Dodge RamVan -91 vakionopeudensäädin (????)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Jeep-Ukko, 15.3.2007.

  1. Jeep-Ukko

    Jeep-Ukko Gearhead

    En tiedä pitäisikö tämä olla tekniikassa vai sähkössä vai missä.

    No.
    Tuollainen -91 RamVan 318 ruisku koneella.
    Vakionopeuden säätimen sähköt ovat jollain tavoin yhteydessä tuon moottorin ohjaus boksin kanssa.
    Ainakin olin johtoja siihen seuraavinani.

    Mitä kaikkea tietoa se sieltä saa/tarvii.
    Vaihteistossa on ainakin nopeus anturi josta johto tulee mittarille ja haarautuu boksiin, joten nopeus tieto??
    Jotain muuta??

    Tällä hetkellä autossa jököttää moottori joka ei tarvitse mitään sähkö bokseja.
    Joten jos tuon vakionopeuden säätimen haluaa toimimaan, niin mihin kaikkiin johtoihin pitäisi missäkin tilanteessa ajaa sähkö.

    Tosin, se taitaa olla aika vaikea kysymys, joten onko kenelläkään kytkentä kaavio, periaate kuvaa tai jotain muuta kerrottavaa.


    Pystyisiköhän tuota jollain tavoin huijjaamaan jos olisi ylinmääräinen ohjaus boksi riokkumassa johtojen päässä.

    Eli sellaisen boksin voisin ostaa jos jollain on esim, purku auto tai muuten jäänyt nurkkiin ylinmääräinen, tai jokin pikku vikainen jos sais teko hengitettyä.
    Kun uusi boksi varmaan maksaa helv....., tai en tiedä kun en ole kysynyt hintaa.

    Ja minulla kun on tuon auton oma boksi irrallaan olevassa 318:ssa, joten en viitsi sillä testailla ettei tule käyttö savu pihalle.

    ----------------

    Toisaalta jos jollain on Rami Vanin vilkkuviiksi jossa EI OLE vakionopeus säätimen katkasioita, niin voisin sellaisenkin ostaa.
    Mieluiten viinin punanen, mutta muutkin värit käy.

    Viiksessähän on vilkku ja pyyhkijät/pissapoika, ja pitkien vaihto sillä rautalanka"tangolla". (sekä tässä tapauksessa vakionopeus säätö nappulat)

    Ottais ja vaihtais viiksen ja repis kaikki vakionopeuteen liittyvät himmelit irti ja köyttäis ne siihen 318:seen kiinni että siinnä on ja pysyy.

    ----------------

    Tuo jälkimmäinen vaihto ehto saattaisi olla fiksuin ja helpoin
     
  2. Hanxi

    Hanxi Gearhead

    Aika paljon vaihtoehtoja :D . Kuten vanha viisaus sanoo: meillä ei ole ongelmia, ainoastaan mahdollisuuksia.

    Säädin ilman boksia jollain korvauskytkennöillä :odroll: . Yksi hylkyääni tulee minulta. Boksi ohjaa servoa eli äly tulee sieltä, nopeusanturi, viiksen kytkimien painallusten aiheuttamat nopeuden muutokset jne. Varmaan jostain löytyy guru joka tuonkin on tehnyt. Kytkentäkaaviot nykyisestä kokonaisuudesta voin toimittaa jos haluat lähteä kokeilemaan.

    Tuo huijausversio saattaisi onnistuakin. En tosin tunne boksin sielunelämää kovin hyvin eli mitä kaikkia tietoja se käyttää säätimen servon ohjaukseen; kierrosluku? TPS? Osa jää todennäköisesti pois, jos vaihdat koneen kaasariversioksi.

    Kolmas vaihtoehto on varmasti helpoin, mutta eihän elämän ole tarkoitus olla helppoa, eihän 8) Cruise on kuitenkin varuste, josta en itse luopuisi eli älä anna tämän masentaa.
     
  3. Jeep-Ukko

    Jeep-Ukko Gearhead

    Itse asiassa ei ole kaasutin kone.
    Siinnä on rautaiset "tulpan" johdot :lol:

    Ollaan nyt oikein salamyhkäisiä mikä on koko totuus, jotkut kyllä sen tietää.


    Oisko noi sähkö kaaviot paperi vai sähköisessä muodossa??
    Kiinnostais saada, ja yrittää selvittää sielun elämää.
    Tuolla huijaus boksilla vois hyvinkin toimia.

    Joku meinas joskus että bensa kone haistelis seoksia ja alipainetta. Jotta tietää koska on ylämäki, alamäki, jne.. että lisää/vähentää kaasua.
    Lambda anturin tieto?
    Mutta milläs diesel koneet tietää säätää nopeutta?? Moottorin kierrokset-vaihteiston ulostulo kierrosten erotuksella.

