Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Jotain tällaista ajattelinkin. Hyvin on silti pärjännyt ramin kanssa ilman nosturiakin vaikka on pitänyt laatikkoa pudotella pari kertaa.

    Jenkeilläkin näyttää olevan 12 000 poundsin nostureita alla niin kai se täälläkin pitäs olla 5000kg ja pitkillä tassuilla. .

    Haluaisin ostaa laatuvehkeen käytettynä ennen kuin uuden kiinalaisen ja niissä ei kyllä kolikot riitä mihinkään isoon malliin.

    Ehkä se nosturi palvelee paremmin noiden muiden kanssa kun ramin alle mahtuu hyvin makaamaan.
     
  2. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Sellasta pyöränostinta oon haaveillut Ramin kanssa, tahtoo etupäätä olla vaikea nostaa niin että vielä sais akselin alle tuen kunnolla. Murikasta tai CAD:in kotelosta kun ei saa nostaa, oon nostanut alatukivarren päästä akselilla vaikka eihän siitäkään kai saisi.

    Toki koko auton nostin olis kaikkein paras mutta se menee jo yrittämisen puolelle hyvin äkkiä juu :D
     
  3. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    En tiennytkään että murikasta ei saa nostaa. Pitää varmaan lopettaa se touhu.

    Nyt ainakin hajoaa kun sen tietää.
     
  4. tsipi

    tsipi Gearhead

    Edellisellä hallilla oli ja on edelleen 4000kg kiinalainen lattiavapaa 2-pilari. Sillä nousi pitkälava pitkä hytti 2gen rammi. Nyt omalla hallilla 3500kg saksalainen sillä nostettu portteria missa varmaan 1000kg erinäisiä työkaluja boksissa. Luotan kuitenkin 3500kg saksalaiseen enemmän kun kiinalaiseen. Joskus piti sprinterin kanssa laittaa laatikkonostin takapalkin alle kun niin hurjasti keikkui. Tuntuma on, että eurooppalaisessa saatettu vaikka jotain varmuuskertoimia laskea paremmin kun teko on järeämpää eikä tähän mennessä vehkeet ole keikkuneet ollenkaan.

    Molemmissa tapauksissa vain 100mm lattia, joten teräslaput alla. Järkeä niihin nostoihin niin turvallisempaa tehdä. Noissa 2-pilareissa vaikuttaa paljon kuinka pitkällä se varsi on suhteessa tolppaan ja kuinka on osattu arvioida auton painopiste.

    Itellä tuo 2-pilari aivan ehdoton peli kun tuntuu aina näistä vehkeistä lähtevän hytti irti rungosta. Sillä nosteltu moottoritkin pois ja tälläkin hetkellä nostin toimii korkeussäädettävänä pöytänä. Nyt on kyllä 500kg kääntöpuominostin autonosturin vieressä, eli jatkossa moottorit sitten sillä helpommin. Joku päivä tulee vielä hallin toisen nosto-oven eteen riittävän raju nostopöytä mikä upotetaan maahan ettei tasoeroa lattiaan tule. Sitten alkaa hallin nostimet olla kohdallaan.
     
    tappokinnas tykkää tästä.
  5. simu_l

    simu_l Gearhead

    Sehä vähä riippuu aina mitä pitää/meinaa tehä, mut nelipilari/ajosilta nostureita saa käytettynä varsin järkevästi, mut sillä ei nostella hyttiä nii helposti pois...
     
    Cumminski tykkää tästä.
  6. smgt

    smgt 3rd gear

    Jos tallissa riittää tila, niin ehottomasti 4pilari ajosilta nosturi. Ne ei kaadu ja toimii joka remonttiin.
     
  7. tsipi

    tsipi Gearhead

    Minun mielestä mikään autonostin ei toimi kaikkiin mahdollisiin remontteihin. Toki joo kikkailemalla ja soveltamalla kaiken on saanut tehtyä.

    Ja heitetään nyt vaikka esimerkkinä:
    2-pilarinosturilla et säädä aurauskulmia kuin lattialta ja ajosiltanosturilla et ota mökkiä ylös rungolta. And the list goes on...

