Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Peetrus

    Peetrus 1st gear

    119 on kantavuusluokka noissa.
     
  2. Softail_200

    Softail_200 1st gear

    Nuo BFG:t ovat kyll hyvät, itelläkin hyviä kokemuksia niistä. Edellisessä kiesissä oli moiset alla ja onhan tuossa Ramissakin sellaiset.
    Tuolla edellisellä pikkarilla huristelin 70tkm noilla Terraineilla, ja vielä jäi pintaa uudelle omistajalle vaikka kuinka paljon.

    Jos tuota omaa Ramia saisi korotettua, niin täytyis alkaa etsiskeleen uusia rinkuloita 35-37" kokoluokassa. Vanteetkin pitäis mustata sitä ennen.

    Kirjoittelin tuolla aikaisemmin että polttoainesuodattimen vaihdon yhteydessä jäi WIF-valo palamaan, niin mitä ilmeisemmin Farm:n suodattimen vedenpoistohanan syvennys on liian matala tuolle alkuperäiselle hana/anturipaketille, kaiketi? Mittaamallahan tuon selvittäisi.
     
  3. Peetrus

    Peetrus 1st gear

    Eiköhän se talvella ole ihan sama minkä kokoset on kunhan pärjää. :)
    Eli tosiaan tuo 275-65-R17 voisi olla hyvä talvella, kesäksi sitten BF Goodrich All Terrainit koossa LT315/70 R 17 vai?

    On halkasialtaan jo vähän isommat, mutta ilmeisesti mahtuu pyörimään 4" korotuksella?
     
  4. tenon

    tenon 1st gear

    4" korotettuna mahtuu pyörimään ja kääntymään varmaan isommatkin.

    Kaverille laitetiin kesällä 305/45-24 vakioalustaiseen 2500 '03, ei tarvinu mitään kommervenkkejä.
    Tosin halkaisija tossa ei juuri kasvanu, leveyskin vaan nimeksi.
     
  5. tenon

    tenon 1st gear

  6. sakuc

    sakuc 1st gear

    120 tais mulla olla minimi.. eli ei riitä mulle.
     
  7. seppä

    seppä 1st gear

    MORON
    Jokos Erska on ratkaissut sen käyntiinlähtömurheen?
    Mulla teki sitä kans taas. Kovin on satunnaista hommaa eikä ole keksinyt ratkaisua, tosin en ole juuri murehtinutkaan.

    Tosta aikaisemmasta poikien jäällä ajovideosta tuli mieleen jos meetinkiä ählää niin tuollainen aktiviteetti olisi varmasti hauskaa...
     
  8. Aki_A

    Aki_A 1st gear

    Nyt on yksi cummins rotke lisää pohjanmaalla, eilen tuli haettua ja olipa reissu... paperi hommat ym. meni aika helposti mutta siinä vaiheessa kun pääsi auton rattiin niin eipä sanonu dotsi oikeen mitään :-? noh... ensimmäinen vastaantullu trukki virtaa antamaan mutta ei luvannutkaan lähteä useammallakaan yrityksellä... suunnitelmissa oli jo lähteä junalla takasin helsingistä keskipohjanmaalla ja saada auto jollain muulla konstilla pihaan :oops: lähimmältä huoltoasemalta juosten pari purkki pilottia ja sopivasti joku oli subarbanilla lähössä auton vierestä... kyllä chevyllä virtaa dotsille :wink: viimein hörähti pilotilla :D tyttökaveri starttaamassa meinas että kaipas vaan naisen kosketusta :lol: no kotiin päästiin serenan kautta kylläkin ilman vilkkuja ja tiedossa olevalla todella väljällä panhard tangolla... pysy kyllä hereillä ja käsiä riitti autossa kun perää välillä auto tarjosi ja vielä kun ohjaus oli mitä oli :eek: muuten alkoi starttaamaan hyvin kun sai dodge reilu 100L talvilaatua tankkiin :) positiivista oli että takapäästä löyty kuorma jouset ja 4" korotuspalat valmiina.. skyjackerin tavaraa samoin pumput joka nurkassa... etupäähän pitää vielä haalia ennen rekisteröintä järeämpää osaa ja sama ~4" korotus yllättävän hyvä pito tuntu olevan 315/75r16 allterraineilla :eek: vaikka pito ongelmia jostain muusta syystä välillä olikin :rotfl: , kuvia tulee kun kerkee ottaa :wink: vielä kyllä tulossa autoon vaikka mitä :wink:
     
  9. Erska

    Erska Gearhead

    Aki_A:
    Kato nyt sitten että sulla pelittää se sähköinen polttoaineen siirtopumppu. Voi tulla kallis lasku muuten...

