Dodge Ram Vanit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja DamnNoNamesLeft, 19.1.2011.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Silti ihan jees. Mikähän mahtaa olla omapaino tolla uudemmalla ramvanilla? Ei riisuttunakaan varmaan ihan kevyt ole.
     
  2. KST2

    KST2 3rd gear

    Kaipailisin vähän apuja 91 Ramin käsijarrun kanssa. Ei oikein millään saa tarpeeksi kilonjyyttöneitä että kelpais katsurille vaikka kuinka säätelis. Kengät ja rummut ovat vuodenvanhat, ja uudenveroiset. Kaikki osat liikkuu ja vaikuttaa ehjältä. Vaijerit liikkuu kevyesti.Käyttöjarru on hyvä.

    Katsuri seisoi kahdella jalalla polkimen päällä, nii sai meneen läpi. On siinä nyt vuoden leima, mutta ei se tuommoinen kuulu olla. Mistäköhän pitäis alkaa perkaamaan tuota murhetta? O
     
  3. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ilmeisesti voima ei välity polkimelta kenkiin. Lähtisin siitä että vipusuhde kenkien välissä väärä. Ensin kokeilisin vaijerin löysäämistä ja kenkien säätö rummun sisältä ihan pintaan (tarkistaen että käsijarrun linkku on varmasti taka-asennossaan siellä kengässä), sitten vaijeri taas tiukalle. Jos ei auta, niin sitten pitää linkut ja välitangot uusia (tai hitsata (ei saisi jarruosia hitsata) lisää materiaalia siihen linkun ja välitangon liitokseen, ei oo paljosta kiinni vipusuhde, sen kun saa kuntoon niin menee yhdellä jalalla poljin lattiaan ja takapää on ollut jo lukossa pitkään...).
     
    KajS tykkää tästä.
  4. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Vinkiksi kannattaisi aina verrata niitä vanhoja vaijereita joissa mahdolliset jouset vaijerien päällä .
    Kerran teetti töitä noin 2,5cm liian pitkä jousi kun se pohjasi niin eipä millään olemassa olevalla säädöillä saanut mitään tehtyä eli ihan tehtaalta tullut kiva lisä asennukseen.
    Tämä oli eurooppalaisessa kulkimessa mutta varmasti estää käkkärin toimimisen.
     
  5. Toke

    Toke Gearhead

    Moro. Tuli taas hommattua dodge. 3,9 pätkä -90 . Seitsemäs dodge vani. Pikkuhiljaa laitellaan harrastaja alkujen kans tätä kuntoon ja liikenteeseen ehkä 2018?? Ei oikeestaan muuta laitettavaa ku kone ja kori☺. Jos jollain pyörii nurkissa 5,5 jaolla noita orkkis peltivanteita ni oisin kiinnostunut.
     
  6. KST2

    KST2 3rd gear

    Kässäriä on juu koitettu säätää useasti juurikin noin kuin Jamant ohjeisti. Tarvii nyt koitta tuota välitankohommaa..
     
  7. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Dodge vanissa taitaa käsijarru olla aina jäykkä, taisteltiin muutama vuosi sitten saman ongelman kanssa, oli kaikki vaijerit uutta, ei auttanut. oli käsijarrun väliraudat uudet, ei vaikutusta. Vika oli itse jarrukilvissä, joskus oli täyttöhitsailtu liukupintoja ja kengät oli rumpuun nähden vinossa. Herkän siitä saat kun ratkaiset sen mutkan minkä etummainen vaijeri tekee konehuoneen puolella, mutka on liian jyrkkä.
     
  8. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Hieno sinertävä Vani tuli tänään Karjaan ja Pohjan välissä vastaan, molemmat moikattiin!! Olikos joku foorumilainen, Jeep Comanchella tulin vastaan....
     
  9. KajS

    KajS Gearhead

    Jamantin ohjeet on hyvät, niihin ei ole lisättävää. Mutta omasta kokemuksesta: Mulla jäi leima saamatta takajarrujen takia viime kesänä. Luulin, että kamat on loppu, joten illalla rockautosta tilaamaan kaikkea kivaa rummun sisään. Kuitenkin innostuin tutkiskelu- ja säätöhommiin. Idean ydin oli ensin varmistua, että kaikki oli koottu oikein (Haynesin ja netin kuvat auttaa). Löyty pois paikaltaan oleva automaattisäädön vaijeri, jarrukilpeen kiinniruostunut jarrukenkä ja väärään kohtaan kiinnitetty palautusjousi. Armotonta herkistelyä ensin, jotta jarrukengät liikkui, sitten osat oikeille paikoilleen ja sitten säätöä. Ja sai sitten pyörittää niitä automaattisäätöruuveja, oli kengät tosi kaukana. En tietty uskaltanut kun muutaman naksahduksen periaatteella ensin. Sitten vedin tussilla viivan rumpuun sinne alueelle, minne kenkien kuuluisi ottaa kiinni. Säädin, kunnes tussinjälki alkoi kadota.

    Seuraavana päivän katsastukseen ja siellä katsastuselli kehui hyvää käyttöjarrua, samalla seisontajarrunkin ote parani. Se seisontajarru pitää hyvin, vaikka vaijeri roikkuu löysänä (vaijerin säätöruuvi on niin ruosteessa, että suoritin kiristyksen shimmamalla säätöä 5 mm paksulla sakkelilla). Eli tarinan opetus: sen seisontajarruvaijerin ei tarvi soida kuin rautalankabändissä, kunhan se kenkien säätö on hyvä.