    Tossa olis kyllä vauhtipyörällä kierrosluku anturi.


    Yleisesti ottaen muutenkin kiinnostais sähkö kaavio koko autoon.

    Oli muunmuassa starttaus ongelma.
    Luulisin että syy oli siinnä että auto luuli vaihteen olevan päällä. ei saanut P tai N tietoa.
    Laatikon kupeessa vaihde vivun juuressa oli anturi, jossa kolme napaa.
    Yhteen tulee plus virta, ja yksi lähtee peruutus valolle. Kolmas on ilmeisesti P/N tieto. Vaikka laitoin sen menemään maihin, ei toiminut ja ajoin siihen plussaa, ei toiminut.
    Ja jälleen tämä moottorin boksi kummittelee välissä.

    Mutta koska autossa on nyt manuaali laatikko, niin ratti tolpan juuresta keltainen johto poikki ja suora piuha startin solenalle herätteeseen.
    Starttaa aina kun kääntää avaimen start-asentoon.

    Joo, meni taas vähän asian sivuun.
    ----

    On mulla jo osto ilmoitus vilkun viiksestä joka ei ole säätimen napeilla.

    Mutta en tiedä vielä mikä on lopullinen ratkaisu.
    Laittaa vaijerilla käsi kaasun, niin kyllä se jollain tavoin pysyy vakio nopeus :rotfl:
     
  4. Hanxi

    Hanxi Gearhead

    Pistin sulle pdf:fät sähköpostilla.

    Eiköhän noista kaavioista jotain iloa ole, vaikka löpöpolttimen asentaisitkin :D
     
  5. Jeep-Ukko

    Jeep-Ukko Gearhead

    Sähkö kaavio tuli. Kiitokset.

    Aikas helppo lukee, onneks.

    Taitaa olla että hämy boksilla vois onnistua, mutta taidan jättää pois.....


    Se starttaus ongelma.
    Se näköjään maadotta se vaapaan katkaisin.
    Ja ei pitäisi ainakaan minun mielestä tarvita mitään tietoa boksista.
    Joten mulla on releessä vikaa, tai sitten jokin katkos jossain liitoksessa.
    Mutta ei se mitään kun nyt starttaa suoraan kun tein sen hyppy johdon
     
  6. L.P.

    L.P. Gearhead

    Lainataan 17 vuotta vanhaa aihetta kun ei osuvampaa löytynyt. Ohjatkaa minut parempaan jos tiedossa.

    Minulla on -89 mallinen RAM Van, jossa vakionopeussäädin on alkanut temppuilla ajoittain. Nopeusanturi(VSS) muuten sama kuin 90-92 mutta vaijerin kanssa. SMEC ja pääpiirtein koko järjestelmä sama, joten menee tähän saman keskustelun jatkoksi.

    Asensin vuosia sitten STM SC11:sen ja se ei toiminut uutena lainkaan yhteen auton kanssa. Originaali anturi takaisin ja toimi - vaihdon syy oli alunperin redundanssi, mutta ei näköjään toteutunut alkuunkaan. Nyt on ollut NTK VB0045, joka alkoi toimimaan kun korjasin auton puolen sähköliittimen. Liitin on ollut tarvikeantureihin liian löysä ja ei ota kohtaktia lainkaan normaalitilanteessa. Toiminut pari vuotta kunnes alkoi vika, että vaikonopeussäädin toimii vain ajoittain. Kiihdyttää alkuun ja tippuu pois. Välillä kiihdyttelee ja jarruttelee ±10 mph vs. asetettu nopeus. O/D kuitenkin toimii, mikä tarkoittaa että VSS ei ole täysin mykkä.

    Testasin DRB:n ja porakoneen kanssa VSS:n ja huomasin, että tarvikeanturi toimii normaalisti 35 mph asti, jonka jälkeen alkaa näyttää lukemia 1 - 5 mph väliltä. Ei siis ihme että vakionopeussäädin käyttäytyy oudosti. O/D ilmeisesti ehtii juuri kytkeytyä päälle anturin datan perusteella ja pysyy päällä. Vikakoodeja ei ole - VSS:ltä tulee siis dataa sen verran ulos, että vikakoodin kynnys ei ylity.

    Original anturi pelaa normaalisti testipenkissä ja ajossa myös. Yleismittarilla selvisi, että originalissa on ∞/30 Ω vastus kun tarvikkeessa pulssin vastus lähes 0 Ω. Kokeilin laittaa 30 Ω säätövastuksen tarvikeanturin kanssa sarjaan, mutta se ei vaikuttanut toimintaan.

    [​IMG]

    Onko kokemusta aiheesta tarvike VSS:n toimivuus?
    Onko vedettävä johtopäätös, että tarvikkeiden laatu on vain huono vai olisiko jo syytä epäillä SMEC:ia?
     

Kerro tästä muillekin!