Dodge Ram Vanit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja DamnNoNamesLeft, 19.1.2011.

  1. KajS

    KajS Gearhead

    Tähän pitää kertoa varsinainen ootee yli 20 vuoden takaa. Oltiin tulossa pojan yksivuotisneuvolasta transitilla ('88, 2,5 diesel ilman turboa, 5v manuaali). Oli alkanut sataa alijäähtynyttä vettä, oli siis peevelin liukasta. Mulla ei ollut nastoja, joten jätettiin suosiolla transit yhteen pihaan ennen viimeistä ylämäkeä. No, siellä mäen päällä oli sellainen hieno 80-luvun hiace nenä ojassa.

    Mutta siitä sladittelusta: kun käveltiin kotia, sitä vastajäätynyttä tietä ajoi kaupunkiin päin hiace, jossa oli ilmeisen hyvät nastat. Koko ajan suditti, pikkuisen kylki edellä katos horisonttiin hallitusti koko vehje.

    Mutta aiheeseen: saa varmaan ottaa ensi viikolla slanttivanin takas liikenteeseen, kun tämä "talvi" loppuu. Ja sori, noiden modernien dodgevanien mittareista en osaa sanoa mitään.
     
  2. Oldfarth

    Oldfarth 1st gear

    kipinä kateissa.
    Räpläsin pissapoikaa toimimaan tuolla Suomijohtoasennuskaaoksessa ja homma kun tuli tehtyä, niin Ram ei enää lähtenyt käyntiin. Pyörittää hyvin, mutta ei lupaa, ei edes huikkabensalla. Olen kai osunut johon johtoon ja kipinä tule. Onko tuossa samanlainen etuvastus kuin vanhemmissa mopeissa?? En ainakaan vielä löytänyt
     
    Muokattu: 24.11.2016
  3. KajS

    KajS Gearhead

    Tuossa TBI-Ramissa kaikki sähköt on leivottu siihen aivolaatikkoon: sytytys, lataus, ruiskun ohjaus. Tuo oire viittaa kypsään hall-anturiin. Se löytyy virranjakajan pohjasta. Omaan efidodgeeni noita sai vaihtaa vuoden välein. Tosin, joskus saattoi varalla ollut käytetty toimiakin.

    Starttirele sulla ainakin on kiinni, kun pyörittää. Tarkista kuitenkin ne kaikki johdot starttireleen lähellä. Sammuuko öljyvalo startatessa? Jos ei ole paineita (tai johto irti) ei anna lupaa startata. Öljynpaineanturi on siellä koneen takapäässä.
     
  4. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Sähkö osastoon kuuluu tämäkin, muillakin on varmasti samaa ongelmaa: mistä johtuu että lämmityslaitteen puhaltimen kytkin kuumenee, mitä isompi nopeus sen kuumempi kytkin on, toissa päivänä joutui pitämään puhallinta kolmosella pitkään ( lähes tunnin) ja kytkin oli tulikuuma. Ykkös nopeudella kytkin ei lämpene mutta jo kakkosella ja sitä isommilla nopeuksilla kuumeneminen on todella rajua, autoon on uusittu puhaltimen moottori.
     
  5. Ranee

    Ranee Gearhead

    Muokattu: 6.12.2016
  6. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Mä epäilen et vika on juuri tossa kytkimessä, muutamia vuosia sitten mulla oli vastaava vani (89) ja siinä oli samaa vikaa mutta ei näin paha, tossa kytkin tulee tulikuumaksi.
     
  7. Ranee

    Ranee Gearhead

    Minullakin on pikkuvikainen kytkin ramissa, nelosella ei viitsi pitää kun lämpenee mutta jo kolmosta voi käyttää huoletta. Tokikaan nuin pienessä kopissa käy jo melkoinen myrsky kolmosellakin. Pitää silti itellekkin tilata tuollainen hyllyyn odottamaan isnpiraatiota.
     
  8. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Joo, kytkin vika toi varmaan on, tosin voi olla myös kytkin/ maatto vika yhdessä tekee tuon lämpenemisen.
     
  9. KajS

    KajS Gearhead

    Voisihan nuo suuremmat nopeudet releyttää *), jos kokee suurta sähköasennusluovuutta. Ongelman ydinhän on siinä, että lämmityslaitteen puhallin saa käyttövirtansa akulta virtalukon yli kykimelle ja siitä etuvastuksen kautta puhaltimelle. Joten liittimien ja maadoituksen läpikäynti saattaa auttaa.

    Onko se uusi puhallin saman tehoinen kuin edellinen? Jos se on tehokkaampi, niin varmaan lämpenee. Sitten toinen juttu: joissain kanadalaisissa puhaltimissa pyörimissuunnan osoittava tarra on 180 asteen vaihevirheessä. Se ei tietenkään vaikuta lämpenemiseen, mutta puhallustehoon paljon. Kokeilin omassa: kytkin sen "väärin" eikä juuri puhise, oikein kytkettynä (päinvastoin kuin se tarra osoittaa) toimii puhallin hyvin.

    Tuolla pohdintaa lisää aiheesta:

    https://www.vanning.com/threads/ubbthreads.php/topics/640543/all/blower-motor-amp-draw

    Sitä kytkintä on putsailtu. Ja releitä harkittu ymym.

    *) "I have thought about taking the 3 speed switch ( broke in my van, and the resister block out of the system (so to speak) and just wire mine as a on / off single speed set up. Not sure if I will, but it has been tempting at times."
     
  10. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Joo, toi releyttäminen on käynyt mielessä. Me laitettiin ajovaloihin releet, konehuoneeseen tulevassa johtosarjassa oli oikealle ja vasemmalle puolelle omat johdot.
     
