liian kauan auki.
     
  11. rötkö

    rötkö Gearhead

    Isompaa ahdinta huutas jo! laskee ne pakolämmötkin oleellisesti.

    Joo ei riitä hukkiksen reijät joo. melkein parempi kun olis niin hyvin mitotettu ahdin ettei tarvitse koko hukkista.
     
  12. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Jep, noi hukkaportit kuuluvat bensa vehkeisiin. 8)
     
  13. Antti M.

    Antti M. 3rd gear

    Ok, Karpalla kumminki oli pakolämpömittari nii siitä pystyy lukea mitä tapahtuu, mutta varmaan vakioturbo alkaa tulppana olla. Mullahan ois tuola myyntitopicissa pykälää parempi turbo myynnissä jos et oo hokannu...
     
  14. Rannis

    Rannis 3rd gear

    http://s250.photobucket.com/user/graggi ... t.jpg.html

    Hallilla tuli vastaan tämmönen flekti ku siivosin, irrotettu w204 c-mersusta.
    Ajattelin jos ton sais jollain konstilla laitettu ramiin mutta olisi hyvä tietää syylärin mitat ennenku alkaa mitään purkaa. Ilmaa toi siirtää ihan perkeleesti ja on imevä malli.

    Eli syylärin mitat olisi mukava saada.
     
  15. 66monaco

    66monaco Gearhead

  16. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Kiitti.

    On muuten korkee toi syyläri. Mitäs luulette, riittääkö toi vaikei peitä koko syyläri?

    Leveys on aika passeli.
     
  17. masi_85

    masi_85 1st gear

    Tarkoitus oli myös suuttimet vaihtaa DFI:n 5x012 tai 5x014, mutta jos pelkkien dv:n vaihdon jälkeen ei ahdot pysy kurissa niin suuttimien vaihdon jälkeen ongelmia tulee lisää. Toki fuelplatea on vielä varaa siirtää vähän taaksepäin.[/quote]

    Joo siis ne vakiosuuttimet aiheuttaa sen että tavara palaa pakosarjassa varsinkin jos ei ole tarpeeksi ennakkoo... Mulla olis vähän ajetut Mynän tekemät suuttimet runkoineen.. vastaa DFI:n 0.014×5 ruuttia... Ne saa tost heti ja sopivalla hinnalla. .
     
  18. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    ^^^^ Kiitokset kaikille infosta.

    Ahtimen vaihtoon ei pelimerkit riitä nyt. Ja pitää suuttimien vaihtoa miettiä vielä. Mittareista tosiaan näkee, että mitä siellä tapahtuu.

    Täytyy alottaa hommat pulttaamalla tuo kansi kuusiokolopulteilla ensin kiinni. Niin kansipahville saa vähän paineenkestoa lisää tulevaisuutta varten.

    Rannis:

    Ihan mielenkiinnosta. Mitä ahtopaineita sulla on käytössä HX40 superilla? Kun ilman hukkaporttia ahtopainetta ei voi säätää kun syöttöä rajoittamalla.

    Ja tuosta sähköflektistä:

    Mistä max paksuus on mitattu? Vakioflektin hihnapyörästä ei ole kun alle 110mm jäähdyttäjään matkaa. Mulla on V70 2-nopeuksinen flekti (450mm x110mm) tuulitunnelissa kiinni. Jouduin nostamaan sen niin ylös, että flektin moottori ei ole samalla kohdalla kun hihnapyörä. Lämpöongelmia ei ainakaan viimekesänä ollut.
     
  19. elmer

    elmer 3rd gear

    Hx40super ja max ollu 3.8bar eikä soppa osasto ole "täysillä"... Aika ehkä maksimi tolle , pitäs siirtyä isompaan...
     
  20. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Noin 3,6 bari, mutta onhan mun ahtimessa hukkaportti.

    Toi 150mm mitta on flektin keskeltä
     

Kerro tästä muillekin!