    Kompromisseja, joista jokainen kevennintä kaipaava tekee omat valinnat sen mukaan minkälaisia remontteja autoilleen tekee.
     
    tappokinnas tykkää tästä.
  8. 66monaco

    66monaco Gearhead

    se meikäläisen p-pumppa kävi sitten akaalla. elementit oli jumittanut... 12mm pysyin ja tuli scanian ku orkkiksii ny ei kuulemma ollut. asiallista ja asiansa tuntevaa palvelua kyllä. voin suositella. viikonloppuna pumppu kii ja kokeilemaan..
     
    4d sedan, Cumminski, Karppaj ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Mulla kävi vuosi sitten pumppu siellä samasta syystä ja 12mm tapit tuli silloin. Tuli fuel platelle käyttöä, kun ei tarvise pitää sitä enää hanskalokerossa :D
     
    66monaco ja Hoovee tykkäävät tästä.
  10. Pertura

    Pertura Gearhead

    Minkäs verran tommoinen pumppupoka tuli maksamaan?
     
  11. 66monaco

    66monaco Gearhead

  12. Pertura

    Pertura Gearhead

    Ei mahdottoman hintainen remontti. Ei paljoa kannata tuohon rahaan alkaa pumppua mistää tilaamaan.
     
    66monaco tykkää tästä.
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Paljonko tulee satsia uudesta pumpusta?
     
  14. tsipi

    tsipi Gearhead

    Sieltähän tulee jo "vakionakin" aika raikkaasti. Muutama vuos takaperin käytin oman pumppuni tsekkauksessa ja pumppu mies oikein ihmetteli kuinka paljon tarjosi motteja pihalle ihan vaan perus afc modeilla. En nyt muista mitä se uhkas heppoja karkaavan pihalle, mutta oli siellä potentiaalia ainakin tuplat sen mitä minun koslassa täkyä löytyy. Vakiosuuttimethan siellä ymmärtääkseni rajoittaa vähän turhan paljon.

    Ihan täysin tikissään oli meikäläisen pumppu. Arviolta jotain vajaa 400 tkm matkattu moottorilla. Vähän vaikea sanoa kun moottori on nyt kolmannessa kopassa. Minun aikana aina rl-2 tankissa, vaikka ei talvilaadun soppaa enää näekään. Pumppumies käski jatkaa käyttöä.
     
  15. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    sepä onki mielenkiintonen juttu tuo syöttöpumpun tuotto, se kun ei ihan riitä että se vain valtavat määrät työntää naftaa ulos, vaan sen täytyy tulla ulos tarpeeksi lyhyessä ajassa, paloaikaikkunan ulkopuolelle jää vä ruiskutus näkyy savuna, ja pakolämpöjen nousuna. Siinäkohtaa tuleeki sitten kyseeseen isompireikäiset suuttimet, sekä isommalla halkaisijalla olevat elementit, saadaan se polttoaine männän päälle järkevässä ajassa, sekä järkevällä ajotuksella. Toki ammattimiehet siellä pumppupajalla nämä kyllä varmasti tietää.
     
  16. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    https://drtparts.com/?fbclid=IwAR2JWPJzy3gy7FrCFtf420i9Yz2UD2OIMsKYLSDt430HeyJOg5f_-RQqo94

    Tuo firma on alkanut valmistamaan Dodge Rameihin uusia kojelautoja. 98-02 on jo tilattavissa, 94-97 on kuuleman mukaan työn alla. Muovilaatu parannettu alkuperäisestä, kestää UV:tä paremmin. Tarkkaa hintaa en tiedä mutta kysymällähän tuo selviää. Muistaisin että tonnin tai pari, tänne rahdattuna varmasti vielä yksi mokoma lisää. Mutta on tuo yksi järkevä vaihtoehto, jos aikoo autonsa pitää vielä vuosia.

    Kojelaudoissa on 2-din radiopaikka.

    Edit: 1650 dollaria lukee sivulla.
     
  17. simu_l

    simu_l Gearhead

    Mistä kaikkialta sitä kannattas alkaa kyselee pitkää lavaa 2gen ku tarvija oulun kupeessa?

    Sattu pikku lastaus äksidentti ja lava on entinen... Kuha vak yhtiön kans saa hommat klaariin nii pitää alkaa lavan vaihtoon ja maalaus puuhiin yms.