  11. KajS

    KajS Gearhead

    Noista amerikanjutuista ja dodgemanin probleemasta innostuneena taidan virittää slanttivaniin releellä kytkennän, joka ohittaa etuvastuksen. Näin saa erillisellä kytkimellä tehtynä vähän samanlaisen jutun, kun nykyautoissa on Max-nappi, joka kytkee samaan aikaan lämppärin ja puhalluksen täysille ja vielä lasilämmittimet ja ilmastoinnin. Dodgessa riittää se puhallus. Sitten hitaita nopeuksia voi käyttää alkuperäisestä kykimestä.

    Minäkin releistin ajovalot aika heti slanttivanin hankittuani. Ei vaan tullut oikein siistiä, kun johtoa on paljon ja kolme relettä. Kolme, häh??? No kun mulla on keulalla neljä H4-umpiota ja alemman parin lähivalot on erillisen releen ja kytkimen takana. Outlaw-lisälähivalot.
     
  12. KajS

    KajS Gearhead

    Herätin slanttivanin talviunilta. Iuiuiu-brum ja siinä se kävi naapureiden iloksi. Aika hyvin autolta, joka oli seissyt marraskuun alusta. Olin kyllä ladannut akun välillä. Ensi viikolla ajoon, jossei hiihtokelit parane.
     
    JAMANT tykkää tästä.
  13. KajS

    KajS Gearhead

    No, hiihtokelit parani siinä määrin, että tekniskaupalliseen hissimäkeen olen kolme kertaa päässyt vintage-telemark-välineistöllä (siis 2000-luvun alamäkivehkeitä ei tueta). Mutta ilmatieteen laitoksen "lupaamaa" lumisadetta ei tullut, ei pääse puskahiihtämään.

    Joten ideahiiri karkas ideariihestä ja tuloksena autoharrastuksen elvytys. Slanttivani madalletaan. Joten varmuuden vuoksi tarvitaan Dodge Ram Van B250 1981-1991 Heavy Duty etujouset. Nimenomaan ne heavy dutyt. Siis koska madalluksen suorittaa luotettava taho eli Poikon paja ja patentti, niistä jousista laikataan riittävästi. Siksi varajouset, jos tuli heti liian hyvä.

    Mikäli Teillä dodgevanisteilla on purkuautoja nurkissa niin tarjotkaa. Ja koska tämä ei ole osto ja myyntipalsta, niin laitoin ilmoituken tuonne:

    http://www.overdrive.fi/v8-market/parts-wanted/ca4d4cc076bf1e5d75aa47558c8ffc10/
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Onx tommosissa RAM vaneissa joku lukkiutumaton jarrujärjestelmä? F-150 hopassa on ja jumankekka, että tuli tänään pitkä liuuuuku. Ihan mitättömästä nopeudesta rupesin hidastaan liikenne-esteen takia - joka sitten kehittyi aika nopeasti - etuset lukkoon ja takana ei vissiin tapahtunut yhtikäs mitään. Hidastuvuus oli olematonta, paina lisää pedaalia, ei voinut väistääkään kun oli liikennettä molemmin puolin. Jäi muutaman kymmenen sentin päähän, ettei tullut tuupattua uudehkoon Volvoon karjapuskurin muotoista kuoppaa. Siinä olis karissut muutama päivä sitten hankittu 83% bonus. Muttei karissut!
     
  15. KajS

    KajS Gearhead

    1990 eteenpäin Ram Vaneihin tuli RWAL eli takapyörien lukkiutumisen estojärjestelmä. Sitä järjestelmää täälläkin korjattiin dodgemanin autosta. 1994 eteenpäin tuli sitten oikea ABS.

    Ennen 1990 malleissa nautiskellaan sitten näistä polkaise-lukitse-ja-arvaa-suunta-jarruista. Toki niilläkin hyvin pärjää. Hyvillä takajarruilla saa ajoon sellasta Dajiban-meininkiä. Scandinavian countersteeringiä peliin ja olet ihan oman elämäsi hidastettu Fredric Aasbø.
     
  16. 69

    69 Gearhead

    Meille muutti viikonloppuna kuparin värinen 3.9 b250 -89 pätkä vani. Ajo käy mutta laitettavaakin on. Korin värinen gangsterilippa siihen sopis.
    [​IMG]
     
    RamVan_Sickboy, Toke ja KajS tykkäävät tästä.
  17. SILLKARI

    SILLKARI 1st gear

    ASD -rele? Mulla oli releen takaa johto kiikkunut melkein irtipoikki... löytyi mulla -90 -mallissa tehostajan ja konepellin saranan välissä "riippuasennuksena".
     
  18. 69

    69 Gearhead

    Löytyykös näihin ovien pohjaan korjauspeltejä?
     
  19. KajS

    KajS Gearhead


    Taitaa paras ovien korjaus olla laakkiuksen "tilaa uudet käytetyt purkuovet ruotsista". Olen yrittänyt poikaa innostaa värkkäämään suorasta pellistä slanttivanin sivuoviin palat. Pitäshän ne ovet laittaa. Motivaatiota odotellessa...käytän pojan innostuksen mieluummin alustansäätöihin.
     
  20. KajS

    KajS Gearhead

    Tuo ASD-relevinkki on hyvä. Noissa EFI-Dodgeissa on kohtuullisesti johtoa ja liittimiä. Yksi poikki ja ei käy. Pelkästään starttireleen johtoliittimen löystyminen saattaa toimia hyvin käynnistyksenestona.
     

Kerro tästä muillekin!