Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllä näkisin että se jakopäänkotelossa oleva täyttöputki on ihan sopiva paikka huohotukselle, ja tuumin itsekin muuttavani Corveten motista huohotuksen sekä siitä että venttiilikopista, kun nyt se AN16-letku on mekaanisen siirtopumpun reijässä -> en oikein tykkää.
    Vaniin jos tulee tehtyä umpilevy tuohon tappetcoveriin niin laittanen siihenkin huohotuksen siihen täyttöputken reikään. Että mun mielestä se on ihan hyvä paikka.

    Hyvä että pin löytyi, toki sit jos ongelma olis aiheesta tullut niin olisin voinut vaikka mitat siitä katsoa/valmistaa sellaisen...
    Jatka vaan musta pässi tarinaa miten remontti etenee...
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Täältä pesee, härifrån tvättas. Yön pimeinä tunteina päätin sitte tilata billet kannen o-renkaineen. Tilasin amatsooniista kohtalotovereiden palautteiden perusteella ja päädyin tähän. Eikä ollu pohjois-euroopan kallein. Sitten päätin että täyttöputkeen tulee kii k&n breather filter hoitamaan ulospuhallusta. Olis halvemmankin filtterin voinu löytää mut on ainakin pestävä ja ameriikan joet on koeponnistanu jo tuon tuotteen tuossa käytössä eli sopii eikä tartte mennä minun putki kainalossa liikkeeseen eikä tilailla ja palutella niitä eessuntaas. Sitte siinä on rosteri kansi. Joku muukin kiiltää sitte ku kuskin päälaki. Sitte tilais kai varuiksi ja laittas uuden o-renkaan syöttöpumpun kaulalle.

    Myyntitykki oli kirjaillu amatsoonin sivuille että #8 swivel fitting? Olin selvittävinäni että se olis 8an kierre? Vaan kuvassa näkys olevan toisenmoinen kierre toisessa päässä että olisko se kulmanippa 8an kierteillä kierretty toisesta päästä putkitulppaan johon tehty 8an kierre sitä varten? Ja tämä tulppa olis 3/4 vaikka npt tai muu putkikierre? Yleensähän ne jotain tollasia on ollu. Aattelin että tulppaan nuo breather holet valmiilla tulpilla. Ettei tartte niitä swiveleita juotella/hitsailla umpeen riippuen mitä materiaalia ne on. Oletettavasti ei rautaa kun ei sais kai amuliinin kanssa yhdistellä syöpymisvaaran takia.
     
  3. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Tuli eilen asennettua haalattu quicksteer agp simpukka ja steeringgear stabilizerin. Otin jopa ohjausdampperin pois ja silti parani ohjaustuntuma selvästi. Nyt tiedän miltä tuntuu ajaa 3000kilon gokarttia.
     
    smgt ja Cumminski tykkäävät tästä.
  4. Tmi_13

    Tmi_13 Gearhead

    Hyvää päivää kaikille ram harrastajille. Onko kellään käyttö kokemuksia isommista suuttimista kadulla. Siis lähinnä saako päästö testistä menemään läpi. Itsellä 03 rami, joten lähinnä commonrail kokemukset kiinnostaa. Itellä nyt on n.40% suuttimet jotka menee kyllä pöllytys testistä läpi. Onko kellään isompia?
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas. Lueskelin tossa pumpun muutoksista kun osat ei ole kaikki vielä tullu ja tilasin vielä sitten sen mack rack plugin. Se kun on heleppo nyt vaihtaa kun pumppu on lattialla. Selvisi että governor springsien vaihdon jälkeen olis hyvä tarkistaa governor leverin säätö. Sitei ole tullu tehtyä ku ei tienny sitä silloin. Sen aattelin nyt tarkistaa ja samalla tehä sille afc ne muutokset eli uudet suorat prikat alipainekalvon ympärille, savuruuvin pyöritystä ja afc jalan rälläköintiä.
     
