Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    No mutta sehän onkin poikki. Mitehän se noin.. kuinka vanha laakeri oli, iän tuomaa vaiko rasitusmurtuma? Emmä kyllä keksi tuolle muuta selitystä kuin liian löysälle jääny navan mutteri ja sitä kautta poks. Tai johonkin reunaan ajettu kovaa.
     
  2. simu_l

    simu_l Gearhead

    Tulipahan mieleen tuossa että eihän sulla olis vain jääny se vetopiiri päälle kokoajan..?
     
  3. tsipi

    tsipi Gearhead

    Tuskinpa, vetäis muuten starttiki kokoajan...
     
  4. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Sanoppa se, laakerin iästä sen kuimmemmin tietoo, mutta laakerointi itessään ihan ok. Tullookoha nuis napapaketeissa napa mutteri mukana?
     
  5. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Eipä taida tulla mutua yleensä mukana (vaikka saiski) ja yleensähän ne ehdottaa että pitää vaihtaa. Harva muista tilata sitä..

    Se mutterihan pitää myös olla kiinni, omassa laitoin kahden metrin varren ja seisoin päällä nii uskoisin olevan kiinni (kiitos newtonin :D) Auki kun sillon vanhan otin piti olla kolmen metrin varsi ja kaks kaveria ennenku paukahti auki. Periaatteessa sais vaikka sen tumpin vaihtaa myös koska ei voi tietää näissä kuinka usein sitä on jo kiristelty
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tuota tuota, Katselin männä ehtoolla itsekin tuota momenttia noista mukana tulleista korjauskirjoista. Chiltonin kirjassa ja netistä tarkistuksen jälkeen hyväksyin vastauksen että se napamutteri tulisi ainakin minun -96 malllisessa 244nm kireyteen.

    No nyt tarkistelin internjetin ihmeellisestä maalimasta että mitenkä se voima taas laskettiinkaan. Elikä jos on kahden metrin varsi ja se voima vaikuttaa tasan 90 asteen kulmassa varteen 12,2 kilon voimalla on se 244nm momentti saavutettu mutterissa. 244nm= noin 24,9kg.

    Jotenka tietämättä Cumminskin painoa, niin jos minä (noin 82kg bokserit jalassa) seison vastaavasti 2 metrin varren päällä samoin edellytyksin niin mutteri on ihan vitun tiukalla. En tiedä paljonko akselin kierre ja mutterin kestää mutta jotenkin tuntuu että ei sitä ihan noin kireelle pitäs laittaa. Elikä eikös se kierre ollu vioittunu ja kooli halki tapauksessa..........

    https://www.convertunits.com/from/N-m/to/kg-m

    http://www.kotiposti.net/ajnieminen/mom.pdf
     
  7. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    joo, ei munkaan mielestä se ylikiristyskään hyväksi oo, joka materiaalilla on omat murtolujuutensa, tuossa mutterissa on vielä aika hieno kierre, luulis puristusvoimaa laakeriin päin syntyvän riittävästi muutenkin.
    Joskus pikku-veljen ranskista purettaes oli reilu 2 m vartta, ja liki 2ookg läskiä hyppimäs varren päällä, ku joku viisaampi sano että siinä o vääränkätinen kierre :odroll:, että aika paljo nuo taitaa pahoinpitelyäkin jokatapauksessa kestää :odbiggrin:
     
    Cumminski tykkää tästä.
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

  9. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Oliko se muka niin vähän? Se oli sitten varmaan vain puolen metrin varsi, joo sitten se menee yksiin miten sen tein. Joo niin oli. No mä oon muutenki niin hintelä että tarvii aina jatkoa viis metriä vähintään :D Kun ei ollu noin isoa momenttiavainta nii piti tehdä laskutoimitus ja käyttää omaa painoa. Aukipäin otettaessa se mutteri ei tosiaan auennu metrin varrella, piti olla kaks metriä mutta hirvittihän se..

    Jännä, vojakkerissa on kireys miltei saman verran, vaihdoin osia siihenkin niin kirja sanoo 240Nmo_O Muuten, osaako joku selittää miks pyörä pitää olla maassa (siis auton paino päällä) ennenku sen mutterin kiristää? Niin Chiltonin kirja väittää. Pallonivelissä sen ymmärrän mutten pyörän laakerin mutterissa..
     
  10. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Musta alkaa tuntumaan että vaihdan tuohon omaan rotteloon koko hytin. Ei jaksa alkaa parsimaan sitä ku ne kannakkeetkin on puhki molemmilta puolilta, muuten se seisoo iäti tallissa. Olisko kellään..? Pohjassakin oli syöpymää. Joku laittanu kotimaton äänieristeeksi hytin pohjaan, arvaahan sen kuinka siinä käy.. haisi ku vanha perunakellari

    Toinen vaihtoehto on pistää paloina myyntiin mutta ei vaan luonto anna periksi..
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jos nyt satut painamaan 48,8 kg ja ol samoin edellytyksin se 1/2 metrin varsi niin tuli se 244nm. Muutoin sitten on enemmän jos on elopainoa enämpi. Linkkaamassani ramin ohjeissa ei puhuta pyörä maassa kiristyksestä joten tarkoitat tila-autoasi? Kyseinen tapa sotii tosiaan sitä kaikkea vastaan mitä minulle on opetettu ja mistä olen lukenut.