    Pilottiahan noille ei saisi antaa sen imusarjalämmittimen "räjähdysvaaran" takia.

    Mulla ainakin on 3500 Dodgessa vakiona reilu 4.5" palikka taka-akselin ja lehtien välissä, takaveto Dodgeissa ja 2003-> niitä ei ole.

    Toivottavasti tuli kuitenkin hyvä peli ja alkumurheet unohtuu nopeasti!

    seppä: Arvaa vaan olenko :lol:

    Sullahan se vika oli, mitä nyt Kalajoelta muistelen niin sellaista että laitos kyllä startasi muttei lähtenyt käyntiin? Sammutussolenoidi siis ei vedä? Mutta vikahan voi tietysti olla myös jossakin virtalukon lähettyvillä niinkuin mullakin.

    Olen tänään viemässä sitä kartaania tasapainotettavaksi sinne Laitilan Säleen, mutta täytyisi kyllä katsoa tuo starttausongelmakin. Vika korjaantuu sillä tällä hetkellä kun humauttaa nyrkillä rattiin jos on mykkä. :poff:
     
  10. Erska

    Erska Gearhead

    Joo Laitilasta tultiin... Ei saatu kartaania tasapainoitettua. Liian iso, ei mahtunut mihinkään niiden Yoke:ihin tai sovitusholkkeihin joita jenkkilaitteita varten heillä oli.

    2500 Dodgen kartaani on ollut kuulemma tasapainoitettavana, ilmeisesti Dana 70 peräinen laitos ollut sitten.

    Mukavaa palvelua kyllä oli ja ammattitaitoisen oloista porukkaa, ikävää ettei saatu tasapainoon, lupas kyllä sorvailla sopivat palikat jos ei muita ratkaisuja löydy.

    Ja niistä muista ratkaisuista... Nyt täytys jo tietää.

    Mikä v*ttu sen voi aiheuttaa että nyt, nykyään ihan sama millaisilla kierroksilla kiihdyttää alta 30km/h:n. Vaikka niin pintakaasulla kun voi.

    Niin koppi tärisee niin pahasti että mm. takaturvavyöt hakkaa seinää vasten. Tämän jälkeen ei ole mitään tärinöitä, ennenkuin 100km/h:n kohdalla rupeaa tärisemään ja humisemaan joka on selvästi kartaanin epätasapainosta johtuvaa. Mutta mistä tuo nylpytys paikaltaan ja alta 30km/h:n kohdalla tulee?

    Mistäs näkisi mitä uudet kartaanit maksaa?

    Jos vaikka samasta paikasta saisi niitä kiihdytystankoja(ladder bars/traction barseja) niin olisi ihan hyvä.

    Rupeaa huumori loppumaan... Käytännössä tuntuu kokoajan siltä että laitoksesta tulee joku lattiasta läpi tai taka-akseli irtoaa näillä sekunneilla... :odroll:
     
  11. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    noissa kantavuuksissahan on joku prosenttipoikkeama mikä saa olla ainakin lain mukaan eli kyllä ne pitäis 2500:n.....kai?
     
  12. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    4% tais olla. Ainakin mä olen leimannut tota letukkaa 119 kumeilla, kantavuuden ollessa se 120, ja katsurin mielestä homma on ok kun jää prosenttien sisään.
     
  13. URPO

    URPO 1st gear

    Laitetaan tännekin kun tiedän että myös ykköskoppaisten omistajia on ainakin seurannut tätä:

    Getrag alkaa vedellä viimeisiään ja vaihtoehtoina (hyvinä) on oikeastaan vain ja ainoastaan laatikon vaihtaminen NV4500:n. Quad4x4 on tullut selattua läpi ja sähköposteja läheteltyä mutta eivät enää valmista conversion kittiä eikä muitakaan ole ensi hätään löytynyt joten ajattelin kysäistä olisiko koto-Suomessa projektista kokemusta? Näillä mun poropeukaloilla kun ei tuota yksin aleta tekemään mutta luulen että jos kevyttä asiantuntija-apua saisi edes sähköisessä muodossa niin saattaisin kyetä kaverin tai parikin saada avuksi ja eiköhän sillä yksi vaihteistomuutos saataisi aikaiseksi.

