Dodge Ram Vanit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja DamnNoNamesLeft, 19.1.2011.

  1. Toke

    Toke Gearhead

    Tuli haettua tiistaina nff-34 . -90 5,2 vani. Ei lataa, eikä lämpömittari toimi. Tutkimuksissa ei ole oikeen vielä edetty. Pari selvää johtovikaa löytynyt ja ne fiksattu muttei ollut vaikutusta tähän. Samoin tyhjäkäynti moottori ei toimi. Voi olla yhteydessä tohon lämpömittari jutskaan. Mutta toivotaan että kesäksi sais kuntoon ja leimaan.
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Onnittelut, Toke, hankinnasta. Mun efidodge oli NFF-31, vm 89, joten vuosi vaihtui kolmen numeron sisään...

    Mörköilen vähän noista vioista:

    Ne tyhjäkäyntimoottorit on aika helposti morjens: alkuperäiset kestää 10 vuotta ja aftermarketosia saa vaihtaa parin vuoden välein. Tosin, saa moottorin käymään oikein ilmankin sitä tyhjäkäyntimoottoria; tbin juuressa on peitetty tyhjäkäyntisäätöruuvi, sitä säätämällä löytyy oikea tyhjäkäynti, mutta moottori voi mennä limp home modeen, kun ECM ei saa järkevää tietoa siltä tyhjäkäyntimoottorilta.

    Mittariston lämpömittarille on oma anturi, ECM:lle on toinen. Joten moottorinohjaus voi toimia, vaikka mittari näyttää puutaheinää. Huono kontakti mittaristossa voi olla syyllinen. Esim. volttimittarin viisari jököttää vaakasuorassa, jos ne mutterit mittariston takana on löysällä.

    Latausvika voi tietty johtua laturista, johdotuksesta tai säätimestä. Se säädinjuttu näissä TBI-efidodgeissa on tylsä: se "1970-lukuinen" Mopar-säädin on leivottu sinne ECM:n hyytelöön, korjaaminen mahdotonta. Jotkut on ohittaneet ECM:n latausohjauksen esim. jollain Opelin ulkoisella säätimellä. Ne ECM:t maksoi aika hunajaa silloin, kun niitä sai vielä kaupasta. Aika varmaan johdotuksesta on latauksen fusible link poikki. (Mulla oli slanttivanissa ja korjauksena mmj-johtoa ja tinauksia...).
     
  3. Toke

    Toke Gearhead

    Kiitti kiitti. Joo tosiaan mittaristoo on vaihdettu ja ECM boksia ja johtoliittimiä käyty läpi. Mutta kai se sieltä ennenpitkää esiin tulee se vika. Täytyykin tutkia toi lämpömittarin anturi jos on erikseen. Meinasin ettei tyhjäkäynti tipu jos ei mittari ala näyttää lämmintä mut saattaa siis toimia oikein silti ja seokset olla kohdillaan. Tutkimustuloksia julkaistaan myöhemmin.
     
  4. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    90 mallissa ei ole niitä muttereita enää sillä mittareiden juuressa.
     
  5. KajS

    KajS Gearhead

    No peeveli...mun tietämys loppuu sitten vm. '89 kohdalla. Jatkan sitten viisastelua näistä preykasiyseista.

    Mutta aiheeseen. Otin Slanttivanin liikenteeseen, kun tämän talven puskahiihtokelit rajoittui helmikuun viimeiseen viikonloppuun. Pääsi saariston kallioilla ja naapurin Nalle Puh-metsässä tekemään powdereighteja pätkätelemarkeilla kaikki kaksi päivää.

    Muutama testiajo ja kierrätysreissu sekä talviheikki on tullut käytyä. Talven parannukset toimii hyvin; Carter BBD:n uimurikammion ilmansaanti, pikkuisen lisää aurausta ja kaksi 6x9iä lisää "hifijärjestelmään" muutti hyötyajoneuvoa parempaan suuntaan. Jossei lunta tule enää metritolkulla, saa turun seudun tavisnykyautoilijat ihmetellä liikennevaloista posituvan Dodgen sivuputken pörinää.

