Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Sain eilen vaihdettua tiivisteet ja termostadt. Samalla vaihtu se pikkuletku jossa kierto termarin ohi. Sekin ollu kolme vuotta hyllyssä. Nyt aukeaa mittarin mukaan 180F ja seilaa sen ja 150F välillä. Entisellä gatesin 195F ei ees viime viikolla joka päivä auennut, mikä vitutti. Gatesilla seilas 190F ja viimeisen viivan väliä ku toimi. Ei kuitenkaan sen ihan viimeisen punaisen viivan 230F asti noussu. Näissähän on eri asteikko ku 24V. Ei tää nyt niin lämmintä työnnä mutta lämpiää nopeammin minusta. Ainakin aukee talvellakin työmatkalla 27km aikana.
     
  2. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Kuinka helposti lämmitys ja ilmastoinnin kennoihin pääsee havuja ym muuta tavaraa jotka imee kosteutta. Lasien huurtuminen vaivaa edelleen. Hyttiin ei pitäisi enää vuotaan vesi. Moottorin vähä lämmetessä kun laittaa puhaltimen päälle on parinminuutin päästä lasit niin huurussa sisältä ettei ulos nää, jos sattui olemaan ettei oo valmiiksi huurus tai jäässä. Josta sitten aukeaa todella hitaasti varsinkin sivulasit... Ei nyt talvella tullua autoa paljoa käytettyä ko ongelman takia.
     
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minusta näissä on vaan paska kosteudenpoisto. Sivulasit pyrkii huurtumaan minullakin. Vuos sitte vaihdoin kennon lämppäriin, siellei ollu yhtään moskaa kotelossa. Jos purkaa kokonaan pois lämmityslaitteen niin kunnon tiivistys ja muuttaa niin että sivusuuttimista tulee samalla ilmas kun tuulilasille. Joku täällä siitä puhuikin. Ellei sitten lämppärin kenno vuoda jolloin varmasti huurtuu ja paljon. Glykoli pitäs kyllä haista riskisti.
     
  4. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Kenno on uusittu. Noide sivuikkunoide venttiilit on naurettavan pienet ja niistä ei oikeen mitään puhalla. Toki ajomatkat on lyhkäisiä mutta ei samanikäises cevys ollu mitään ongelmaa vaikka ei ollu ilmastointia. Kai tämä on sitte vain ominaisuus...
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Siis tarkoitin niitä samoja isoja joita keskelläkin ja jotka kojetaulun päissä muttei niissä päädyissä. Niitä on jokku laittanu niin että tuulilasille puhaltaessa niistäkin tulee. Niistä päädyn pienistä persrei’istä tulee normistikin tuulilasin puhalluksen yhteydessä.
     
  6. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    Ei nyt välttämättä ole vian syy, mutta oletko testannut sen alipainesydeemin toiminnan? Mulla oli sisäkierron alipainekellossa reikä joka pudotti alipainetta melkoisesti, kuuluu sihinää kun kääntää sille. No vetää mullakin kyllä huurteeseen, aion vaihtaa kennon jahka ehdin. Toinen mitä ajattelin kokeilla on laittaa taakse jonnekkin toisen kennon, toimii se ainakin Voyagerissa, miksei siis näissäkin.. koppi on kuitenkin Ramissa iso yhtälailla
     
  7. smgt

    smgt 2nd gear

    Ikkunat puhtaaksi, niin vähentää huurtumista kans.
     
  8. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Ei auta, on pesty monta kertaa.
     
  9. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Kyllä säädöt pelaa eikä suhise mistään. Varmaa täytyy lunta päästä ilmanottoon josta sitte puhallin imee kennoon ja mootorin lämmetes sulaa ja tulee kosteutena hyttiin. Ärsyttävintä kun välis joutuu krapaan lasit ulkoa ja sisältä.
     
  10. Pertura

    Pertura Gearhead

    Se on aika joutuisa tarkastaa että tuulilasin alla ilmanottokaukalossa ei ole mättäitä kasvamassa, joista kosteutta tulisi. Proseduuri on melko tarkkaan seuraava:
    - Pyyhkijänvarret irti, ovat pooreilla jonkinlaisilla lukitusklipseillä, ehkä. Mulla ainakin lähtivät irti ihan nostamalla
    - Konepelti auki ja takareunan tiiviste pois korista
    - Torx-kantaiset muovimutterit pois niin peitemuovi lähtee irti
    - Pissapojan letku kuskin puolelta irti peitemuovista, ja muovi tallinnurkkaan

    Lumen kertyminen ei näissä ole mikään isompi ongelma, vaikka ei ole raitisilmasuodatinta. Tuon ilmanottokaukalon kautta pääsee kennon läheisyyteen asti imuroimaan kaiken ylimääräisen pois, niin ei ole ainakaan pientä sademetsää siellä kasvamassa ja tuomassa kosteutta sisälle.