  6. smgt

    smgt 2nd gear

    Pitäs alkaa turvatyyny vikaa ettimään. Clockspring vaihettu, mutta valo vaan palaa. Tämän vaiholla vakkarin napit alko pelaa, että yks vika korjaantu. Ei viittis kaikkia osia summassakaan ostaa ja vaihtaa. Onko tietoa voinko jollai vastuksella korvata tyynyn? Sillä vois sulkea siitä vian pois. Pitäs leima kuntoon saaha pirssi pikkuhiljaa.
     
  7. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Katsoitko jo vikakoodit?? Ja onko ne nollattu, välillä vaatii nollauksen että saa vikakoodit vaan pois...
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

  9. simu_l

    simu_l Gearhead

    Yleisesti ottaen bägissä on 3ohm vastus, sama löytyy 5w lasikantapolttimosta....
     
  10. Joni.

    Joni. 2nd gear

    pitääkö tässä alkaa pelkäämään laakereiden puolesta vai öljypumpun vai onko jotain muuta mikä voisi laskea lämpimänä näissä 12 venasissa öljynpaineet ajettu noin 230 000 mailia. lämpimänä vaihdepäällä jarrua vasten kierrokset jos pitää noin 1000 tuntumassa on alimmassa valkeassa viivassa, ajossa sitten siinä keskivaiheen tuntumassa ja vähän alle öljyinä on 15w-40 mobil super 1400 vaihdettu noin 500 mailia sitten rvs:n kera kun oli motonetissä sopivasti tarjouksessa
     
  11. simu_l

    simu_l Gearhead

    Jos sitä alkuperäistä mittaria katot niin siihen ei ole luottamista, mittaa erillisellä mittarilla jos huolettaa.
    Orggis mittari on juuri ja juuri suuntaa antava ja jos siellä on halvin anturi paikallaan niin se ei edes mittaa painetta oikeasti vaan toimii kuten merkkivalo.
     
  12. Joni.

    Joni. 2nd gear

    sitähän oon seurannut.. mitähän tykkäis jos heittäis 15w-50 öljyt näin kesäks ja sit oman mielenrauhan vuoksi vielä laittais erillisen mittarin millä tarkistais
     
  13. smgt

    smgt 2nd gear

    Ei nää 10w30 öljyä erikoisempia tarvii. Ellei ole rakennettu ja vaatimus sitä myötä muuttunu. Uskosin että rattori samalla moottorilla menee hellepäivän kaasupohjassa pellolla kans 10w30 öljyillä.
     
  14. simu_l

    simu_l Gearhead

    10w-40 Cummins luokituksella väännettiin turvesuolla koko päivä urku auki ja talvella aurattiin urku auki samat öljyt, ikinä ei tullu öljystä johtuvia vikoja, eikä muuten saanu likikään aina edes roikkaan saati ollu webastoja...

    Sitä vakiomittaria vaan säikähtää kaikki alussa tai jossain vaiheessa _kun_ se alkaa heittämään. Nii kauan ku tyhjäkäynnillä ei merkkivalo vilku tms nii eiku antaa soittaa ja sitte jos se sen tekee niin mittaa paineet ja vaihtaa vaan sen viallisen anturin.

    Eikä tämmöset joudu normaali tiekäytössä Niin koville että tarvis mitää erikoisempia öljyjä vaikka ois reilustiki tehokkaampi, enemmin lyhentää vaihtoväliä. Cummins luokitus ja kylmäkäynnistyksestä riippuen 0 tai 10 -40 öljy nii taatusti pärjää.

    Muistin virkistykseksi
    12v ja 24vp API CH-4
    24v cr API CI-4.
    6.7 hiukkassuodatin API CJ-4

    Cummins ces luokkia en nyt muista, mut noilla pärjää.
     
    Ranee tykkää tästä.
  15. Ranee

    Ranee Gearhead

    Öljykeskustelujen ihana loputon suo mutta..