    Tosin sinne Hirvensalon hiihtomäkeen tähtään vielä Dodgella vintagetelemarkvehkeineni. Maaliskuu on ihmisen parasta aikaa, voi ottaa harrasteen liikenteeseen ja pääsee skimbaamaan.
     
    Muokattu: 5.3.2017
  6. Toke

    Toke Gearhead

    Täälläkin näyttää valoisammalta jo. Johtosarjat purettu konehuoneen puolelta ja lisää katkenneita johtoja löytynyt. Mut nyt lataa, tyhjäkäynti toimii ja vielä ku saa jarruvalon sammumaan mittaristossa ja tuulilasin vaihdettua ni sitten konttorille leimaa koettamaan.
     
  7. KajS

    KajS Gearhead

    Just lupasin, etten näihiin "uusiin" dodgeramvaneihin sano mitään, mutta dodgemanilla oli kanssa tuo jarruvalopulma. Sun Dodgessa on varmaan se takajarrujen ALB-systeemi. Dodgeman pääsi ongelmasta, siitä on juttua tuolla jarruosiossa. Kaiketi armotonta ilmaamista ja takajarrukengät lähelle rumpua, niin katsastushenkilökin tykkää. (Ja tulee hyvät takajarrut).

    Mistä hankit, Toke, tuulilasin? Mulle ilmeni sellainen mersutähti keskelle näkökenttää...
     
  8. Toke

    Toke Gearhead

    Mulla on varaosa auto josta kuvittelen saavani ehjänä tuulilasin.
     
  9. Toke

    Toke Gearhead

    Ja tota takapäätä itekki vähä epäilen et sieltä se saattaa vika löytyä
     
  10. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Kato sieltä taka-akselin päältä se liitin (johto menee banjossa olevaan anturiin) liitin voi olla löysä tai sitten se johto voi olla poikki.
     
  11. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Palaako sulla siinä varoitusvalo keskuksessa punainen ( ja tuleeko joskus myös oranssi valo)?. Sain viime viikolla orkkis manuaalin ja pääsin tutkimaan tarkemmin ton auton salaisuuksia. Onko sulla käsijarrun poljin mekanismissä väljää!, Jos on niin saattaa olla että se katkaisija mikä on käsijarru mekanismissä ei toimi oikein vaan merkkivalo jää palamaan vaikka käsijarru on pois päältä, tämä katkaisin on yhteydessä siihen jarruboxiin mikä liittyy näihin lukkiutumattomiin takajarruihin. Meillä on sama vika mutta en aikaisemmin tajunnut että toi katkaisija vika voi liittyä tohon jarrujen vikailmoitukseen
     
    KajS tykkää tästä.
  12. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Asiasta toiseen, onko kukaan löytänyt vaneista production broadcast paperia, itse en ole löytänyt vaikka kaikki paikat on koluttu läpi.
     
  13. Toke

    Toke Gearhead

    Hei vaan. Valovika korjaantui ku painelin poljinta oikeen tunteella. Tuli flashbackkii et sillai korjaantui jostain aikaisemminkin
     
  14. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Jalka vai käsijarrun poljinta?
     
  15. Toke

    Toke Gearhead

    Jalkajarruu juu
     
  16. dodgeman

    dodgeman Gearhead

  17. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Mulla on koodi lista noista jarruvika ilmoituksista ( eri juttu kuin vika koodin luku) kun saan oman auton säilytyksestä niin testaan miten se oikeasti tapahtuu.
     
  18. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    [​IMG]
     
    KajS ja RamVan_Sickboy tykkäävät tästä.
  19. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    siinä on jäsen KajS:lle, duunaat tollasen valopatterin niin valoa piisaa :D:D
     
  20. Toke

    Toke Gearhead

    Mites muilla tää ikuisuus kysymys eli vanteet. Jako on hiukan harvinainen ja tarjontaa huonosti. Onko jollain kokemusta jaon muuttamisesta tai jaon muutos spacereista?
     

Kerro tästä muillekin!