    Ja toinen mikä tuli mieleen, onhan ilmastoinnin kondenssivesiputki auki ja pää viety letkulla pois tulipellin vierestä? Jotenkin sopisi siihenkin tuo kuvaus, että ilmastoinnin kondenssivesi ei pääse pois, ja hetken päästä alkaa puskemaan laseille asti. Se kondenssiputki tulee läpi tulipellistä ilmastoinnin kuivaimen alta, se kannattaa tsekata että ei ole tukossa. Yleisempi vika tuohon liittyen on se, että kondessiputki valuttaa vedet läpiviennin kautta takaisin sisälle, siihen auttaa lyhyt letkunpätkä jolla johtaa veden kauemmas läpiviennistä. Olisko tuohon autoon letku laitettu, ja nyt jostain syystä rutussa ja tukossa?
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Sitä kondenssivettä kertyy muuten ihan saatanasti kesäkelillä kun ilmastointi on päällä. Jokkut amerikan joet on kuulemma litratolkulla sitä lirutellu pois kun se jatkoletku aukeaa. Itellä on -69 suzukin vanha vaijeri säästetty sitä varten kun se taipuu ja saa työnnettyä letkun läpi koteloon saakka. Yks ainoa lehti siinä reiän päällä ja on tukossa.

    Jos jollain on jääny semmonen peitemuovi sinne tallinnurkkaan -96 ni voisin ostaa. Tai kontti tulossa Suomeen niin voisin sen plastiikin lisäksi muutakin siinä ottaa.
     
  12. juba155

    juba155 1st gear

    Itellä ei ole huurtuminen ollu ongelmana kunhan webastolla lämmittää edes vähän ennen lähtöö ja silloin tällöin auto sisään sulamaan ja kuivumaan kunnolla.
     
  13. Nimimerkki

    Nimimerkki 1st gear

    Ramista on alkanut polttoaineensiirtopaineet tippumaan. Paineanturi asennettu railipumpun tuloon. Paineet heittelee vähän reilusta 5psi:stä yhteen psi:ihin kun aiemmin pysyi kokoajan reilussa 10psi:ssä. Kierroksilla/kuormalla ei juurikaan vaikutusta. Onko ainoa mahdollinen syy siirtopumpussa? Suodatin on uusi ja vaihdolla ei ollut vaikutusta. Mikäli siirtopumppu menee uusiksi, tekeekö noilla rokkiauton tarvikepumpuilla mitään? Aika raju hinnan ero jos vertaa alkuperäiseen. Vähän karsastan ajatusta noista linjaan asennettavista FASSeista vai mitä ne nyt oli. OBD-lukijalla koitin katsella siirtopumpusta dataa auton käydessä, mutta ei kyllä ne jännitteet sanoneet minulle yhtään mitään. Rami siis toimii täysin normaalisti, ihmetyttää vaan paineiden katoaminen. Auto 2500 5.9 vm 2007.
     
  14. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    Tuo on muuten totta, talvisin auttaa paljon kun saa vehkeen sulamaan hetkeksi. Tuohon käyttis-vojakkeriin oli joulun jäljiltä kertynyt sulaa lunta niin että isoja paakkuja putoili pois kun tallilla lämmittelin
     
  15. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    Viittiskö 2nd gen miehet vilkaista auton alle, kynnyskoteloja. Että onko niissä alapuolella pieni kulma lattiaan nähden, vai ovatko 90 asteessa? Aloitin tuon hytin kannakkeiden uusimisen oikealta puolelta, kattelin siinä että onko se taipunu mulla tuo kynnyskotelo alareunasta sisäänpäin vai kuuluuko se ollakin nuon.. se peltireuna on suorassa mutta kynnyskotelo sisäreunasta on muutaman asteen sisäänpäin. Joskus joku uusinut oikealle kynnyskotelon, se sellanen päällehitsattava. Sekin taitaa mennä vaihtoon ny.. Tai jos hitsais rhs-putken sen tilalle :D
     
  16. juba155

    juba155 1st gear

    Nytten kun saatu tänne eteläänkin kunnolla lunta muistaa taas miksi on kunnon nelikko alla. eiköhän huomenna saa taas rekkoja hinailla jumista, kun kaikki pihat ja pikku tiet auraamatta. siinä on omaa tunnelmaa kuunnella kahvihuoneessa kauan porukka lapioinut autoja parkkiksilta irti ja ite voi pysäköidä vaikka lumikasan päälle jos huvittaa:D
     
  17. teme01

    teme01 3rd gear

    Mistäköhän löytäisin tällaiseen -95
    Nelikkoon pidemmät tai säädettävät
    Tukivarret eteen ??
     
  18. Pertura

    Pertura Gearhead

    Thurenilla on valikoimassa puoli tuumaa pidempiä, sekä nykyään myös pitkiä varsia kakkoskoppaan.
     
  19. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    Joo taivutetut on melkein musti jos on leveät pyörät. Mulla oli 315/75-16 pyörät tais olla 8 leveillä vanteilla jossa ET oli rankasti miinuksella eli tuli ulos, siitä huolimatta otti niihin alatukivarsiin käännettäessä
     
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Joo, lunta tuli. Naapuri jäi vanhalla takaveto ratkorilla takalevyineen lumivalliin kii. Kävin tarjoamassa mahdollisuutta josko vetäisin ramilla pois. Ei halunnut. Irrotti levyn ja pääs omineen.
     

Kerro tästä muillekin!