    Ei tommosessa hytissä voi paljon olla korjattavaa. Oon tehny nuorempana kun olin reippaampi ja oli vähemmän vaimoja sekä lapsia huollettavana eli aikaa itselle enemmän niin kahteen autoon kaikki lattiapellit kardaanitunnelia lukuunottamatta. Jotensakin ton ramin kopin pohjanelöitä en saa tulemaan niin paljon päässä laskiessa.

    Jos ei vaan viiti ni osia tarvii aina muut........
     
  12. tsipi

    tsipi Gearhead

    Voisin hyvin kuvitella, että kaikki nuo mätänee samoista paikoista, mistä sulla on jo huonona...

    Voit tehä niinku mä, eli maalaat raptor linerilla :) eihä se hitsaaminen ole mikhään, mut se hipistely ku haluu pitää sen kiiltävän mustan värin...

    Sain muuten just erillisen jännitteen säätimen kiinni. Jonkin asteinen mielenrauha ku oli koko matkan 14.5-14.6. toivottavasti pysyy siellä ja olis myös positiivista jos pcm pysys ny muilta osin ehjänä ;)
     
  13. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Se oiskin kun pelkät lattiapellit laittais mutkun ne hytin kannakkeet on ihan loppu, pitäis jaksaa alkaa pellistä vääntämään moiset kokonaan uusiksi ja vielä saada ne pysymäänkin siellä hytin alla kun pelti on muutenkin mätää just siitä(kin) kohtaa. Tän kanssa on jotenkin asiat menneet vituralleen jo alkaappäälle, akka ja kersat ja muutto maalta kaupunkiin ei oo auttanut asiaa yhtään (talli kototilalla). Yrittäny siunata aikaa ja oon sitä nykyään saanutkin mutta kaikki muu painaa päälle. Nojaa, iteppä oon moisen ostanu (poikamiehenä) enkä siitä luovu, se on ainoo minkä oon ite ostanu ja omalla rahalla, muihin on muut päässeet sotkemaan :D Menkööt sitten rojektina vaikka eläkepäiville asti, tjtn.

    Virroilla olisi parikin hyttiä, koetan saada selvyyttä kunnosta ja hajen pois. Eihän rojektia lasketa rahassa eikä ajassa, eihän :oops: runko, voimansiirto, moottori, sähköt kaikki pelaa (loota kasassa), se on vaan tuo suolapaska mikä tuonkin on pilannut. Ja oma hölmöys.
     
    ReDDot tykkää tästä.
  14. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Tollasen jeepin ny sit hommasin kuitenkin kun ei tolla pikkubensalla oikein pitkää matkaa viitti viettää, aika näyttää miten tuon kanssa pärjätään. Tekniikka on aika pitkälti samaa mitä dötseissäkin ja chryslereissa muutenkin että eiköhän se tästä:cool: vuosmalli -00 ja wj 3.1 koneella
    https://photos.app.goo.gl/wFYvmRh8mH1Fyxur8
     
  15. smgt

    smgt 3rd gear

    hitsaa se hyttä äläkä ostele uusia. peltiä se vaan on
     
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tietysti jos irtohytin ostat ja sen hiekkapuhallat. Sen jälkeen siitä kadonneet kohdat loihdit uuvesta pellistä. Sen kun sitte maalaat ja jysäytät rungon päälle ni kestää taas seuraavat 20 vuotta. Sen alkuperäisen myös laitat samalla tavalla kuntoon ni siinä on sitten valmiina 20 vuoden päästä vaihettavaksi varaosakori.
     
  17. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Joo sitte puuttuis enää varalle runko, moottori ja jakoloota. Nii ja akselit :D joo kyllä joka mobiiliin on yleensä tullut hankittua jos ei koko autoa nii ainakin moottori.

    Ei tommonen hytti hylsynä varmaan montaa sataa paina etteikö normi kärryllä menis, leveyttä vaan pitänee olla?
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Yöllä, kattotelineillä......
     
    Joonnaz, ReDDot ja tsipi tykkäävät tästä.
  19. Räbinä

    Räbinä 1st gear



    Laitetaampas tännekin miten on edistyny projekti.;)
     
    Rankula88, ReDDot, 4d sedan ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas, ei kaikkia jo aiemmin budjetoituja remontteja ole tehty niin jo pukkaa uusia vikoja. Kylmästöintilaite lakkas työntämästä kylmää ilmaa. Tossa jo päivänä muutamana havaitsin että ihan kuin ei enää niin viileää tulis mutta nyt tänään loppu ku kananlento. Se jostain vuotaa ja vuos sitten huhtikuussa täytettiin ja tähän asti kesti. Tai voi siihen olla tullu joku muukin vika mutta veikkaan taas aineiden karkausta.

    Kopissa semmonen saunapalvi lämpö kun iltapäivällä töihin ajeli.....
     

Kerro tästä muillekin!