    Tämän päivän pohdinnan aihe on, poistanko slanttivanin liikenteestä talvikuukausien ajaksi. Teknisesti auto toimii pakkasellakin hyvin, vaikkei ole imuilman esilämmitystä, vaan 100% cold air intake. Enemmän pohdintaa aiheuttaa potentiaalinen mahdollisuus hyviin hiihtokeleihin, se kun vaikuttaa käänteisesti slannttivanin etenemismahdollisuuksiin Goodride M+S:ien turvin. Silloin, kun efidodge oli ykkösauto, ajettiin loskassa ja tuiskussa (Muonioon ja takas). Mutta nyt, kun pihassa "satasenmicrana" on '05 mondeo uusilla Nankang-kitkoilla, ei viitsi ottaa sitä riskiä, että tahattomasti driftaa salnttivanin sillankaiteeseen. Pitäs olla vara-autona Jeep...
     
  10. rb

    rb Double Gearhead

    /\ /\ Onks sulla lukkoperää siinä?

    Omani oli lukoton ja totesin, että parempi antaa huilia sen talvet.

    Mut ehkä mä olin vaan vellihousu, kun nykyinen omistaja näyttää suihkivan sillä ympäri vuoden...
     
  11. KajS

    KajS Gearhead

    Avoin perä. Viime talvena niiden ainoiden vähien lumien aikaan yksi ilta meinasin lähteä koeajolle. Olihan se tunnin ja vartin koeajo, kun siinä sudittelin mattoja ja kattohuovanpaloja kiillottuneelta lumelta läheiseen suohon. Hakkasin sitten jään ja lumen kangella ja haravalla rikki, jotta sain pitoa ja Dodgen takas katokseen.

    Ei se vellihousuilua ole, jos jättää vaneilematta talvella. Meidän kylälle yksi joulu viimeisteltiin Chevyvani aikamoiseen remonttikuntoon, kun se oli alkanut ainoassa alamäessä liirailemaan. Oli sellainen lämmin joulu; auringon puolella mäet oli sulia ja varjossa peilijäässä.
     
  12. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    No mikä? Liikkuu hiacetkin talvella.
     
  13. KajS

    KajS Gearhead

    No joo. Nössöilen, kun haluan olla satavarma, että pääsen sitten hienojen kevätkelien koittaessa slanttivanilla hiihtämään sinne alamäkeen. Kuten kerroin, efidodgella ajettiin kesät talvet. Ainoa paikka, joka oli haastava, oli oma piha. Nyt kun ei oo pakko vaneilla, pidän sen ehjänä.

    Täällä saaristossa on joskus aika liukasta, silloin näkee juuri esim. Hiaceja nenä ojassa ja kun ne Hiacetkin on katoava luonnonvara.
     
    J.J. tykkää tästä.
  14. J.J.

    J.J. Gearhead

    Ajelin suosiolla omankin G20 vanin talveksi appiukon konehalliin huilaamaan, just tossa viikko takaperin kun alkoi lunta tupruttamaan. Ei sitä raaski enää pilata talven kanssa.

    Talveksi laitoin sitten tommosen saksan caprisen, farkku väyrysen, kunnon mannelavetti.
    Saas nähdä kuinka kusessa tuon kanssa vielä on...
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    En tiedä nokallisesta hiacesta mutta g20 vastaavan ikänen tasanokka on varmaan ajettavuudeltaan aika kärkikastia. Uskomattoman hieno viedä poikittain ja suht ennakoitava käytös. Myös manuaali auttaa liikkeellelähtöön.


    Sitten taas tunnoton ja kankea (pyörät kääntyy vähän) ja alaväännökäs automaatti taas saattaa jäädä risteykseen helpommin ja ei oikaise luistoa niin nätisti ym...
     
  16. rb

    rb Double Gearhead

    Paku ja sladittelu? ....... mun mielestä ne ei jotenkin sovi samaan lauseeseen.

    Joo......... olen varmaan jo liian vanha....
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eine oikeen jenkkivaniin sovikaan mutta koetappa hiacella ;)

    Nojoo. Hyvähän näitä on säilöä talven ihan ruosteenkin takia. Se on monen matkan päättänyt.
     
  18. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Nyt iski ulkomaan reissulla vaniin ensimmäinen oikea vika, kilometrit lakkas mittarissa juoksemasta, nopeusmittari toimii kyllä, mistäpä lähtis vikaa etsimään? Itse kyllä epäilen itse mittaria. 89 ja vanhemmissa on vielä täysin mekaaniset mittarit mutta tässä 90 mallissa kaikki on toisin, mittarin perästä ei löydy vaijeria ja itse mittarikin on täynnä elektroniikkaa. Onko kenelläkään ollut vastaavaa vikaa?
     
  19. phaloon

    phaloon 1st gear

    Mulla on myös -90 ja matkamittari pysähtyi tammikuun pakkasilla. Omasta ei ole mittaristoa irrotettu, mutta kovasti mulla ainakin kuulostaa ja tuntuu mekaaniselta jumilta. Kertaalleen sain elvytettyä nollausnappia rämppäämällä.
    Apuahan tästä ei sulle ollut, mutta vertaistukea...
     
  20. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Joo, mulla auttoi myös kerran tripin nollaus mutta toista kertaa siitä ei ollut enään apuja, mittari vikahan toi varmaan on. Ulkona oli ihan mielettömän kylmä mutta itse mittari oli !lämpimässä, sen huomasin että mittari ei pysähdy ajossa, molemmat stopit tapahtui kun auto oli parkissa ja kun lähti liikkeelle niin lukemat ei lähde juoksemaan.
     
    Muokattu: 10.11.2016

Kerro tästä muillekin!