    Ainiin se huonompi vaihtoehto: myyn koko laitoksen. Kiinnostaako ketään ykköskoppanen neliveto lyhyellä hytillä? Laatikon lisäksi etuakseli täristää yli 60 vauhdissa ja siirtopumppu on vaihdettu sähköiseen. Sanon suoraan että hinta on 7ke ja jos ei se ole sinulle sen arvoinen, ei tarvitse ottaa yhteyttä. Mutta mielummin tietysti pidän tuon rakkineen ajossa, toi ykköskoppanen on vaan niin pirun kaunis katsella.
     
  14. Evel Knievel

    Evel Knievel 1st gear

    Erska: Oot varmaan renkaat tarkastanu, ettei niissä ole mitään ihmeellistä? Mulla teki yhessä uus koppasessa Lt Volkkarissa saman tyylistä täristystä. Vika oli renkaassa, jonka keskikohta oli kulunu aalloille. Sattumalta huomasin ja aiheutti kummastusta kerrakseen.
     
  15. Erska

    Erska Gearhead

    Ei renkaissa ole mitään, ne on uudet ja tasapainotettu. Kävi kyllä tuokin mielessä!

    Vika ilmeni toisen keskilaakerin vaihdon ja sen kartaanin teleskoopin/liun hakkaamisen jälkeen, se kun jumitti.

    Epäilen että meni siitä jo epätasapainoon, mutta se että kartaanissa on klommo takaristikon vieressä.

    Keskimmäinen yoke on kärsinyt, kannatinlaakerin paikka kartaanissa on tainnut vähän kulua, kiinnostaisi kyllä tietää saako jostain aftermarket kartaaneja.
    Sen jälkeen lähteä paikallistamaan vikaa jos nypyttää vielä muualta.

    Tasapainotuskaan ei kuitenkaan ole halpaa jos joutuu sorvaamaan soviteholkkeja sitä varten. Ja mulla on kuitenkin se vanha paska edelleen sen jälkeen kädessä klommoineen. Jos katsoisi mitä ne uudet maksaa, kun vaan jostain löytäis niitä. :lol:

    Täytyy varmaan perä nostaa vielä toiseen kertaan ilmaan ja yrittää heilutella taka-akselia jos sieltä jostain jotain löysää löytyisi...
     
  16. freeride

    freeride Gearhead

    ootko kysyny drivetrain.com:sta?
    http://tinyurl.com/2msyxe

    ootko Erska kardaanista soitellu tonne?
    http://www.sncardan.fi/
    Nivelakseleiden huolto- ja korjaustoimenpiteitä
    * Nivelakselin lyhennys/pidennys
    * Tasapainotus
    * Nivelristien ja osien vaihdot
    * Nivelakselin oikaisu/putken vaihto
     
  17. Peetrus

    Peetrus 1st gear

    Oy Hardy Spicer AB eli juurikin nykyään S&N Cardan tekee millaisen kardaanin tahtoo.

    Hinnoista en tiedä.

    Mahtaako Karpiola tehdä mitään kardaaneille??
    http://www.sorvaamokarpiola.fi/index.htm
     
  18. Erska

    Erska Gearhead

    No prkl...

    Mulle kun kehuttiin ettei tuo paikka ottaisi tuollaista kartaania tasapainotettavaksi tai työn alle.

    Voishan sinne soittaa vielä ja kysyä oikein mittojen kanssa ja katsoa mitä vielä siitä sitten sanoo. :odroll:
     
  19. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Viime kesänä kyselin hintoja, metrin pituinen uusi kartaani, 1410 ristikoilla ja liu'ulla noin 350€. Pidempi liuku pompsautti hinnan yli viiden sadan.
     
  20. kvt

    kvt Gearhead

    Eikö kitkalukolliseen perään voi laittaa vaikka Shellin valmista kitkalukkolliselle perälle takoitettua öljyä, vai miksi täälläkin yleensä puhutaan sen lisäaineen lisäämisestä tavallisen öljyn joukoon?
     

Kerro tästä muillekin!