    Saa nähä miten se sit paisuu ku tuleehan siitä tökerön näköinen jos lavassa 30v uudempi maali... Noh, kesän voi ajella prätkälläkin.
     
  18. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Mahdollisesti voisin vaihtaa 2500 takaveto cummins Ramin El caminoon tai Ford rancheroon.
    Lintta on 2000 mallia . Sillon ajettu miljoona kilsaa, että ostajalle vähän tiedoksi ennen tinkaamista
     
    Muokattu: 29.3.2024
  19. JPSR

    JPSR 1st gear

    Joskus on blockettia selatessa tullu Ramin lavoja vastaan, hyttejä kans. Toki komia flatbedi on aina komia.
    Tein pieniä kokeita tuon termostaatin suhteen. Vanha oli joku made on USA alkuperäistä vastaava, hommasin törkyhintasen Gatesin 33888 joka oliki Motorad ja kokeilimpa myös tuota 33039, joka seki oli Motorad. Millin reijällä lämmön heittely viisarin verran, ilman reikää ei mitään merkittävää eroa, muutaman asteen 90° molemmin puolin.
    Kuuluukos tässä kakkoskorisessa Ramissa vuosimalliin tuo jäätävän kova alusta? Kuopissa tuntuu että kojelauta tippuu syliin hetkenä minä hyvänsä.
     
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kai se kuuluu. Se on maastoauto, jos on 4wd.

    äksidenteistä tuli mieleen. Viimonen lumisade noin pari viikkoa sitten sunnuntaina. Töihin mänössä, liikaa vauhtia, lumipöpperöä. Tie kääntyy vasemmalle ja laskee samalla, hieman kallistuskin ulkokaarteeseen päin siinä yhessä kohassa, mikä käsittämätöntä. Ojassa sitte ajoin pohjaa myöten auto kallellaa mikä syvä ja leviä kun ojakauhalla muutama vuos sitte vedetty. Pysähty ennen rumpua onneks. Soitto vaimolle että heitti töihin. No soitin naapurin viljelijälle. Ei siinä sen isossa ratkorissa ketjuja päällä ni ei saa vedettyä. Soitin naapurikylään ni sieltä seuraavaks päiväks tuli ketjuilla varustettu. Läksin töistä rokuliin vähäks aikaa. Hyppi ylös alas kone minuutin ja makso 40€. Ei nitkahtanutkaan. Olis ollu isompikin ratkori muttei uskonu että tarviaa vaikka selitin puhelimessa tarkkaan mistä kysymys. Opetus: suurin osa ihmisistä on vajakkeja. Ajoin siitä varuskuntaan komendantin toimistoon. Ei voi auttaa kun on nää vastuu kysymykset, jos jotain sattuu. Opetus: loppu minulta eksyneiden armeijan ja siviilien ajoneuvojen opastus varuskuntaan kun tulevat meiltä kysymään ja lumilapion sekä vetoavun anto niille ketkä yrittää auraamatonta tietä ajaa meiltä mettään etsien sieltä Suomen suurinta varuskuntaa. Ei voi kuulkaa auttaa, nää on nää vastuukysymykset, jos jotain sattuu. Siitä sitte soitin vpk kun niillä on naapurikylässä vinssillinen paloauto. Sieltä vastattiin vasta illalla että jos talo palaa ni kannattaa soittaa 112 mieluummin. Treenikaverilta sitte sain vinkin kaivurista. Tiistaina sitte ratkorikaivuri tuli naapurikylästä vetämään. Ei kymmentä minuuttia menny ja rami tiellä. Se makso 100€. Opetus: mikään ei ole niin vahvaa kuin hydrauliikka. Ei tullu mitää vaurioita muuta ku kolaus ylpeyteen kuskille. Ainakaan en tarkastelussa löytäny. Nii ja poliisi vielä soitti että autos on ojassa. Sanoin tietäväni ku nojaan siihen just ja kaivuri kuuluu jo tulevan äänestä päätellen lähellä. Se on nyt ens kuussa tuokin huussi 7 vuotta ollu ja eka kerta ku ei tullu ojasta tai metästä omin avuin pois.
     
    Ranee ja Cumminski tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!