    Valvoline suosittelee 15w-40 niin Maxxumeihin kuin Hyundain kaivimiin kuin Rameihinkin
    10w-30 he lupaavat +10C korkean pään ja lämpimämpään suosittelevat -40

    15w-40 shpd öljyjä suosin ite, Valvolinen preeemium bluulla ja nesteen lxeellä menny ihan hyvin
     
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Moon käyttäny 15w-40 tepoilia tähän asti. Niiton viä jokunen 20L pytty tallissa. Katellaa millä jatkossa ku loppuu. Se öljynpainevalo alko villkua itelläkin joku vuosi sitten kun kerran peilikirkkaalla rinteessä peruutin kärryä pihaan. Eli se kesti kauan kun kärry liuku välillä sivuttain itsestään ja sitte se valo alko vilkkua. Ekaks huolestuin, sitten luin ameriikan joen kirjoituksia, tilasin orkkis anturin ja loppu siihen vilkkuminen yhteen kertaan ja kaupan päälle öljynpaineet on ollu ylempänä niin kylmänä kuin kuumana. Tarvikeanturit on pääsääntöisesti huonoja kai suurin osa. Joku kirjoitti että 250 000 kestää suunnilleen orkkis ja sitten uusi tilalle.

    Nyt alkaa olla kaikki tarvikkeet kasausta varten ramiin, poislukien rack plug. Senkin pitäs tulla ens viikon alussa. Loma alkaa ma ni jospa sen nyt saisi kuntoon kolmen viikon aikana. Riippuu tosin sekin kaikista muista kiireistä kun näköjään on kertyny taas kaikkea.
     
    Ranee tykkää tästä.
  17. simu_l

    simu_l Gearhead

    Joo, öljy on uskonto.

    Iteki ajoin alkuvaiheessa 15-40 shpd, mutta talvella palo kannun kuva vähä turhan kauan, sitte ajelin 0-40, mutta se taas makso nii paljo. 10-30 ajelin ympäri vuoden kans monta vuotta ja nyt on muuan vuosi menty 10-40 ympäri vuoden ihan vaa ku sattu olleen tynnyritavarana työnantajalla sitä ja nykysessä duunissa tukkurilta saan kohtuu hintaan 10-40lxe.

    12v ja 100tml sama auto nii kerenny muutaman asian jo kokeilemaan :lol:
     
    Ranee tykkää tästä.
  18. tsipi

    tsipi 3rd gear

    Jatketaan itsekin öljykokemuksia. Pari kesää sitten oli 15w-40 tepskan öljyt. En tiedä onko vika korvien välissä vai missä, mutta kävi kylmänä tyhjää aika raskaasti. Joutui kahdella pedaalilla pakittelemaan ruudusta pois. Nyt sitten pari kesää ollut 5w-40 diamond dieselit mitä käytän kesät talvet kaikissa rivipumpullisissa. Käy kylmänä herkemmin. Minun mielestä. Kuumana öljynpaineet tyhjäkäynnillä ja vaihde päällä saattaa vajota jopa 14-16 psi. N:llä sitten kuitenkin 20 psi ja nousee ajossa kuitenkin sinne 35-40psi. Ja ei ole orkkismittari.

    Minun mielestä kulutuskin pienempää diamondilla. On tehty rvs käsittelyt ja kaikki kun olen vähän kaiken maailman käärmeöljyihin sortuvaa tyyppiä. Viime tankilla oli matka-ajoa paljon ja meni alle 9 litraa sitä edellinenkin meni alle 10 litraan perustyömatka-ajossa.

    Ja minulla ei siis tosiaan ole mikään 2500hd alusta, vaan 1600kg kottero. Tosin tässäkin on aerodynamaakka yhtä hyvä kuin kerrostalossa..
     
  19. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Tietääkö joku mikä liitos turbo öljy letkussa on?
    Siinähän tulee se nippa turbon ja öljyfiltterin jalkaan ja letku väliin. Letkun ja nipan välissä vielä kuparitiiviste.

    https://drive.google.com/drive/folders/19umaloGjHdWjuZdWRjagi22weOV9EgbF

    Otin muutaman kuvan: toi nipan uros on m12x1.5. se sopii hx35/hx40seen mutta hx52sessa on m16x1.5. nyt pitäis löytää sitten nippa joka on tolla m16x1.5 uros kierreellä ja mysteeri naaras kierreellä.
     
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

Kerro tästä muillekin!